וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עין לדני צופיה: שנת הדראפט של דני אבדיה מתחילה באליפות אירופה

12.7.2019 / 18:00

הישורת המשמעותית ביותר במסעו של הכוכב הישראלי ל-NBA תיפתח בשבת בתל אביב עם העתודה. הסקאוטים באים כדי לעקוב (ולא רק על המגרש), בנבחרת משוכנעים שהוא לא ינסה לכפות את עצמו ובאוויר מרחפים סימני השאלה לגבי מעמדו במכבי תל אביב

ONE

בווידאו: תקציר משחק השיא של דני אבדיה במכבי תל אביב העונה

אם התקופה הקרובה תתקדם לפי התוכנית המסודרת של דני אבדיה, בזמן הזה ממש בעוד שנה הוא יהיה כבר שחקן NBA. הכוכב הצעיר של נבחרת העתודה אמור על פי כל הסימנים להיבחר בעשירייה הראשונה של דראפט 2020, ואולי אפילו בחמישייה, כשהמניה שלו עוד עשויה לעלות ולרדת על פי התצוגות שלו ושל מתחריו על המקומות הראשונים. לא יהיה זה אמיץ מדי להעריך שאבדיה יהיה בחדר הירוק בליל הדראפט ויצעד לעבר אדם סילבר בדרך לקבל את הכובע של הקבוצה שתבחר בו בשלב מוקדם מאוד.

השנה הארוכה והגורלית הזו תחל מחר (שבת, 21:00) באליפות אירופה עד גיל 20, שתיפתח בתל אביב. כל קבוצות ה-NBA אמורות לשלוח נציגים לטורניר, ואף שהגארד הישראלי יעסיק כל אחד מהם - הם כבר מכירים אותו היטב. אף שהוא בן 18 וחצי בלבד, זה יהיה הטורניר היבשתי הרביעי שבו ישתתף, והסקאוטים ינסו לאמוד את ההתקדמות והפוטנציאל שלו. אבדיה עצמו, וגם אנשי הנבחרת, טוענים כי הם לא עוסקים בעניין, אבל הם יודעים היטב שהצלחה קבוצתית אישית שלו, ושל העתודה בכלל, עשויה לתת חותם הסופי על בחירתו הצפויה בצמרת הדראפט.

עוד בנושא

בית המוות: נבחרת העתודה במאבק נגד ההיסטוריה הישראלית
אריאל בית הלחמי: "הנבחרת מוכנה". ים מדר: "התרגשות גדולה"
במשחק ההכנה האחרון: אבדיה כיכב, העתודה ניצחה את ספרד

דני אבדיה חוגג נבחרת העתודה. דני מרון
אף אחד לא מדבר על ה-NBA, אבל כולם חושבים על זה. אבדיה, משמאל/דני מרון

אשתקד, בדרך לזכייה עם העתודה באליפות אירופה, העמיד אבדיה ממוצעים מרשימים של 12.7 נקודות ו-6.4 ריבאונדים - הגבוהים ביותר בטורניר מאז 2010 לשחקן שטרם מלאו לו 18. מיד אחרי חזרתה של הנבחרת ארצה, הכריז אביו, שחקן העבר זופר אבדיה, כי בנו יישאר במכבי תל אביב, אך בדיעבד עולה התהייה אם מדובר בהחלטה הטובה ביותר עבורו.

"למרות שאני רוצה שהוא ישחק יותר, הוא היה בכל מיני מקומות. בנוער, בבית ספר, ובטורניר של ה-NBA, ובפיינל פור של היורוליג עם הנוער, הוא לא תמיד היה איתנו", הסביר מאמן הצהובים, יאניס ספרופולוס, בראיון לוואלה! ספורט בתום העונה. "זה לא קל לשחקן ולא קל לי. אני מאמין מאוד באימונים ואני לא משתתף בשחקנים שלא מתאמנים, זה הדבר הכי חשוב ליצור קבוצות טובות, האימונים. אם אתה לא מתאמן, אתה מפספס חלקים חשובים שהקבוצה מכירה את השיטה, ומתקדמת".

לא לשורה התחתונה הזו ציפו במשפחת אבדיה: מספר 8 בצהוב קיבל 10.3 דקות למשחק בליגה, וכלל לא היה פקטור בפלייאוף ובפיינל פור הישראלי; ולאורך כל עונת היורוליג שותף 51 דקות (31 מהן בשני המשחקים האחרונים, לאחר שאפסו סיכויי הקבוצה להעפיל לרבע הגמר). עם זאת, ההישארות במכבי איפשרה לו להפגין את כישוריו במחנות בחו"ל ובפיינל פור של היורוליג לנוער; בקבוצה שבה היה לו תפקיד משמעותי יותר הוא לא היה משתחרר לאירועים הללו.

כך או כך, בסביבתו של אבדיה הקפידו לשמור על קשר תעשייתי, וגם את הביקורת שהייתה להם דאגו לא להביע בפומבי. הם הסכימו עם קביעתו של ספרופולוס כי השחקן השתתף ביותר מדי מסגרות, אבל הסבירו גם שהכל היה בתיאום עם מכבי תל אביב. העונה הוא כבר אמור לשחק רק במכבי, בדגש על לשחק. במועדון דיברו לא פעם על כך שהם מתכוונים להעניק לו דקות בעונה שאמורה להיות האחרונה שלו לפני העזיבה ל-NBA.

"היה משחק יורוליג שאליו הגיע אחד הסקאוטים כדי לראות בעיקר את דני", נזכר אחד מאנשי מכבי, "בסופו של דבר הוא לא התלבש, והסקאוט הלך ודיבר עם אנשי הצוות המקצועי ושאל על ההתקדמות שלו".

בתוך כל המעבר בין המסגרות, אבדיה ניסה להשאיר את עצמו כמה שיותר בעניינים. "צריך לומר את האמת, היה קשה להאמין שדני ייתן מעצמו כל כך הרבה בכל מסגרת, אבל גם בתוך כל הטירוף הזה הוא היה פשוט מקצוען", מספר אחד מאנשי מחלקת הנוער של הצהובים. "לראות אותו מגיע למשחק ברבע גמר הפלייאוף בנוער ברמת השרון, נותן הצגה, ואחרי זה מגיע ליד אליהו למשחק בוגרים, זה היה מדהים. להגיד שזה הכי בריא לשחקן? לא חושב שצריך להתייחס לזה, הוא עמד בזה בצורה מעוררת הערצה".

שחקן מכבי תל אביב דני אבדיה. GettyImages
לא עבר עונה בריאה במיוחד לשחקן צעיר, אבל "עמד בזה בצורה מעוררת הערצה". אבדיה במדי מכבי תל אביב/GettyImages

אחרי העונה המטורפת, כשהוא נכנס לשנה האחרונה שלו לפני ההליכה הצפויה ל-NBA, אבדיה הופיע לאימוני נבחרת העתודה. בנבחרת דאגו לתת לו מנוחה והוא לא התאמן בימים הראשונים, אבל הצטרף לנסיעה הראשונה וקיבל דקות במשורה כדי לא להפעיל עליו לחץ. "הייתה תוכנית מדויקת מתי דני נח ומתי הוא משחק", סיפרו השבוע בנבחרת, "ודני לא אוהב לנוח, הוא עובד קשה. לא היה לו קל לשבת בצד".

מלבד שני משחקי הכנה בהם בלט, האחרון נגד ספרד בטורניר ההכנה בתל אביב, אבדיה היה מהבולטים של נבחרת ישראל - אבל לא השתלט עליה. "אנחנו מכירים את כל הסיפורים על הכוכבים שמגיעים לנבחרות האלה ולוקחים את כל תשומת הלב, 'זורקים' על מה שאומרים עליהם ועושים מה בראש שלהם. דני הכי רחוק מזה בעולם, והוא התחבר לנבחרת בצורה מדהימה", מספרים באיגוד הכדורסל.

בסביבתו של אבדיה לא אהבו פרסום השבוע שלפיו הוא כביכול עשה פרצופים וכעס על אריאל בית הלחמי וים מדר במהלך טורניר ההכנה. "בישראל, במקום לחבק טאלנט שכזה, רק מחפשים מה הבעיה ומה לא בסדר", מספר אחד מאנשי מכבי תל אביב שמקורב לשחקן, "דני הוא שחקן בוגרים, וככזה הוא התרגל לשחק ברמה מסוימת. אז כששחקן עושה טעות, טבעי שהוא יכעס. כל שחקן כועס, וכל שחקן לא אוהב שמחליפים אותו אחרי דקות בודדות, וצריך לדעת להבין מאיפה זה בא ולא סתם לבקר".

כאמור, רוב קבוצות ה-NBA ישלחו נציגים לצפות באליפות אירופה, ולעקוב גם אחרי אבדיה. אחד מאותם נציגים סיפר השבוע לוואלה! ספורט כי מלבד יכולת המשחק של אבדיה, יבואו להתרשם מההתנהלות שלו, לדבר עם אנשי מקצוע שעובדים איתו וללמוד על אופיו מקרוב. "כדורסל? את זה אנחנו יכולים לראות מהבית, אבל כדי לשים את הצ'יפים על שחקן בסיבוב הראשון, אתה צריך לדעת בדיוק מי הוא, וזה מה שנבדוק".

הדברים הללו ידועים לאבדיה ולסביבתו, "קודם כל, דני מנטרל את המחשבה על זה שבאים לראות אותו", אומרים בנבחרת, "אבל מנגד, הוא סיגל לעצמו את הסגנון הזה שבאים לראות כבר בתקופה האחרונה. יכול להיות שיהיו משחקים שתראה אותו לוקח את הנבחרת על עצמו, אבל גם יהיו משחקים שבהם הוא יהיה מאוד קבוצתי. הוא חייב להראות את כל החבילה".

ים מדר נבחרת עתודה מול קרואטיה. דני מרון
במכבי תל אביב לא אהבו את הטענות שאבדיה "עשה פרצופים" לים מדר/דני מרון

אין ספק שהמניה של אבדיה תעלה או תרד בעקבות הטורניר הקרוב, אבל גם במכבי תל אביב וגם בסביבת השחקן יודעים שמה שיקרה במהלך העונה עשוי להיות הרבה יותר קריטי. הצהובים רוצים שאבדיה ייבחר כמה שיותר גבוה, גם בגלל הכבוד שדבר כזה ייתן למועדון, וגם כי בחירה עד המקום ה-14 תיתן להם בייאאוט משמעותי של יותר ממיליון דולר בהתאם לחוזהו.

"זו עונת מבחן חשובה גם לאופי של דני, הוא יצטרך לדעת לעמוד בלחצים וגם במשחקים האלה שהוא לא ישולב בהם שוב", מעריכים גורמים במכבי, "להגיד שאם הוא לא יקבל דקות משחק, אז זה יפגע בו? אסור לשכוח שדראגן בנדר נבחר רביעי בדראפט בלי להיות השחקן הכי חשוב בקבוצה".

בינתיים אבדיה סופר עוד שני שחקנים שיתחרו איתו על דקות משחק לקראת העונה הבאה - יובל זוסמן שמשחק בליגת הקיץ וינסה להתקדם ל-NBA בעונה הבאה, ואנג'לו קלויארו שחוזהו הוארך. אם עומרי כספי ינחת לבסוף ביד אליהו, זו תהיה מכה קשה מאוד לדקות המשחק של הכוכב הצעיר. "בשלב הזה הוא צריך לקחת את זה משחק אחרי משחק", אומר אחד מאנשי נבחרת העתודה, "הוא יהיה חלק ממכבי בעונה הבאה, וכולם מקווים שמכבי יודעת מה יש לה ביד".

עומרי כספי, ממפיס גריזליס. GettyImages
קאמבק שלו למכבי תל אביב ישבש את התוכנית של אבדיה. עומרי כספי/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully