וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קודם ניקח גביע, אחר כך ניקח את הנבחרת: שובו של ניר קלינגר

9.5.2018 / 15:00

תמיר כהן: "אם היית אומר לי שיעברו 13 שנים עד שהוא ייקח שוב תואר, הייתי משוכנע שאתה שיכור". ברוך דגו: "אני רואה את הפועל חיפה באדום ומזהה אותנו בצהוב". יניב טוכמן על שובו של הקלינגריזם לכדורגל הישראלי ולמה מאמן הפועל חיפה בטוח שזה יסתיים במדים הלאומיים

יוסי ציפקיס

"אם היית אומר לי שיעברו 13 שנים עד שניר קלינגר יהיה קרוב שוב לתואר משמעותי בכדורגל הישראלי, הייתי משוכנע שאתה שיכור ושגמרת את כל בקבוקי השמפניה שפתחנו באותו לילה".

תמיר כהן היה רק בן 21 כשניר קלינגר שלח אותו לבעוט ראשון את הפנדלים בגמר של 2005 מול מכבי הרצליה. המשחק הסתיים ב-2:2 אבל בתום דו קרב הבעיטות מ-11 מטרים, מכבי תל אביב יצאה לחגוג באכסניה הקבועה שלה טרום עידן מיטש גולדהאר, מסעדת 206 בצפון תל אביב.

"ניר לקח אותנו אז באמצע העשור הקודם לרגעים היסטוריים", מתאר כהן שהיה על אף גילו הצעיר, אחד המנהיגים של קלינגר במגרש. "ומה היינו? חבורה של ילדים שהלכו אחריו. ניר היה בחור צעיר. מאמן בן 36 שידע מה הוא רוצה מעצמו ולאן הוא הולך ומה יהיה בעתיד שלו. הכדורגל הוא מאוד נזיל והדוגמה של ניר ממחישה זאת כי מבחינתי אחרי אותן שלוש שנים קסומות, ניר היה צריך להמשיך למסלול אחר. ניר היה צריך להמשיך הלאה ולטפס הכי גבוה שיש".

והכי גבוה שיש עבור ניר קלינגר זו נבחרת ישראל. זו תמיד היתה השאיפה. זה בוער בו עכשיו יותר מאי פעם. מי שמדבר איתו בשבועות האחרונים, שומע אותו מדבר על הנבחרת באותה נחישות שאיפיינה אותו כשהיה הקפטן שלה. מספרים שלא כדאי להיות בסביבתו אם אומרים שסיכוייו פחותים משל האחרים. קלינגר לא מתרשם מהידיעות הצצות על הפייבוריטיות של רוני לוי או יוסי אבוקסיס במרוץ המשולש. הוא משוכנע שלכל המועמדים והוא ביניהם יש את אותם הסיכויים, בטח כשאלי אוחנה שם, אותו הוא מחשיב לידיד אישי ואיש מקצוע אמיתי שיעשה את השיקולים המקצועיים ביותר.

עוד בנושא

הערב: בית"ר ירושלים נגד הפועל חיפה בגמר הגביע (20:45, ספ' 5)
ההפתעה של קלינגר לקראת הגמר: קליפ אישי לשחקנים
שחקנים בבית"ר ירושלים: "במשחק כזה איתי שכטר צריך לפתוח"

ניר קלינגר, מאמן מכבי תל אביב. Jan Pitman, AP
התחלה חלומית, ואובדן דרך. ניר קלינגר במכבי תל אביב/AP, Jan Pitman

קריירת האימון שלו היתה כמעט חלומית. עוזר מאמן של אברהם גרנט במכבי תל אביב בשנים הקשות שלה, הצלחה בבית"ר באר שבע בליגה השנייה ואז צניחה למקום הכי לוחץ כמאמן ראשי, קרית שלום. הוא היה צעיר מאוד. כמעט בלי נסיון וזו היתה מכבי תל אביב כל כך שונה מימי ג'ורדי קרויף העליזים. מעטפת מסודרת לא היתה קיימת. לא היתה שום הגנה על השחקנים ובטח לא על המאמן. התקשורת והאוהדים התחרו ביניהם מי מחדיר יותר אנשים למתקן ולמשרדים ומי יודע יותר מה קורה בחצר של לוני הרציקוביץ'.

וקלינגר הלך הכי רחוק כבר בעונה הראשונה שלו. יצר רעידת אדמה אחרי האליפות של 2003 כששלח את אבי נמני הביתה. נלחם לאורך כל העונה הבאה מול אוהדים שלא השלימו עם זה וגם בעונה שאחריה עם ליגת האלופות, הוא היה צריך כל הזמן להיאבק על הלגיטימיות שלו. אפילו בגמר הגביע של 2005 בין 18 אלף האוהדים באיצטדיון רמת גן, היו רבים שייחלו לכך שהוא יכשל. עד היום חלקם לא סולחים לו.

קלינגר של אמצע העשור הקודם היה אחד האנשים הכי חזקים בכדורגל הישראלי, אבל אז הוא איבד את הדרך. ברגע שהשלים עם תכתיבי עונת הגלאקטיקוס וברגע שסטה ממה שהוא האמין בו והביא את כל הכוכבים לאותה משבצת, הוא חפר לעצמו את הבור אליו הושלך בדצמבר 2005. עד כדי כך מפח הנפש היה עצום, שלקח לו חצי שנה להוציא את הראש מהבית וגם אז זה היה רק כדי לברוח מכאן לארבע שנים בקפריסין. בקיץ 2006 בדרך לחתימה בפראלימני זה היה הכי רחוק מהכדורגל הישראלי, הכי רחוק מתל אביב, הכי רחוק מהמקום בו היה שנים ספורות קודם הקינג של הביצה המקומית. קלינגר יצא לארבע שנות גלות. מרצון.

הערב בטדי זה יהיה המבחן הכי גדול שלו. הוא לא יהיה על הדשא כשחקן, אבל ברוך דגו יודע שבכל אחד משחקני הפועל חיפה שיעלה הערב למשחק יהיה טבוע משהו מהקלינגריזם. "יצא לי לראות העונה לא מעט את הפועל חיפה", אמר דגו השבוע. "בדמיון שלי הייתי מחליף את החולצות האדומות שלהם בחולצות הצהובות שלנו ויכולתי לראות אותנו על הדשא כשניר על הקווים. גם אם השחקנים שונים בגיל או באופי, ראיתי בשחקנים של הפועל חיפה את מה שאנחנו היינו תחת ניר. את הדמות הסוחפת של ניר, את האמונה שהוא מקרין בכל אחד. אין אצל ניר אף פעם תחושה שהמשימה גדולה מדי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מאמן הפועל חיפה, ניר קלינגר, עם ניסו קפילוטו, ארנסט שטקוס. יוסי ציפקיס
בכל אחד משחקני הפועל חיפה שיעלה הערב למשחק יהיה טבוע משהו מהקלינגריזם/יוסי ציפקיס

החזרה מקפריסין לכדורגל הישראלי היתה קשה. אלמלא המשבר הפיננסי באי השכן ב-2010 והעובדה כי בנותיו כבר התבגרו והיו חייבות ללמוד כאן לבגרויות, הוא היה יכול להישאר שם עוד כמה שנים. חמישה מועדונים החליף. מחלקם פוטר, אבל סגר תקופה מאוד ארוכה ומכובדת של קריירת מאמן ישראלי בחו"ל. עם החזרה לארץ קלינגר יצא לסבב דרומי בהפועל באר שבע, טרום עידן ההצלחות, ובמ.ס. אשדוד. עם האחרונה אפילו ירד ליגה אחרי שנתיים. בין לבין הכיר את יואב כץ ובין השניים נוצר קליק. גם כשקלינגר היה רחוק מכץ, הם נשארו בקשר כשהמאמן לוחש לא פעם על אזנו של המיליונר. אחרי ההרפתקה הקצרה והלא מוצלחת במכבי שעריים ואחרי שחזר להפועל חיפה כמנהל מקצועי, קלינגר שב אל הדשא כמאמן והעונה הזו היא המוצלחת ביותר מאז הלונה פארק שעבר במכבי תל אביב.

באחרונה הגיע קלינגר למסקנה שהוא כבר לא רוצה ואפילו לא יכול להתמודד בקבוצות שנלחמות על חייהן. "אני צריך לאמן קבוצות צמרת", אמר בלי למצמץ לפני מספר שבועות. "אני לא מתאים לקבוצות שלא נלחמות על הישגים. מכבי חיפה, מכבי תל אביב, כל ההוויה שלי כספורטאי לא היתה סביב מלחמות הישרדות. אפילו בקפריסין בפראלימני ובא.א.ק לרנקה בשנתיים הראשונות הייתי בצמרת ואז כדי לעבוד וכדי להישאר על הגלגל, לקחתי כמעט כל דבר. היום אני יודע שזה לא מתאים לאופי שלי. בהוויה שלי אני צריך לדחוף להישגיות, לתארים, להיות ווינרים. התקשיתי מאוד בעבר בהכנה ובבחירת שחקנים לקבוצות תחתית. אני אפילו לא יודע איך עושים את זה", הודה לפני מספר שבועות בשיחות עם מקורבים. "מי שרוצה לחשוב בגדול אני האיש שלו. מי שמחפש לחשוב בקטן, אני לא אהיה שם, גם אם לא אעבוד תקופה מסוימת".

ניר קלינגר מאמן הפועל באר שבע לצד הבעלים אלונה ברקת. אלברטו דנקברג
קאמבק לא מוצלח לכדורגל הישראלי. ניר קלינגר עם אלונה ברקת/אלברטו דנקברג

בהמשך החודש יחגוג יום הולדת 52. בדיוק אמצע הקריירה של מאמן כדורגל. אם לא יקבל את הנבחרת, סיכוייו להמשיך בהפועל חיפה גבוהים למרות שלא סגר עדיין דבר מול יואב כץ. הנסיעות היומיות מתל אביב לחיפה משרתות מטרה לא פחות חשובה מפרנסה והגשמה עצמית. בעיר מתגורר אביו המזדקן ואחרי פטירת אמו של קלינגר בשנה האחרונה, הביקורים אצל האב נעשו תכופים עוד יותר. בהפועל חיפה מספרים כי כמעט בכל יום נוהג קלינגר להיכנס אל בית הוריו לביקור אצל האב בן ה-84. "אם ניר היה מאמן היום באשדוד או בירושלים, הוא לבטח לא היה יכול לקיים את מצוות כיבוד ההורים הזו", מספר גורם בהפועל חיפה.

ההצלחה העונה בהפועל חיפה העלתה את המניות שלו וגם הפסד בגביע הערב, למרות שאחד כמו קלינגר אפילו לא יעז לחשוב על אפשרות כזו, לא יפגע, לדעתו, במה שהוא עשה עד עכשיו בתקציב שכר שחקנים של 11 מיליון שקלים וחצי. "ניר קלינגר וכמובן ברק בכר וסלובודאן דראפיץ' העלו העונה את קרנו של המאמן הישראלי", גורס לירן שטראובר שעשה עם קלינגר כברת דרך במכבי תל אביב. "מדברים המון על השפל במעמד המאמן הישראלי, אבל תראו לאן ברק לקח את הפועל באר שבע ומה עשה קלינגר העונה בהפועל חיפה כשנתנו לו שוב לעבוד ולהביא את האני מאמין שלו לקבוצה".

קלינגר המתבגר שונה מקלינגר ההוא של אמצע העשור הקודם. הוא עדיין ריכוזי, אבל גם מאוד סבלני לאחרים. עם יואב כץ יש כימיה, אבל כשקלינגר זיהה שכץ מטפס עליו קצת, הוא ידע גם העונה לתת שם ברקס ולהרגיע את הבוס מאמריקה. "ניר ויואב דומים בהרבה מאוד דברים", אומר מקורב לשניים. "לכן יואב מאוד מעריך את ניר כי הוא רואה אצלו לא מעט מהתכונות שלו".

לפני משחק הליגה האחרון בשבת מול בני יהודה, מישהו ניסה לגרור את קלינגר למחשבה מה יהיה אם בסופו של דבר הפועל חיפה תיוותר ללא כרטיס לאירופה דרך הליגה וללא הגביע. קלינגר הפנה את הגב והלך. לא רצה אפילו להקשיב. בהיבט הזה, מחשבות על הפסד הערב בגביע המדינה לא קיימות מבחינתו וחברים מספרים שזה פשוט משגע אותו שיש כאלה שמעזים לשים אותו קצת אחרי רוני לוי ואבוקסיס בדרך לכיסא המאמן הלאומי.

"ניר הוא מאמן של שחקנים ויש לו את המטען העצום שהוא מביא כקפטן נבחרת ישראל עם כל ההופעות שהיו לו", קובעים תומכיו. "אין ספק שזכייה בגביע המדינה יכולה לעזור לתת פיניש טוב יותר. אם ניר לא יילך לנבחרת, הוא ישאר בהפועל חיפה וימשיך לדאוג שהיא תהיה קבוצת צמרת. העונה הזו החזירה אותו שוב למקום המתאים לו".

יואב כץ בעלים הפועל חיפה. סוכנות ג'יני
"הוא מאוד מעריך את ניר כי הוא רואה אצלו לא מעט מהתכונות שלו". יואב כץ/סוכנות ג'יני

קלינגר לא בחל בשום אמצעי בעבר כדי להחדיר בשחקניו את מה שרצה. "אני בטוח שניר מכין לשחקנים של הפועל חיפה משהו לפני הגמר הזה", משוכנע תמיר כהן. "אני לא שוכח עד היום, איך ישבנו בחדר ההלבשה לפני המשחק מול פאוק והוא שלח אותנו למגרש עם המשפט: 'אני רוצה שבסוף המשחק רמי וייץ ישאג למיקרופון: 'מכבי תל אביב בשלב הבתים של הצ'מפיונס ליג'. זה משהו שלקחנו אותו כולנו למשחק".

מהצד זה נראה ללירן שטראובר שקלינגר של העונה זה אותו קלינגר שהוא מכיר. "ניר הוא לא טיפוס שנכנע. לא כשחקן ולא כמאמן שהכרתי. בפעם הראשונה שנכנע זה היה אז בעונת הגלאקטיקוס למרות שמי האמין בהתחלת הפרוייקט שזה יסתיים בכזו התרסקות. נכון שכבר במחנה האימונים ניר לא ישן בלילה לאור מה שהלך על המגרש, אבל הוא לא הרים ידיים עד אותו משחק מול בית"ר ירושלים שאחריו פוטר".

לירן, לאן תלך הקריירה שלו מכאן והאם באמת ניר קלינגר חזר בגדול?

"ניר קלינגר חזר למקום הטבעי שלו. למקום שבו הוא מנהל את הדברים וקובע את החוקים. לגבי הנבחרת, שני המועמדים המובילים ניר קלינגר ויוסי אבוקסיס מאוד ראויים בעיני. שניהם באו מתוך חדר ההלבשה של הנבחרת עם האופי, הכריזמה והצורה בה חדר ההלבשה מאוד מתחבר אליהם. אבל אם ניר לא יהיה בסוף, אני משוכנע שהעונה הזו החזירה אותו בגדול לכדורגל הישראלי שהיה חסר את ניר קלינגר שאני למדתי להכיר לפני כמעט שני עשורים".

מאמן הפועל חיפה ניר קלינגר חוגג. קובי אליהו
"חזר למקום הטבעי שלו". ניר קלינגר/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully