וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סינדרלה בלי להתכוון: סיפורה של פריבורג השוויצרית

9.10.2018 / 20:00

משחקים בליגה שהתקשורת לא מתעניינת בה, בענף שחי על שני שחקני NBA וכדי להשתתף במוקדמות הם פתחו קמפיין לגיוס המונים. פריבורג השוויצרית פוגשת את הפועל חולון ותנסה להפתיע גם אותה

דושאן מליאדן שחקן פריבורג. אתר FIBA, אתר רשמי
הכוכב של החבורה האלמונית. דושאן מליאדן/אתר רשמי, אתר FIBA

בשבת לפני שבועיים התעסקה התקשורת השוויצרית, כהרגלה בסופי השבוע, במחזור הכדורגל שנפתח ובהכנות לקראת משחק העונה שאמור להיערך ביום לאחר מכן בין יאנג בויז, המוליכה, לבאזל המאכזבת. רק מאוחר בלילה החלו להגיע ידיעות על מה שהסתיים והתרחש כמה שעות לפני כן: קבוצה שוויצרית, פריבורג אולימפיק, רשמה הפתעה מרעישה והדיחה את סראטוב הרוסית במוקדמות ליגת האלופות, כשהיא מעפילה לסיבוב השני.

"לא היה שום סיכוי שהקבוצה תעבור את סראטוב", נזכר העיתונאי אוגו קרטי בשיחה עם וואלה! ספורט, "איש בכלל לא התכונן למשחק הזה, ואני זוכר שאחרי המשחק הראשון בשוויץ שנגמר בשוויון, בקבוצה התייחסו לזה כהישג יפה שיבנו עליו בשנים הבאות. גם הם לא האמינו. את האמת, לא עקבנו, לא ידענו ולא ראינו מה קורה ברוסיה. רובנו שמענו על הניצחון רק אחרי שהוא קרה, ומשם הסיפור התגלגל והתעצם". מי שעוד התייחס לזה כאל אפיזודה חולפת קיבל את פריבורג הקטנה בשורה של ניצחונות מדהימים על כרונינגן ההולנדית העדיפה ובסיבוב האחרון על סקאריה הטורקית, קבוצה שתקציבה הוא פי 8 מהשוויצרים. פריבורג חתמה מסע העפלה מדהים ועלתה לשלב הבתים של ליגת האלופות. מחר (רביעי) הם יעלו על הפרקט בחולון למשחק נגד סגנית אלופת ישראל וימשיכו את המסע הנהדר שלהם.

עוד בנושא
הפועל חולון פותחת עונה באירופה, שמיר: "מקווה שהאנרגיה בהיכל תעזור לנו"
עודד קטש: "ממה שיצא לי להכיר את ההנהלה, כל אחד לוקח אחריות"
רביעי ביורופקאפ: נס ציונה רוצה לעשות היסטוריה ולעלות לשלב הבתים

שחקני פריבורג. אתר FIBA, אתר רשמי
חוגגים עוד הפתעה. שחקני פריבורג/אתר רשמי, אתר FIBA

כאמור, פריבורג הקטנה החלה את המסע שלה במוקדמות האלופות עם ניצחון מפתיע על סראטוב, וההמשך היה לא פחות קסום. את כרונינגן הם ניצחו בשני המשחקים, ובסיבוב האחרון חיכתה להם סקאריה הטורקית, קבוצה בה משחק טוני דגלאס, ששכרו השנתי הוא כ-75 אחוזים מכל התקציב של השוויצרים. "מה שקרה נגד סקאריה לדעתי זה אחת ההצלחות הגדולות של הספורט הקבוצתי השוויצרי בשנים האחרונות", אומר קרטי. הטורקים הוליכו ב-17 הפרש במשחק הראשון בשוויץ, אלא שהקבוצה הקטנה חזרה וניצחה את המשחק 87:89. בגומלין בטורקיה הייתה רק קבוצה אחת, אך לא מי שציפו, כשהשוויצרים הוליכו לאורך כל ההתמודדות ביותר מ-20 נקודות בדרך לעלייה לשלב הבתים, "אמנם מדובר במשחק השני של הטורקים בכל העונה, אבל זה עדיין מאוד מרשים".

בפעם האחרונה שפריבורג השתתפה במפעל אירופי היא גם פגשה קבוצה ישראלית, הפועל גליל עליון של אלי קנטי, ואף הביסה אותה בכפר בלום, אך עדיין סיימה במקום האחרון בבית ביול"ב קאפ. מאז הכדורסל השוויצרי לא שולח נציגות למפעלים השונים. רמת העניין בו נמוכה והתקציבים קטנים מאוד. פריבורג וז'נבה ליונס הן שתי הקבוצות הגדולות במדינה, כשהתקציב שלהן מגרד את המיליון יורו, מלמטה. אם ז'נבה מוכרת לכם אז אולי עקבתם אחרי אלון שטיין בימיו בשוויץ, אך מעבר לכך אין מצב שנתקלתם בכדורסל השוויצרי. "כדורסל זה ספורט קטן מאוד בשוויץ, המשחקים לא משודרים בכלל, ובמעט משחקים יש יותר מאלף צופים", מספר קרטי.

אלא שפריבורג היא נוף שונה בכדורסל השוויצרי. הקבוצה מחזיקה אקדמיה שעל פי הנתונים הרשמיים, במדיה גדלו 24 שחקנים מקומיים ששיחקו בעונה שעברה בליגה הראשונה בשוויץ. "ההשקעה באקדמיה של פריבורג היא כמחצית מההשקעה בקבוצה הבוגרת", אומר קרטי, "אולי זה קצת פופוליסטי לומר את זה, אבל האקדמיה של פריבורג היא היום המנוע של הכדורסל השוויצרי כולו". מלבד שני שחקנים, כל השחקנים המקומיים של הקבוצה גדלו באקדמיה של פריבורג. האקדמיה מצדיקה את העובדה שפריבורג היא הקבוצה היחידה בשוויץ שמחזיקה באולם שמוקדש כולו לכדורסל, לקבוצת הבוגרים והנשים של המועדון, שנחשבת לבכירה ברמה האירופית.

מי שחושב שההישג הנוכחי הוא משהו שבפריבורג רצו ומרוצים ממנו, צריך לחשוב פעם שנייה. בקיץ, עם ההרשמה לליגת האלופות, החליטו בקבוצה לפתוח בקמפיין מימון המונים כדי להשתתף באירופה, "שמנו לעצמנו יעד של 50 אלף פרנק שוויצרי", סיפר השבוע נשיא המועדון פיליפ דה גוטרו, "כרגע לדעתי עברנו את מחצית מהסכום, ואני מקווה שהעלייה לשלב הבתים תעשה את העבודה ונגייס את הסכום. הכסף הזה, ובנוסף הבונוס שמקבלים מהמפעל על העלייה לא מכסים את ההוצאות של עוד 14 משחקים אם חושבים על ויזות, כרטיסי טיסה ומלונות. הנסיעה שלנו לסראטוב עלתה כמו מה שחשבנו שיעלו ארבעה משחקים. לא נזרוק את הבונוס שקיבלנו, אבל הוא ממש לא מספיק".

כשנשאל דה גוטרו האם הוא מצטער שהקבוצה העפילה הוא כעס, "אם לא רצינו לעלות, לא היינו מנצחים. אנחנו בסירה ולא נסתובב בחזרה לנמל. נצטרך לעבור את זה משחק אחרי משחק. אנחנו מקווים לעזרה גדולה של האיגוד השוויצרי עם לוח המשחקים וגם אולי עם מימון, כי בכל זאת, אנחנו המייצגים של הכדורסל השוויצרי כולו. יש לנו משחק ברביעי בישראל, ואנחנו צריכים לתכנן את הנסיעה הזאת". אגב, כחלק מהחיסכון, החליטו השוויצרים לא לקחת איתם למשחק פיזיותרפיסט, או כפי שהסבירו במועדון: "נמצא פתרונות בישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פטאר אלקסיץ' מאמן פריבורג. אתר FIBA, אתר רשמי
המוח מאחורי ההצלחה. "בטוח שהוא לא יהיה כאן בעונה הבאה". פטאר אלכסיץ'/אתר רשמי, אתר FIBA

על הקווים של פריבורג עומד הסיפור הגדול של הקבוצה, פטאר אלקסיץ'. המאמן בן ה-50 ניהל קריירת משחק די בינונית, כשבשיאו שיחק בז'לז'ניק, ובליגה הההונגרית וכשהיה בן 31 נחת בנוינשטאל השוויצרית, וקשר את גורלו במדינה. לאחר הפרישה אימן את הקבוצה וב-2007 הצטרף לאלבה ברלין כעוזר מאמן ואף זכה באליפות. אחרי קדנציה נוספת בקבוצה בנוינשטאל ובמונטיי הגיע לפריבורג בשנת 2013 במקביל לאימון הנבחרת השוויצרית והוביל את הקבוצה להצלחה, כולל לזכייה באליפות, גביע וגביע הליגה בעונה שעברה.

את ההצלחה הגדולה שלו רשם אלכסיץ' עוד לפני העלייה המפתיעה עם פריבורג לליגת האלופות. באוגוסט 2014 נפגשו ב-BCF ארנה בפריבורג שוויץ ורוסיה במשחק שפתח את מוקדמות יורובאסקט 2015. שחקן צעיר בשם קלינט קאפלה, עליו עוד נדבר בהמשך, רשם את הופעת הבכורה שלו בנבחרת הבוגרת עם 18 נקודות ו-7 ריבאונדים, אך את ההצגה גנב דושאן מליאדן, שיגיע לארץ עם קבוצתו בימים הקרובים. השחקן ממוצא סרבי הפציץ 24 נקודות והוביל את שוויץ לניצחון מדהים 77:79, היחיד שלהם במוקדמות, אבל כזה שהפך את אלכסיץ' לאגדה מקומית.

"ההצלחה של הקבוצה היא הרבה מאוד בזכות המאמן", סיפר בשנה שעברה מליאדן, "שיחקתי אצל הרבה מאמנים בקריירה שלי, אבל הוא יודע להוציא מאיתנו הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים שאפשר". על פי הסיפורים סביב המאמן, אחרי שנה ראשונה קשה עם הגארד צ'אד טימברלייק, ששיחק בעברו באליצור יבנה, במהלכה נהג לתזז ולריב איתו, אלכסיץ' הפך אותו למנהיג של המועדון. "הקשר ביניהם מדהים. ברגעים האחרונים הוא סומך על צ'אד כמנהיג", מספר קרטי. "בכל המסע האחרון היו פערי כישרון מדהימים בין פריבורג ליריבות, אבל הידע הטקטי של פטאר סגר על הפערים האלה. אני בטוח שבזכות ההצלחה שלו עכשיו הוא לא יהיה כאן בעונה הבאה".

קלינט קאפלה, יוסטון רוקטס. AP
גיבור שוויצרי. קלינט קאפלה/AP

אי אפשר לסיים כתבה על הכדורסל בשוויץ מבלי לדבר על המובן מאליו. למדינה שבה הכדורסל הוא חלק קטן עד זניח, יש שני שחקני NBA, תא'בו ספולושה וקלינט קאפלה, שבעונה שעברה חתם על חוזה מפלצתי של 75 מיליון דולרים ל-4 שנים ביוסטון. ולמרות זאת, להצלחה שלהם אין קשר לפריחה של כדורסל בשוויץ, "גורמים לשחקנים צעירים לרצות לשחק כדורסל, אבל זה לוקח 10 או 15 שנים עד שיראו תוצאות", אומר קרטי.

השניים שיחקו לתקופה קצרה בנבחרת השוויצרית, אך בעיות ביטוחיות מונעות את הגעתם בעתיד, "יוסטון רוצים להגן על קאפלה ומבקשים ביטוח מטורף. כשאתה רואה חוזה של 75 מיליון דולר מול הנבחרת השוויצרית, אין מה להשוות בכלל".

אלא שמה שכן יכול להרים את הכדורסל השוויצרי הוא חזרה מפתיעה של ספולושה לליגה. בראיון שנתן במדינה בקיץ שעבר דיבר על כך שהוא מעוניין לסיים את הקריירה במועדון בו החל לשחק אי שם בגיל 16, בווי לייקרס, שמשחקת בליגה הראשונה, "אם אהיה כשיר, אשמח לתרום בחזרה למדינה ואני בטוח שזה יעזור להרים את הרמה בליגה", אמר ספולושה, "אני מתכנן לשחק עוד 3 או 4 שנים ב-NBA, אבל לאחר מכן, זה היעד שלי". עד שיחזור, עיני הכדורסל השוויצרי כולו יופנו לבכורה של פריבורג, מחר בחולון.

- גארד אטלנטה ת'אבו ספולושה. AP
חולם על סגירת מעגל. ת'אבו ספולושה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully