וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחל עונה וברכותיה? חמש השאלות הבוערות של מכבי תל אביב ביורוליג

3.10.2019 / 9:30

האם עוד עונה ללא פלייאוף תהיה כישלון, עד כמה חלומם של זוסמן ואבדיה ריאלי, האם כספי מסוגל להפוך לכוכב ביורוליג, מה נדרש באמת מווילבקין והאם שוב הליגה תפגע בצהובים? אור שקדי עם חמש שאלות (וחמש תשובות) לקראת פתיחת העונה האירופית

צילום וידאו: קובי אליהו, עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: אותלו האנטר בראיון לפתיחת העונה

1. אי הגעה לפלייאוף ייחשב כישלון?

ההופעה האחרונה של מכבי תל אביב בפלייאוף של היורוליג התרחשה ב-2015, אז נפרדה מכתר אלופת אירופה והודחה עם גיא גודס על הקווים ופיני גרשון על הספסל בידי פנרבחצ'ה ברבע הגמר. מאז, במשך ארבע עונות רצופות, היא לא הצליחה לעבור שלב בשום פורמט. אחרי שנתיים של התרסקות מתמשכת בתחתית, היא לפחות הצליחה לייצב את הספינה ולהיאבק על הכרטיס למקום השמיני - וכשלה לבסוף. כעת, כדי שראשי המועדון יוכלו להכריז על שיקומו, נדרשת מהם עליית מדרגה נוספת, ולא עוד עונה של דשדוש.

מצד אחד, רף הציפיות צריך להיבנות בהתאם לסגל ולתקציב. מכבי תל אביב שייכת לאזור הקבוצות שצריכות להילחם על הכניסה לפלייאוף, ולא להיות שם באופן ודאי. כמו בעונה שעברה, גם הפעם יש כמה שמקומן בפלייאוף די מובטח - צסק"א מוסקבה, ריאל מדריד, ברצלונה, אנאדולו אפס, פנרבחצ'ה ואולי גם חימקי מוסקבה הן קבוצות ברמה גבוהה מבחינת הסגל והתקציב. לכן, אם לא תהיה הפתעה, חמישה או שישה כרטיסים לשמינייה כבר בפנים; תחתיהן יתפתח מאבק בין אולימפיה מילאנו, באיירן מינכן, פנאתינייקוס, ז'לגיריס קובנה, אולימפיאקוס ומכבי. שש קבוצות שילחמו על שני מקומות.

אלא שלצד העובדה שהצהובים יצטרכו באמת עונה טובה מאוד רק כדי להיכנס לשמונה הראשונות, וגם זה לא בטוח שיספיק, יש את ההצהרות של ראשי המערכת. "המטרה היא להיכנס קודם כל לפלייאוף", חוזר ואומר שמעון מזרחי בפתיחת כל עונה, ולשם מכבי תל אביב באמת מכוונת. היא התחזקה בשחקנים מנוסים מהיורוליג ומה-NBA, עשתה מאמץ גדול כדי להשאיר את טאריק בלאק, החזירה את עומרי כספי וניסתה בחוסר הצלחה להחתים את השחקנים הגדולים באירופה. הפעם, בניגוד לשנים האחרונות, נראה שהיא גם מאמינה במאמן שלה.

לאור מה שקרה בקיץ, ולאור כל מה שקרה בארבע השנים האחרונות, המטרה צריכה להיות ברורה: פחות מפלייאוף ייחשב לכישלון. לא נבנתה במכבי קבוצה לשנים קדימה, וייתכן מאוד שבקיץ הבא חצי מהסגל הזה לא יישאר; נבנתה קבוצה כדי לחזור לצמרת האירופית, או לפחות לשיפוליה. הקהל מצפה לתקווה אמיתית גם באזור חודש מרץ, וכבר הערב נגד חימקי מוסקבה יידרשו השחקנים להראות משהו שונה מהעונה שעברה.

יאניס ספרופולוס מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
נבנתה קבוצה כדי לחזור לצמרת האירופית, או לפחות לשיפוליה. יאניס ספרופולוס/קובי אליהו

2. עומרי כספי יהפוך לכוכב ביורוליג?

מה זה, בעצם, כוכב יורוליג? אחד השחקנים המדוברים ביבשת, כזה שהקבוצה היריבה תשבור את הראש איך לעצור אותו, וגם יעזור לקבוצה שלו להגיע רחוק. או, לחלופין, האיש של הקבוצה שלו. לא כל שחקן יעיל ביורוליג, כמו אדריאן מוארמה למשל, עונה על ההגדרה של כוכב ביורוליג. מצד שני, דריק וויליאמס של העונה שעברה בבאיירן מינכן היה פחות יעיל, אבל נכנס למשבצת הזאת.

בניגוד לחלק מהביקורות, לכספי יש את היכולת לעשות את זה. הוא מגיע ליורוליג אחרי שהקליעה מבחוץ הפכה לטיקט שלו ב-NBA, וזה אלמנט קריטי לשחקן בעמדה שלו. אם הוא יזרוק יותר, מה שלא עשה כל כך בתקופת ההכנה, ויקלע באחוזים טובים, הוא כבר בדרך הנכונה. הוא הפגין מנהיגות בגביע ווינר, לא פחד לקחת אחריות בסיום משחק, לקחת שחקנים עם הגב לסל, ולהיות שם כשצריך אותו. אבל מה שנכון לגביע ווינר, לא בטוח שיהיה נכון גם ליורוליג.

לפני ההגעה של כספי, היה ברור שלמכבי תל אביב יש שני שחקנים שנכנסים לתקן הכוכבים - סקוטי ווילבקין, שמיד נגיע אליו, וטאריק בלאק. שחקן נוסף עם פוטנציאל להיות כוכב מפתיע, בשל היכולת ההתקפית שלו, הוא טיילר דורסי. כספי, מכורח התפקיד שלו, והצורה שבה מכבי תל אביב משחקת, לא נוגע בכדור במשך רוב שלבי ההתקפה. הוא יכול להיות יעיל מאוד, אבל יתקשה להשתלט על ההתקפה של הצהובים, במיוחד עם גארד כמו ווילבקין וגיבוי כמו דורסי.

אז הנה מודל שכדאי לכספי לאמץ: הדרך שלו להפוך לכוכב תהיה בדרך שבה הפך יורגוס פרינטזיס לכוכב באולימפיאקוס. לקחת אחריות ברגעי ההכרעה, לקלוע כמה סלי ניצחון, לתת למכבי תל אביב את האופי שהיא צריכה ולהתחבר במהירות כמנהיג של מכבי תל אביב.

עומרי כספי שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
הפגין מנהיגות בגביע ווינר. עומרי כספי/קובי אליהו

3. דני אבדיה ויובל זוסמן יהיו חלק חשוב מהקבוצה?

יובל זוסמן היה חלק חשוב ממכבי תל אביב בעונה שעברה, והיה הישראלי מספר 2 בדקות המשחק אחרי אלכס טיוס, בעוד דני אבדיה היה בסך הכל נער פוסטר משודרג. השאלה היא האם זוסמן יוכל לשמר את מעמדו, או אולי אפילו לעשות צעד קדימה, ואבדיה יוכל להתקדם לעבר מעמדו הישן של זוסמן.

זו צפויה להיות עונתו האחרונה של אבדיה במכבי תל אביב, ובקיץ הבא הוא אמור להיבחר בדראפט ה-NBA. לצהובים יש אינטרס לקדם אותו, ובמשחקי ההכנה ובגביע ווינר הוא קיבל כבר יותר הזדמנויות. עד כה הוא לא בלט התקפית, והוא יהיה חייב לעשות שיפור מהיר בתחום הזה כדי שיוכל לקבל מקום חשוב ברוטציה. הסיכוי שלו, גם בגלל האינטרס של הצהובים, וגם בזכות הכישרון ההתקפי, להפוך לשחקן משמעותי יותר בקבוצה הוא די גבוה - אפילו על חשבון שחקנים זרים בעמדה שלו.

לגבי זוסמן, השחקן שאמור להיות הפנים של המועדון בעתיד הקרוב, הסיטואציה מורכבת יותר. אין ספק שמדובר באחד השומרים הטובים של הקבוצה, אם לא הטוב שבהם, ובזכות העובדה הזאת הוא קונה לעצמו דקות רבות בעמדה שיש בה שחקנים מוכשרים כמו אלייז'ה בריאנט, דורסי וגם אבדיה. דווקא בריאנט, שהגיע מהפועל אילת, עשוי להיות האיום האמיתי על דקות המשחק שלו, שכן גם הוא שומר טוב, ובעל יכולת התקפית משופרת. זוסמן יצטרך לבצע קפיצת מדרגה התקפית, לקלוע אפילו טוב יותר מ-37 האחוזים שהיו לו אשתקד מחוץ לקשת, ואז מצבו יהיה טוב.

עוד בוואלה!

בארצות הברית מנתחים: למה "דני אבדיה לא היה ולא יהיה לוקה דונצ'יץ'"

לכתבה המלאה
דני אבדיה שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
למכבי תל אביב יש אינטרס לקדם אותו. דני אבדיה/קובי אליהו

4. אפשר לסמוך על סקוטי ווילבקין?

אולי זו השאלה שתקבע יותר מכל האם מכבי תל אביב תוכל להגיע לפלייאוף. אין ספק שווילבקין הוא הגארד המוביל של מכבי תל אביב, ואם לא נתייחס רגע לשאלת תפקיד הרכז שסבבה את המועדון לאורך רוב הקיץ, הוא אמור להיות בעל הבית של הצהובים גם בעונת 2019/20.

העונה שעברה הייתה העונה הראשונה שבה קבוצה של ווילבקין לא עמדה במטרה שלה באירופה. דרושפאקה, בעונתו המלאה הראשונה, הגיעה לטופ 8, כשהוא חסה בצילו של בראד וונאמייקר; אחר כך הוביל במו ידיו את דאצ'קה לזכייה ביורוקאפ. ואז הגיעה מכבי. לאי העמידה במטרה אפשר להוסיף גם את הכישלון של נבחרת טורקיה בגביע העולם.

בשליש ממשחקי מכבי תל אביב אשתקד ווילבקין קלע עשר נקודות ומטה. ב-13 משחקים הוא פגע בפחות מ-30 אחוזים לשלוש, וב-18 משחקים מסר פחות מארבעה אסיסטים. ווילבקין חייב להיות בעל הבית של הצהובים לפחות באחד מהאספקטים האלה. או הקלע הטוב יותר מבחוץ, או הסקורר היציב, או מי שמפעיל את החברים טוב יותר. את הדברים הללו הוא עשה טוב מאוד לפני שהגיע לתל אביב, וכפי שהגדיר זאת השבוע גורם במועדון אחרי ההפסד להפועל ירושלים בגמר גביע ווינר: "נהיה חייבים את סקוטי הרבה יותר דומיננטי העונה".

שחקן מכבי תל אביב סקוטי ווילבקין. ברני ארדוב
אמור להישאר בעל הבית. סקוטי ווילבקין/ברני ארדוב

5. ביטול החוק הרוסי יעזור לקבוצה?

אחת הטענות המרכזיות של מכבי תל אביב נגד ליגת העל בשנים האחרונות נגעה לחוק הרוסי, וראשי המועדון טענו שוב ושוב כי הוא פוגע בקבוצה ומאלץ את המאמנים לשחק למעשה בסגנונות שונים וברוטציה אחרת בליגה וביורוליג. העובדות נכונות, אלא שתמיד עלתה השאלה האם זאת הסיבה שמכבי לא הצליחה. העונה החוק הרוסי סיים את תפקידו, ואת מקומו תפס חוק חדש, שמחייב רק ישראלי אחד על המגרש, אבל רק חמישה זרים בטופס.

נראה, לפחות כעת, שהצהובים יתגעגעו לחוק שאיפשר להם שישה זרים בטופס. בעוד האיזרוח של דורסי וסנדי כהן לא מתקדם בשלב הזה, לקבוצה יש כעת תשעה זרים בסגל. בהנחה שהקבוצה תשאיר לעצמה מקום אחד לשינוי עתידי, צפויים להירשם שבעה בסגל הרחב לליגה, ושניים מהם לא יתלבשו בכל משחק. אם לא יהיה מדובר באחד משחקני המפתח, יהיה זה שחקן שבאופן קבוע יתנדנד בין דקות משחק מעטות מאוד ביורוליג לבין ישיבה ביציע בליגה.

הצהובים יתקשו בסיטואציה הנוכחית לרצות הרבה שחקנים, ועל הדרך לקדם את הצעירים, לא להזניח את הקפטן ג'ון דיברתולומאו ולנסות להציב קבוצה תחרותית וטובה. משהו ייפגע בדרך. המבחן של שמירת סגל עמוק מרוצה יהיה אחד החשובים של ספרופולוס העונה.

ניקולה וויצ'יץ' סיפר במסיבת העיתונאים של הקבוצה כי קבוצות היורוליג יראו כיצד אולימפיאקוס תתמודד עם בניית שני סגלים - אחד ליורוליג והשני לליגה השנייה ביוון. "אחד הנושאים שנבחנים במקרה הזה הוא מה קורה עם שחקני סוף הסגל ביורוליג, הם הרי לא אמורים לשחק בכלל כל העונה", סיפר אחד מאנשי מכבי בשבוע שעבר. "לא בטוח ששתי קבוצות נפרדות לחלוטין הן המבנה המושלם. עוד יקומו גרסאות שונות לדבר הזה, ובסוף תימצא דרך המלך".

מתוך Fast Break, התוכנית השבועית באפליקציה של מכבי תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully