וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי תל אביב הודיעה רשמית על בניית שני סגלים שונים בעונה הבאה: לליגה וליורוליג

8.4.2018 / 11:42

מהפכה בצהוב. אחרי שהתקשתה לתמרן בין החוקים בשני המפעלים, מכבי תל אביב תבנה שתי קבוצות שונות: "מטרת ההגבלות בליגה היא להצר את צעדינו, לא נמשיך להילחם כמו מתאגרף שידיו קשורות". ההסבר המפורט למהלך הדרמטי

עריכת וידאו: ניר חן

מהפכה צהובה: אחרי הכישלון באירופה והאכזבות בישראל, מכבי תל אביב הודיעה היום (ראשון) רשמית כי בכוונתה לבנות שני סגלים שונים לעונה הבאה: סגל לליגה, וסגל ליורוליג. בפועל, בכל אחת מהמסגרות יופיעו שחקנים שונים ואף מאמנים שונים, והם יתפקדו כקבוצות שונות - קבוצה בכירה בזירה האירופית, שתסתמך בעיקר על שחקנים זרים, וקבוצה בת שתכלול שחקנים ישראלים צעירים, מחוזקים בזרים זולים יחסית בדרג נמוך יותר. בקבוצה סיפקו הסבר מפורט להחלטה באתר הרשמי של המועדון.

מהקבוצה נמסר כי ההחלטה התקבלה "לאחר עשור של הגבלות, שמטרתן העיקרית היא להצר את צעדיה של מכבי, נערך במועדון הליך ניתוח מעמיק וממושך של המצב הקיים... המסקנה המרכזית שעלתה במועדון היא שזה כמעט בלתי אפשרי לקיים כיום קבוצה תחרותית באירופה תחת המגבלות הנוכחיות בליגה הישראלית. במועדון הוחלט שלא ייתכן מצב בו מכבי תמשיך להילחם כמו מתאגרף שידיו קשורות".

כידוע, בתקופה האחרונה התלוננו במועדון לא פעם על הקושי לתמרן בין הליגה הישראלית ליורוליג, וזאת מאחר שבליגת העל המקומית קיים החוק הרוסי שמחייב את הקבוצה לשחק בו זמנית עם שני ישראלים על המגרש, בעוד ביורוליג אין הגבלות על מספר הזרים. במכבי תל אביב מרגישים כי ההבדל והשוני בין המפעלים מקשה על הקבוצה להעמיד מערך יציב ורוטציה קבועה, ומדי שבוע על המאמן נבן ספאחיה להעמיד ולאמן שתי קבוצות שונות. כעת בקבוצה סבורים כי הפתרון לסוגיה הזאת הוא לבנות שני סגלים שונים, לשני המפעלים השונים.

עוד בנושא
קמפיין חסר כבוד: סיכום עונת היורוליג העגומה של מכבי תל אביב
לא רק דונצ'יץ' ודה קולו: חמישה שחקני יורוליג שישדרגו את מכבי תל אביב
יורוליג: פנאתינייקוס תפגוש את ריאל מדריד ברבע הגמר, אולימפיאקוס נגד ז'לגיריס
"זה הדבר הכי צבוע שיש": הסיפור מאחורי האיום של מכבי תל אביב

יושב ראש מכבי תל אביב שמעון מזרחי עם דיוויד פדרמן. ברני ארדוב
מגיבים. פדרמן ומזרחי/ברני ארדוב

ממכבי תל אביב נמסר: "קבוצת מכבי FOX תל אביב תציב לקראת העונה הבאה (2018/19) שני סגלים, האחד ישחק בליגת העל והאחר ישחק במסגרת היורוליג. כל אחד משני ההרכבים יאומן בנפרד על ידי מאמן שונה, כאשר המטרה היא להיטיב להתמודד עם האתגרים לצד ההגבלות בזירה המקומית. 

"לאחר עשור של הגבלות, שמטרתן העיקרית היא להצר את צעדיה של מכבי, נערך במועדון הליך ניתוח מעמיק וממושך של המצב הקיים. במסגרת הבדיקה נבחנו השפעות התקנות על התקציב, התפקוד המקצועי, ההכנות למשחקים, שגרת האימונים, המצב בליגות מקבילות באירופה ומצבן של היריבות ביורוליג. 

"המסקנה המרכזית שעלתה במועדון היא שזה כמעט בלתי אפשרי לקיים כיום קבוצה תחרותית באירופה תחת המגבלות הנוכחיות בליגה הישראלית. במועדון הוחלט שלא ייתכן מצב בו מכבי תמשיך להילחם כמו מתאגרף שידיו קשורות ולכן נשקלו מספר פתרונות אפשריים ליישום בטווח הזמן הקרוב, זאת מתוך הנחה כי המגבלות הקיימות בישראל יישארו בתוקף בצורה זאת או אחרת.

"לאחר בחינה מדוקדקת החליטו הבעלים לבנות שני סגלים, האחד לליגת העל והאחר ליורוליג החל מהקיץ הקרוב, זאת במטרה לעמוד בהבנות עם המנהלת, לאפשר טיפוח שחקנים ישראלים לרמת יורוליג וכמובן על מנת לעמוד בשאיפות הספורטיביות הגבוהות שהמועדון מציב לעצמו".

עדכון ראשון: 9:00

עוד באותו נושא

מהפכת מכבי תל אביב: הוותיקים והצעירים בחילוקי דעות, אבל "זה לא איום סרק"

לכתבה המלאה
נבן ספאחיה מאמן מכבי תל אביב. GettyImages
הגיע שלב המעשים. ספאחיה/GettyImages

ההסבר של מכבי תל אביב למהלך, כפי שפורסם באתר הרשמי

"תוצר הלוואי של כל אותן מגבלות הוא הכנה לקויה, כאמור, לשני המפעלים עקב ניהול שני סגלים במסגרת של סגל אחד והיעדר זמן להתאמות - מצב שונה לעומת כל היריבות באירופה"

באתר הרשמי של מכבי תל אביב פורסם הסבר מפורט למהלך:

"מכבי תל אביב יצאה בקיץ האחרון לדרך חדשה והגיע הזמן לעשות צעד נוסף קדימה. בעקבות ההתמודדות עם הגבלות רבות בזירה המקומית, שיוצרות הכנה לקויה למפגשים ביורוליג ולמשחקי ליגת העל, נערך במועדון הליך ניתוח מפורט בסיומו התקבלו החלטות משמעותיות בנוגע לפתרון.
הבעיה

"האיכות הגבוהה הנדרשת כדי להתמודד ביורוליג יוצרת מצב בו הרוטציה במפעל האירופאי הבכיר מורכבת לרוב מ-9-10 שחקנים במשחק. כיום במכבי 7 השחקנים הראשונים בסבב זה הם זרים, מה שמכתיב 100 אחוז מקסום של התקציב והיכולת המקצועית בחמישיה.

"לעומת זאת, בליגה נותרים שני זרים מחוץ לטופס והחמישיה כוללת בכל רגע נתון לפחות שני ישראלים. המשמעות היא שימוש ב-60 אחוז מהפוטנציאל התקציבי והמקצועי, כך שחלק מהשקעת הבעלים לא באה לידי מימוש.

"הצוות המקצועי מנהל את האימונים והמשחקים באירופה, לפי החלטות מקצועיות נטו, בעוד ניהול האימונים והמשחקים בליגת העל, נערך לפי שיקולים של חוקים כאלה ואחרים ולא על פי החלטות מקצועיות בלבד.

"למעשה, 6 הגבלות עיקריות פוגעות במכבי בצורה קשה יותר מאשר במועדונים אחרים:
• החוק הרוסי
• רישום 5 זרים בלבד בטופס המשחק
• חוק הצעירים
• רישום מוקדם של הסגל למשחק >> הגדרת הזרים שמחוץ לסגל יום לפני המשחק עד השעה 16:00
• ליגה שמוכרעת בשיטת פיינל פור, להבדיל מסדרות
• פגיעה מהותית בהכנסות

"תוצר הלוואי של כל אותן מגבלות הוא הכנה לקויה, כאמור, לשני המפעלים עקב ניהול שני סגלים במסגרת של סגל אחד והיעדר זמן להתאמות - מצב שונה לעומת כל היריבות באירופה שלא מוגבלות בצורה כזו בליגות המקומיות שלהן. מדובר באוסף הגבלות שלא קיים בשום מקום אחר בעולם בשילוב הזה, כאשר אפילו ברוסיה החוק הרוסי כבר לא קיים.

"כפי שניתן לראות בטבלה הבאה, אלה הם החוקים הקיימים בליגות השולחות נציגות ליורוליג:

מכבי תל אביב מציגה: חוקי הזרים בליגות אחרות באירופה. האתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
מכבי תל אביב מציגה: חוקי הזרים בליגות אחרות באירופה/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי תל אביב
"כל אותן תקנות לא באמת באות לקדם את השחקן הישראלי, הנבחרת או הענף, אלא להצר את צעדיה של מכבי תל אביב"

"כל אותן הגבלות נקבעו כביכול במטרה "לקדם את השחקן הישראלי", אולם בפועל שחקנים במדינות כמו גרמניה, צרפת או יוון מתקדמים טוב יותר ללא אותם חוקים. אם בעבר היו שחקנים כמו קטש (פנאתינייקוס), הלפרין (אולימפיאקוס) ואליהו (ויטוריה) תופסים מקום בליגות בכירות, כיום יש שני ישראלים בלבד בין 500 מקומות עבודה בליגות המובילות באירופה (שניהם הגיעו ממכבי). אפילו מחוץ למכבי יש 180 מקומות עבודה ביורוליג לשחקנים, אך עדיין אף ישראלי לא תופס אפילו אחד מהם. מנגד, יש כיום 24 שחקנים שגדלו במכבי ומשתייכים לשתי הליגות הבכירות בישראל, כאשר הקבוצות הבאות בתור בדירוג הפיתוח נמצאות הרחק מאחור. ולאחר למעלה מעשור של חוקים ומגבלות - שלא קיימים באף ליגה אירופאית מובילה - השחקן הישראלי לא מבוקש באף קבוצה אירופאית בכירה, להבדיל מהעבר.

"כל אותן תקנות לא באמת באות לקדם את השחקן הישראלי, הנבחרת או הענף, אלא להצר את צעדיה של מכבי. ובניגוד ליריבותיהם ביורוליג, הצהובים לא יכולים במבנה הקיים לעלות הן באירופה והן בליגה עם החמישיה הטובה והמוכנה ביותר מבחינתם. כך נוצר מצג שווא כאילו מכבי שניצחה את פנרבחצ'ה או את ריאל מדריד היא אותה קבוצה שהפסידה ליריבה מן המניין בליגה. האמת היא שזו פשוט לא אותה קבוצה.

שחקן מכבי תל אביב נוריס קול. ברני ארדוב
רק באירופה? קול/ברני ארדוב
"הרוטציה של אירופה לא מספיקה להתכונן יחד בצורה מלאה, מה שמונע התפתחות ותיאום, והדבר נכון גם לרוטציה הנדרשת בליגת העל. המצב יוצר חוסר בהירות לגבי היררכיה, רוטציה וקושי לשמור על כושר משחק אישי וקבוצתי"

"מעבר לעייפות והשחיקה הטבעיות, הפער בין הצרכים יוצר בעיית אימונים חריפה. בשבוע בו נערכים שני משחקי יורוליג לרוב ייערך גם מפגש בזירה המקומית. ביורוליג מתכוונים להתרחב ל-18 קבוצות וכך ייווצרו 9 שבועות הכוללים שני משחקים באירופה ו-3 או יותר מזה ב-2 המסגרות גם יחד. כך למעשה הרוטציה של אירופה לא מספיקה להתכונן יחד בצורה מלאה, מה שמונע התפתחות ותיאום, והדבר נכון גם לרוטציה הנדרשת בליגת העל. המצב יוצר חוסר בהירות לגבי היררכיה, רוטציה וקושי לשמור על כושר משחק אישי וקבוצתי.

"לקבוצות הבכירות באירופה אין צורך להתמודד עם קשיים של התאמת הסגל של יום ראשון ליום חמישי ויכולות לשחק עם אותו סגל ואותה רוטציה כמעט לחלוטין. קבוצה ישראלית שרוצה לשחק באירופה צריכה לשנות לפחות פעם בשבוע את הסגל בהתאם לחוקים בארץ. מאחר שמכבי שיחקה 30 משחקי עונה סדירה באירופה - לעומת 14 של חולון ו-10 של ירושלים או הרצליה מול יריבות פחות חזקות - הסיטואציה משפיעה עליה בצורה חריפה יותר, אך ניתן לראות שגם יתר הקבוצות הישראליות שמתמודדות במפעילים האירופאיים נפגעות.

"הפער ניתן לזיהוי בצורה פשוטה. הפועל חולון סיימה העונה את דרכה במפעל השלישי בטיבו באירופה, ליגת האלופות של פיב"א, עם 11 הפסדים לעומת 3 ניצחונות בלבד. מנגד, היא צועדת במקום הראשון בליגה עם 3 ניצחונות העונה על מכבי בכל המסגרות. לעומת הסגולים, מכבי השיגה 13 ניצחונות יורוליג - כולל על אלופת אירופה וריאל מדריד - אולם מדורגת שניה בטבלה המקומית.

מכבי תל אביב מציגה: הפערים בין הליגות. האתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
מכבי תל אביב מציגה: הפערים בין הליגות/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי תל אביב

"דוגמא נוספת היא מכבי של 2014, שזכתה ביורוליג לאחר שניצחה את מילאנו בסדרה ללא ביתיות וגברה על צסק"א וריאל. לעומת זאת, דייויד בלאט ושחקניו חזרו אז לליגה ותחת המגבלות זכו בקושי באליפות עם ניצחון בהפרש סלים לאחר הפסד ביתי בהיכל למכבי חיפה.

"אם ניקח כל אחד מהסגלים של הקבוצות הבכירות באירופה - פנרבחצ'ה, צסק"א, פנאתינייקוס וכן הלאה - נוריד 2 זרים ונכריחן להוסיף לחמישיות שלהם שני מקומיים, נקבל קבוצה חלשה משמעותית. הן גם לא צריכות להודיע מראש על הסגל שלהן, לרשום 2 צעירים בטופס, לדאוג שלחמישיה ייבחרו שחקנים על פי הדרכון שלהם או לשחק בליגה בשיטת פיינל פור. בשורה התחתונה: מכבי היא הקבוצה היחידה ביורוליג שמתמודדת עם מגבלות שמייצרות לה נחיתות מקצועית מול שאר הקבוצות.

"בעקבות איסוף הנתונים וניתוחם, המסקנות שעלו במועדון הן:
א. כבר אי אפשר לקיים כיום קבוצה תחרותית באירופה תחת המגבלות שיש בליגה הישראלית.
ב. המתכונת הנוכחית לא מאפשרת לטפח שחקנים ישראלים לרמת יורוליג, מרכיב חשוב למועדון ולאוהדים.
מכאן נבעה ההחלטה: מכבי לא תילחם יותר בידיים קשורות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מכבי של 2014 זכתה ביורוליג לאחר שניצחה את מילאנו בסדרה ללא ביתיות וגברה על צסק"א וריאל. לעומת זאת, דייויד בלאט ושחקניו חזרו אז לליגה ותחת המגבלות זכו בקושי באליפות עם ניצחון בהפרש סלים לאחר הפסד ביתי בהיכל למכבי חיפה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפתרון

"מכבי תל אביב תקים שני סגלים במתכונת הבאה: 1. סגל ליורוליג, שייבנה על פי שיקולים מקצועיים בלבד. 2. סגל לליגת העל, כשהרעיון הוא לבנות הרכב של כ-12 שחקנים במבנה של 9 ישראלים + 3 זרים, פחות או יותר (שחקן לפה או לשם)"

"מכבי נאלצה בשנים האחרונות להשלים עם הנחת היסוד כי המגבלות הקיימות בישראל יישארו בתוקף בצורה כזו או אחרת. מספר אופציות עמדו בפני המועדון:
• השארת המצב הקיים.
• לפרוש מאחת הליגות.
• יישור קו עם אירופה: התאמת חוקי ליגת העל לחוקי אחת הליגות באירופה.
• יישור קו של מכבי עם חוקי הליגה וביצוע התאמות פנימיות. במצב כזה המועדון יבנה שני סגלים עם מאמנים נפרדים, האחד לליגת העל והאחר ליורוליג.

"החלטת הבעלים היא לאמץ את האופציה הרביעית. משמע, מכבי תל אביב תקים שני סגלים במתכונת הבאה:
1. סגל ליורוליג, שייבנה על פי שיקולים מקצועיים בלבד.
2. סגל לליגת העל, כשהרעיון הוא לבנות הרכב של כ-12 שחקנים במבנה של 9 ישראלים + 3 זרים, פחות או יותר (שחקן לפה או לשם).

"במתכונת הזאת אין שום צורך בחוקים ובהגבלות. בסגל בו יש רק 3 שחקנים זרים אין באמת צורך בחוק רוסי. גם אין צורך להודיע מראש ליריבות אילו זרים יישבו בצד כ-29 שעות לפני המשחק בלי אפשרות שינוי. בנוסף, ייתכן שניתן לבטל את חוק הצעירים כי מתוך סגל הכולל כתשעה ישראלים סביר להניח שיהיו לפחות מספיק צעירים בגילאים המתאימים. אם הקבוצות יחליטו להקטין את מספר הזרים, מכבי צפויה לתמוך.

"פתרון שני הסגלים טומן בחובו לא מעט יתרונות נוספים. מכבי עומדת בהבנות עם הליגה המקומית ותקיים אותן ככתבן ולשונן, מכבדת את חוקי המנהלת עליהם החליטו נציגי הקבוצות, מפתחת את הכדורסלן הישראלי ובונה קבוצה שבזירה המקומית הישראלים הם החלק הארי שבה. השחקנים שיבלטו אף עשויים להשתלב בעתיד בסגל היורוליג. סגל השחקנים והמאמן יהיו שונים וכל הרכב יתאמן בצורה ממוקדת למסגרת שלו.

יובל זוסמן שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
לאיזו קבוצה הוא ישתייך? זוסמן/ברני ארדוב

"מאוד חשוב למכבי ולאוהדיה שיהיו בסגל ישראלים ברמת יורוליג. לכן קיימת ההבנה שהיורוליג, לאור הרמה התחרותית והגבוהה שהתפתחה, היא לא מסגרת שמאפשרת לטפח שחקנים וצריך שתהיה מסגרת בה נוכל לתת הזדמנות אמיתית לגדל שחקנים ישראלים בשאיפה שיגיעו לרמת היורוליג.

"המתכונת הנוכחית של שינוי רוטציה וחמישיות בין ראשון לחמישי פוגעת בשחקנים ולכן מכבי, מתוך צורך גדול בשחקנים ישראלים מובילים, מקימה מסגרת מיוחדת לקידומם.

"שחקני חיזוק זרים אפשר להביא וההיצע גדול יחסית, אבל שחקנים ישראלים איכותיים הם מצרך נדיר שחסר מאוד. לכן ההחלטה ללכת לפתרון הזה באה גם מתוך הרצון לייצר מסגרת שתטפח עבור מכבי שחקנים ישראלים לרמת היורוליג".

המצגת מאתר מכבי תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully