וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוכח מדעית: צפייה בכדורגל תגרום לכם להיות בריאים יותר

באוניברסיטת לידס עקבו אחר 25 אוהדים ומצאו שיפור במדדים פיזיולוגיים המזכיר פעילות גופנית קלה. ומה לגבי ההשלכות הפסיכולוגיות?

פלייר מכבי תל אביב: איביץ' אחרי ההפסד לסודובה/עריכה: ניב מעוז

בווידאו: המשחק האחרון לא ממש עשה טוב לבריאותו של ולאדן איביץ'

חברת ההימורים "בט ויקטור" חברה לאוניברסיטת לידס כדי לבצע מחקר שעונה על אחת השאלות שהכי מעניינות חובבי ספורט - ובעצם, אולי מעניינות עוד יותר אנשים שלא ממש בסיפור הזה: האם להיות אוהד כדורגל זה בריא, או לא בריא?

התוצאות, נגלה כבר עכשיו, מפתיעות למדי. החוקרים ליוו 25 אוהדים של לידס יונייטד בשלושה משחקים חשובים של המועדון בעונת 2018/19 בליגת המשנה באנגליה. האוהדים היו מגילאי 20 עד 62 וחולקו לשלוש קבוצות: כאלה שמעריצים את לידס יונייטד בין 0 ל-10 שנים, כאלה שאוהדים את המועדון 20-30 שנה, וכאלה שתומכים בו למעלה מ-40 שנה.

המעקב היה פיזיולוגי ופסיכולוגי והתבצע במשחק נגד ברנטפורד (בסביבה מבוקרת) ובשני משחקי חצי גמר הפלייאוף מול דרבי קאונטי - בבית ובחוץ. החוקרים בדקו שלושה פרמטרים עיקריים - קצב לב, לחץ דם ומצב רוח. את לחץ הדם מדדו ארבע פעמים - הראשונה מספר ימים לפני המשחק, השנייה מיד לפני שריקת הפתיחה, במחצית, ואחרי שריקת הסיום. המשתתפים אף קיבלו שאלון פסיכולוגי מדי משחק, כדי לפרט את תחושותיהם.

קדימה, לתוצאות: המסקנה העיקרית היא שחובבי הכדורגל נהנים מ"מתח חיובי" שמדמה לעתים פעילות גופנית בקצב איטי. בהשוואה לקבוצת הביקורת, לצפות בכדורגל באצטדיון בית או חוץ העלה את קצב הלב של המשתתפים ב-11 אחוז. מה עוד? צפיה בניצחון של הקבוצה האהובה עליך עשויה להוביל לירידה בלחץ הדם, וכמובן שהממצאים היו הכי ברורים אצל האוהדים הוותיקים ביותר.

גרף1. צילום מסך
גרף1/צילום מסך
גרף2. צילום מסך
גרף2/צילום מסך
גרף3. צילום מסך
גרף3/צילום מסך

"אוהדים שהיו הכי נלהבים מהמשחק חוו עליה של כ-20 אחוז בקצב הלב במנוחה, ממצאים שמזכירים יציאה להליכה מהירה", אמרה ד"ר אנדראה אולטי, מאוניברסיטת לידס. על פי הממצאים, הדופק של חלק מהאוהדים הגיע עד 130, שווה ערך להליכה של כשעה וחצי. כששער הובקע, נרשמה עליה של כ-24 אחוז בקצב הלב של האוהדים (27 אחוז בשער של לידס, 22 אחוז בשער של היריבה).

לחץ הדם הגבוה ביותר נמדד ממש לפני שריקת הפתיחה ובמחצית - הגבוה ביותר שנמדד היה 162 על 78, במשחק הראשון מול דרבי קאונטי.

באופן לא מפתיע, מבחינה פסיכולוגית - ניצחון שיפר את מצב הרוח של המשתתפים למשך 24 שעות, אם כי הפסד עשה את האפקט ההפוך, וגרם למצב רוח ירוד שנשאר למשך מספר ימים. "ההשפעה על מצב הרוח של הנבדקים היתה משמעותית", אמר הפסיכולוג שליווה את המחקר. "השלכות ההפסד נותרו למשך מספר ימים אחרי המשחק. ההשפעה על הסביבה יכולה להיות גדולה מאוד, עם מצב רוח שפוף, דיכאון ולעתים גם התנהגות אלימה".

אגב, במשחק הראשון מול ברנטפורד הפסידה לידס 2:0, בשני מול דרבי ניצחה 0:1, אולם בגומלין של חצי גמר הפלייאוף הפסידה 4:2 ופספסה צ'אנס להעפיל לגמר הפלייאוף, ולהשיג את הכרטיס הנכסף לפרמיירליג.

גרף4. צילום מסך
גרף4/צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • כדורגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully