וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נווה מדבר: מנור סולומון, התקווה הגדולה של הכדורגל הישראלי

22.10.2017 / 12:00

"יש בו משהו", אומר זהבי. "כשאוהדי חיפה מוחאים לך כפיים, זה אומר הכל", מחדד בוזגלו. אורן יוסיפוביץ קיבל הצצה למפעל שגידל את הטאלנט הכי גדול שצמח בשממה שלנו בעשור האחרון, מנור סולומון. מההתחמקות המוצלחת ממכבי תל אביב ועד להכרזת ברקוביץ: הוא יהיה טוב ממני

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

הוא קיבל שיחת אזהרה מאנשי הנבחרת הבוגרת: תהיה מוכן, בקרוב יהיה סיכוי. ואז, בשלהי מאי, יום לאחר תום העונה שעברה, שבוע לאחר שהכניס כדור בין הרגליים של ראיקוביץ' ובישל ללידור כהן את שער הבאזר מול מכבי תל אביב, הנייד של אבא יוסי ספג התראה מאחד האתרים.

מנור סולומון בן ה-17 זומן לנבחרת ישראל.

האבא לא ידע מה לעשות עם עצמו ורץ לסלון, שם שיחקו מנור וחבריו פיפ"א בפלייסטיישן. יוסי תקע למנור את הטלפון בפרצוף, והמשחק עצר, והחבר'ה שאגו משמחה וקפצו עד התקרה.

הוא יצא עם הנבחרת למחנה אימון בגרמניה, הוא הסתקרן מהשיחות של הבכירים - כולל מהשיחות על הכסף שנכנס לחשבון - והם התלהבו ממנו. מחוץ למגרש היה מופנם אבל כשדרך על הדשא היה חוצפן ומרשים. "יש בו משהו", אמר ערן זהבי לסוכן גלעד קצב, שמלווה שנים את הקפטן לשעבר ומייצג את הטאלנט מפתח תקוה. "מגיע בגיל כזה לנבחרת, בפעם הראשונה, ולא מוריד את הראש".

כשחזר הביתה מברלין התלהב סולומון: "בניון, שכטר, זהבי - עד לפני שנתיים הייתי אוסף את הקלפים שלהם בסופרגול".

הקשר ההתקפי של מכבי פתח תקוה זומן גם לקראת צמד המשחקים מול מקדוניה ואיטליה, וכמו בסשן הראשון שלו בנבחרת, לא שותף לדקה. בסבב הזימונים הבא ויתר עליו אלישע לוי לטובת משימות צעירות יותר. הוא טס לאוסטריה ולקח חלק בהפסד נבחרת הנוער לקוסובו, ולאחר מכן הוטס לאירלנד והיה שותף לתבוסה שספגה הנבחרת הצעירה של בלבול. באותו שבוע פורסם דיווח באיטליה, לפיו יובנטוס וליברפול בין המחזרות אחר הטאלנט. בשבת, 14 באוקטובר, אחרי ששיחק באוסטריה ב-6.10 ובאירלנד ב-9.10, ואחרי כל הבאזז והביקורת על שהנבחרת שוחקת אותו והחשש שהתבטאויות אבי לוזון לגביו ("יימכר רק תמורת 20 מיליון יורו") - סולומון הגיע למשחק מול חיפה במושבה ודפק את המשחק הטוב ביותר שלו בליגת העל. הוא בישל את הראשון ללידור כהן אחרי קרן קצרה וחדירה מרשימה על הקו, ואחרי המחצית הגיעה המנה העיקרית.

סולומון עבר בין שני שחקני מכבי חיפה בחצי המגרש שלו, לחץ על הדוושה והעביר את הכדור לגרגורי טאדה. החלוץ הצרפתי הרים ראש וראה פתאום את סולומון. לפני חמש שניות עוד היה על קו מרכז המגרש, והנה הוא ברחבה. אסיסט, מנור, בום, 0:2. מכבי חיפה עוד חזרה לתיקו מאכזב עבורה, ובדקה ה-86 הוחלף סולומון. ביציע הכבוד ישבו אבא יוסי ומאור בוזגלו, שבקרוב יחזור לרוץ על אותו דשא. בוזי ביקש מהאב להביט לעבר היציעים הירוקים. "כשאפילו הקהל של היריבה מוחא כפיים לשחקן", אמר מאור על מנור, "זה מראה עד כמה הוא טוב". "אין שחקן כזה", החמיא הבלם דוס סנטוס - ששיחק עם סולומון בעונה שעברה והפעם היה נגדו - באוזני מכריו. "זה לא משהו רגיל".

תשומת הלב בסיום הלכה למכבי חיפה הדואבת, אבל הילד הוכיח: אין מה לפחד מעומס טיסות ולא מריבוי משחקים, ובטח לא מההצהרות הלוזוניות הרגילות. אין לדעת מה ייצא מהילד, זה יכול להיות מדהים וזה יכול להיות מאכזב, אבל דבר אחד בטוח: זו אחת התקוות הגדולות שצמחו כאן בשני העשורים האחרונים, ועל כך אין ויכוח. במדינת הכדורגל הצחיחה שהיא ישראל, מנור סולומון הוא נווה מדבר.

עוד בנושא

הערב: הפועל אשקלון - מכבי פתח תקוה (19:00, 5+ לייב)
דיווח: יובנטוס וליברפול נאבקות על החתמתו של מנור סולומון
מנור סולומון יבקש לקצר את השירות בצה"ל. גם סיטי עוקבת

מנור סולומון שחקן מכבי פתח תקוה. ברני ארדוב
"זה לא משהו רגיל". מנור סולומון/ברני ארדוב
לאחר המשחק שאל איל ברקוביץ' מי זה הילד המוכשר, והפגישו בינו לבין אביו "הוא מזכיר לי אותך", פתח יוסי. "הוא יהיה יותר טוב ממני", קבע ברקו. ומנור בן 11

"הוא אף פעם לא מביא את מנור לכאן - שנתיים אומר שיביא, ולא מביא".

מאוורר התקרה הענק שבאולם הספורט של בית הספר בתל מונד עבד במרץ כדי לצנן במעט את הילדים ששיחקו כדורעף והילדות שישבו על הטריבונה. במרכז המגרש התרוצץ וחילק הוראות יוסי סולומון, מורה לחינוך גופני. בתום השיעור הילדודס התלוננו שטרם פגשו בתכשיט של יוסי. הם קוראים עליו כל יום באתרי האינטרנט ובעיתונים, והמורה הבטיח שיביא את הילד, אבל בינתיים הוא לא מקיים.

תם השיעור, הילדים רצים לעבר החופש ואבא יוסי מתיישב על הטריבונה. על הקיר השלט הענק והמוכר, "צריך פיס בחיים", וסולומון אולי בכלל לא חושב על כך אבל הוא קרוב מאוד לזכייה בפיס. המסלול כמובן עוד לא קרוב לסיום, בקושי התחלנו, אבל 16 שנים של עבודה הביאו אותו ואת אשתו אילה ואת בנם מנור להיות קרובים מאוד לאקזיט.

יוסי ואילה נפגשו לפני שנים רבות במכללת אוהלו שליד קצרין. הוא היה בן 24 והיא בת 21 ושניהם למדו חינוך גופני. הם היו שותפים למגמה הימית, ואחרי שהתחתנו ונולד בנם קראו לו מנור - ציר באנית מפרש. ומאז שנולד כלי השיט הם היו הרוח הגבית. יוסי התחיל כמאמן כושר של טניסאים. הוא הגיע מהתחום האינדיווידואלי ועל כך עבד עם מנור מגיל שנתיים. קואורדינציה, התמצאות במרחב, שיווי משקל. כשהיה בן ארבע לקח אותו לטניס, וגם כשהתחיל הכדורגל - חוג של פעמיים בשבוע בבית ספר בעירם כפר סבא - הדגש של יוסי ואילה היה על כדורסל, ומגיל גן מנור שיחק שלוש פעמים בשבוע עם הכדור הכתום.

"ידעתי שהוא יהיה כדורגלן", אומר יוסי על ילד שכיום נמתח לגובה של 1.65-1.69 מטר מהרצפה - תלוי את מי שואלים, "אבל בכדורסל מפתחים יותר קואורדינציה בגיל צעיר, וזה היה חשוב לי". בכיתה ג' נוסף עוד עניין, חוג אתלטיקה. "הכול בשביל הכדורגל", חוזר יוסי על המנטרה. ובימי שישי אחר הצהריים, לצד כל החוגים והאימונים - אימון כושר אישי עם אבא יוסי. מפעל מנור.

כשהיה בכיתה ד' משחק כדורגל וטורניר כדורסל התמזגו לאותו יום, ואבא יוסי שכנע: הולכים לטורניר. כשמנור הפסיד במשחק הראשון הוא התלונן: "אבא, לא רוצה יותר כדורסל, מעכשיו רק כדורגל". האבא נאלץ להסכים ומנור הגביר קצב בקבוצות הצעירות של הפועל כפר סבא. באגודה עבד גם יוסי כמאמן כושר של מחלקת הנוער, והשניים היו רוכבים על אופניים לאימונים.

כשמוסר התשלומים הכפר-סבאי לא השביע רצון יוסי קיבל ג'וב במכבי פתח תקוה. זמן מה לאחר מכן מנור והפועל כפר סבא הגיעו למלאבס לדרבי בן-אבא. במתחם הפתח-תקואי ישבו הבכירים, וגם אבא יוסי הגיע. מנור ליהטט, כבש ובישל בסיטונות, הכפר-סבאים ריסקו את המארחת, ועמוס לוזון: "מה אנחנו, ג'לג'וליה?! ומה זה הדבר הזה?!" והצביע על הילד.

מנהל מכבי פתח תקוה ענה: "זה הבן של יוסי".

עמוס פנה למאמן הכושר סולומון: "זה הבן שלך, הדבר הזה?".

"זה הבן שלי", השיב יוסי.

"אז למה הוא אצלם ולא אצלנו?".

"אני גר בכפר סבא, הוא משחק קרוב לבית, זה נוח".

מאותו יום החל מסע לחצים אגרסיבי. עמוס ואבי לוזון לא הרפו, ואבא יוסי התרצה. בחודשים הראשונים פתח תקוה גם סידרה מונית הלוך-חזור. מנור, בן 9, חשש לעבור לקבוצה אחרת בעיר אחרת, אבל מהר מאוד הבינו שהחליטו נכון. מאז הוא סומן, החיזורים התעצמו, ותקופה מיוחדת במיוחד היתה כשאבא יוסי היה מאמן הכושר של הבן. כשנתיים לאחר המעבר מכן הגיע מנור עם ילדי מכבי פתח תקוה למשחק מול הרצליה, שם שיחק הבן של איל ברקוביץ'. יוסי בעצמו שיחק במחלקת הנוער של מכבי חיפה, שלוש שנים מעל לברקוביץ', ונעצר בגיל נוער אבל זוכר: "כמו שמדברים היום על מנור, ככה דיברו אז על איל". לאחר המשחק שאל איל מי זה הילד המוכשר, והפגישו בינו לבין יוסי.

"הוא מזכיר לי אותך", פתח יוסי.

"הוא יהיה יותר טוב ממני", קבע ברקו. ומנור בן 11.

יוסי סולומון אביו של מנור סולומון. מגד גוזני
"הכול בשביל הכדורגל". יוסי סולומון/מגד גוזני
"טל בן חיים ואביו אופיר המליצו לנו להגיע למכבי תל אביב רק בתור שחקן בוגר. הם טענו שהסיכוי להגיע במכבי מהנוער לבוגרים שואף לאפס"

הדמות הדומיננטית במשפחה היא אמא אילה. "היא היעקב בוזגלו שלנו", צוחק יוסי. אילה מורה לחינוך גופני בבית הספר 'צופית', מאמנת כדורעף ומדריכת חדר כושר בעברה. היא אמונה על הפן הפסיכולוגי בצמיחת הילד, וכן, תיארתם נכון - היא לא אוהבת את הכתבות האלה, היא רוצה שקט. הצד שלה במשפחה שרוף על מכבי תל אביב. הם גדלו על איוניר ואז על נמני, והיה אך טבעי שמנור ילבש את חולצה מספר 8. אבא יוסי אוהד חיפה, ומנור קיבל צ'אנס לבחור וכילד הוא בחר בצהובים, בהם תמך עד שהגיעה העת להתעסק בקריירה של עצמו.

לפני כמה שנים, כשהיה בנערים ג' של מכבי פתח תקוה, החליטה המשפחה: עוברים לקרית שלום. במכבי תל אביב היו נחרצים, ולפי גורמים בצהוב היו גם מוכנים להציע ליוסי תפקיד במועדון. שם חשבו, ואפשר להניח שבצדק, שהלוזונים לא יאהבו את העריקה של הטאלנט הגדול במערכת, ויוציאו זעם על האב. בסופו של דבר, לפי אותם גורמים, התפקיד לא התממש, אבל במשפחת סולומון טוענים שלא זה מה שתקע את המעבר. כנראה שלא גם הכעס של אבי לוזון.

"מי שממש השפיעו עלינו היו טל בן חיים ואביו אופיר", מספר יוסי. אילה היתה מורה של טל עוד בימי כפר סבא, והמשפחות התקרבו. וכשטל ואופיר שמעו על האופציה של מנור להגיע לקרית שלום, הם המליצו: "תגיע רק בתור שחקן בוגר". יוסי מספר: "הם טענו שהסיכוי להגיע במכבי מנוער לבוגרים שואף לאפס, והחוכמה היא להגיע בתור שחקן בוגר, כמו טל. וכן, הם למעשה אלה ששכנעו אותנו להישאר".

באותה התקופה יוסי התחבר לסוכן אבי נמני, לשעבר אליל של חלק נכבד ממשפחת סולומון. הם לא היו מעורים בשוק ההעברות של שחקנים בגיל הזה, וקיוו להדרכה. "למען האמת, מאוד התאכזבתי ממנו", מספר יוסי על הסוכן. "גם שבועות ארוכים, חודשים אחרי שסיכמנו, הוא לא בא לראות את הילד". לדברי סולומון, לאחר כשלושה חודשים הוא התקשר לנמני וביקש להפסיק את הקשר. נמני ניסה לשכנע, הסולומונים התעקשו, והחבילה פורקה. הסוכן שלומי בן עזרא למד על כך ולאחר שיחה עם יוסי שידך למנור גם את הסוכן גלעד קצב. "נוצר קליק מהרגע הראשון למרות פערי הגיל", קצב מספר, ואומד את העתיד: "טיפה מגזימים פה, כרגיל, אבל על פניו - זה נראה כמו הדבר הגדול הבא".

מאמן מכבי פתח תקוה, קובי רפואה. יוסי ציפקיס
בלי הנחות. קובי רפואה/יוסי ציפקיס
אחרי שמנור דרבל ברחבה שלו, רפואה העיף אותו מהדשא. "פישר קטן", צעק עליו, וסולומון דמע. במועדון ביקרו את המאמן: "מה אתה עושה לילד?". "הוא לא יהיה ילד, הוא יהיה שחקן - אבל בדרך הזו"

סולומון המשיך ללהטט במחלקות הצעירות, לפעמים יותר ולפעמים פחות. היו גם רגעים קשים, היתה פציעה שעיכבה, אבל כשאורי אוזן הגיע לאמן את קבוצת הנוער בעונה שעברה הוא ידע שהוא מחזיק באחד משני הטאלנטים הגדולים של השנתון. השני הוא אילון אלמוג, שעדיין משחק בנוער של מכבי תל אביב - המחשה לכך שהסולומונים בחרו נכון. אוזן הבין שסולומון מעדיף את התפקיד של מספר 10, מאחורי החלוץ, אבל החליט להסיט אותו לצד. "חשבתי שזה יהיה הכי נכון להתפתחות שלו", הוא אומר. "הסגנון שלנו התבסס על בידודים למנור, ואכן - אי אפשר היה לעצור אותו".

מאמן מכבי פתח תקוה היה אז קובי רפואה, שהכיר את סולומון כבר מספר שנים. הוא העלה את הילד לבוגרים, ובמשחק אימון מול אשקלון, אחרי שמנור דרבל ברחבה שלו, רפואה העיף אותו מהדשא. "פישר קטן", צעק עליו, וסולומון דמע. במועדון ביקרו את המאמן: "מה אתה עושה לילד?". "הוא לא יהיה ילד, הוא יהיה שחקן - אבל בדרך הזו", ענה רפואה. סולומון הספיק לרדת שוב לנוער, ואוזן נהנה ממנו לעוד כמה חודשים. ואז המלאבסים אירחו את ראשון לציון.

סולומון נצץ ולא היה נראה קשור לרמה הזו, ורפואה שהיה במתחם הכריע: "נגמר. הבחור הזה לא יתאמן יותר עם הנוער". שבועיים לאחר מכן ערך את הופעת הבכורה בבוגרים, כשנכנס כמחליף בהפסד להפועל חיפה. רפואה השתמש בו בעיקר כמחליף, עד למשחקי סיום העונה כולל ה-1:2 נגד מכבי תל אביב. וסולומון המשיך לסובב עיניים. העונה, ולמרות שרפואה אאוט ושרון מימר אין, סולמון הוא באנקר הרכב, ומראה שמגיע לו. "בתחילת העונה אמרו לו 'קח את הגופיה, תעשה מה שאתה רוצה, אנחנו לא נוגעים בך'", מעיד שחקן במכבי פתח תקוה על האשראי הרחב.

"את מנור סולומון אתה לא יכול ללמד, רק לכוון", מחמיא רפואה. "הוא כישרון בלתי רגיל, השחקן הכי טוב בארץ עם הכדור, אבל יש לו הרבה עבודה בלי הכדור. הוא לא מצטרף מספיק להתקפה בלי הכדור, וזה תחום שהוא חייב לשפר. שחקן שלם צריך לתת 12-13 גולים בעונה לפחות, והוא עדיין לא שם. כמובן שהוא יהיה שם, בעתיד. ואז נדבר על רמות אחרות, רמות אדירות". והגול השני לרשת מכבי חיפה שבוע שעבר אולי מעיד שאכן יש שיפור ללא הכדור.

"עד כמה הוא מיוחד?", שואל אוזן ועונה: "זה בחור שיכול להגיע לגבהים שמעטים בכדורגל שלנו הגיעו אליהם. יש לו דברים שאין לאף אחד אחר. כן, ברמות של יוסי בניון".

עוד מוקדם לרתום את העגלה אבל אין ספק שמדובר באחלה סוס. הדיווחים האירופים מעידים על סחורה מבוקשת, זניט כבר ניסתה, הטלפון של קצב לא מפסיק לצלצל ("הרבה יותר מאשר לגבי אחרים", הוא מעיד) וגם אל אבא יוסי מתקשרים מדי פעם סוכנים גרמנים ואיטלקים שמבטיחים: "תנו לנו ייפוי כוח נביא אותו לקבוצות הכי בכירות ביבשת". המשחק מול חיפה הצעיד אותו לציון 300 הנהדר בתוכנת הסקאוטינג "אינסטט", ושם גולשים הרבה מאוד אנשים חשובים.

בקיץ האחרון חתמו סולומון ופתח תקוה על התקשרות בת חמש שנים, כשברור לשני הצדדים שהמטרה היא להשביח ולמכור, בכסף גדול. סולומון עוד צריך לשרת בצה"ל, וגם במשפחה לא ממהרים לצאת לאירופה. לטענתם, יש למנור עוד כמה שלבים להתבגר לפני שיוכל להתנהל לבדו בחו"ל, כך שבשנה הקרובה, כל עוד הדרישות הפנטזיסטיות של לוזון לא יתממשו, כנראה שנוכל להמשיך לצפות בו על מגרשי ארצנו. "המטרה עכשיו היא שיספק מספרים", אומר קצב, "והוא יודע את זה".

במשפחה עובדים על הוצאת דרכון אירופי, ולמנור משאירים להתרכז בכדורגל. נראה שהאימונים עם האבא נשאו פרי, וגם ההדרכות של האמא. במכבי פתח תקוה ובנבחרות ישראל מספרים על ילד שקשה להוריד לרצפה, פיזית ומנטלית.

הרבה מכם שיקראו יצעקו בקלישאתיות "עוד כתבה על ילד שטרם קרע זוג נעליים", אבל מנור סולומון הוא כבר אחד השחקנים הכי מרתקים בליגת העל, ואין ספק שהוא הפוטנציאל הגדול שבהם. בחור בן 18 שמקבל מושכות ולא זז בין הרכב לספסל ליציע, בהתאם למצב הג'וב של המאמן. בחור שכותבים עליו בכל יום ובכל מקום, שמשונע בין נבחרות ישראל, שהבוס שלו מציב תג מחיר אסטרונומי ובאותו שבוע הוא מהמם את הירוקים במושבה. מעמיסים עליו? מלחיצים אותו? זה יותר מדי? זה בדיוק מה שצריך ובמשפחת סולומון ובמכבי פתח תקוה לא צריכים לפחד. אם הוא מה שחשבתם כל הזמן הזה, אם הוא כזה דבר נדיר כמו שכולכם טוענים, אם הוא תקווה כזו גדולה - הוא יעמוד בזה. ואם לא? עדיף לגלות כבר עכשיו.

orenjos@walla.co.il

מנור סולומון שחקן מכבי פתח תקוה. ברני ארדוב
מנור סולומון שחקן מכבי פתח תקוה/ברני ארדוב
מנור סולומון שחקן מכבי פתח תקוה. קובי אליהו
מנור סולומון שחקן מכבי פתח תקוה/קובי אליהו
מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully