וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מר ניקיון: בלוג המרוץ לתואר שחקן העונה על ההשפעה של גבריאל תמאש

15.4.2018 / 14:00

הוא שדרג את כל חבריו להגנה, מוסר יותר מסירות מפתח מכל בלמי הפועל באר שבע גם יחד ועזר לשמור על שער נקי במחצית ממשחקיו. הפועל חיפה התעלמה מגיליון ההתנהגות העשיר של גבריאל תמאש, והוא הציב אותה מרחק נגיעה מתואר מפתיע. בלוג שחקן העונה חוזר עם תזוזות בצמרת

צילום וידאו: אדריאן הרבשטיין, עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: התגובות לאחר ה-1:1 של הפועל חיפה מול מכבי נתניה במחזור הקודם

בינואר 2010, כאשר רוברטו די מתאו רצה להבדיל את ווסט ברומיץ' שלו משאר הקבוצות שנאבקו על העלייה לפרמיירליג, הוא נזכר בימיו כפרשן בטלוויזיה השוויצרית במהלך יורו 2008 ובאחד המשחקים בהם הבחין בגבריאל תמאש. רבים המליצו למאמן האיטלקי להתרחק מבלם נבחרת רומניה בגלל אורח חייו והבעיות מחוץ למגרש, אך די מתאו הסביר שהוא זקוק לבלם שלא רק יכול להתמודד עם הפיזיות של ליגת המשנה, אלא מסוגל לשדרג את ההגנה מבחינה טכנית. את עניין הבילויים פטר: "אם הייתי מתעסק בספקולציות תקשורתיות ובדיווחים כאלה, כנראה שלא היו לי יותר מדי שחקנים לאמן". תמאש שהגיע אז כמושאל, שיחק את כל 23 המשחקים עד לסיום העונה, סייע לווסט ברום להעפיל לפרמיירליג ומיד לאחר העלייה גם נרכש.

ניר קלינגר עשה צעד דומה בקיץ האחרון. את הדיווחים מרומניה על הרגלי השתייה ואירועי האלימות שליוו את הקריירה של תמאש הוא השאיר בצד, והחליט להמר על הבלם בן ה-34 כבעל הבית של ההגנה שלו. הבחירה הזו התגלתה מהר מאוד כהברקה. לא רק אפס בעיות מחוץ למגרש, אלא גם יכולת נהדרת שהפכה את הפועל חיפה לקבוצת צמרת, לראשונה בעידן יואב כץ. כי עם כל הכבוד לדושאן ברקוביץ', טאדאס קיאנסקאס וברונו פיניירו שקדמו לו, תמאש הוא שחקן מליגה אחרת. הזר הכי טוב שהגיע לכאן בקיץ ומתמודד ראוי על תואר שחקן העונה.

עוד בנושא:
הפועל חיפה עם הגנה מאולתרת מול הפועל באר שבע (20:30, ספורט1)
מכבי תל אביב מרוצה מהמושאלים: פיליפנקה, חוזז וגלזר צפויים לחזור
אחרי העימות על הספסל של מכבי חיפה: פרד רוטן ייפגש עם עומר דמארי
אכזבה בהפועל אשקלון: "אם לא ננצח את הפועל עכו, אולי זה ייגמר"

גבריאל תמאש שחקן הפועל חיפה. ברני ארדוב
הרים את הפועל חיפה לגבהים חדשים. גבריאל תמאש/ברני ארדוב

שימו לב למאזן הספיגות של הפועל חיפה. העונה יש לה את ההגנה השנייה בטיבה בליגה, אחרי המוליכה הפועל באר שבע אותה תפגוש הערב (ראשון, 20:30, ספורט1). 26 שערים בלבד ספגה ההגנה החיפאית ב-29 מחזורים - לא רק הכמות הכי נמוכה מאז החזרה לליגת העל, אלא גם הפעם הראשונה שהיא סופגת פחות משער למשחק בליגה הבכירה מאז עונת 1999/00 (סיימה שביעית עם 36 שערי חובה ב-39 מחזורים).

חלקו של תמאש הוא משמעותי. במחצית מ-26 משחקי הליגה בהם פתח עד כה, הפועל חיפה הצליחה לשמור על שער נקי. 13 משחקים בהם הקבוצה לא ספגה, וב-12 מהם היא גם ניצחה. כך קבוצת תחתית מצליחה להתברג בין ארבע הראשונות. תמאש המנוסה, שהספיק לשחק בליגות הבכירות של ספרד, צרפת ואנגליה, הפך תוך זמן קצר לבוס של ההגנה האדומה ובעזרת השקט שלו, הכריזמה והיכולת לפקד על החוליה האחורית, גם תרם להתקדמותם של חבריו להגנה. דור מלול, ניסו קפילוטו, שמואל שיימן - שחקנים שנראה היה כי נידונו לשנים ארוכות של דשדוש בתחתית ליגת העל ולפתע קפצו כיתה - שבו לטעום צמרת ומוזכרים כמועמדים למעבר לקבוצות הגדולות. מישהו חושב שזה היה קורה לצד בלם בשיעור קומה נמוך יותר?

גבריאל תמאש. עיבוד תמונה
גבריאל תמאש/עיבוד תמונה

גם תמאש עצמו חווה עדנה. הוא רצה לשחק כדורגל בשקט, הרחק מהתקשורת הרומנית שמלווה כל צעד שלו, והוכיח גם לאנשים בבית שעדיין יש לו מה להציע. העונה הזו בהפועל חיפה, דווקא בגיל 34, היא הראשונה בקריירה שלו שבה הוא חוצה את רף 25 המשחקים לעונה במדי קבוצה אחת. הפעם היחידה בה רשם יותר דקות עונתיות הייתה באותה עלייה עם ווסט ברומיץ' ב-2009/10, אז החל את העונה בכלל עם דינמו בוקרשט ואחרי 12 הופעות בליגה הרומנית המשיך כאמור ל-23 משחקים בליגת המשנה באנגליה. והנה, בליגת העל שלנו, הוא עקבי ויציב מתמיד. גם שני כרטיסים אדומים (בדיוק כמו בעונה שעברה בסטיאווה) לא הסיטו אותו מהדרך.

פרט לשקט ולמנהיגות בחלק האחורי, השינוי האמיתי שהביא תמאש להפועל חיפה נמצא בהשפעה על משחק ההתקפה. אין עוד בלם בליגה שמשתתף בצורה כה משמעותית בהנעת הכדור של הקבוצה שלו ודוחף אותה קדימה. הטכניקה שגרמה לדי מתאו להביאו לאנגליה, סייעה לתמאש להפוך את הפועל חיפה לקבוצה דומיננטית. לא מדובר רק בשני השערים ממרחק במשחקי הדרבי או בעובדה שהוא הבלם שמאיים הכי הרבה על השער בליגה (18 ניסיונות הבקעה - כמו מוחמד עלי קמארה). תמאש לא מפחד לכדרר (21 דריבלים עד כה) ומבצע גיחות קבועות גם לאגפים. הוא סיפק העונה 22 כדורי רוחב בהתקפה, בדרך כלל מצד ימין, וקריאת המשחק המשובחת בחלק האחורי באה לידי ביטוי גם מקדימה. תוסיפו לכך 14 מסירות מפתח (הבלם השני בדירוג הוא דן מורי עם 10) ותקבלו בלם שהוא למעשה גם עושה משחק נוסף.

גבריאל תמאש. עיבוד תמונה
גבריאל תמאש/עיבוד תמונה

אם ניקח לדוגמה את הבלמים של הפועל באר שבע, והיו כבר חמישה כאלה העונה, לתמאש יש יותר מסירות שהצליחו לייצר לקבוצתו מצב הבקעה מכל בלמי האלופה גם יחד. חאתם עבד אלחמיד מוביל את בלמי באר שבע עם שלוש מסירות מפתח, כאשר אצל מכבי תל אביב זהו ז'אן סילבן באבין עם חמש מסירות. גם כאן, תמאש בקטגוריה משלו.

יחד איתו, ולא מעט בזכותו, הפועל חיפה נמצאת מרחק 90 דקות מתואר ראשון מאז עונת האליפות ההיסטורית ב-1998/99 וקרובה מתמיד לקמפיין שני באירופה.

10 המועמדים (דירוג מעודכן)

10. אלי דסה - מכבי תל אביב (דירוג קודם: 9)

אפקט מיגל ויטור לא יחזור במקרה שלו. השפיע בצורה דרמטית על מכבי תל אביב בסיבוב השני, אך קרס יחד עם כל הקבוצה בפתיחת הפלייאוף.

9. אלון תורג'מן - הפועל חיפה (דירוג קודם: 10)

עדיין יכול להגיע לשיאו האישי העומד על 15 שערי ליגה ובעיקר לזכות שוב בגביע, אחרי שהניף אותו עם בני יהודה בעונה שעברה.

8. ניק בלקמן - מכבי תל אביב (דירוג קודם: 6)

מקפיד להצדיק את מה שאמרו עליו האנגלים: שחקן של תקופות. לצערו של קרויף, הוא נעלם לחלוטין במאני-טיים.

7. גבריאל תמאש - הפועל חיפה (דירוג קודם: 8)

6. אנתוני וואקמה - הפועל באר שבע (דירוג קודם: 7)

חזר מפציעה וסייע לשמור על הכדור ברגעי ההכרעה מול בית"ר ירושלים ומכבי תל אביב. עדיין עומד על שבעה שערים ושישה בישולים, וזה בעונה פושרת שלו.

ערן לוי שחקן מכבי נתניה חוגג עם דן גלזר. קובי אליהו
קרוב לדאבל-דאבל. ערן לוי/קובי אליהו

5. איתי שכטר - בית"ר ירושלים (דירוג קודם: 3)

הפציעה וענייני החוזה מנעו משכטר לסייע לבית"ר בפלייאוף מעבר לדקות ספורות כמחליף. כדי לאיים בכל זאת על באר שבע, היא צריכה את השחקן שמייצר עבורה הכי הרבה הזדמנויות הבקעה.

4. ערן לוי - מכבי נתניה (דירוג קודם: 5)

ממשיך לספק הנאה מדי משחק ולהוביל את הליגה בבישולים (תשעה) ואיומים על השער (131). אם יצעיד את נתניה לאירופה ויגיע לספרות כפולות גם בשערים (אחרי הצמד בשבת, יש לו תשעה גם בקטגוריה זו) הוא עוד עשוי להדיח את החבר שנמצא בפסגה.

3. קלאודמיר - בית"ר ירושלים (דירוג קודם: 2)

הברומטר של בית"ר נחלש בפלייאוף ובעקבותיו גם הקבוצה התרחקה מהפסגה. קאמבק מדהים למאבק על הצלחת, עשוי להחזיר גם אותו לקרב על התואר האישי.

2. חנן ממן - הפועל באר שבע (דירוג קודם: 4)

שני בישולים מול בית"ר, שער ניצחון לרשת מכבי תל אביב וסך הכול חמישה שערים מאז הגיע בינואר. הפועל באר שבע לא יכלה לבקש יותר. הרכש שהעיר את האלופה בדרך לזכייה שלישית ברציפות.

1. דיא סבע - מכבי נתניה (דירוג קודם: 1)

מלך שערי הליגה סיפק הצהרת כוונות עם השלושער הנהדר לרשת מכבי תל אביב וננעל עכשיו גם על שיא המועדון של עודד מכנס ומוטל'ה שפיגלר (26 שערים בעונה אחת). זה יספיק כדי להיות ה-MVP?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully