וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומעים את הקולות של פיראוס: על המשבר של דיוויד בלאט באולימפיאקוס

4.4.2019 / 14:30

האוהדים מיואשים, השחקנים ממורמרים, ספאנוליס מתוסכל, הבעלים לא משלמים והתקשורת תוקפת. המאמן הישראלי וקבוצתו נקלעו לסחרור, וגם אם ישתחלו לפלייאוף של היורוליג - הוא עלול לעזוב כבר בתום העונה. כרוניקה של כישלון לא ידוע מראש

ONE

בווידאו: תקציר ההפסד של מכבי תל אביב להפועל חולון

"אני לא מבין את זה, אבל משום מה אולימפיאקוס ממש לחוצה ונמצאת במתח נורא", הודה בפניי איש מקצוע יווני בשיחת טלפון בצהרי יום חמישי, 31 בינואר. האדומים עמדו לפתוח באותו ערב את השליש השלישי של עונת היורוליג במשחק ביתי מול ברצלונה, בידיעה שניצחון יבסס את מעמדם בין חמש הראשונות בטבלה, אבל "במועדון יש תחושה שאין להם מושג איך לפצח את היריבה".

שעות ספורות אחר כך, אותו איש מקצוע שלח לי הודעת ווטסאפ. "Now I realize". עכשיו אני מבין.

בארסה, ששבועיים קודם לכן פיגרה ב-38 נקודות הפרש ביד אליהו, ואחר כך הפסידה גם בבית לצסק"א מוסקבה, טסה ל-6:27 ברבע הראשון. היא ניצחה בקלות 55:76, וההלם של אולימפיאקוס לא שכך; הקבוצה היוונית יצאה לרצף של חמישה הפסדי יורוליג, הממושך ביותר שידעה זה 11 שנים, ובמקום להישאר במאבק על יתרון הביתיות בפלייאוף, היא עלולה למצוא עצמה מודחת מהמפעל כבר בסוף השבוע הקרוב - ולהיוותר מחוץ לשמונה הגדולות בפעם השנייה בלבד מאז 2005.

דיוויד בלאט ושחקניו קיבלו יריבה בהזמנה במחזור הנעילה ויארחו מחר (שישי) את דרושפאקה, אבל גורלם אינו בידיהם; ייתכן שסיכוייהם לעלות לשלב הבא יאפסו עוד לפני שיחלו לשחק - ובאותה מידה הם עשויים למצוא לבסוף את הדרך להשתחל לשמינייה המובילה. "זה לא באמת משנה", כתב אחד מבעלי הטורים באתר "גאזטה" בשבוע שעבר. "מבחינתי, אולימפיאקוס כבר הודחה. מבחינתי, לא מגיע לה להיות ברבע הגמר. גם אם היא תעפיל, זה יהיה רק בגלל שקבוצות אחרות יבעטו בדלי ויכניסו אותה פנימה. לא בזכות עצמה".

עוד בנושא

מחזור הנעילה ביורוליג: מכבי תל אביב תודח עוד לפני שתשחק?
מחר: מכבי תל אביב אצל פנרבחצ'ה, ספרופולוס לא בונה על מתנות
סקוטי ווילבקין: "ספרופולוס הזריק חיים בקבוצה, הוא שינה הכל"

יורגוס פרינטזיס שחקן אולימפיאקוס. GettyImages
"עושים מאיתנו צחוק". יורגוס פרינטזיס/GettyImages

ההנהלה: הלנות שכר, חרמות ונידויים

אולימפיאקוס נמצאת בכאוס כלכלי. חלק גדול מהמשכורות לא שולם עדיין לאנשי המועדון, בגלל צרות מבית שיש לבעלים, האחים פנאיוטיס ויורגוס אגלופולוס. אלא שמצב דומה התרחש גם בעונה שעברה, והקבוצה תיפקדה. קו פרשת המים עבר באמצע פברואר, ימים ספורים לפני המשחק (למעשה, מחצית המשחק) מול פנאתינייקוס בחצי גמר הגביע היווני.

באחד האתרים ששייכים לבעלי פאו, דימיטריס ינאקופולוס, נחשפה תכתובת מקבוצת ווטסאפ פנימית של שחקני היריבה המושבעת. "חברים, נראה שלא אשחק איתכם נגד חימקי", כתב הכוכב והסמל יורגוס פרינטזיס לחבריו. "סגן הנשיא אמר עכשיו לסוכן שלי שאין למועדון כסף לשלם לי. אז אני עונה לו: תודה רבה, אבל אני לא יכול להמשיך ככה. זה עצוב, עושים מאיתנו צחוק. מבחינתי, אני לא חלק מהקבוצה". הפורוורד נסוג מהאיום והמשיך לשחק, אבל מאז ההדלפה - גם המעט שנשאר שלם, נשבר.

בדרבי עצמו החליטה אולימפיאקוס לנטוש את האואקה בהפסקת המחצית ולא לשוב (בניגוד, כך אומרים, לדעתו של הקפטן ואסיליס ספאנוליס); למפגש הבא בין הקבוצות היא כלל לא הופיעה, לאחר שההתאחדות סירבה להתקפל בפני דרישתה לפסול את כל השופטים היוונים מניהול המשחקים - וכעת ממתינה הקבוצה לעונש שיגיע בעקבות הצעדים הדרסטיים. היא צפויה לספוג הפחתת נקודות משמעותית, שעלולה להותיר אותה אפילו מחוץ לפלייאוף. לא שזה באמת משנה, הרי לאדומים אין שום כוונה להתייצב לסדרה מול פנאתינייקוס, כך שהעונה הזו גמורה מבחינתם בזירה המקומית.

דיוויד בלאט מאמן אולימפיאקוס. אתר רשמי, אתר רשמי
האשראי הולך ונגמר לו. דיוויד בלאט/אתר רשמי, אתר רשמי

המאמן: הילת הסופרסטאר נמוגה

עד לפני חודש נהנה בלאט ממעמד של סופרסטאר ביוון. גם כשהקבוצה הובסה בבית, או ספגה הפסדים מביכים בחוץ, הוא נהנה מהילת המאמן המעוטר והמוערך, שזכה בגביע אירופה והיה אלוף המערב ב-NBA, הג'נטלמן בעל החזות הדיפלומטית. אפילו כשנקלע לראיונות עוקצניים עם שדרניות קווים במהלך משחקים, היה מי שמינף את זה כלפיו והשווה אותו לגרג פופוביץ'.

אבל האשראי הזה הולך ונגמר. גורמים בהנהלה החלו בשבועות האחרונים לתדרך נגד בלאט בשיחות עם עיתונאים, שלא לציטוט ולא לייחוס. המאמן ניסה לשנות את ה-DNA של המועדון; מקבוצה יוונית לוחמנית ושורטת, שמסתמכת בראש ובראשונה על השחקנים המקומיים ומשתמשת בזרים רק כשחקני חיזוק, הוא החדיר את האמריקניזציה המוכרת מימיו במכבי תל אביב. הניסיון הזה, לפחות בעונתו הראשונה, נכשל.

המגמה הזו בולטת גם בתוכניות שיש לבלאט לקראת העונה הבאה, כשבראש רשימת הקניות נמצאים מתאזרחים דוגמת טיילר דורסי, זאק אוגוסט ונאז מיטרו-לונג; קשה להאשים אותו, לאור העובדה שאולימפיאקוס לא דאגה לחזק את עצמה ביוונים שיישאו את הלפיד כשספאנוליס ופרינטזיס יתבגרו. חלק מהאשמה, אגב, מוטל על יאניס ספרופולוס, שלא השכיל להפקיד את המפתחות בידיו של קוסטאס סלוקאס ו"הבריח" אותו לפנרבחצ'ה ב-2015.

העניין הוא שבכלל לא בטוח שבלאט עצמו ימשיך בעונה הבאה. לשני הצדדים, מתברר, יש אופציית יציאה מהחוזה, ומקורות ביוון אמרו לוואלה! ספורט כי גוברים הסיכויים לפירוק החבילה בקיץ. המאמן הישראלי נראה סובל מבחינה פיזית, וניכר שבעיות הגב שלו מגבילות אותו מאוד, בעוד מערכת היחסים עם שחקניו - בעיקר המקומיים - אינה מהמשובחות.

לפני שלושה שבועות, בסיום משחק היורוליג במילאנו, גילה בלאט מעיתונאי איטלקי על החלטת המועדון שלא להופיע לדרבי בליגה כעבור שלושה ימים, וספק אם הוא אהב את ההחלטה לנטוש את משחק הגביע במחצית. הכל קורה בזמן שיורגוס ברצוקאס פנוי, ומילאן טומיץ' החל לפרוש כנפיו כמאמן ראשי בכוכב האדום בלגרד. לאור מצבה הפיננסי של הקבוצה, אחד משניהם עשוי למצוא עצמו שוב על הספסל בהיכל השלום והאחווה.

דיוויד בלאט מאמן אולימפיאקוס עם ואסיליס ספאנוליס. Action Images, אתר רשמי
נוכחותו הממגנטת דרשה התנהלות עדינה ביותר. ואסיליס ספאנוליס עם דיוויד בלאט/אתר רשמי, Action Images

השחקנים: ראש בראש עם הכוכב האלמותי

"בלאט יצטרך למצוא את האיזון כדי לשלב את ספאנוליס בצורה נכונה ובריאה - כשברור ששיאו מאחוריו, אבל ברור גם שמעמדו מחייב. מאמן שרוצה לשרוד באולימפיאקוס, חייב לשדר על אותו גל עם מספר 7; אבל מאמן שרוצה להצליח, חייב למצוא את התמהיל הנכון שיאפשר לגארדים נוספים לפרוח בצל הדומיננטיות הממגנטת שלו". כך נכתב כאן ב-27 ביוני אשתקד, ביום מינויו של המאמן לתפקיד.

הרעיון הבסיסי היה נכון: בגיל 36, כשהוא עייף ופציע, ספאנוליס אינו יכול להחזיק בתפקיד מרכזי כל כך כפי שהיה לו לפני שש או שבע שנים, אולם נוכחותו הממגנטת דרשה התנהלות עדינה ביותר. ההתחלה הייתה מבטיחה, והאיזון הופר בהפסד הביתי הדרמטי לפנרבחצ'ה 73:72, כשנייג'ל וויליאמס-גוס לוקח את המשחק על כתפיו, בעוד הקפטן צופה בדקות ההכרעה מהספסל בעיניים כלות.

לאחרונה, כשנשאל במסיבת עיתונאים לגבי האכזבה מוויליאמס-גוס, בלאט השיב "לא שאלתם את זה כשפרינטזיס שיחק רע מאוד", והתקשורת המקומית הזדעקה בשל הרמיזה נגד יקיר נמל פיראוס. יאניס טימה, שעבר בהשאלה לחימקי כדי לסייע לתזרים המזומנים של המועדון, החל מיד לנפק תצוגות ענק בליגת ה-VTB והתייצב על 20 נקודות בממוצע (לעומת 3.4 בפיראוס). "בלאט לא סמך עליי, ואני לא יודע למה", התייחס ברוסיה לשינוי הקיצוני בכושרו. הוא חתום לעונה הבאה באולימפיאקוס.

"הייתי רוצה לראות איך הקבוצות האחרות מסתדרות בלי שני מנהלי המשחק המובילים שלהן", אמר בלאט בתום התבוסה המביכה בגראן קנאריה, בהתייחסו לפציעותיהם של ספאנוליס ויאניס סטרלניקס. השבוע נותח הכוכב היווני ברגלו והושבת לחצי שנה. במשך תקופה ארוכה שיחק כשהוא מוגבל תוך כדי טיפולים. הוא יחמיץ את כל תקופת ההכנה בקיץ, ויחזור לפעילות רק לקראת תחילת העונה הבאה, כשיהיה כבר בן 37.

בטווח הקצר והמיידי, ייתכן שהיעדרותו תכניס שקט תעשייתי לקבוצה; השאלות בנוגע למעמדו, לדקות המשחק שלו ולשימוש בו מצד בלאט ייעלמו, ושחקנים אחרים יידרשו לקחת אחריות ב"רגעי הספאנוליס" הצפויים ביורוליג. אם בכלל יהיו כאלה, כמובן.

אוהדי אולימפיאקוס. GettyImages
הקהל לא הפנה עורף לבלאט. אוהדי אולימפיאקוס/GettyImages

האוהדים: תומכים בקיצוניים, אך לא באים

בעוד האואקה התמלא ביום חמישי שעבר ב-18,003 אוהדי פנאתינייקוס, שיצאו שבורי לב לאחר שלשת הבאזר של רודי פרננדס מריאל מדריד, רק 9,000 אדומים הטריחו את עצמם למחרת להיכל השלום והאחווה, למשחק הגורלי נגד ז'לגיריס קובנה. נוכחותם לא צפויה לגדול מחר מול דאצ'קה, גם אם יתברר שמדובר בקרב על העלייה מבחינתה של אולימפיאקוס.

הקהל היווני, וזו עובדה חשובה, לא הפנה עורף לבלאט. הוא אמנם לא זוכה לקריאות קצובות בשמו ולשירי עידוד, בניגוד לקודמיו, אבל לפחות מקבל שקט תעשייתי מהיציעים. ההאשטאג הפופולרי ביותר בקרב הציוצים והפוסטים של אוהדי הקבוצה ברשתות החברתיות הוא "מחריטלוס" (#μέχριτέλους) - עד הסוף, ביוונית - שנועד להביע תמיכה במהלך הקיצוני של ההנהלה נגד ההתאחדות היוונית, השופטים ופאו.

ואסיליס ספאנוליס שחקן אולימפיאקוס עם ניקולה מילוטינוב. דני מרון
הדחה מוקדמת תהיה הרסנית/דני מרון

העתיד: משחק על יותר ממיליון יורו

אולימפיאקוס מרגישה שהיא נמצאת במבוי סתום, ולכן רוב המבטים והתקוות נישאים כבר לעבר הקיץ. אי הופעה למשחק נוסף בפלייאוף מול פאו עלול לגרום להורדת הקבוצה לליגה השנייה, וראשי המועדון מאיימים לנטוש את יוון לטובת הליגה האדריאטית. עם זאת, מוקדם להתחיל לארוז: כלל לא בטוח שהם יתקבלו שם בזרועות פתוחות על ידי הקבוצות מיוגוסלביה לשעבר.

איש באתונה אינו משלה את עצמו בדבר סיכוייה של הקבוצה לחלץ משהו מעונת היורוליג הנוכחית, מכיוון שגם אם תעפיל לרבע הגמר, נראה כי במצבה הנוכחי אין לה סיכוי לקחת יותר ממשחק אחד בסדרה אפשרית נגד פנרבחצ'ה או צסק"א.

ובכל זאת, לסוף השבוע הקרוב עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת בנוגע למצב המועדון. התקציב הבסיסי של אולימפיאקוס מסתמך על עלייה לפלייאוף האירופי, ולא מדובר רק בעניין הצהרתי; חלק מסכומי התמיכה של הספונסרים, מכירת הכרטיסים וזכויות השידור תלויים בהשתתפות בשלב הבא - ולכן הדחה מוקדמת עלולה, בהערכה גסה, להעמיק את הגירעון של האדומים בעוד יותר ממיליון יורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully