וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנייה לדורות: הטרייד על אנתוני דייויס ישרטט את מפת השליטה ב-NBA

16.6.2019 / 14:00

איך הלייקרס ימקסמו את חלון ההזדמנויות של דייויס ולברון, עד כמה העתיד של הפליקנס מסודר, כיצד דווקא קיירי משך בחוטים, ולמה גריפין מיהר. רביץ מנתח את הטרייד שעוד יקבע מי תשתלט על ה-NBA בשנים הקרובות ומי תירש אותה בעתיד

צילום מסך

מכיוון שמטאפורות משחקי הכס מאוד באופנה כרגע, ניתן לתאר את סיפור הטרייד של אנתוני דייויס ללוס אנג'לס לייקרס כציר עלילה שנרקם במוחו הקודח של ג'ורג' ר.ר. מרטין. זה סיפור על שלוש דמויות דומיננטיות שנפגשו לפני חמש שנים בקליבלנד, העבירו שם כמה שנים סוערות שכללו שיאים גדולים ומשברים לא פחות גדולים, הסתכסכו והתפזרו לכל עברי ארצות הברית. שנים לאחר מכן הן הפכו, כל אחת ממקום מושבה החדש, לשלוש הדמויות המשפיעות ביותר על אחד הטריידים הגדולים והמעניינים בתולדות ה-NBA.

עוד בנושא

אנתוני דייויס עובר ללייקרס תמורת בול, אינגרם, הארט ובחירות דראפט
אחרי הטרייד: הלייקרס פייבוריטים לאליפות, לוואר בול בנבואת זעם
קמבה ווקר, קיירי אירווינג וג'ימי באטלר: מי הכוכב הבא שיצטרף ללייקרס?
העידן הפתוח: ה-NBA כבר לא תיראה אותו דבר ביום שאחרי הגמר

לברון ג'יימס, קיירי אירווינג, אנתוני דייויס. GettyImages
והכל התחיל בכלל בקליבלנד. לברון, דייויס וקיירי/GettyImages

קיירי אירווינג

קיירי לא קשור לאף אחת מהקבוצות המעורבות בטרייד, אבל להתנהלות שלו לאורך השנה ובעיקר בשבועות האחרונים הייתה השפעה עצומה על מה שקרה. מהרגע שאנתוני דייויס ביקש לעבור מניו אורלינס, התחיל דו קרב בין הלייקרס לבוסטון, בו תנאי הפתיחה היו ברורים: דייויס רוצה להגיע ללייקרס, אבל לבוסטון יש יותר מה להציע לפליקנס. ככל הנראה, ברגע שבסלטיקס הבינו שקיירי החליט לעזוב אותם, דני איינג' החליט שהוא לא מציע את החבילה האטרקטיבית ביותר שהוא מסוגל על דייויס. בעיקר, הוא החליט לא לוותר על ג'ייסון טייטום.

לבוסטון הספיקה עונה אחת עם כוכב ממורמר ולא יציב שיכול לעזוב בקיץ. לעומת קבוצות אחרות, כמו טורונטו בטרייד על קוואי לאונרד, יש לה יותר מדי מה להפסיד. איינג' בנה קבוצה שחושבת במקביל על ההווה ועל העתיד, והוא כנראה הכריע להתמקד בעתיד. עם טייטום, ג'יילן בראון, מרכוס סמארט, טרי רוז'יר שעכשיו סביר שיקבל הצעה להישאר, שלוש בחירות סיבוב ראשון בדראפט הקרוב ובחירה עתידית שהיא תקבל מממפיס שיכולה להיות אטרקטיבית, בוסטון תמשיך להיות אחת מקבוצות העתיד של הליגה גם לאחר העונה המאכזבת.

כל האינדיקציות מעידות על כך שאירווינג יחתום בברוקלין, אבל עדיין קיים סיכוי קטן לטוויסט בעלילה שיוביל אותו ללייקרס ולשיתוף פעולה מחודש עם לברון ג'יימס. אם השחקן ששכנע את בוסטון לרדת מדייויס יצטרף אליו ואל לברון בלייקרס, לא ניתן יהיה להתחמק מהשאלה האם מדובר במהלך מתוכנן. במילים אחרות: קיים סיכוי כלשהו שקיירי אירווינג יתברר כמאסטרמיינד האמיתי של הקיץ, כדמות שבנתה מאחוריי הקלעים את הסופר-טים הבאה. לא סיכוי גבוה, אבל סיכוי.

עוד באותו נושא

אנתוני דייויס עובר ללייקרס תמורת בול, אינגרם, הארט ובחירות דראפט

לכתבה המלאה
לברון ג'יימס עם אנתוני דייויס. GettyImages
אולי מאחורי כל זה מסתתרת מזימה של קיירי? לברון ודייויס/GettyImages

לברון ג'יימס

מבחינת הלייקרס, הטרייד הזה קרה רק בגלל לברון ג'יימס והצורך לבנות סביבו קבוצה ראויה כמה שיותר מהר. ההנהלה המסועפת של מועדון הפאר הבינה שאם היא לא משיגה את דייויס עכשיו היא נכנסת למלכוד מאוד בעייתי. אם היא הייתה מחתימה שחקן חופשי בכיר הקיץ, לא היה נשאר לה מספיק מקום מתחת לתקרת השכר כדי להחתים את דייויס בקיץ הבא. אם היא הייתה מוותרת על החתמה משמעותית כדי לחכות לקיץ הבא, היא הייתה מבזבזת עוד עונה של לברון ונותנת לו הזדמנות ראשונה להצליח רק בגיל 36. הדרך היחידה להביא את דייויס לצד שחקן בכיר נוסף הייתה לבצע את הטרייד הקיץ, כאשר החוזה של דייויס נמוך יותר, ולוודא שנשאר מספיק מקום מתחת לתקרה. בשל דקויות תקרת השכר, זה יתאפשר בעיקר אם הטרייד יתבצע באופן רשמי רק ב-30 ליולי. הלייקרס יצטרכו שניו אורלינס תבוא לקראתם בעניין הזה, באופן שיפגע מעט בגמישות שלה בקיץ, אבל ניתן להניח שזה חלק מהסיכום בין הצדדים.

יש כמה אופציות לשחקן הנוסף הזה, הריאלית ביותר היא של קמבה ווקר. הפוינט גארד הנפלא יכול להחליט להישאר בשארלוט, אך אם הוא יחליט שהוא רוצה להגיע לקבוצה בה הוא יוכל להיאבק על תארים, הלייקרס זו האפשרות הכי הגיונית מבחינתו. גם ג'ימי באטלר הוא אופציה מאוד מעניינת, ואם קוואי יחליט פתאום שהוא רוצה להצטרף לחבורה הזאת אף אחד, כמובן, לא יחשוב פעמיים. אך יש גם אפשרות שאף גארד או שחקן כנף בכיר לא יהיה פנוי, ובמקרה כזה בלייקרס ינסו להחליף איכות בכמות ולמצוא שני גארדים סבירים שישלימו את החמישייה עם לברון, דייויס וקייל קוזמה. היכולת של הלייקרס לשמור על קוזמה, סקורר שיודע גם לקלוע מבחוץ וגם לנוע ללא כדור לטבעת, היא הישג משמעותי של הטרייד מבחינתם. מבין הצעירים שהיו להם, הוא השחקן עם הכישורים המתאימים ביותר לשחק לצד לברון ודייויס והוא סוגר משבצת בחמישייה עם חוזה זול מאוד שלא יפריע ליכולת להחתים כוכב נוסף.

מבחינה אידיאלית, הלייקרס ירצו להקיף את לברון ודייויס בשלושה קלעי חוץ, שלפחות אחד מהם הוא גם מוביל כדור בכיר. אם נניח שווקר יצטרף, הוא ייצור יחד עם קוזמה מספרי 3 ו-4 די מושלמים גם מבחינת איכות וגם מבחינת התאמה. השאלה היא איך ייראה שאר הסגל. להבנתי, תהיה להם החריגה הדו שנתית, בעזרתה יוכלו להציע חוזה של כ-3.5 מיליון דולר, ומעבר לכך הם יתבססו על חוזי מינימום. ניתן להניח שיהיו לא מעט שחקנים שיסכימו להתפשר על חוזה כדי להגיע ללייקרס, אבל יש גבול למה שניתן להשיג עם חוזי מינימום. מקבלי ההחלטות בלייקרס יצטרכו להיות מאוד חדים ואגרסיביים בקיץ ובמהלך העונה כדי ליצור רוטציה ראויה. הטרייד הזה משאיר אותם בלי נכסים משמעותיים לטריידים נוספים.

ההגעה של דייויס הופכת את הלייקרס למועמדת בכירה לאליפות, אולי המועמדת הבכירה כרגע, אך בעיקר כברירת מחדל, לפני שאנחנו יודעים איך שאר הקבוצות ייבנו. זו עדיין קבוצה מלאת סימני שאלה. גם ההנהלה וגם צוות המאמנים, שכולל כרגע את פרנק ווגל כמאמן ראשי ואת ג'ייסון קיד וליונל הולינס כעוזרים מאוד בכירים, עמוסים בשמות דומיננטיים שלא הוכיחו יכולת להוביל קבוצה לאליפות. לברון עבר פציעה משמעותית ראשונה בקריירה ויגיע לפלייאוף הבא כשהוא בן 35, רק בזמן אמת נדע מה נשאר לו בקנה. דייויס עוד לא שיחק בשלבים המאוחרים של הפלייאוף והוא שחקן מועד מאוד לפציעות. הכוכב השלישי עוד לא הצטרף ועדיין לא בטוח שאחד כזה יגיע. הסגל עלול להתברר כדליל מדי.

אבל הפוטנציאל עצום. הפיק נ' רול בין לברון לדייויס יוכל להיות המהלך הקטלני בליגה. דייויס הוא עוגן הגנתי שיוכל לאפשר ללברון לנוח לאורך העונה. הוא סוף סוף מקבל הזדמנות להראות מה הוא מסוגל לעשות בקבוצה איכותית, והוא מסוג הכוכבים שיכול לפרוח בדיוק בסיטואציה הזאת. הוא לא סופרסטאר שזקוק לכדור ביד, אבל הוא יכול גם להשתלט על משחקים בעצמו במידת הצורך. בדומה לקוואי לאונרד, הבעייתיות שלו מחוץ לפרקט קצת השכיחה כמה הוא טוב. הוא מגיע למקום בו בהחלט ניתן לראות אותו חוזר לדיון על תואר השחקן הטוב בעולם כרגע, דיון שהוא היה חלק ממנו לאחר הפלייאוף הקודם. בסיטואציה שנוצרה, כשהלייקרס חייבים לחשוב על ההווה ונואשים לטרייד הזה, דייויס שווה כל מחיר שניתן היה לשלם עליו.

דייויד גריפין

האיש החזק בהנהלה של ניו אורלינס הוא אחד מהאנשים ברי המזל ביותר ב-NBA. כג'נרל מנג'ר של קליבלנד הוא זכה בבחירה הראשונה בדראפט ומיד לאחר מכן לברון החליט לחזור הביתה. השנה הוא הגיע לניו אורלינס, קבוצה שבורה שהכוכב שלה רוצה לעזוב, ומיד קיבל עוד בחירה ראשונה בדראפט ואת השחקן הנחשק ביותר שהגיע ל-NBA בשנים האחרונות: זאיון וויליאמסון. גריפין ידע להשתמש במזל שלו כדי לבנות ללברון קבוצה לאליפות, ועכשיו המטרה שלו היא לבנות את קבוצת העתיד סביב זאיון.

מהסיבה הזו הופתעתי ברגע הראשון מהטרייד שהוא ביצע מול הלייקרס, ובעיקר מהמהירות בה קיבל את ההחלטה. ברנדון אינגרם ולונזו בול, שני השחקנים הבכירים שהוא קיבל בטרייד, הם שחקנים עם סימני שאלה מקצועיים ובריאותיים משמעותיים, וגם שחקנים שהשילוב שלהם עם זאיון לא נראה טבעי. זה בעיקר נכון לאינגרם, שהתקשה מאוד לשחק בעונה שעברה לצד מוביל כדור דומיננטי, הקליעה החלשה שלו מבחוץ הפכה אותו לנטל כשהכדור לא ביד שלו. בול שיפר מאוד את הקליעה מבחוץ, וכשמוסיפים לכך את ראיית המשחק העילאית ואת ההגנה המצוינת, קל יותר לראות אותו מתפתח לשותף איכותי לטנק האנושי שייבחר ראשון ביום חמישי. מה שבטוח, השלישייה הזו הולכת להכתיב קצב משחק רצחני ולחגוג במגרש הפתוח. ג'רו הולידיי יידע להשתלב בקצב הזה, אבל סביר שהשחקן בן ה-29 הופך כעת לזמין להצעות תמורת שחקנים צעירים יותר, מה שהופך אותו לעוד אחד מהשמות המעניינים של הקיץ.

יכול להיות שתזמון הטרייד קשור לרצון של גריפין לשלוט בבחירה הרביעית בדראפט הקרוב. אולי מערך הסקאוטינג שלו סימן שחקן שנראה להם מושלם לבחור לצד וויליאמסון, במקרה כזה סביר שמדובר בפורוורד המגוון ג'ארט קאלבר. אבל יש כבר ידיעות על הצעות לטרייד המשך על הבחירה הרביעית, מצד קבוצות שרוצות להקדים את פיניקס ושיקגו במאבק על הפוינט גארדים המעניינים בעשירייה הראשונה (או אולי פיניקס ושיקגו עצמן). הבחירה הרביעית יכולה להתברר כנכס החשוב ביותר שהפליקנס יקבלו בטרייד הזה, אבל התחושה הראשונית שלי עדיין הייתה שגריפין היה יכול להמתין, לחכות להצעות מקבוצות נוספות שיחליטו להמר, לנסות למצוא חבילה שמתאימה יותר למטרה המרכזית שלו.

ג'נרל מנג'ר ניו אורלינס פליקנס דייויד גריפין. AP
האצבע היתה קלה מדי על ההדק? דייויד גריפין/AP

ואז התחילו לזרום הדיווחים על בחירות הדראפט העתידיות שניו אורלינס תקבל מהלייקרס, והצד של גריפין והפליקנס הפך לברור. זה טרייד של פרטים קטנים שחשוב להתעמק בהם כדי להבין אותו. עדיין קיימים דיווחים סותרים, אבל הדיווחים האמינים ביותר הם כאלה: ניו אורלינס תקבל את הבחירה של הלייקרס ב-2021 רק אם היא תהיה בין שמונה הראשונות (לא בחירה מוגנת טופ 8, בדיוק ההיפך), אחרת היא תקבל את הבחירה של הלייקרס ב-2022 ללא הגנות. ב-2023 תהיה לה זכות להחליף בחירות אם הבחירה של הלייקרס תהיה גבוהה יותר. ב-2024 היא תקבל בחירה לא מוגנת נוספת, אך תהיה לה אפשרות לוותר עליה ולקבל אותה במקום ב-2025.

מה כל הסיבוך הזה אומר? באופן הפשוט ביותר, שאם ללייקרס תהיה שנה חלשה שתוביל לבחירת דראפט גבוהה בכל אחת מהשנים שבין 2021 ל-2025, ניו אורלינס תקבל את הבחירה הזאת. אם הלייקרס ייקלעו למשבר של כמה שנים בתקופה הזאת, ניו אורלינס תוכל לקבל שלוש בחירות גבוהות. בכל מקרה, היא תקבל שתי בחירות סיבוב ראשון לא מוגנות ותהיה לה אפשרות להחליף בחירה נוספת עם הלייקרס. זה המון, הכי הרבה אופציות עתידיות משמעותיות שקבוצה יכולה לקבל בטרייד. הפעם הקודמת שקבוצה נתנה כל כך הרבה נכסים אפשריים בעתיד יחסית רחוק, זה היה הטרייד הידוע לשמצה בין ברוקלין לבוסטון.

רוב הסיכויים שהלייקרס לא יתפרקו כמו ברוקלין ושניו אורלינס לא תקבל שלוש בחירות גבוהות. אבל הרבה מאוד דברים יכולים לקרות בשש השנים הבאות. לברון יכול לפרוש בגיל 37 או להתחיל לדעוך משמעותית. דייויס יכול להחליט לצאת להרפתקה חדשה בעוד שלוש שנים או להיפצע באופן סדרתי. ללייקרס יהיה קשה מאוד להחליף את השניים האלה בשחקנים בכירים אחרים במצב בו הם נמצאים אחרי הטרייד. וכפי ששתי הקבוצות למדו, השיטה החדשה של הלוטרי מחזקת את הסיכוי לקבל בחירות גבוהות גם לקבוצות שמסיימות במקום 10-11 בקונפרנס שלהן. הסיכוי שניו אורלינס תצא מהטרייד הזה לפחות עם עוד בחירה אחת גבוהה מאוד הוא לא קטן, ובהחלט יש אפשרות שהיא תצא עם יותר מזה. אם זאיון יצדיק את ההייפ, הבחירות האלה יוכלו לספק לו צוות מסייע איכותי או לשמש לטריידים על שחקנים מוכחים יותר בשלב בו הפליקנס יכולים כבר להיות בצמרת.

זה טרייד קלאסי של הווה מול עתיד, מוגדל בהרבה יותר משקל תשעים. הלייקרס עשו מה שהיו חייבים לעשות, וניו אורלינס ניצלה את הייאוש של הלייקרס כדי להפוך את בחירות הדראפט העתידיות לכאלה שיכולות לבנות לה את כל העשור הבא. זה טרייד שכדי להבין מי ניצחה אותו כנראה נצטרך לחכות עד 2025, אבל לא מן הנמנע שהתשובה תהיה ששתי הקבוצות ניצחו, שמדובר בטרייד בו קבוצה אחת השתלטה על השנים הקרובות והקבוצה השנייה הפכה את עצמה ליורשת שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully