וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיין בשלב הטירונות: כך מנצ'סטר סיטי והצבא השפיעו על מנור סולומון

17.2.2018 / 7:00

רפואה: "מנור הוא יהלום שצריך לדעת לחנך. כולם שאלו אותי למה זרקת אותו הביתה, אבל זו הדרך הנכונה איתו". מימר: "יכול להיות שהסיפור עם סיטי הפריע לו והוא יצא מריכוז". למה מנור סולומון, ילד הפלא של הכדורגל הישראלי, לא כובש? האבא: "הטירונות השפיעה"

אורי אוזן בריאיון לתכנית "טוכמן וחמי"/צילום: מערכת וואלה

בווידאו: אורי אוזן מדבר בתוכנית "טוכמן וחמי" על סיום תפקידו כמאמן קבוצת הנוער של מכבי פתח תקוה

מספר ימים לפני שהפך מקטין לבגיר, מנור סולומון פתח במשחק ההכנה של מכבי פתח תקוה בקיץ. כמה ימים קודם לכן הוא זומן למשחק על ידי קובי רפואה, שהכיר טוב, אולי טוב מכולם, את הביצועים של הטאלנט מקבוצת הנוער. הפועל אשקלון הגיעה לביקור במשחק ההכנה, שנועד בכלל לבחון את שחקני הרכש החדשים בקבוצה: עודד אלקיים, ז'והאן מרסיאל, אורי מגבו, יובל שבתאי, רישאר סומא ויובל אבידור שפתחו בהרכב. סולומון שיחק לצדם בניסיון לאותת לו: העונה תהפוך משחקן ספסל לשחקן הרכב. לרפואה שהעלה את סולומון לקבוצה הבוגרת, היו לא מעט תכניות לגביו. אחרי שני שערים בעונה שעברה, המטרה הייתה להוביל לעונת פריצה של הטאלנט אך סולומון, הילד הצנוע מהנוער, התרברב. בפעם הראשונה ניסה להעביר בין הרגליים, בפעם שניה עשה דריבל בתוך הרחבה שלו. לרפואה זה הספיק. הוא זרק את סולומון הביתה, והילד עזב את המתחם בדמעות.

עוד בנושא:
אחרי שכעס על החילוף: מנור סולומון לא יפתח בבאר שבע?
שרון מימר: "מנור סולומון ילד שעוד ילמד לקבל חילופים"
נציג של מנצ'סטר סיטי הגיע למושבה כדי לעקוב אחר מנור סולומון
ניסיון לקדם את עסקת העברתו של מנור סולומון למנצ'סטר סיטי
הטאלנט הכי גדול בשממה: מנור סולומון - התקווה הגדולה של הכדורגל הישראלי

מנור סולומון שחקן מכבי פתח תקוה. ברני ארדוב
"יהלום שצריך לנער אותו". מנור סולומון/ברני ארדוב
"מהרגע הראשון זיהיתי מה יש לי ביד. מנור זה יהלום, אבל יהלום צריך לדעת לחנך. תבין, הוא בא לאימונים הראשונים ועשה דברים של 'אובר' ביטחון, השחיל לשחקנים ותיקים כדורים בין הרגליים. אז הבנתי שאני צריך לעצור את זה"

המתיחות בין רפואה לסולומון לא הייתה אמיתית, אלא משהו שהמאמן תכנן מהרגע שהעלה אותו מקבוצת הנוער, עונה קודם לכן. "קובי אמר לנו כל הזמן שיש לנו יהלום ביד, אבל צריך לנער אותו", סיפרו בפתח תקוה. "הוא הבין שכדי שמנור יהפוך לשחקן צריך לגרום לו להרגיש שהוא לא משהו מיוחד". ואכן, רפואה לא נרגע. הוא יזם שיחות עם הקשר, הרבה לצעוק עליו באימונים ולצד מהלכים גדולים באימונים וחולצת ההרכב במשחקים, הוא הרבה לתקן ולהעיר.

"במועדון כולם שאלו אותי 'קובי, מה אתה עושה?', אחרי שזרקתי אותו הביתה. אמרתי להם 'תקשיבו, זאת הדרך הנכונה איתו'", הסביר השבוע רפואה, שכמה חודשים אחרי משאיר אבק לשאר צמרת הלאומית עם הפועל תל אביב, בדרך חזרה לליגת העל. "מהרגע הראשון זיהיתי מה יש לי ביד. מנור זה יהלום, אבל יהלום צריך לדעת לחנך. תבין, הוא בא לאימונים הראשונים ועשה דברים של 'אובר' ביטחון, השחיל לשחקנים ותיקים כדורים בין הרגליים. אז הבנתי שאני צריך לעצור את זה. פעם הוא מכריע לך משחק, פעם מאבד כדור בדקה 90 ואני סופג. הכול קיצוני. הבנתי שאני לוקח סיכון איתו בדרך שבא אני הולך, אבל הסיכון היה שווה. גם את העונה הזאת הוא התחיל טוב, לפחות עד שעזבתי".

בצל הדברים האלה של רפואה, מאז תחילת העונה שאלת סולומון הולכת ומתחדדת. מאז שהתגייס לצה"ל, סולומון נראה פחות מרוכז, ובמועדון עדיין שואלים את עצמם מה השפיע יותר - הדיבורים על מכירה למועדון גדול, או הצבא. בחודש אוקטובר, רגע לפני שלבש את המדים, חשפנו כי מנצ'סטר סיטי עוקבת אחר השחקן בן ה-18, ולפני מספר שבועות הגיע איש מקצוע מטעמה למושבה כדי לחזות בפלא הנדיר של פתח תקוה. סולומון, שבאותם ימים נע בין שמירה לילית בטירונות לאימון אחד בשבוע, הגיע עייף למשחק, רשם החמצה גדולה לקראת הסיום ולאחרונה הוא חווה ירידה ביכולת. הסקאוט לא ויתר ויגיע בקרוב שוב כדי לעקוב אחר הילד, שבינתיים סיים את הטירונות בצבא, אבל לא את הטירונות שמעבירה אותו מכבי פתח תקוה.

מנור סולומון, שחקן מכבי פתח תקוה. ברני ארדוב
הצבא השפיע, ולא רק על התספורת. מנור סולומון בשבת שעברה נגד בני יהודה/ברני ארדוב
"חשוב להבין, בתחילת הדרך שלנו לא הייתה סיבה להיכנס איתו לפלונטרים. הצבא והפרסומים על מנצ'סטר סיטי? יכול להיות שזה קצת הפריע לו והוא יצא מריכוז, יכול להיות"

אחרי ההפסד לבני יהודה, המאמן הנוכחי שרון מימר נשמע מעט מתנצל בעקבות החילוף של סולומון, שירד זועם לחדר ההלבשה. לא כולם אהבו לשמוע את זה במועדון, והיה מי שטען שלמאמן אסור היה לייחס חשיבות גדולה מדי להחלטה להחליפו, בטח אחרי שנעדר מרוב האימונים במהלך השבוע בגלל הצבא. אבל האמת היא שלמימר הייתה את הדרך שלו להגיב. ראשית, בפתח תקוה ציינו כי במחזורים האחרונים מימר החליף אותו מספר פעמים, אלא שאז סולומון לא הגיב בכעס על ההחלטה. ואכן הפעם, לאחר שכעס, מימר החליט להגיב. סולומון הגיע לאימון ביום חמישי ולא תורגל בהרכב לקראת המשחק מול הפועל באר שבע, כל זאת במטרה לנער אותו אחרי שהצעד החריג שעשה בשבת. "תבין, כשיש שחקן עם פוטנציאל כזה, כמו מנור, אז לפעמים הוא מקבל יחס קצת שונה. זה לא חייב להיות שמוותרים לו, אלא שמדברים איתו בדרך מסוימת. זה אני", הסביר לנו מימר אחרי האימון ההוא. "חשוב להבין, בתחילת הדרך שלנו לא הייתה סיבה להיכנס איתו לפלונטרים. הצבא והפרסומים על מנצ'סטר סיטי? יכול להיות שזה קצת הפריע לו והוא יצא מריכוז, יכול להיות".

אבל יש גם את הצד של השחקן, ויותר מראוי להקשיב לו. בסביבתו של סולומון סיפרו השבוע כי הירידה היא טבעית אחרי תקופה ארוכה בה היה עסוק בין שמירות ותורנויות בצבא. "במשך ארבעה שבועות לא ידעו איפה לשבץ אותו. הוא היה באוויר. בתקופה האחרונה הוא היה עסוק בשלשות, מסדרים ותורנויות, אז הוא הגיע לאימון המסכם ובשבת שיחק", סיפר השבוע אביו יוסי. "אין ספק שזה השפיע, בטח כשחורף וקר. אבל זאת תקופה שצריך לעבור".

כמו שהבהרנו קודם לכן, לא רק הטירונות השפיעה, אלא גם ההצעה ממוליכת הפרמיירליג. אביו הודה השבוע ש"יכול להיות שגם העניין הזה השפיע. כשסיטי מדברת עליך, זה עושה משהו. אני לא יודע אם בגלל זה חלה ירידה, אבל אין ספק שזה כן משפיע. לפני זה היו דיבורים עם זניט, אבל סיטי הייתה הכי רלוונטית. איפה זה עומד כרגע? לא יכול לומר. בשביל לקבל קיצור שירות בצה"ל, הבהירו לנו שצריך הצעה. בינתיים יש התעניינות, לא כסף. כשתהיה הצעה יהיה על מה לדבר".

יוסי סולומון אביו של מנור סולומון. מגד גוזני
"כשסיטי מדברת עליך, זה עושה משהו". יוסי סולומון/מגד גוזני
"הוא יכול לעבור כל מגן שהוא רוצה, בלי בעיה, לכן אין חשיבות לצד שבו הוא ישחק. אבל יש הרבה אלמנטים מעבר לכישרון. המספרים לא מספיק טובים כי הוא לא מצטרף מספיק להתקפה"

על הפוטנציאל של סולומון אף אחד לא מערער. התכונות המרכזיות הן כמובן דריבל, מהירות, פיזיות וכוח פריצה אדיר יחסית לממדיו הצנועים ויציאה מהירה מהמקום. "אבל יש לו עוד המון דברים שהוא צריך לשפר", מסבירים בפתח תקוה. "ההצטרפות לרחבה זה משהו שהוא חייב לעבוד עליו. התנועה בלי כדור. יוסי בניון היה כזה בתחילת הדרך, וזה רק הלך והשתפר עם השנים". סולומון יכול לבוא לידי ביטוי גם מאחורי החלוץ, אבל רוב המאמנים יעדיפו למקם אותו בצד בגלל התכונות שמנינו קודם לכן. "הוא יכול לעבור כל מגן שהוא רוצה, בלי בעיה, לכן אין חשיבות לצד שבו הוא ישחק. אבל יש הרבה אלמנטים מעבר לכישרון. המספרים לא מספיק טובים כי הוא לא מצטרף מספיק להתקפה", מסביר רפואה. "אחד הדברים שהכי עבדנו עליהם היה סיומת והצטרפות לרחבה. כשהוא לא עם הכדור הוא לא מספיק נייד לרחבה ולא מספיק מסוכן. בלי כל זה הוא לא יוכל להיות שחקן מוביל. אבל הוא יהיה, כי הוא יעבוד על זה".

בפתח תקוה לא שוכחים את המשחק הראשון של סולומון בהרכב, מול הפועל כפר סבא. גם אז, רפואה נקט בשיטה בה המשיך במהלך העונה. הוא אפשר לו לפתוח במשחק הזה, אבל הוציא אותו במחצית למרות שבלט, בעיקר כדי לא לגרום לו להרגיש שקנה את מקומו בהרכב כבר בגיל 17. ואולי זו הבעיה המרכזית של פתח תקוה העונה. שחקנים מעידים כי בניגוד לעונה שעברה, אז הוא היה עוד שחקן בקבוצה עם מאזן של שבעה משחקים בהרכב בלבד, העונה החליט מימר, לפחות עד המחזורים האחרונים (הגעת בניון והשדרוג שעשה לידור כהן השפיעו), להפוך את פתח תקוה לקבוצה של שחקן אחד. "יש לו פוטנציאל אדיר, אבל מוסר העובדה צריך להיות גבוה", אמר אחד השחקנים השבוע. "כרגע מנור עדיין לא שם. אני מאמין שהוא יהיה, אבל זה ייקח זמן. העובדה שירד לחדר ההלבשה מלמדת שהוא עדיין לא התבגר, ואולי זה בסדר. העובדה שגם שרון מנסה לחנך אותו תשתלם לו בסופו של דבר".

הסיפור עם מימר עדיין לא נגמר. בפתח תקוה טוענים כי המאמן מנסה לעבוד איתו על משמעת טקטית. העונה מימר העיר לו מספר פעמים במהלך האימון, אבל גם במקרה שלו בפתח תקוה מסבירים שהמטרה היא לגרום לשחקן להבין שהוא חייב להיות ממושמע טקטית כדי להצליח. "שיווקו את מנור מוקדם מדי. אולי זאת הייתה הבעיה", אמרו בפתח תקוה השבוע. "הוא יכול להפוך תוך שנתיים לשחקן הכי טוב בישראל, אם רק יבין מה רוצים ממנו. יש לו את כל הנתונים לעשות את זה. זה מה שיעשה את ההבדל בין שחקן שסיטי תרכוש ותשאיל, לבין שחקן שיישאר במכבי פתח תקוה. מנור הוא לא עוד שחקן שיכול להימכר לקבוצות הגדולות. הוא שחקן שצריך למכור בהרבה כסף לאירופה. לא סתם אבי לוזון ניפח את תג המחיר, הוא יודע בדיוק מה יש לו ביד. הוא ושינו חלוקים בעניין המכירה שלו, אבל בסופו של דבר לכולם יש מטרה אחת - להרוויח כמה שיותר כסף".

בפתח תקוה חוזרים כל הזמן למשחק מול מכבי תל אביב בעונה שעברה, משחק שהפך למותג עבור הסוכנים שמנסים לשווק אותו לאירופה. השער והבישול בתוספת הזמן ללידור כהן, הוסיפו לרזומה עוד משחק ענק שלו והדרך לאירופה, למרות הירידה לאחרונה, עדיין פתוחה. איך עושים את זה? "יש עליו סוג של עומס שהוא לא מצליח להשתחרר ממנו בראש ובגוף, המטרה שלי היא להוריד את העומס ולהחזיר למגרש את מנור הרעב", מסכם מימר. "יש כמה דברים שחסרים לו עכשיו ואני מקווה לקבל אותו בחזרה. מנור שחקן מיוחד. עם הכוונה נכונה, הוא יגיע רחוק".

שחקן מכבי פתח תקוה מנור סולומון. לירון מולדובן
"הוא יכול להפוך תוך שנתיים לשחקן הכי טוב בישראל, אם רק יבין מה רוצים ממנו". מנור סולומון/לירון מולדובן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully