חאבייר קלמנטה. GettyImages
חאבייר קלמנטה/GettyImages

"רציתי לאמן את נבחרת ישראל, אבל לא בחרו בי"

ענבל מנור

1.12.2019 / 15:00

הסיבות למצב הנבחרת ("תמיד היו לכם בודדים שהצליחו באירופה, אבל אין חוזק קבוצתי"), דאבור ("רק צריך זמן"), החבר ואלוורדה ("לא מנסה להילחם בביקורות"), הסיכוי של ספרד אחרי עוד בלאגן על הקווים והשחקן הכי גדול שאימן. חאבייר קלמנטה, מאמן נבחרת ספרד לשעבר, בראיון

"לפני כמה שנים פנו אליי לגבי אימון נבחרת ישראל", נזכר חאבייר קלמנטה. "דיברו איתי סוכנים ומתווכים, הייתי מעוניין, אבל היו לי גם הצעות מנבחרות אחרות וישראל בחרה במאמן אחר", השנה הייתה 2010 והמאמן שנבחר היה לואיס פרננדס. קלמנטה המשיך לנדוד והמשיך לעקוב. הוא אפילו מפגין בקיאות מרשימה ומפתיע: "אשמח להגיע לאמן את הנבחרת".

לאחרונה, הציעה חברה ספרדית להתאחדות לכדורגל תכנית אסטרטגית הכוללת מינוי מנהל ספורטיבי ושלל אנשי צוות ספרדיים, בראשם קלמנטה ואלברט פרר, לנבחרת הבוגרת והצעירה. הסכומים שדורשים הספרדים גרמו לעסק להתקרר עוד לפני שהמריא. קלמנטה ממתין להתפתחויות לגבי היעד הבא בקריירה. בינתיים, בשיחה עם וואלה! ספורט מביתו שבברצלונה, הוא העניק את הזווית שלו למצב הכדורגל הישראלי וגם כמה תובנות לקראת המשחק בין אתלטיקו מדריד לברצלונה.

"לישראל יש שחקנים אינדיבידואלים טובים. הכדורגל שלכם השתפר מאוד, אבל כשאני רואה את הנבחרת, אני מרגיש שחסרה לכם רמת תחרותיות, מהירות, כושר עמידה והופעות ברמות הגבוהות. תמיד היו לישראל בודדים שהצליחו באירופה, שחקנים טובים מאוד כמו רביבו, אוואט, בניון ואחרים. כשהם התאספו יחד כנבחרת, משהו היה חסר. חוזק קבוצתי, תחושה של ביחד. בנקודות האלה, ישראל צריכה להשתפר".

חאבייר קלמנטה. GettyImages
"חסרה לכם רמת תחרותיות, מהירות, כושר עמידה והופעות ברמות הגבוהות". חאבייר קלמנטה/GettyImages

יש היום לישראל פחות שחקנים שמשחקים ברמות הגבוהות. זה מה שחסר כדי להעפיל לטורניר גדול אחרי 50 שנה?

"בלי ספק. ככל שיהיו יותר שחקנים בליגות בכירות, הסיכוי להצלחה גדל, אבל צריך להסתכל גם פנימה על הצעירים. נבחרת צריכה סגנון ומודל אחיד - על ומחוץ למגרש - גם בנבחרות הצעירות. השחקנים שבאים מבחוץ משפיעים, אבל השחקנים שמגיעים מתוך הליגה הם עמוד השדרה האמיתי. הצלחה של נבחרת באה משילוב של שני הדברים".

מונס דאבור כמעט לא משחק בסביליה. הוא יכול להגיע לרמות של ישראלים שהצליחו בספרד?

"ראיתי אותו מבקיע בליגה האירופית ואני חושב שהוא שחקן מצוין אחרת הוא לא היה בסגל של סביליה. במיוחד אצל מאמן כמו ז'ולן לופטגי, אתה צריך שתהיה לך איכות. דאבור לגמרי בסטנדרטים של ישראלים ששיחקו בלה ליגה, הוא רק צריך זמן להתאקלם. אל תשוו את הרמה באוסטריה לרמה בספרד. הליגה הספרדית חזקה בהרבה ולסביליה יש סגל רחב וחזק. אם דאבור משחק, אפילו קצת, זה פלוס גדול מאוד מבחינתו".

מה הסיכוי של ישראל בפלייאוף מול סקוטלנד?

"האויב מספר אחת הוא לא השחקנים הסקוטים אלא האווירה בהאמפדן פארק. האוהדים פנאטיים, דוחפים ואגרסיביים. הגישה של ישראל צריכה להשתנות. ישראל צריכה להאמין שתנצח אחרת יהיה לה קשה מול הכדורגל הישיר של סקוטלנד. זה נכון גם לגבי גמר אפשרי מול סרביה. אימנתי את נבחרת סרביה והאצטדיון בבלגרד הוא 'מרקאנה קטן'. במשחקים עם הרבה לחץ, הכל תלוי בגישה. באמונה שאפשר לבוא לעמוד טוב הגנתית ולצאת למתפרצות. ישראל לא הרשימה במוקדמות ואם לא תצא טוב מהפלייאוף, היא תחזור אחורה ויהיה לה קשה מאוד גם במוקדמות המונדיאל בקטאר. הופעות טובות חשובות כדי להתקדם הלאה".

שבועיים וחצי לפני הקלאסיקו: הצמרת הספרדית רותחת
בשבוע הבא: ברצלונה תסגור שנה ללא הפסד ליגה ביתי?
נפרדים מ-2019: המומנטום המחודש של ריאל מדריד

ג'יימס פורסט שחקן נבחרת סקוטלנד כובש לפני ביברס נאתכו שחקן נבחרת ישראל. רויטרס
"האויב מספר אחת הוא לא השחקנים הסקוטים אלא האווירה בהאמפדן פארק"/רויטרס

ברזומה העשיר של קלמנטה עונה אחת כמאמן אתלטיקו מדריד. ארנסטו ואלוורדה, מאמן ברצלונה, שיחק תחתיו ונחשב לאחד מחבריו. "כשאני אימנתי את אספניול, המאמן של ברצלונה היה יוהאן קרויף והכדורגל היה יותר טכני", הוא מתייחס למשחק ביניהן הערב (ראשון, 22:00, ערוץ 50). "הסגנון של הקבוצה הנוכחית שונה לגמרי. הכל סביב ליאו מסי. כשהוא משחק, הרמה עולה. אתלטיקו מול בארסה זה קרב בין סגנונות. משחק בין הקבוצה ששולטת בכדור הכי טוב בעולם לקבוצה שבנויה על יכולת ההגנה שלה. שימו לב שברצלונה לא הפסידה מעולם בוואנדה".

אתה מבין את הביקורות על ואלוורדה?

"לדעתי, הכל קשור בסביבה בברצלונה ובאוהדים. פפ גווארדיולה ולואיס אנריקה היו פופולריים גם בזכות הכריזמה שלהם. הבעיה של ואלוורדה היא שברצלונה שלו הודחה פעמיים מליגת האלופות במשחקים אותם הייתה חייבת לעבור - מול רומא וליברפול. זה הכתים את ההצלחות שלו והרחיק אותו מהקהל ומהתקשורת. הוא אדם שקט בפרופיל נמוך ולא כולם מתחברים לזה. הוא לא מתנגד לביקורת ולא מנסה להילחם בה ולכן נראה שהוא תחת אש כל הזמן".

ובכל זאת, הוא לקח שתי אליפויות ושומע כל הזמן על מועמדים להחליפו.

"זה המקצוע שלנו וכמאמן, אין לך מה לעשות נגד זה - רק להתרגז או להתגבר. ואלוורדה הוא לא טיפוס שמתרגז".

עוד בוואלה!

עוסמאן דמבלה ייעדר כחודשיים וחצי, ארתורו וידאל באולטימטום לברצלונה

לכתבה המלאה
ארנסטו ואלוורדה מאמן ברצלונה. רויטרס
"אדם שקט בפרופיל נמוך ולא כולם מתחברים לזה". ארנסטו ואלוורדה/רויטרס

איך אתה מנתח את אתלטיקו של סימאונה? היא יכולה ללכת עד הסוף?

"יש שם כמה בעיות, במיוחד בהתקפה. אלברו מוראטה לא מספק את הסחורה, דייגו קוסטה נפצע וז'ואאו פליקס לא משחק ברמה המצופה ממנו. אתלטיקו מגיעה למצבים, אבל חסרה לה הרמוניה כמו שסימאונה היה רוצה לראות. היא עדיין לא הגיעה לרמה של חיבור ואולי צריכה עוד קצת זמן, אבל בהחלט יכולה להיאבק על התואר עד הסוף".

עידן סימאונה מספק את הסחורה מבחינת תוצאות?

"קשה להתווכח עם עובדות, אבל אסור לשכוח שבעידן סימאונה אתלטיקו כן רצה בטופ מספר עונות והגיעה פעמיים לגמר ליגת האלופות וגם את זה אי אפשר לקחת ממנו. בסופו של דבר, הכל תלוי בכסף ואולי זכייה בליגת האלופות הייתה משנה את המצב הכלכלי באתלטי. כרגע, לריאל ולברצלונה יש יותר כסף וזה נותן להן יתרון גם ביכולת שלהם למשוך שחקנים, כמו למשל במקרה גריזמן".

גריזמן עשה צעד נכון?

"הוא עבר כי הוא רוצה לזכות בתארים וברצלונה יכולה לתת לו הבטחה טובה יותר. גם פריס סן ז'רמן רצתה אותו, אבל למרות כל מה שאומרים, אני משוכנע שבשורה התחתונה הוא רצה לשחק עם מסי".

המשחק הערב הוא ההזדמנות האחרונה של אתלטיקו?

"לואיס אראגונס אמר פעם שבליגה הספרדית, 19 המשחקים הראשונים נועדו לראות איפה אתה נמצא, 10 המשחקים הבאים כדי לקבוע מטרות ותשעת המשחקים האחרונים הם אלו שקובעים. אני מאמין גדול במשפט הזה".

אנטואן גריזמן שחקן ברצלונה. רויטרס
"בשורה התחתונה הוא רצה לשחק עם מסי". אנטואן גריזמן/רויטרס

הוא בן 69. בשנים האחרונות, משמש כמאמן של הנבחרת הלא רשמית של חבל הבאסקים. בשנות ה-80 הוביל הבאסקי את בילבאו לשתי אליפויות וגביע. בשנות ה-90, הדריך את נבחרת ספרד במשך שש שנים ובמאה הנוכחית, עבד גם במארסיי, בסרביה, בקמרון ובלוב. "אני עדיין רעב. בשבילי כדורגל זה תשוקה ומנוקדת מבט של מאמן, הרבה יותר מדיבורים טקטיקה ועמדות במגרש. ניסיתי להקנות ערכים, חוזק והתגברות על אתגרים. כדי לנצח ולזכות בתארים, לא מספיק לשחק טוב. צריך חוזק קבוצתי, אסרטיביות ואגרסיביות. אלו הדברים שאני עדיין רוצה להעביר.

"המטרה העיקרית שלי היה לדרוש מכל שחקן להתגבר על קשיים ולנצח את היריב בעמדה שלו. הגענו ללוב, מדינה במלחמה שלא זכתה בכלום, והשגנו תואר. בבילבאו זכינו באליפות אחרי 30 שנה וזה היה פשוט נהדר לעיר ולאוהדים. כשכולם שמחים, אני שמח ולרגעים האלה אני מתגעגע באימון. הרגע הגדול? האליפות בקבוצה של העיר שלי, הייתה נפלאה, אבל לא כמו להוביל את נבחרת ספרד במונדיאל בארצות הברית".

מי השחקן הגדול שאימנת?

"קשה להשוות שחקנים בעמדות שונות, אבל אם נדבר על שחקן התקפה - ראול".

צ'אבי אלונסו ערך אצלך בכורה כשחקן. הוא יהיה מאמן גדול כמו שמנבאים לו?

"יש לו יכולות פוטנציאליות להפוך למאמן מצליח. אין הבטחה ששחקן טוב יהיה מאמן טוב, אבל אני מקווה בשבילו שכן כי הוא בהחלט היה יוצא דופן".

בשנות ה-80, היית ידוע כטיפוס שערורייתי. עקצת את היריבים בתקשורת, קצת כמו מוריניו היום.

"(צוחק)... אתה צודק. השתמשתי בתקשורת לתת לשחקנים לשלי מוטיבציה כדי שיבואו בגישה נכונה וגם כדי להביא את האוהדים לעמוד בצד שלי. נכון, יצאתי בהצהרות, אבל לא אמרתי משהו לא נכון על היריבות או על המאמנים. התמקדתי בעצמי ובצרכים שלי".

חאבייר קלמנטה בשנת 2000. AP
"נכון, יצאתי בהצהרות, אבל לא אמרתי משהו לא נכון על היריבות או על המאמנים". חאבייר קלמנטה/AP

בוא נדבר על ספרד. לופטגי פוטר לפני המונדיאל הלא מוצלח ברוסיה ועכשיו שוב יש שם בלאגן.

"אחרי המונדיאל בברזיל, מצב הנבחרת דרש חילופי דורות וזה מה שכל מאמן ניסה לעשות מאז. לואיס אנריקה הוא טיפוס עם אישיות חזקה ומתאים להנחות שחקנים צעירים. הבעיה היא שבמשחקי המוקדמות ראינו יותר מדי צעירים, הרבה שינויים ממשחק למשחק וזה יוצר חוסר ודאות לגבי התוצאות לקראת אליפות אירופה".

אתה מבין את עמדת לואיס אנריקה לגבי רוברט מורנו?

"מורנו לא היה שחקן כדורגל או מאמן. הוא אחד שלמד הרבה כדורגל ולואיס נתן לו צ'אנס. הסכסוך נולד ממשהו אישי ביניהם, אבל אם האמון בין מאמן לעוזר נפגע, אני יכול להבין למה מאמן לא רוצה את העוזר".

ספרד יכולה לזכות ביורו 2020? הפרשה הזאת תשפיע?

"האירועים בגזרת המאמן לא קשורים לספורט, אלא דברים שברמת ההתאחדות. מנקודת מבט ספורטיבית, ברור שלשחק בנבחרת שונה לחלוטין מלשחק בריאל מדריד או ברצלונה. ספרד צעירה מאוד ופחות מנוסה מגרמניה, צרפת ואיטליה שם יש שילוב טוב יותר בין צעירים לוותיקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully