וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשב מסלול מחדש: האמונה של הפועל חולון בדן שמיר שווה דאבל?

14.6.2018 / 14:30

גבר על טראומת העבר, שלף את המילטון משום מקום, התגבר על קשיים עם הקהל וידע לקבל גם לא מההנהלה. החיבור בין "הלפטופ" לסגולים נראה לא טבעי, אבל הביא אותם לפסגה. מוטי דניאל: "לא בטוח שבמקום אחר הוא יקבל סמכות כזו", בלאט: "הוא כבר לא צריך להוכיח שום דבר"

עריכת וידאו:ניר חן
החיבור של שמיר, שנודע בעבר בכינויו "הלפטופ" בגלל נטייתו להיות מחושב, אפילו מחושב מדי - נראה על פניו לא טבעי כשהוא עובד דווקא בסביבה אמוציונלית כמו חולון

"הרגשתי שאני לא רוצה לאמן יותר בחיים", אמר דן שמיר בראיון לוואלה! ספורט לפני שנה בלבד. אז, אחרי ההפסד הטראומטי של הפועל חולון מהמקום הראשון למכבי חיפה מהמקום השמיני ברבע גמר הפלייאוף, הרגיש המאמן מרוקן לחלוטין, ורק שיחת עידוד לילית עם אטורה מסינה החזירה אותו לתלם. והייתה גם ארוחת ערב קבוצתית ששיכנעה אותו שדברים טובים בדרך. "שלמה אייזיק אמר לנו 'היה כל יפה להיות חלק מהעונה הזאת, ובואו נקווה שזו רק נקודת ההתחלה של הפועל חולון'", סיפר שמיר.

הערב (חמישי 21:00) החולונים יכולים לשים סוף סוף את טראומת העונה שעברה מאחור. הם שוב שלטו בליגה במהלך העונה הסדירה, והפעם איבדו את ראשות הטבלה רק במחזור הנעילה; הם שוב התקשו בסדרת רבע הגמר, והפעם עברו אותה בחמישה משחקים; וכעת, עשר שנים אחרי האליפות ההיסטורית, הם שוב בגמר, ושוב מול מכבי תל אביב.

החיבור של שמיר, שנודע בעבר בכינויו "הלפטופ" בגלל נטייתו להיות מחושב, אפילו מחושב מדי - נראה על פניו לא טבעי כשהוא עובד דווקא בסביבה אמוציונלית כמו חולון. אלא שיחד הם הפכו לחלק אינטגרלי מצמרת הכדורסל בישראל, אף ששתי הצלעות הנוספות בה נהנות מתקציבים גבוהים בהרבה. היציבות וההמשכיות הללו יקבעו לאן מועדות פניו של המועדון, בלי קשר לתוצאת הגמר הערב. או כמו שאומר מנהל נבחרת ישראל ואחד מכוכבי העבר של הקבוצה, מוטי דניאל: "כדי לעזוב את הפוזיציה שלו בהפועל חולון, שמיר צריך לקבל משהו מאוד אטרקטיבי, ואני לא בטוח שבארץ יש לו את האפשרויות האלה".

עוד בנושא
ג'ון דיברתולומאו: "מקווה שמכבי תל אביב תהיה במקום לו היא ראויה"
בטורקיה טוענים: דיוויד בלאט לא ימשיך בדרושאפקה לעונה נוספת
בפעם התשיעית: פנרבחצ'ה הביסה את טופאש וזכתה באליפות טורקיה

seperator
מאמן הפועל חולון דן שמיר. קובי אליהו
בלאט: "הוא כבר לא צריך להוכיח כלום לאף אחד". שמיר/קובי אליהו
"אנחנו עושים את הכל בנעימות, בפתיחות, בגילוי נאות", מספר הבעלים אייזיק. "אם יש לי משהו להגיד, אני אומר - ודן מרגיש מספיק נוח איתי כדי להגיד לי מה דעתו המקצועית"

זו לא הייתה עונה קלה להפועל חולון, מההדחה באירופה, החל משחרורו המתוקשר של גלן רייס ג'וניור והמשבר שבא בעקבותיו, ועד החזרתו של רייס בשבוע שעבר - אבל הספינה נותרה יציבה, כמו בשנתיים הקודמות. הקרדיט על כך מגיע להנהלת הקבוצה, שבניגוד לרבות ממתחרותיה נתנה למאמן יד חופשית, שמרה על קור רוח והפגינה אמונה וסבלנות באיש וביכולותיו. וזה השתלם לה.

"אנחנו עושים את הכל בנעימות, בפתיחות, בגילוי נאות", מספר הבעלים אייזיק. "אם יש לי משהו להגיד, אני אומר - ודן מרגיש מספיק נוח איתי כדי להגיד לי מה דעתו המקצועית". שמיר, בניגוד להרבה מאוד מאמנים בליגת העל, מקבל יד כמעט חופשית בחולון בנושא המקצועי, אבל לא בכל סיטואציה. לקראת סיום העונה האירופית של הסגולים נפצע הגארד קורי וולדן בברכו. בצוות המקצועי ביקשו חיזוק זמני ורצו להחתים את פול דילייני. אלא שבתום ישיבה עם ההנהלה הוחלט שדילייני לא יצורף והסגל הקיים ימשיך.

אייזיק: "הדיאלוגים שלנו בריאים, ואם הוא רוצה להביא את דילייני כתוצאה ממשברים בריאותיים בקבוצה, והחלטנו שלא, אז הוא קיבל את זה באהבה. רמת האגו הארגוני אצלנו היא בגובה השטיח, וזה מאפשר הרבה דברים, ממש כיף". היו"ר איתן לנציאנו מוסיף כי "יש לנו ישיבות מקצועיות, ולפעמים יש גם חילוקי דעות. הם רצו להביא את דילייני לחצי גמר הגביע, אבל זה לא שהצוות המקצועי התאבד עליו. עצרנו את זה. אנחנו, כהנהלה, אמרנו שזה לא נראה לנו. ראינו מה קרה לנו עם טו הולוואי שהוא שחקן איכותי מאוד, ונחת קצת לפני חצי גמר הגביע עונה לפני כן, וזה לא היה טוב. יש לדן חופש פעולה, אבל הוא לא עושה דברים לבד. הוא מתייעץ, ואנחנו מאמינים שככה צריך להיות. הוא הבוס של הצוות המקצועי, וזאת האחריות שלו".

החיבור הזה בין שמיר, מאמן פדנט וקפדן, לקבוצה אקטיבית ולא צפויה כמו חולון, נרקם בקיץ 2011, יחד עם פיני גרשון שבא להציל את המועדון כמנהל מקצועי, והעונה הזו היא כבר החמישית שלו בסגול (בשתי קדנציות שונות). "כשדן הגיע לחולון שאלנו מה הוא קשור לפה בכלל", מודה לנציאנו, "אבל לאט לאט, במיוחד בשנה השנייה עם מיקי דורסמן, כשהוא אימן בלי משכורת ונשאר נאמן לדרך ולמועדון, הוא צבר לו הרבה נקודות זכות. שאלו אותי את מי צריך להביא בזמנו, אחרי שאלעד חסין סיים, ואמרתי רק דן שמיר".

גם דניאל, שהיה בזמנו מנכ"ל הקבוצה, מסביר את החיבור מנקודת מבטו: "כשדן הגיע, הקבוצה הייתה עסוקה במלחמות הישרדות, וזו הייתה קרקע בשלה בשבילו להיכנס כמי שהוא יותר ממאמן. הכוח הארגוני שלו מאוד חזק. בשנה השנייה היה לקבוצה רצף של שמונה הפסדי ליגה, ואני לא בטוח שבהנהלה אחרת הוא היה שורד את התקופה הזאת. ב-15 השנים האחרונות, תשעה מתוך עשרה מאמנים היו הולכים הביתה במצב כזה. דן צלח את המשבר בזכות העובדה שהוא היה חלק מהמערכת הארגונית, ולא רק המאמן על הקווים שנושא באחריות על הפסד כזה או אחר. הייתה הרגשה שכולנו יחד באותה ספינה. בסופו של דבר, בשינויים בהנהלה בתקופה של דורסמן, מי שלקח את הקבוצה ראה בדן נכס, בדיוק באותו מקום שאנחנו ראינו - בצד הארגוני, מעבר להיותו מאמן מצוין. זה ביסס את מעמדו בצורה חזקה מאוד, וגם העובדה שהקבוצה מנצחת בשנתיים האחרונות עוזרת".

מאמן דרושפאקה, דיוויד בלאט, שנחשב לאחד מאנשי המקצוע הקרובים ביותר לשמיר ולסוג של מנטור שלו, מחמיא לו. "דן הוא מקצוען, והוא עושה עבודה נפלאה לאורך זמן ממושך. זה בעצם המבחן שלו, והוא כבר לא צריך להוכיח שום דבר לאף אחד".

seperator
דן שמיר מאמן הפועל חולון עם שלמה אייזיק. יוסי ציפקיס
"הכדורסל הוא מדע, ודן הוא סטודנט של כדורסל". שמיר על שלמה אייזיק/יוסי ציפקיס
מלבד הידענות בשוק השחקנים, יכולת ההכנה של שמיר היא מהטובות שקיימות כיום, מה שגורם להערכה רבה אצל שחקניו

שמיר נחשב לאחד המאמנים הידענים, או כמו שמגדיר אותו שחקן חולון בעונה שעברה טוני יאנגר: "הכדורסל הוא מדע, ודן הוא סטודנט של כדורסל, הוא לומד את המשחק בצורה טובה מאוד". הוא מודע למה קורה בשוק האירופי ונשאר עירני לכל מהלך. כך הצליח בעונה שעברה להתגבר על פציעות של שני הגארדים המובילים שלו, דילייני וקאליף וואייט, ולהנחית במקומם שני שחקנים מובילים כמו הולוואי וג'ורדן טיילור; כך לא חשש לשלוף את רייס ג'וניור, שחקן שקבוצות פחדו לגעת בו, ואולי בצדק, במקומו של ג'אבריל טראוויק המאכזב. אבל אולי אחד מרגעי השיא שלו הגיע רק לפני חודשיים. ובשתי מילים: ג'ורדן המילטון.

אחרי שבישיבת בזק הוחלט לשחרר את רייס ג'וניור בעקבות האגרוף ששלח לפניו של גיא פניני, החל שמיר בחיפוש אחר מחליף. שוק השחקנים באירופה היה דל מתמיד. קבוצות התקשו להחתים שחקנים במהלך העונה, ואפילו בתחילתה, וכך למשל נשארה הפועל תל אביב ללא מחליף לטיי מקי שאיכזב במשך חודשים. שמיר נכנס לשיחות לגבי שלושה או ארבעה שחקנים, אך ללא הצלחה. אלא שאז צצה שמועה ששחקנה של אושאק ספורטיף, ג'ורדן המילטון, לא הופיע למשחק ליגה של קבוצתו בשל העובדה שלא קיבל שכר. הטורקים הכחישו, אך המידע שזרם לשמיר ועוזרו יונתן אלון היה כי המועדון מפגר בצורה משמעותית בתשלום המשכורות. המאמן יצר קשר עם סוכן השחקנים אבי זילברמן, שעבד מול סוכן העל האירופאי מישקו רזנטוביץ', והשלושה החלו לגלגל את המהלך. בסופו של יום, המילטון, שחקן עם רזומה ב-NBA, שהיה חתום על חוזה של 300 אלף דולר בטורקיה, ויתר על שתי משכורות והגיע לחולון.

מלבד הידענות בשוק השחקנים, יכולת ההכנה של שמיר היא מהטובות שקיימות כיום, מה שגורם להערכה רבה אצל שחקניו. "דן הוא מאמן גדול בלשים לב לפרטים הקטנים", סיפר אתמול טי ג'יי קליין, "הוא כל הזמן אומר שחיתוך טוב אחד יכול לשחרר שחקן. הוא רואה הרבה וידאו, מנתח שחקנים, זה עוזר לנו כקבוצה וגם כיחידים, הוא מכיר את השחקנים של היריבה מצוין, זה משהו שאתה לא רואה ברמת המכללות". יאנגר הוסיף כי "הוא עושה עבודה אדירה בלהכין את הקבוצה למשחק. הוא יודע איפה להציב את השחקנים במקום הכי טוב על המגרש שהם יכולים להצליח בו. ושחקנים שרואים את הדרך הזאת, הפוקוס שלהם מתחדד".

אבל במקביל לתדמית הלפטופ שהתחזקה בפסקאות הקודמות, לשמיר יש צד פחות מוכר, הצד האמציונלי. הצד הזה התגלה כמה פעמים בעבר - תקרית בימיו בהפועל אילת עם היו"ר מוטי אמסלם, ריב באזור חדר ההלבשה עם סגן יו"ר מכבי חיפה ארנון שירן בעונה שעברה, ועימות עם אוהד שקילל אותו במלחה, זמן קצר לפני שפוטר מהפועל ירושלים ב-2008. גם העונה הוא ידע רגעים שבהם היה קרוב לאבד את שלוותו, אך הצליח להבליג. כמה מאוהדי חולון קיללו מאחורי הספסל את שמיר ותמיר בלאט בתחילת הסיבוב השני, אחרי מספר משחקים שבהם בלאט הועדף על פני אהוב הקהל שלומי הרוש. המאמן היה המום, אך לאחר מחשבה רבה בחר שלא להגיב. כשדקות המשחק של בלאט ירדו מעט, אנשים בסביבתו של השחקן הביעו תרעומת, מה שלא מצא חן בעיניו של שמיר, אך גם כאן הצליח להעביר את הנושא הלאה מבלי לגרום למשבר.

"מי שלא מכיר את דן, לא מכיר את הצד שלו שלפעמים מתעצבן ומתרעם", מספר אחד ממקורביו, "כמו בכל מערכת, ובכל קבוצה, יש דברים שקורים שלא מוצאים חן בעיניו, ובמיוחד בקבוצה כמו חולון שחלק מהאנשים בה הם אוהדים וזה נגזרת ישירה של ההתנהלות לעיתים. אבל בניגוד למקרי העבר, הוא סופג את זה ורואה את הדברים הנהדרים שקורים במערכת הזאת".

seperator
דן שמיר מאמן הפועל חולון. קובי אליהו
הדשרך למכבי תל אביב סלולה? דן שמיר/קובי אליהו
"האויב של הטוב זה היותר טוב. ירושלים חיפשה בקיץ שעבר מאמן זר והמערכת שלה יותר תזזיתית", מסביר דניאל למה לשמיר אסור לחשוב על מעבר למקום אחר

העונה ביססה חולון את מעמדה בטריו המוביל של הליגה, לצד מכבי תל אביב והפועל ירושלים, תוך שהיא פותחת פער תקציבי משמעותי מהקבוצות שנמצאות מאחוריה. גם בעונה הבאה היא תשחק בליגת האלופות של פיב"א. "מה שלי באמת חשוב זה שבעונה הבאה נעלה שלב בליגת האלופות", אומר אייזיק. "מבחינתי זה יעד שאני רוצה מאוד להשיג אותו". ובכל זאת, אף ששום הצהרה או רמיזה רשמית לא הגיעה מכיוונו של שמיר, נראה כי מועמדותו הטבעית לאימון מכבי תל אביב או הפועל ירושלים תעלה שוב בעתיד הקרוב, אם לא בקיץ הנוכחי - אז בזה שיבוא אחריו. "אני מאחל לדן רק דברים טובים. יש לו חוזה לעוד שנה, וחוזים צריך לכבד", מבהיר אייזיק.

"האויב של הטוב זה היותר טוב. ירושלים חיפשה בקיץ שעבר מאמן זר והמערכת שלה יותר תזזיתית", מסביר דניאל למה לשמיר אסור לחשוב על מעבר למקום אחר. "יש שם יותר אנשי כדורסל בהנהלה, כך שמעמדו לא היה יכול להיות כמו בחולון, ואני לא בטוח שזה שדרוג מבחינתו. זה בטח לא היה שדרוג מבחינתו ללכת לאמן את הפועל ירושלים בקיץ הקודם. דן קשר את גורלו עם הפועל חולון. זה טוב לו, וזה טוב לשני הצדדים. אני אמנם משוחד, אבל הפועל חולון אינה סתם קבוצת כדורסל, אלא מועדון כדורסל אקטיבי עם המון אנרגיות סביבו".

אם שמיר יזכה הערב בדאבל, מעריכים גורמים במכבי תל אביב שהוא כבר יסלול את דרכו להיות המאמן הבא של הצהובים בבוא העת. "דן היה במכבי תל אביב כעוזר של פיני גרשון, והיה חלק מהצלחה מאוד גדולה שם", מספר אחד מחבריו. "האם יבחר ללכת לשם שוב בעתיד? זה משהו שיכול לקרות. אבל גם הוא יודע שבמצב העניינים הנוכחי, עדיף לו להיות בקבוצה כמו חולון, קבוצה שהיא שלו ושהוא בונה אותה, ולא קבוצה שבה החלק של המאמן הוא באימון בלבד, במקרה הטוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully