וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאווה ודעה קדומה: מה עובר על טל בן חיים לאחר הפרידה ממכבי תל אביב?

2.8.2018 / 14:30

שיחת הטלפון שקטעה את חלום הפרישה בצהוב, מחאת הקהל, הסירוב הכפול להפועל וההצעה הייחודית של ברקוביץ' ("הוא הבלם הישראלי הטוב בכל הזמנים"). למרות רמיזות מצד הגדולות, הצעות מדרג הביניים ופניות מהודו, טל בן חיים ממשיך לשבת על הגדר ולהאמין שהוא הבלם הטוב בארץ

אוהדי מכבי תל אביב מוחים נגד עזיבתו של טל בן חיים ב-2018/צילום ועריכה: קובי אליהו

בווידאו: אוהדי מכבי תל אביב קוראים להשארת טל בן חיים

פעמיים הונחה בפני טל בן חיים הצעה מהפועל תל אביב. פעמיים סירב. אף שג'ורדי קרויף היה שמח בשעתו להשתחרר ממנו, בן חיים נשאר במכבי תל אביב. גם כי האמין ביכולתו ובכוחו לסיים את הקריירה במועדון בו התחיל, אבל בעיקר כי היה לו קשה להסתכל במראה ולחשוב שאוהדים רבים של הקבוצה לא יוכלו להשלים עם מעבר שלו לצד האדום - מהלך שהיה נתפס כבגידה.

"טל בן חיים הראה נאמנות מוחלטת למכבי תל אביב ועל כך היה מגיע לו לסיים את דרכו במועדון ולא כשהוא יושב עכשיו על הגדר ולא יודע היכן תימשך הקריירה שלו", אומר אורי משיח, מראשי האוהדים שאירגן את עצרת התמיכה בבן חיים לפני למעלה מחודש. כמה עשרות אוהדים התקבצו במתחם האימונים בקרית שלום בבוקר יום שישי. הקבוצה הייתה בפגרה, ההנהלה הייתה בחו"ל אבל הגווארדיה הוותיקה של האוהדים, שבעבר נלחמה קשות עבור אבי נמני, הרימה לכמה שעות את הראש במטרה להשאיר סמל אחר במועדון.

"אף אחד לא צריך היה לעשות טובה לטל בן חיים", ממשיך משיח. "אנחנו בעד מיטש גולדהאר, בעד רעיון ההצערה של הקיץ הזה ושילוב שחקני הבית, אבל לצד זה היה מקום להשאיר במערכת את טל בן חיים ולתת לו לעשות את עונת הפרישה שלו בכבוד במועדון. אני חושב שזה עדיין לא מאוחר. טל לא חתם בשום מקום. הוא מתאמן טוב, הוא מאמין בעצמו והוא גם זה שיש לו הרבה מניות במה שנהיה מדור פרץ. אנשים לא יודעים כמה טל כיוון וסייע לדור בהתפתחות שלו. גם היום, אני יכול להבטיח שהחולצה של טל בן חיים היא הנמכרת ביותר מבין כל שחקני מכבי תל אביב הנוכחיים".

עוד בנושא:
ערוץ הטלגרם של וואלה! ספורט
פרץ, ברסקי ושוינפלד צפויים לפתוח בהרכב מכבי תל אביב מול רדניצ'קי
מכבי תל אביב קיבלה שתי הצעות ראשוניות מספרד והולנד לרכישת ראיקוביץ'
אם תעבור את רדניצ'קי, מכבי תל אביב עשויה לשחק בארמניה כבר בשלישי

שחקן מכבי תל אביב טל בן חיים. טל לוי
חלם לתלות את הנעליים במועדון בו גדל. טל בן חיים/טל לוי
בן חיים עוד האמין שיישאר במכבי תל אביב, אבל גם אחרי שקיבל את הודעת ה'ביי ביי', הוא לא קפץ על ג'ון גרגורי מאחר שקבוצת צ'נאיין ההודית הייתה יכולה להציע לו מקסימום 300 אלף דולר

כבר שנים שבן חיים עושה את חופשת הקיץ שלו בארצות הברית. עם רעייתו ושלושת בניו ועם אביו עמנואל שמלווה אותו בכל צעד כבר הרבה שנים. לחופשה האחרונה הוא יצא כשעתידו תלוי באוויר. יובל שפונגין קיבל הודעה שהוא משוחרר, ברק יצחקי פרש ושודרג לתפקיד מקצועי-ניהולי, אבל לבן חיים לא נאמר עדיין שזה הסוף. הוא עוד האמין שבן מנספורד יילחם בשבילו ושג'ק אנגלידיס יבין שכל מה שפוזר עליו על ידי גורמים אינטרסנטיים אינו נכון ושביכולתו לתרום הרבה לדור הבא וגם לקבוצה הנוכחית. אחרי הכול, עם כל היחסים המתוחים בינו לבין קרויף, היה זה האחרון שהלך עם בן חיים למשחקים הכי חשובים של העונה בפלייאוף האחרון. כשגולדהאר מסמן את הכרטיס למוקדמות הליגה האירופית כדבר הכי חשוב אחרי אובדן האליפות לבאר שבע, היה זה מאמן מכבי תל אביב שבעבר רצה לזרוק את בן חיים, שהציב אותו במרכז ההגנה על חשבון איתן טיבי וחביבו שרן ייני.

בחופשה בפלורידה בן חיים התנתק מכל ההוויה בארץ. מי שמכיר אותו היטב יודע עד כמה הוא יוצא דופן ושונה. הוא לא חי את עולם הכדורגל הישראלי ולא עוקב אחרי מה שמשודר ומתפרסם. הוא תמיד יעדיף עוד אימן בחדר כושר, על פני גלישה באתרים על מנת לעקוב אחר המתרחש. כך היה גם בחופשה במיאמי ובאורלנדו עד הטלפון שקיבל ממנספורד. הוא בדיוק היה עם שני בניו הגדולים בדרך לאחד המתקנים בפארק השעשועים כאשר הטלפון הנייד צלצל. בשיחה לקונית בת דקה קטע מנכ"ל מכבי תל אביב את הקריירה של מי שחלם לתלות את הנעליים במועדון בו גדל. "מכבי תל אביב מודה לך על מה שתרמת", אמר מנספורד בטון יבש והשיחה הסתיימה. בן חיים לקח נשימה עמוקה. העיתונאים שעקבו אחרי מה שקורה איתו ביקשו ממנו לעדכן אותם בכל התפתחות, אבל הוא החליט לא לעשות איפה ואיפה ולא לייצר משקעים עם שום כלי תקשורת, כך שאת ההודעה על כך שהוא עוזב ניסח בקצרה ופרסם בחשבון האינסטגרם שלו, כדי שכולם יקבלו אותה יחד.

עם החזרה לישראל החלו הבדיקות מול המועדונים, אבל נעשה גם ניסיון לבדוק רצינות מול קבוצות מהמזרח הרחוק שהציעו לו להצטרף. כך היה מול אלופת הודו צ'נאיין. הקשר נוצר כחודש לתום העונה האחרונה. מאמן הקבוצה ההודית ג'ון גרגורי וסוכן השחקנים דייויד אבו שהיה זה שהוציא בשעתו את בן חיים ממכבי תל אביב לבולטון, שהו יחד בארץ אחרי שהמאמן האנגלי סיים עונה עם אליפות. הפנייה הראשונה היתה אל קרלוס קוויאר. גרגורי חיפש בלם ותיק ואיכותי ואחרי שהספרדי הבהיר שהוא נשאר בישראל, נעשה ניסיון לצרף את בן חיים. בשלב הזה בן חיים עוד האמין שיישאר במכבי תל אביב, אבל גם אחרי שקיבל את הודעת ה'ביי ביי', הוא לא קפץ על גרגורי מאחר שהקבוצה בהודו הייתה יכולה להציע לו מקסימום 300 אלף דולר. בשביל לארוז את המשפחה ולעבור למזרח הרחוק היה צריך להציע סכום הרבה יותר מפתה. בן חיים ירד מהרעיון וגם מזה שנרקם מול קבוצה מתאילנד.

אוהדי מכבי תל אביב בהפגנה להשארת טל בן חיים. קובי אליהו
עוד מאמינים שהסיטואציה הפיכה ובן חיים יוכל לחזור. אוהדי מכבי תל אביב/קובי אליהו
באשדוד העדיפו לא לתת הצעה כספית לבן חיים. "אני לא רוצה להעליב את טל ולהגיש לו הצעה לא הולמת", אמר ג'קי בן זקן לאבי נמני. "תגיד לו שיגיש בעצמו הצעה ונראה איך נסתדר"

הבלם החליט להתרכז בשוק הישראלי וסוכנו אבי נמני החל לעשות בדיקות. למרות שפעמיים סירב להפועל תל אביב, האדומים שוב גיששו באמצעות מתווך, אבל בן חיים שוב התקשה לקבל את ההצעה במיוחד אחרי שראה את האהבה הגדולה שקיבל מאוהדי מכבי תל אביב בפלייאוף האחרון. באחד המשחקים, דווקא כשלא נכנס כמחליף וצעד מאזור החימום חזרה לספסל, הקהל של מכבי תל אביב לא הפסיק לשאוג את שמו. בן חיים עצר ליד היציעים ולא מיהר לחזור לספסל של קרויף. ההולנדי לא ראה את זה כהתרסה ואפילו ניגש לבן חיים ולחש על אוזנו: "אתה מקבל את האהבה הכי גדולה מהקהל אפילו שאתה לא משחק. תהיה גאה בכך".

הפועל תל אביב הבינה שבן חיים כבר לא יגיע והחתימה את הבלם הליטאי אדווינאס גירדבאיניס. בכל קיץ שגרתי, המעבר לבית"ר ירושלים היה כנראה קורה. בבירה רצו את בן חיים כבר בעונה שעברה ונמני אפילו המליץ לו לקחת את ההצעה, אבל עכשיו אין עם מי לדבר באזור חיוג 02. והיה גם מישהו מכיוון מכבי חיפה שאמר כי אם ישוחרר אליסון דוס סנטוס, הם יחתימו את בן חיים. בבאר שבע היה מי שניסה לשדך אותו אחרי הפציעות של מיגל ויטור וחאתם עבד אלחמיד, אבל ברק בכר פוחד כנראה מהדומיננטיות שלו בחדר ההלבשה.

והיו גם קבוצות מדרג הביניים ומטה. בני יהודה, הפועל רעננה, מ.ס. אשדוד והפועל חדרה גיששו, אבל הבהירו מיד שהן לא יכולות לשלם יותר מ-100 אלף דולר נטו לעונה. באשדוד העדיפו לא להציע. "אני לא רוצה להעליב את טל ולהגיש לו הצעה לא הולמת", אמר ג'קי בן זקן לאבי נמני. "תגיד לו שיגיש בעצמו הצעה ונראה איך נסתדר".

בן חיים לא רעב ללחם ובהחלט לא חסר לו כסף אחרי קריירה כל כך עשירה באנגליה, אבל מי שמכיר אותו יודע שהחוזה חשוב לו, כמו שהוא חשוב ליוסי בניון, כדי להרגיש שעדיין רוצים אותו ומחזיקים ממנו. זהו מעין סמל סטטוס, חותמת להערכה. ועל כך הוא עוד לא מוכן להתפשר, גם אם הוא יכול להרשות לעצמו לשחק בהתנדבות. הוא רואה את עצמו כבלם הישראלי הכי טוב ואם על הגוף של כריסטיאנו רונאלדו נאמר שהוא גוף של בחור בן 22 ולא בן 33, אז על זה של בן חיים אפשר בקלות להוריד 10 שנים מהגיל הכרונולוגי ולקבוע שהוא באיכות של מישהו בן 26.

אליסון דוס סנטוס שחקן מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
מכיוון מכבי חיפה נרמז כי בן חיים עשוי להגיע במקומו. אליסון דוס סנטוס/יוסי ציפקיס
"התשוקה של בן חיים בשיא, המקצוענות היא שם דבר ואנחנו מדברים על ליגה לאומית. אני אומר לך שכקשר אחורי הוא יותר טוב מג'ון אוגו. פראייר מי שלא ייקח אותו והלוואי שהוא יישאר אצלנו"

את החודש האחרון הוא עושה במגרש האימונים של הפועל ראשון לציון, מרחק שבע דקות נסיעה מביתו, מה שהופך את הייאוש הנוכחי לקצת יותר נוח. אייל ברקוביץ' הציע לו לשמור על כושר, אבל גם הגיש לו הצעה מפתה. "אמרתי לו: 'טל, בוא קח חוזה של השחקן הכי בכיר בליגה הלאומית ואם נעלה ליגה, אני אתן לך 50 אחוז בבעלות של הקבוצה'", מספר ברקוביץ'. "אני לא יכול לשלם לו חוזה של ליגת על ולהיות בעלי קבוצת כדורגל זה גם הוצאה כספית, אבל אם בעתיד מישהו ירצה לקנות את המועדון, הוא יקבל 50 אחוז מהתמורה. אני חושב שזו הצעה ראויה ואני עדיין מקווה שהוא יקבל אותה כי בינינו אם אין לו קבוצה גדולה בליגת העל, ראשון לציון ליד הבית בכיף היא הרבה יותר אטרקטיבית מלנסוע עד חדרה, רעננה או אשדוד. תראה איך אבי סטרול לא רוצה לפרוש כי הוא נהנה אצלנו. למרות שבעבר טענתי ששחקן צריך לדעת מתי לפרוש, אני מאוד מכבד את הרצון של טל להמשיך לשחק. בעיניי הוא הבלם הישראלי הטוב בכל הזמנים".

ברקוביץ' הבכור לא בא עדיין לצפות באימונים של בן חיים בראשון לציון, אבל ניר ברקוביץ', מאמן הקבוצה, מדווח שלא רואים לשנייה אחת מסלול של ירידה. "גם היום הוא הבלם הכי טוב בכדורגל הישראלי", יורה ניר ברקוביץ'. "אני לא מצליח להבין את ההחלטה של מכבי תל אביב. מה יש בכלל לדבר? ואני אגלה לך סוד, אני בכלל מציב אותו כקשר אחורי באימונים. בוא תראה איך הוא נראה כקשר אחורי. אף אחד לא יכול להתקרב ל-16. התשוקה שלו בשיא, המקצוענות היא שם דבר ואנחנו מדברים על ליגה לאומית. אני אומר לך שכקשר אחורי הוא יותר טוב מג'ון אוגו. פראייר מי שלא ייקח אותו והלוואי שהוא יישאר אצלנו. אנחנו עולים איתו ליגה, אפילו שהחלפנו המון שחקנים וצריך עוד לראות איזו הפועל ראשון לציון תהיה העונה".

למרות יבלת מאוד גדולה בכף הרגל, בן חיים כמעט שלא ויתר השבוע על אימונים. כשהוא לא על הדשא, אפשר לראות אותו מעלה באינסטגרם אימוני כושר בחוף הים כשילדיו מצלמים. הרהורי פרישה אפילו לא קיימים ואם לא ימצא בית בחודש הקרוב עד תחילת הליגה, הוא ימשיך להתאמן אל תוך החגים כשחקן חופשי שיכול להצטרף לכל קבוצה בכל רגע נתון. "אנחנו עדיין מקווים שמישהו במכבי יתעשת ויבין שנעשתה כאן טעות היסטורית", מסיים אורי משיח. "אפילו לא נתנו לטל להיפרד במסיבת עיתונאים, כך שאנחנו עוד מקווים שזה הפיך. יושב בבית שחקן שכל הקהל אוהב, עם ניסיון ויכולת ועם שחקנים רבים שיכולים ללמוד ממנו על מקצוענות. דווקא על רקע ענייני הפייר פליי והבעיה לקנות שחקנים, מכבי לא ידעה לשמר אותו ולתת לו לסיים את הקריירה כמו שמגיע לו, ולנו".

טל בן חיים נבחרת ישראל. קובי אליהו
לאן עכשיו? טל בן חיים/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully