וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ורדי קרויף: "בכיתי כשאמרתי לחואן פאבלו שהוא עוזב"

6.6.2018 / 7:00

וידיגאל? "האנגלית היתה בעיה". גולדהאר? "ביקשתי לעזוב לפני זהבי". בזבזנות? "מעולם לא היה לי 100 מיליון". הירידה לדשא? "מיטש רצה שאאמן הרבה לפני כן". פרידה? "כבר בקיץ אמרתי למיטש שאעזוב בסוף העונה". ג'ורדי קרויף פותח הכל בראיון סיכום תקופה

צילום: קובי אליהו, עריכה: מתן חדד

"כמנהל ספורטיבי, היו פעמיים בהן בכיתי", מרים ג'ורדי קרויף עיניים מספל הקפוצ'ינו הקטן שהזמין. "פעם אחת לפני שהגעתי למכבי תל אביב כשהחלפתי מאמן והרגשתי צער עמוק. הפעם השנייה היתה עם חואן פאבלו. לעולם לא אשכח. השמועות התחילו לצוץ והייתי צריך לקרוא לו לשיחה. אני חייב להיות אמיתי ולומר שלא חשבתי שזה הכרחי להחליף שוער. אני חושב שהחלפתו היתה שינוי לא הוגן. אבל העובדה היתה שהעפלנו לליגת האלופות ולא הייתי בהחלטה הזו לבד. הייתי צריך לנהל את זה וזה היה הרגע הכי כואב שלי במכבי תל אביב. אני זוכר את הפגישה איתו. חואן בא עם משקפי שמש ואתה צריך להבין הכרתי את חואן מגיל 17 והוא לא היה שחקן רגיל בשבילי. אפילו שיחקנו יחד ארבע שנים. היו לו דמעות בעיניים ולי היו דמעות בעיניים. אמרתי לו: 'חואנפה, זה שובר את לבי לומר לך זאת, אבל זו ההחלטה שקיבלנו'. בסופו של דבר הוא הגיע לקבוצה הקודמת שלי בקפריסין א.א.ק לרנקה ולי היתה קצת נחמה".

עוד בנושא:

טל בן חיים סיים את דרכו במכבי תל אביב: "לצערי דרכינו נפרדות"
מכבי תל אביב החתימה את מייקל צ'ילאקה
מכבי תל אביב תדרוש 4 מיליון יורו בלבד על וידאר קיארטנסון

חואן פאבלו שוער מכבי תל אביב. קובי אליהו
ג'ורדי בכה כשנפרד ממנו. חואן פאבלו/קובי אליהו

אבל הוא לא שיחק בליגת האלופות. הוא הגיע לישראל כי הבטחת לו ליגת אלופות.

"מעולם לא הבטחתי לזרים ליגת אלופות. איך יכולתי להבטיח דבר כזה? הבאתי אותם כדי לזכות בתארים. ליגת האלופות היתה חלום".

חלום שחואן פאבלו לא הגשים.

"המאמן סלבישה יוקאנוביץ' העפיל לליגת האלופות ואתה צריך לתת למאמן את הכלים שהוא מבקש. הוא עבר בדרך מועדונים גדולים כדי להגיע לשם ואתה צריך לתת משהו. לא יכולתי להילחם בזה כי חואן פאבלו לא היה השינוי היחיד שהוא ביקש לעשות. הוא רצה לעשות שני שינויים נוספים ובסוף עשינו רק שינוי אחד".

איך חואן פאבלו הרגיש?

"הוא היה הרוס ואני הרגשתי אשם. ידעתי שזה היה החלום שלו, אבל הכדורגל אכזרי".

והיחסים שלך עם יוקאנוביץ' השתנו עקב ההחלטה הזו?

"קצת. תראה, רצינו להביא שוער צעיר ודרך ליגת האלופות להרים אותו. הרבה כאן ביקרו את פרדראג ראייקוביץ'. אני חושב שנכון לו עתיד מבטיח. הרבה כאן ביקרו את אורלנדו סה אבל מאז שהוא עזב, הוא רק צוחק על כולנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מאמן מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף. ברני ארדוב
"אחליט על התחנה הבאה, כשאהיה מוכן". ג'ורדי קרויף/ברני ארדוב
"עבודה במכבי תל אביב דורשת הרבה יותר מאמץ מאשר עבודה בנבחרות. עבודה יומיומית עם יותר מ-60 משחקים בעונה. במכבי תל אביב השקעתי הרבה זמן והרבה מחשבה"

לראיון האחרון שלו לפני שהוא עוזב סופית את ישראל, ג'ורדי קרויף הגיע באיחור. אף שאנחנו קובעים בחוף של גבעת עליה, לא רחוק מהדירה ששכר בשנה האחרונה ביפו, הוא מייבש אותי חצי שעה וכשהוא מגיע הוא מסביר שהיו לו שיחות מאוד חשובות, שקשורות לכדורגל הישראלי אבל לא למכבי תל אביב.

אם כבר הכדורגל הישראלי, למה לא העמדת את עצמך לבחירה לתפקיד המנהל הטכני של הנבחרות?

"לא הרגשתי שאני ברגע הנכון לבחור את התפקיד הבא שלי. אני צריך עוד זמן כדי להחזיר לעצמי את האנרגיה".

ניסו לשכנע אותך?

"ניסו, אבל לא הרגשתי מוכן. יכולתי להיות מועמד. אני אחליט על התחנה הבאה, כשאהיה מוכן".

יש אנשים שאמרו שאתה לא יכול למלא את התפקיד של מנהל טכני כי צריך לעבוד שם מאוד קשה ואתה לא אוהב לעבוד קשה.

"זה מצחיק אותי. עבודה במכבי תל אביב דורשת הרבה יותר מאמץ מאשר עבודה בנבחרות. עבודה יומיומית עם יותר מ-60 משחקים בעונה. במכבי תל אביב השקעתי הרבה זמן והרבה מחשבה. יכולתי להתאים לעבודה של הנבחרות, אבל זה לא רלוונטי".

שחקן מכבי תל אביב שרן ייני, ג'ורדי קרויף, ערן זהבי. ברני ארדוב
"הבאנו את קיארטנסון וסקאריונה אבל קשה למצוא מחליף לערן זהבי"/ברני ארדוב
"הבאנו את קיארטנסון לו היו הצעות מעוד קבוצות והבאנו את אוסקר סקאריונה שכבש הרבה שערים בטורקיה ובשוויץ. שילמנו הרבה עליהם, אבל היה קשה למצוא את התחליף לזהבי"

מה היה הרגע העונה שידעת שבסיומה אתה לא ממשיך?

"כשהחלטתי עם מיטש לעבור ולהיות מאמן, אמרתי לו שזה יהיה לשנה אחת. אמרתי לו אם התוצאות יהיו טובות, אעזוב אחרי עונה אחת וגם אם לא, אעזוב. כדי להיות מאמן, אתה צריך אנרגיה יומיומית. בחודש נובמבר כבר אמרתי לעצמי, שזה היה נכון לסגור עם מיטש שבתום עונה אחת אנחנו נפרדים וזה מה שהיה. כבר בקיץ שערן זהבי עזב, הייתי קרוב לעזוב אבל לא רציתי לעזוב באותו הקיץ כי השינוי במכבי תל אביב היה מאוד גדול. היה לי ברור אחרי שערן עזב, שיהיה קשה מאוד למכבי תל אביב. הפסדנו את השחקן הכי טוב, עברנו לאיצטדיון אחר ולא ביתי".

היתה שיחה בינך לבין מיטש אחרי שערן עזב בה הוא היה צריך לשכנע אותך?

"השיחה היתה לפני שערן עזב. כבר לפני שערן עזב, אחרי שאבי נפטר, הרגשתי שאני צריך לעזוב. מיטש אמר שהוא מבין אותי, אבל ביקש שאשאר. הוא אמר שהוא יתמוך בי. מיטש תמיד סייע לי ועזר לי. לימד אותי דברים. הוא היה תמיד בשבילי ואני לא שוכח מי שהיה טוב אלי".

אם ערן לא היה נמכר באותו קיץ לסין, אולי היית עוזב כבר לפני שנתיים?

"יכול להיות שכן. אבל תמיד חיפשתי את הרווח של הקבוצה ונשארתי. מיטש אמר לי: 'להפסיד אותך ואת ערן באותו קיץ, יהיה מאוד קשה'. יכולתי להיות אגואיסט ולחשוב על עצמי".

לא מצאת את המחליף לזהבי.

"הבאנו את קיארטנסון לו היו הצעות מעוד קבוצות והבאנו את אוסקר סקאריונה שכבש הרבה שערים בטורקיה ובשוויץ. שילמנו הרבה עליהם, אבל היה קשה למצוא את התחליף לערן".

מאמן מכבי תל אביב ליטו וידיגאל. ברני ארדוב
ג'ורדי היה שותף מלא להחתמה שלו. ליטו וידיגאל/ברני ארדוב

נשארת על פי בקשת מיטש, אבל חצי שנה אחרי הם הביאו לך מאמן שלא רצית, ליטו וידיגאל.

"אלה סיפורים שממש לא נכונים במאה אחוז. ריאיינו הרבה מאמנים לתפקיד אחרי שוטה ארבלדזה. האנגלית של ליטו היתה טובה באותו ראיון. הבעיה היתה שהמאמן האחר שרצינו, חתם בספרד והתקדם מאז. אז נשארנו עם המועמדות של ליטו. אני הייתי שותף מלא לבחירה של ליטו. טסתי לפורטוגל וריאיינתי אותו ורק אחרי חמישה שבועות מינינו אותו לתפקיד".

הזכרת את האנגלית שלו. זו היתה הבעיה שלו בתקשורת עם השחקנים?

"אני חושב שהאנגלית של ליטו בהחלט יצרה איזושהי בעיה. לכל מאמן יש צדדים חזקים ופחות חזקים ואתה צריך לדעת לאתר את הדברים כשאתה בוחר מאמן".

אם היית אומר לאנגלידיס שאתה לא רוצה את וידיגאל, הוא לא היה מגיע?

"אם הייתי מתנגד, אני חושב שהוא לא היה מגיע".

מי הביא את ליטו?

"סוכנים, כמו תמיד. יש מאמנים שאני מכיר כמו פאולו סוזה. רוב המאמנים שהבאתי, הכרתי. את ליטו לא הכרתי קודם".

בראיון שעשינו עם חואן טוריחו הוא סיפר שבימים שלפני גמר הגביע נגד בני יהודה, הוא הרגיש שיש בעיה בין השחקנים לבין ליטו. לא יכולת לפתור את הבעיות האלה?

"לא. זה השטח של המאמן וצריך גם להגיד את האמת, יכולנו לקחת את הגביע הזה אם היינו מבקיעים פנדל אחד. אם יש משהו שכואב לי, זה שלא זכינו ביותר תארים. אני מדבר יותר על הגביעים. הפסדנו שני גביעי מדינה מול קבוצות שהיינו הרבה יותר טובים מהן. גם הסופרקאפ מול קרית שמונה מציק לי. הפסדנו אותו בצורה מאוד שטותית".

ואחרי הגמר בטדי, אתה שומע שליטו אומר שאתה בכלל לא מינית אותו. מה הרגשת?

"כלום. חשבתי שזו תגובה לא אינטליגנטית מצידו. זה דווקא התאים לי שהוא אומר שאני לא בחרתי בו, אבל צריך להיות אמיתי, אני הייתי שותף לבחירה מהראיון הראשון שעשינו. ג'ק ואני הבאנו את ליטו".

לא דיברתם אחרי אותה התבטאות?

"עוד לפניה, זה כבר לא היה קל בינינו. עבדנו יחד אבל הרגשתי שאין חיבור".

מיטש גולדהאר מכבי תל אביב עם ג'ורדי קרויף.
ג'ורדי וגולדהאר בימים היפים
"יכולנו לזכות באליפות העונה והיינו קרובים עד הפלייאוף. אני חושב שאנחנו הקבוצה שבעטה הכי הרבה לשער, אבל היה חסר לנו משהו. לא היו לנו שחקני כנף אמיתיים כמו טל בן חיים. שחקנים שבאמת עובדים על הקו ולא כאלה שאוהבים להיכנס פנימה"

מספר שבועות אחרי זה, הפכת להיות מאמן מכבי תל אביב. היית כעוס כששמעת שאנשים אומרים שמיטש כפה עליך את זה.

"אף אחד בעולם הזה לא יכול להגיד לי מה לעשות ולכן אני נחשב לאדם לא קל. זה היה מוזר עבורי לשמוע שאנשים טוענים שמיטש חייב אותי להיות מאמן. מיטש רצה שאאמן את מכבי כמה שנים קודם. הוא היה שואל אותי: 'למה אתה לא רוצה לאמן? למה שלא תנסה את זה?' היחסים שלי עם מיטש לא היו של בוס ועובד".

למה בחרת בזה?

"הכרתי את הליגה ואת השחקנים. ידעתי מה אנחנו צריכים. לא חשבתי שזה ביג דיל".

אולי מנהל ספורטיבי לא יכול להיות מאמן באותה הקבוצה בה עשה תפקיד אחר קודם?

"יכול להיות. אבל יכולנו לזכות באליפות העונה והיינו קרובים עד הפלייאוף. אני חושב שאנחנו הקבוצה שבעטה הכי הרבה לשער, אבל היה חסר לנו משהו. לא היו לנו שחקני כנף אמיתיים כמו טל בן חיים. שחקנים שבאמת עובדים על הקו ולא כאלה שאוהבים להיכנס פנימה".

למה לא הבאת מישהו במקום בן חיים?

"כי בישראל רוצים מחיר לא נורמלי כשזה מגיע למכבי תל אביב".

פאקו אייסטרן מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הביא טרבל ועזב. פאקו אייסטרן/ברני ארדוב

מה קרה עם פאקו אייסטרן? איך שחררת מאמן שהביא לך טרבל?

"העפלנו עם המאמן שבא אחריו לליגת האלופות, אז מה השאלה?".

שום דבר לא קרה ביניכם? הרי היה לכם קונפליקט על בסיס זה ששניכם ראיתם כדורגל בצורה אחרת.

"אולי ראינו כדורגל אחרת אבל זה לא הגיע לוויכוח. פאקו אמר לכם בראיון שלא היו בעיות, אז למה לפתוח משהו לא נכון? פאקו רצה לעשות לא מעט שינויים כדי להישאר ואני לא חשבתי שזה נכון. אני חושב שהוא יכול היה לשדרג את עצמו, אבל זה נאמר לו בשיחה ביני לבינו ולא אדבר עליה. יוקאנוביץ' הפך לאופציה מבחינתנו והוא הוביל אותנו לליגת האלופות ותראה מה קורה איתו עכשיו".

זידאן עזב עכשיו את ריאל אחרי זכייה שלישית בליגת האלופות, אבל ברור לך שזה לא דבר מקובל לוותר על מאמן שלקח טרבל.

"אתה צודק. אבל עובדה שבעונה שלאחר מכן הגענו לליגת האלופות, הגענו לגמר הגביע ועשינו 82 נקודות. לקטלג משהו כטעות בגלל 90 דקות, זה לא נכון".

מרסלו שחקן מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
אחד מכישלונות הרכש הגדולים של ג'ורדי. מרסלו/יוסי ציפקיס

תמיד יזכרו לך את ההבאה של מרסלו. זה כישלון גדול.

"זרים לא מצליחים בארץ בגלל כישורים טכניים ויכולת, אלא בגלל מנטליות. עם מרסלו הבעיה היתה בעיקר בתקשורת, בגלל בעית השפה. החתמנו את מרסלו בשביל העתיד, לא עבור אותה עונה. הבאנו בחור צעיר עם הרבה משחקים בברזיל. כשהבאנו אותו, לא היינו במצב של זכייה באליפות, אבל אז התחלנו לנצח ופתאום צימצמנו את הפער והעדפנו שחקנים אחרים. לא יכולנו לתת לו לרוץ ולשחק והוא היה צריך את הדקות ההן".

מיטש לא אמר לך כלום על ההחתמה הזו?

"ברור שאנחנו מדברים אבל בטוטאל, אחרי שש שנים שלי אנחנו אולי במינוס 2.5 מיליון יורו בין קניות למכירות. בממוצע שמנו פחות מחצי מיליון יורו על רכישות בכל עונה. זה נקרא לבזבז כסף? התקשורת אוהבת לדבר על 100 מיליון שקל תקציב. אני מעולם לא ראיתי 100 מיליון שקל ומעולם לא היה לי סגל של 100 מיליון שקל תקציב".

אז אתה מרוצה מההעברות שעשית?

"אני אומר לך שאחרי הקיץ הקרוב ואחרי שמכבי תל אביב תמכור את השחקנים שהיא רוצה, מכבי תל אביב תהיה הקבוצה היחידה בישראל שבשש השנים שלי היתה רווחית בכל הקשור להעברות".

עזוב את ההעברות. למה יצרת כאלה חוזים כבדים? טיבי 500 אלף יורו. מיכה 400 אלף יורו.

"מיכה 400 אלף? אני לא מכיר מספרים כאלה. טיבי סיים חוזה וכל המועדונים רצו אותו. הוא היה חופשי והאמת שאין בכדורגל הישראלי בלמים כאלה. ידו היתה על העליונה והיינו צריכים לתת לו את החוזה שהוא קיבל".

אני לא מבין את ההתעקשות שלך על זה שלא שילמתם סכומים גבוהים על העברות אם אתה משלם חוזים כאלה גבוהים והמיסוי הוא כפול. אז היכן כאן החסכון?

"מה עדיף לקנות שחקן בהרבה כסף ולשלם לו חוזה גבוה בלי שאתה יודע איך הוא ישתלב או לתת חוזה גבוה לשחקן שלך שאתה יודע את האיכויות שלו? מה אתה היית עושה?".

אם אני ג'ורדי ואני מספיק חזק, אני משכנע את טיבי לחתום בסכום נמוך יותר.

"זה היה בלתי אפשרי. היו לו הצעות גבוהות מאוד ואני ראיתי אותן".

שחקן מכבי תל אביב אלירן עטר מאוכזב. ברני ארדוב
"אלירן היה הקורבן של שינוי השיטה"/ברני ארדוב
" אלירן היה הקורבן של שינוי השיטה. יתכן שהוא היה מאוכזב ממעמדו. זה נורמלי. אני משוכנע שאם אתקשר אליו בארבע בבוקר, הוא יקום ויעזור לי"

אנשים אמרו שאם זה היה הכסף שלך, לא היית מאשר כאלה חוזים.

"אם הבעלים היה מרגיש שלא איכפת לי מהכסף שלו, הוא היה משאיר אותי 6 שנים במכבי תל אביב?".

עכשיו הוא חזר לעניינים. אולי הוא למד כמה שיעורים?

"המועדון רק ירוויח מזה שמיטש שוב חזק בעניינים. גם מזה שג'ק חזר להיות מעורב. ג'ק מכיר את המאמן. כשג'ק קרוב למועדון, גם מיטש יותר קרוב".

מה הסיפור של בעיית הפייר פליי?

"השינוי בשער היורו גרם לזה שבעיני אופ"א מכבי תל אביב הגדילה את התקציב שלה בעשרים אחוז בזמן שמבחינת השקל התקציב שלנו לא השתנה. ויש את הבעיה שיש כאן פחות הכנסות. אין לנו איצטדיון ביתי, אנשים לא אוהבים לבוא לנתניה".

חואן טוריחו אמר בראיון שערכנו איתו שהבעיה העונה היתה האגו של כולם במועדון.

"אני לא חושב שזו היתה הבעיה. כל השחקנים רצו לנצח, אבל לא היינו מספיק טובים בחלק מהמשחקים. ניצחנו את באר שבע שלוש פעמים העונה אבל הם ניצחו גם כששיחקו פחות טוב. יש להם איצטדיון ביתי ולנו אין".

מה קרה בינך לבין אלירן עטר?

"שום דבר. פשוט התחלנו לשחק בשיטה אחרת וחשבתי ששחקנים אחרים מתאימים יותר. אני אוהב את אלירן. אלירן היה הקורבן של שינוי השיטה. יתכן שהוא היה מאוכזב ממעמדו. זה נורמלי. אני משוכנע שאם אתקשר אליו בארבע בבוקר, הוא יקום ויעזור לי".

ולאד איביץ' מאמן מכבי תל אביב מוצג. קובי אליהו
נכנס לנעליים הגדולות של ג'ורדי. ולאדן איביץ'/קובי אליהו

תן טיפ לולדאן איביץ' המאמן החדש.

"טיפ? לקחת החלטות שהוא מאמין בהן וכל הזמן לדרוש מהשחקנים. לא לתת לשחקנים להרגיש נוח לרגע. אם מישהו לא מקשיב, לעשות מיד את השינוי. רק כך יעריכו אותו והוא יזכה לכבוד. להיות קשוח ולדרוש".

אולי הטיפ שאתה צריך לתת לו זה למצוא ג'ורדי קרויף חדש כמנהל מקצועי?

"בן מנספורד היה סוכן שחקנים ומכיר את העסק. הוא יכול לעזור לו".

הוא יוכל להיכנס לנעליך?

"לבן יש דברים שלי לא היו. אני חושב שאיביץ' יביא את הצוות שלו ויש לו צוות שחקנים בריא וטוב. עוד טיפ, זה להחתים שחקנים זרים עם אישיות. קרלוס גרסיה אולי לא היה השחקן הכי כשרוני, אבל הוא היה מנהיג עם אופי של ווינר. זה מה שמכבי צריכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully