וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כולם מדברים על השמות הגדולים, אבל מה עם הכדורגלנים שלא גומרים את החודש?"

7.4.2020 / 13:00

חלק מהשחקנים בליגת העל החל לעבוד בשליחויות, אחרים חזרו לגור אצל ההורים ורובם מתוסכל מגישת ההנהלות אך חושש להיחשף. מתחת לשמות הנוצצים בליגת העל, מתגלה מציאות מורכבת שמעמידה ספורטאים בפני שוקת שבורה בעקבות משבר הקורונה

מערכת וואלה! ספורט

בווידאו: הקשיים של כדורגלנים אחרי פרישה, מתוך סדרת הרשת "תלויים", 2017

"כל הכותרות בתקשורת עוסקות בכמה קיצצו במכבי תל אביב, וכמה מאור בוזגלו, וכמה שחקני בית"ר ירושלים, והבלאגן בהפועל באר שבע. ומה עם אלה שלא גומרים את החודש, שגם ככה יש להם משכורות נמוכות והחל"ת מפרק אותם?", תוהה שחקן בקבוצה קטנה יחסית בליגת העל, בעל משכורות נמוכה, שאחרי החל"ת שהוחל עליו, שכרו מתקרב לשכר המינימום.

הוא לא ממתין לתשובה על תהייתו. והוא לא לבד: לא מעט כדורגלנים בשתי הליגות הראשונות הגיעו בעקבות משבר הקורונה למצב שבו יתקשו לגמור את החודש. הנושא הופך מורכב במיוחד במציאות שבה במרבית החוזים קיים סעיף פרמיות ובונוסים, שלא מוכר על ידי הביטוח הלאומי כחלק משכר הבסיס שעליו זכאים השחקנים לדמי אבטלה.

כשבוזגלו אמר ששחקנים לא מבינים בנושאי הקיצוצים וההסכמים עם הנהלות המועדונים, ספק אם אפילו הוא הבין כמה מדויקים דבריו. רבים מהכדורגלנים לא מודעים למשמעות, וחלקם לא מבין את המתווה שעליו חתם. מי שמתייצב לדיונים בלא ייעוץ משפטי, סומך על נציגי השחקנים שימצאו את הפתרון הטוב ביותר עבורו. לאחר אינספור אי הסכמות בין ההנהלות לנציגי השחקנים, רבים מהם מאבדים עניין ונותנים לנציגים אור ירוק לסגור מה שנראה להם, כפי שקורה בהפועל ברעננה ועומד לקרות בהפועל חיפה.

דובב גבאי שחקן הפועל אום אל פאחם. ברני ארדוב
אפשר גם אחרת. "זה היה המו"מ הכי קצר בעולם, לא השאירו אותנו חסרי אונים". דובב גבאי/ברני ארדוב

הסיכומים עם הקבוצות מושגים בדרך כלל על ידי הקפטן ושחקן נוסף, שמעדכנים את חבריהם בקבוצות הווטסאפ במהלך השיחות בנוגע להצעת ההנהלה, לשינויים שהוכנסו בהסכם ולסיכום שהושג או לא. ועדיין, מבחינת השחקנים, הרבה פרטים נותרו באוויר. "גם כשאתה שואל את הנציגים איזושהי שאלה, הרבה פעמים הם נתקעים וצריכים לחזור להנהלה", מעיד אחד מהם. "הדברים האלה צריכים להיעשות רק מול נציג משפטי כלשהו. זה גדול על השחקנים, אבל ראית מה קרה כשבבאר שבע רצו להביא עורך דין לשיחות".

השחקנים נמצאים בקשר מתמיד האחד עם השני, כדי לנסות ולהבין את מצבם. הם לא מאשימים את המועדונים, אבל מרגישים שאף אחד לא באמת מאגד אותם ועוזר להם, וארגון השחקנים סופג מהם ביקורת נוקבת; אלא שהם חוששים לדבר בשמם ולהיחשף.

"אני מת לדבר, אבל במועדון ירשמו את זה נגדי, ייעלבו ולא יבינו את הכוונה האמיתית", מספר אחד השחקנים. "חבל שזה המצב. אם ארגון השחקנים ומנהלת הליגות היו מאגדים את כל השחקנים תחת הסכם ברור מול ביטוח לאומי והקבוצות, הכל היה הרבה יותר קל. הכי כואב לי שיש אווירה כללית בציבור נגד הכדורגלנים. אנשים חושבים שכולם מרוויחים סכומי עתק כמו בוזגלו, אלירן עטר, אוראל דגני ואיתי שכטר. בפועל, זה לא נכון. רוב השחקנים בליגה לא מקבלים יותר מ-20 אלף שקלים ברוטו. רובם מקבלים שכר רק בעשרה חודשים, ואחרים ב-11, ולא מרוויחים כלום בפגרה".

המצב הידרדר עד כדי כך שחלק מהשחקנים החל לחפש פתרונות לגמור את החודש, או כמו שאחד מהם סיפר: "כמו כל אחד שנלחם על הלחם שלו בימים אלה, אי אפשר לחיות משכר שקרוב למינימום וצריך למצוא משהו לעבוד ב'שחור' בקטנה. שחקן אחד מצא עבודה בשליחויות בסופר. היה שחקן בקבוצה שלי שחזר לגור אצל ההורים, אחרי שלא היה יכול לשלם שכירות באפריל. בעל הדירה שלו איים שיתבע אותו".

שון קלימקין שחקן הפועל רעננה. לילך וייס רוזנברג
בהפועל רעננה טוענים שההנהלה נוקטת בשיטת הפרד ומשול. למצולמים אין קשר לכתבה/לילך וייס רוזנברג

בסקציה נס ציונה, לדוגמה, הדברים נסגרו במהירות יחסית, כשרז שטיין ונציג נוסף קיבלו מההנהלה הודעה על יציאה לחל"ת והעבירו אותה לשחקנים. גם הפועל כפר סבא הוציאה את שחקניה לחופשות ללא תשלום, ובינתיים לא הושג הסכם בשיחות בין ההנהלה לבין נציגי השחקנים, אדריאן רוצ'ט ועומר פדידה. במשכורת מרץ, שכבר שולמה, השלים המועדון את השכר מעבר לדמי האבטלה, מאחר שבחלק מהחודש השחקנים עדיין התאמנו ושיחקו.

התמונה תשתנה, כמובן, במשכורות של חודש אפריל. לפי ההסכם המסתמן בין הצדדים, כפר סבא אמורה להשלים את שכרם של השחקנים, ותקצץ ממנו 25 אחוזים במידה שהכדורגל יחזור לפעילות. ובהנחה שהפעילות לא תחודש? אז תתעורר בעיה עמוקה יותר, מאחר שלא מעט שחקנים הופתעו לגלות שהם מקבלים דמי אבטלה רק ביחס לשכר הבסיס שלהם, ובנוסף לכך עומדת העובדה שהם לא משתכרים במהלך הפגרה ומקבלים רק עשר משכורות בשנה. "אנשים פה לא מרוויחים יותר מדי, אז לצאת לחל"ת באפריל ומאי, ואז ביוני ויולי אין לנו בכלל שכר, זה טירוף. גם כשחותמים בלשכה בחודשים האלה, עושים לך בלאגן", טוען אחד השחקנים.

מרבית השחקנים הישראלים בכפר סבא משתכרים בין 7,000 ל-15 אלף שקלים ברוטו בחודש, לא כולל פרמיות ומרכיבי הוצאות רכב. גם בנס ציונה המצב דומה; בסקציה קיבלו את הודעת החל"ת, אך לא הובטח להם ששכרם יושלם. כמעט כולם מתלוננים על כך שהם מקבלים פחות מ-50 אחוזים משכרם מהביטוח הלאומי, ומרגישים שאף אחד לא באמת דואג להם.

נס ציונה כבר שלחה את הזרים הביתה, ושחקנים מעידים כי לתחושתם, ההנהלה לא מביעה עניין או רצון בחידוש הליגה. "כל הקבוצות בבעיה. יש לי חברים שמשחקים בליגה הלאומית, והמועדונים שלהם דיברו איתם מההתחלה ודאגו שירגישו הכי טוב בעולם וייפגעו כמה שפחות. אצלנו זה לא ככה", מספר בכאב אחד השחקנים. "לפחות שייתנו לנו אופק. כאילו מתפללים כאן שהליגה לא תחזור, אבל אנחנו רוצים לשחק, זאת הפרנסה, נילחם על ההישארות עד הסוף".

אבי איבגי, גיא חיימוב, קארין סנדל, שמעון אבוחצירה, לי פלקון, ניר אלון, עו"ד רן קידר. ארגון השחקנים, אתר רשמי
ארגון השחקנים לא נותר נקי מביקורת/אתר רשמי, ארגון השחקנים

מתברר שבלאומית המצב הרבה יותר שפוי ביחס לקבוצות הקטנות בליגת העל. דובב גבאי, ששימש נציג שחקני הפועל אום אל פאחם בדיונים עם ההנהלה, מספר: "פתרנו את העניין בהבנה מההתחלה, וזה הסתיים באווירה מדהימה ועם חיוכים. הקבוצה משלימה לשחקן את השכר מהחל"ת אם העונה ממשיכה, ואם היא לא תחודש מקצצים לנו אחוז מסוים. אין פגיעה מעבר לכך. זה היה המו"מ הכי קצר בעולם, לא השאירו אותנו חסרי אונים או בלחץ כספי כזה או אחר".

גבאי לא לבד. אור אוסטוינד מרמת השרון ממשיך את הקו: "צריך להבין שגם המועדון מקבל מכה. אני בקבוצת ווטסאפ של הקפטנים בלאומית, וגם באום אל פאחם, הפועל קטמון והפועל עכו משלימים הכל. גם אצלנו עושים כל מה שיכולים, משלימים חלק, אמרו שינסו לעזור עוד, ורצו שנצא בהרגשה טובה. רוב הקבוצות בליגה נתמכות על ידי העיריות, שיש להן מספיק במה להתעסק לפני הכדורגל".

בחזרה למצב הסבוך בליגת העל. היום (שלישי) אמורה להיות פגישה נוספת בהפועל רעננה, אחרי שנרשמו כבר כמה פיצוצים במגעים בין ההנהלה לשחקנים, והאווירה אינה נעימה. כל סיכום יושג כשכולם כבר סחוטים ורוצים רק לגמור עניין. שחקנים בקבוצה מתלוננים שאין גישה אחידה, וההנהלה מנסה לפעול על פי העיקרון של הפרד ומשול. "בצעירים-חיילים לא נגעו בקבוצה, אבל מעבר לזה הם פועלים מול כל אחד בנפרד. למעשה, הם פיצלו את הקבוצה כדי שיהיה קל יותר לסגור. הזרים שואלים שאלות ולא מבינים בכלל מה רוצים מהם".

ג'קי בן זקן מ.ס. אשדוד. לירון מולדובן
העביר הלוואות לשחקנים, ועדיין לא ברור מה הם יידרשו להחזיר. ג'קי בן זקן/לירון מולדובן

- מה כן עשו?

"עשו סלט. היו כמה מתווים שצריך לבחור. משלימים את השכר בחל"ת דרך הלוואה או מענק שיירד לשחקן בהמשך. רוב השחקנים בכלל לא מבינים מה רוצים מהם. אחד הזרים סיפר לחבריו שהתקשר למאמן הקודם כדי להתייעץ איתו. עד עכשיו השחקנים לא יודעים אם הוא דיבר על ניסו אביטן או מנחם קורצקי".

גם במ.ס אשדוד השחקנים יצאו לחל"ת, אבל הבעלים ג'קי בן זקן אמור לתת לשחקנים הלוואה לתקופה הזאת. לגבי החזר ההלוואה יש מחלוקות; חלקם משוכנע שהוא לא ידרוש את כל הסכום בחזרה, ויסתפק בהחזר חלקי. "ככה הבנו בתוך המועדון", הם מסבירים. כך או כך, אין מתווה חתום או מסוכם בנושא, אלא רק דיבורים באוויר.

בעיה נוספת שבה נתקל חלק מהשחקנים נוגעת למי שמעורב בעסק קטן נוסף כעוסק פטור או מורשה, ואז ביטוח לאומי לא מכיר בו כזכאי לקבל תשלומים. כפי שזה נראה כעת, החשבונות בין הקבוצות לכדורגלנים יימשכו זמן רב לאחר שפגרת הקורונה תסתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully