וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוח העולה הבא? הרטה ברלין בונה פרויקט ארוך טווח

31.12.2019 / 10:10

לארס וינדהורסט, גאון מחשבים שהקים חברה שהעסיקה 80 עובדים בגיל 16, רכש 49.9% מהמניות של הגברת הזקנה ורוצה להפוך אותה למועדון גדול לפי המודל של בירות אחרות כמו לונדון, מדריד ופריס. האם הפרויקט הזה יצלח?

מתוך אתר בורוסיה דורטמונד

בווידאו: בורוסיה דורטמונד מציגה את ארלינג הולאנד

בימים האחרונים נזרקו לאוויר שמועות רבות על שחקנים שעשויים להצטרף להרטה ברלין. סוכנו של קשר ארסנל גרניט ג'אקה אמר שהקליינט שלו והוא כבר סיכמו במועדון ושהוא רוצה לעבור לשם במיידית. לפי הדיווחים, הקבוצה מבירת גרמניה מוכנה לשלם לתותחנים 25 מיליון יורו תמורת השוויצרי. שמות נוספים שהוזכרו כמועמדים הם יוליאן דראקסלר מפריס סן ז'רמן ומריו גצה מבורוסיה דורטמונד. גם אם שלושת השחקנים האלה לא נמצאים במקום בו האמינו שיהיו בשלב הזה של הקריירה שלהם וגם אם הם לא בשיאם, עדיין מדובר בשלוש עסקאות יקרות מאוד אם ייסגרו ובשלושה חוזים כבדים מאוד.

העסקאות האלה יקרות וכבדות יותר אפילו כשלוקחים בחשבון שהרטה ברלין סגרה רק ב-1 באוגוסט השנה את הרכש הכי יקר בתולדותיה. הקבוצה מהבירה, שמכונה גם "הגברת הזקנה", רכשה את דודי לוקבאקיו הבלגי מווטפורד תמורת 20 מיליון יורו ובכך ריסקה את שיא ההעברות הקודם שלה, שעמד על 8.5 מיליון יורו בלבד עבור דייבי זלקה ב-2017.

אז מה קרה פתאום שהרטה ברלין, שזכתה באליפות האחרונה שלה ב-1931 ושיחקה בפעם האחרונה בליגת האלופות ב-2000, התחילה להוציא סכומי כסף גדולים על שחקנים? זאת הרי אותה הרטה שמשחקת בבונדסליגה בסך הכול מאז 2013/14 אחרי שנים רבות שהתנדנדה בין הבונדסליגה לבונדסליגה השנייה ואותה קבוצה שנעה בין אמצע הטבלה לתחתית בשנים האחרונות.

יורגן קלינסמן מאמן הרטה ברלין. רויטרס
יושב כאחד מנציגיו של וינדהורסט בדירקטוריון ועכשיו גם מאמן עד סוף העונה. קלינסמן/רויטרס

התשובה לכל השאלות הללו היא בת שתי מילים: לארס וינדהורסט. לפני שנגיע לסיפור האישי של המשקיע המיליארדר בקבוצה מברלין, ניגע בתהליך שעבר עד שהשיג 49.9% מהבעלות על המועדון. ב-27 ביוני השנה רכש וינדהורסט באמצעות החברה שלו "Tennor החזקות" 37.5% ממניות הרטה ברלין תמורת 125 מיליון יורו. זאת הפכה מיד לעסקת הרכישה היקרה בהיסטוריה של הכדורגל הגרמני, בו נהוגה שיטת ה-50+1, שקובעת שכל המועדונים יהיו מוחזקים על ידי הציבור. כלומר, הציבור מחזיק ב-50% מהמניות של המועדון ועוד מניה אחת. החוק הזה הרחיק משקיעים מהכדורגל כיוון שאף מיליארדר לא ישקיע סכומי עתק אם הוא לא יקבל 100% שליטה על כל ההחלטות במועדון: איזה שחקנים יגיעו, מי יאמן וכו'.

עם זאת, מועדונים כן יכולים למכור 100% מהמניות שלהם לחברת הבת שמנהלת את עסקי הכדורגל שלהם. אך העניין הזה הוא לא משמעותי במיוחד כיוון שהאוהדים והציבור עדיין מחזיקים רוב בדירקטוריון והם אלה שקובעים ונמצאים בשליטה על ההחלטות החשובות. ואת זה, אף בעל הון לא אוהב. למרות כל זאת, וינדהורסט הכניס אופציה לרכישה שביצע ביוני לפיה הוא יוכל לרכוש את 12.4% הנותרים אם יחליט בכך בשווי גבוה יותר. זה מה שהוא עשה ב-13 בנובמבר כשרכש את אותם אחוזים ב-99 מיליון יורו, כך שהעסקה כולה נסגרה ב-224 מיליון תמורת 49.9%.

אחד הדברים הראשונים שעשה וינדהורסט אחרי שהשלים את רכישת 49.9% מהמועדון היה לצרף אל הוועד המנהל את שחקן העבר והמאמן יורגן קלינסמן. באמצעות קלינסמן קיבל וינדהורסט ארבעה מושבים בהנהלה שכוללת תשעה חברים בסך הכול. ממש מעט לאחר שהשלים את הרכישה השנייה, מינה וינדהורסט את קלינסמן גם למאמן עד תום העונה במקום אנטה צ'וביץ', שפוטר אחרי שהשיג 11 נקודות בלבד אחרי 12 מחזורים. "זה כבוד ענק לקבל את האפשרות לעזור להרטה ברלין", אמר קלינסמן אחרי המינוי לקבוצה בה בנו שיחק בעבר, "אבא שלי היה אוהד שרוף של הרטה והבן שלי שיחק כאן אז אני מכיר פה הרבה אנשים".

לארס וינדהורסט עומד ליד מודל של הבניין שרצה להקים בהו צ'י מין. AP
לארס וינדהורסט במהלך הביקור שלו בווייטנאם ב-1996. הוא עומד ליד מודל של בניין שתכנן להקים בהו צ'י מין/AP

אלוף העולם מ-1990 גם דיבר על וינדהורסט ואמר: "היו לי הרבה שיחות עם לארס והרגשתי את ההתלהבות שלו, את ההתרגשות ואת האמון מצד כל מי שמעורב בי ובכך שאוכל לעזור עם הניסיון שלי והיכולת לעבוד בצוות". הרעיון של וינדהורסט והדבר שהוא חוזר עליו כל הזמן הוא הרצון להפוך את הרטה ברלין מ"דוב ישן" ומועדון שלא מממש את הפוטנציאל שלו לכזה שידמה למועדונים שמייצגים בירות אחרות במדינות אירופה כמו אלה ממדריד, לונדון וכמובן מפריס. או כמו שווינדהורסט עצמו הגדיר את זה בראיון ל"דר שפיגל": "הרטה היא פרי שתלוי נמוך".

הוא הגיע למועדון שהיה בצרות כלכליות רבות בשנים האחרונות ודי ניצל בזכות חברת ההשקעות KKR, שרכשה בזמנו 9.7% מהמניות של המועדון ב-61 מיליון יורו ולאחר מכן הגדילה את כמות המניות שלה ל-36.3%. KKR ארגנה מחדש את המועדון, הפכה את הניהול הפיננסי לאחראי ורציני יותר והעמידה אותו על הרגליים. אבל בהרטה הרגישו כל הזמן שיש מקום לשיפור ולצמיחה נוספת ובסוף 2018 המועדון ניצל סעיף שאפשר לו לרכוש בחזרה את המניות תמורת 71.2 מיליון יורו. במועדון האמינו שהמניות שוות יותר ולכן לוו 50 מיליון יורו על מנת שיוכלו להשלים את העסקה.

בדיעבד, זה היה צעד חכם מאוד שהשאיר את הרטה עם רווח נקי של כ-75 מיליון יורו והגדיל את שווי המועדון מ-330 מיליון יורו ל-450 מיליון. גם ההשקעה של וינדהורסט היא כסף נקי שנמצא במועדון ויכול להיכנס לשימוש בשוק ההעברות. "זה מגדיל את הסיכוי שלנו להשיג מקום באירופה בטווח הקצר", הודה המנהל הספורטיבי של הרטה מיכאל פרץ לאחר השלמת העסקה, "יש לנו תכניות שאפתניות להצליח בגרמניה ובאירופה עם סביבה תחרותית חזקה מאוד".

גרניט ג'אקה שחקן ארסנל. רויטרס
הסוכן שלו כבר סגר את התנאים שלו בהרטה ברלין. ג'אקה/רויטרס

וינדהורסט עצמו אמר אז: "אנחנו פותחים פה במחויבות ארוכת שנים להצלחה של הרטה ברלין, על המגרש ומחוצה לו כדי לפתח את התרבות והאתוס שנמצאים בלב המועדון הפנטסטי הזה. אנחנו מקווים לשפר גם את האסטרטגיה הדיגיטלית לרווחת האוהדים שלנו. הרטה ברלין היא חלק חשוב מברלין, אחת הקהילות הדינמיות והתוססות ביותר באירופה. אני גאה לתמוך במועדון הזה. הרטה ברלין הוא מוסד ספורט נהדר, שייהנה מעתיד ורוד".

ואכן, כל מי שעיניו בראשו יכול לראות שהרטה ברלין היא ענקית ישנה. מועדון שנמצא באחת הערים הכי אטרקטיביות ודינמיות באירופה ומושך למשחקיו גם כקבוצה בינונית מינוס קרוב ל-50 אלף אוהדים מדי משחק. הרטה גם אמורה לבנות אצטדיון חדש שיהיה מיועד אך ורק לכדורגל, ולא אצטדיון רב תכליתי כמו הנוכחי. כך שפוטנציאל הצמיחה וההצלחה של המועדון הזה הוא עצום. גם התוצאות בינתיים אצל קלינסמן הן לא רעות למרות ההפסד 2:1 לבורוסיה דורטמונד במשחק הבכורה שלו. מאז הרטה סיימה ב-2:2 מול איינטרכט פרנקפורט בוחץ, ניצחה את פרייבורג ואת באייר לברקוזן וסיימה ב-0:0 מול המוליכה דאז בורוסיה מנשנגלדבאך.

וינדהורסט הוא אדם שנחשב לכוכב עצום ועולה מגיל ילדות. בגיל 14 הוא החל לבנות מחשבים, הוא סיים את בית הספר כבר בגיל 16 וייסד חברת מחשבים שהעסיקה 80 עובדים. קנצלר גרמניה לשעבר הלמוט קוהל שם עין על הכישרון הצעיר ולקח אותו איתו לביקורים מדיניים ברחבי העולם. כשהיא בן 20 וינדהורסט כבר לקח חלק בוועידת דאבוס היוקרתית כאחד ממנהיגי תבל העתידיים. עד אמצע שנות ה-90' הוא כבר העסיק כ-800 עובדים והיה נראה שאין גבול להצלחה שהאיש הזה יכול להגיע אליה.

לארס וינדהורסט מחזיק ב-49.9% מהמניות בקבוצת הרטה ברלין. GettyImages
משקיע בעל תשע נשמות. וינדהורסט/GettyImages

אלא שכמו בכל סיפור הוליוודי - או ברלינאי - טוב, הגיעה הנפילה והקריסה. משבר הדוט קום פגע בחברה של וינדהורסט בצורה קשה מאוד כשההשקעות שלו בבורסה לא מצליחות לכסות על ההפסדים של החברה שלו. למרות הכישלון וההתרסקות, הוא הצליח לשכנע משקיעים להעניק לו כמה מיליונים כדי לעזור לו לחזור למסלול. אחד מהם הוא הדרום אפריקאי רוב הרסוב, שאיתו ייסד את חברת ההשקעות "Sapinda" שב-2019 שינתה את שמה ל-Tennor. החברה הזו הפכה להצלחה אדירה במהרה, אבל המשבר הפיננסי של 2009 כמעט מחק אותה לחלוטין. וינדהורסט מצא את עצמו מסובך בבעיות משפטיות קשות מאוד כשהתובע של ברלין הגיש נגדו כתב אישום בגין 35 מקרים של הונאה, מעילה והפרת אמונים.

בסופו של דבר וינדהורסט יצא מזה עם הסדר טיעון, במסגרתו ההאשמות נגד מרמה בוטלו בתנאי שהוא ישלם קנס בסך 950 אלף יורו, יעביר 2.5 מיליון יורו לאחד הקורבנות שלו ויודה בעבירה של הפרת אמונים, על כך קיבל שנת מאסר על תנאי. לאורך השנים שמו של וינדהורסט תמיד כיכב בכותרות כשרבים תיארו אותו כ"בעל תשע נשמות" שתמיד מצליח לחזור לגדולתו אחרי כישלונות. הוא עצמו טען לאחרונה שהעסקים שלו בשיאם והשווי שלו הוא למעלה משלושה מיליארד יורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully