וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיטת עונשין: הכדורגל הצרפתי סוגר חשבון עם השופט טוני שאפרון

20.1.2018 / 7:00

השפלות שחקנים, איום "לגמור קבוצה", אצבע משולשת לעבר הקהל ותקרית מגוחכת עם זלאטן לעיני המצלמות. ההפתעה היחידה במקרה של טוני שאפרון, השופט שבעט השבוע באופן ביזארי בשחקן נאנט, הייתה שנחשף בקלקלתו רק בעונת הפרישה. קורבנות העבר ניצלו את הסערה כדי לנקום

השופט טוני שאפרון שולף כרטיס אדום לבלם נאנט דייגו קרלוס. רויטרס
גרם לכל השלדים לצאת מהארון. טוני שאפרון עם האדום לעבר דייגו קרלוס ביום ראשון/רויטרס

7 במרץ 2009. הדרבי בין ניס למונאקו לא סיפק שערים, אבל הצליח לאחד באופן נדיר למדי את אנשי שתי הקבוצות נגד אויב משותף: השופט טוני שאפרון. אחרי שקפטן המארחת אוליבייה אשואפני האשים את שאפרון בגישה פוגענית כלפי שחקנים, הוא זכה לגיבוי מפתיע מצד קפטן מונאקו. "אני מזדהה ב-100 אחוז עם אשואפני", אמר פרנסואה מודסטו. "זו הפעם הראשונה בקריירה שלי שאני נתקל בשופט כזה. היה דרבי שקט, למרות השלכת האבוקות והאווירה הטעונה ביציעים, אבל אז נאמרו דברים מצד השופט שפשוט הדהימו את השחקנים. הוא היה אגרסיבי, אי אפשר היה לפנות אליו".

בבוקר יום שני האחרון, אחרי שכל אירופה ראתה את שאפרון מועד בהיתקלות מקרית עם דייגו קרלוס מנאנט ואז בועט בשחקן ומוסיף חטא על פשע עם שליפת כרטיס אדום לעברו, הוצאו אחר כבוד כל השלדים מהארון של השופט הוותיק. גם דרבי הריביירה מ-2009 הוזכר, וב"לה אקספרס" פנו למודסטו ששמח לרקוד על הדם: "כך הוא התנהג תמיד, הוא רצה להראות שהוא הבוס על המגרש ולגנוב את ההצגה. אף אחד לא מופתע ממה שקרה עכשיו ואני מקווה שלא יקום מישהו שייצא להגנתו. הדבר הטוב היחיד מהמקרה הזה הוא שעכשיו כולם מבינים באמת מי זה טוני שאפרון".

אז מי הוא באמת טוני שאפרון? כיצד אדם משכיל (תואר שני בסוציולוגיה של הספורט, דוקטורט במדעי במדינה) שיצא למאבקים חסרי סיכוי בממסד ועובד בין היתר כמחנך, נחשב לאחד האנשים השנואים בתולדות הכדורגל הצרפתי? בבאר שבע כנראה זוכרים אותו לחיוב אחרי שני הפנדלים שהעניק לקבוצה בניצחון הביתי על לוגאנו בליגה האירופית העונה, אבל בצרפת היו שחקנים שקראו לו "הנאצי עם המשרוקית" ובעל בית שהגדיר אותו "בושה לאנושות". השבוע, כולם קיבלו הזדמנות לסגור חשבון.

עוד בנושא:
השופט טוני שאפרון נתקל בדייגו קרלוס, מעד, בעט בו ושלף לעברו אדום
טוני שאפרון הושעה והתנצל: "התגובה המגושמת שלי הייתה לא ראויה"
התגובה ההזויה של שאפרון סחטה ממים משובחים ברשתות החברתיות

נביל דיראר שחקן מונאקו בעימות עם השופט טוני שאפרון, 2016. AP
גישה תוקפנית ומעליבה. טוני שאפרון בעימות עם נביל דיראר/AP

שאפרון נמצא בעונה האחרונה של קריירת השיפוט שלו. בחודש נובמבר האחרון הודיע כי יפרוש בסיום העונה, בהתאם להגעתו לגיל הגבלת הפעילות של השופטים - 45. הוא יתלה את המשרוקית 30 שנה אחרי שלקח אותה במקרה בגיל 15, כשרצה בסך הכול להעביר את הזמן בין המשחקים בקבוצת קונדה, מהעיר בה גדל. אחרי שנתיים הבין שעליו לבחור, והחליט להתמקצע בשיפוט. הוא התקדם בהדרגה מהליגות האזוריות לליגות הלאומיות כשדורג ראשון מדי שנה, ואחרי מסלול מפרך הגיע בגיל 31, בתחילת עונת 2004/05, לרמה המאפשרת לשפוט בליג 1. מאז היו לו 216 משחקים במסגרת זו, בהם הוציא לא פחות מ-65 כרטיסים אדומים - יותר מכל שופט אחר בליגה הצרפתית.

הכרטיס ה-65, אותו שלף ביום ראשון לעבר דייגו קרלוס, עשוי להיות גם האחרון ולגרום להקדמת תאריך הפרישה. שאפרון ממתין להתכנסות ועדת המשמעת בעניינו ב-8 בפברואר, ויפעל בהתאם. הקורבן דייגו קרלוס מקווה "שיענישו אותו כמו שהיו מענישים שחקן על תקיפת שופט. עד עכשיו לא הבנתי מה קרה שם. הוא חתך אותי בריצה, שינה כיוון ופתאום נפל. הסתכלתי עליו ואז הוא בעט לי ברגל. שאלתי 'מה אתה עושה?', אז הוא חזר אליי והוציא לי צהוב ואז אדום. לא הבנתי למה, גם שחקני פריס לא הבינו. יצאתי ונשארתי בשקט".

שחקנים ואוהדים רבים חלמו על פרישה מוקדמת הרבה יותר, כבר לפני כמה שנים. ב-2012, לאור ריבוי תלונות של שחקנים על יחס מחפיר מצד שאפרון, הוא נקרא לבירור בוועדת המשמעת של ארגון השופטים. במקביל, צצה קבוצה בפייסבוק הדורשת משאפרון לפרוש והגדילה תוך זמן קצר את מספר חבריה. כולם אהבו לשנוא את השופט הקירח, שמצדו דאג לספק סיבות למכביר. הדברים לאו דווקא קשורים לצד המקצועי. רמת השיפוט בצרפת ירודה והליג 1 לא מייצרת כבר שנים שופטים שמסוגלים להגיע לרמות הגבוהות. בפן הזה, שאפרון גרוע כמו כל היתר.

בעונת 2006/07 הוא שרק לשני פנדלים באותו משחק נגד מריו יפס מפריס סן ז'רמן בטענה למשיכה בחולצה, והבהיר לאחר מכן: "הייתי שורק על זה גם פעם שלישית". את לאנס השאיר בשמונה שחקנים בדרבי מול ליל, ובמשחק של אתלטיק בילבאו בליגה האירופית פסל שער של איניאקי וויליאמס והורה במקום על בעיטה מהנקודה הלבנה, רק כדי לבטל אותה רגע לפני הביצוע ולהחליט לפתע לאשר את השער אחרי פארסה שארכה דקות ארוכות. אבל שוב, זו רמת השיפוט בצרפת ואפילו הניסיון הראשון לשלב את טכנולוגיית קו השער סיפק פיאסקו. רק שאצל שאפרון יש גם "בונוס אישיותי". או כמו שהדגישו ב-RMC השבוע: "שופט שבועט בשחקן זה מחזה סוריאליסטי, אבל קצת פחות אם מבינים במי מדובר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
טוני שאפרון שופט כדורגל צרפתי, מאי 2009. AP
הערב שהכתים את התדמית. טוני שאפרון במשחק בין ולנסיין לבורדו ב-2009/AP

המשחק שהכתים יותר מכל את תדמיתו של שאפרון היה בין ולנסיין לבורדו ב-2009. נשיא ולנסיין פרנסיס דקורייר הורחק לתקופה ממושכת לאחר שכינה את שאפרון "חלאה" וגם "בושה לאנושות". לאחר מכן הוא הציג גישה מרוככת יותר. טוב, הכול יחסי. "שאפרון הוא נרקסיסט", קבע דקורייר. "שופט טוב זה אחד שאתה לא זוכר את השם שלו בסוף המשחק. אצלו, כולם יודעים בדיוק איזה משחק הוא ניהל ומתי. הייתי צריך לשלוט בעצמי, אבל הייתי עייף ועצבני. הוא הוציא לנו שני אדומים וחמישה צהובים, אבל הגרוע מכל היה כשאמר לבלם שלנו רפאל שמיץ: 'אני אדפוק אתכם במחצית השנייה, אתם יורדים ליגה'. הוא זרה לנו מלח על הפצעים".

האפקט נוצר ושאפרון נשאב לתוכו. גם אם לא במכוון, הוא עשה הכול כדי לתחזק את התדמית וגם הקרחת והמבט הזועף תרמו את שלהם. "יש שופטים שלא מוכנים לסבול דבר ואי אפשר לפנות אליהם בכלל, מר שאפרון הוא אחד מהם", אמר בשנה שעברה סיריל ז'ונשאן, שחקן מונפלייה לשעבר וחביב שופטים ידוע עם 20 אדומים ו-130 צהובים בקריירה. "השופטים האלה רוצים להראות בכל מחיר שיש להם אוטוריטה". אז שאפרון התעמת פעם אחר פעם עם שחקנים, כשכמה מהם טענו כי השפיל אותם. בין היתר מדובר בז'רמי מנז, נביל דיראר, רפיק סעיפי ואחרים. "הוא תמיד שם עצמו במרכז, ניתן היה לצפות שדבר כזה יקרה", אמר סעיפי לאחר התקרית השבוע. "במשחק אחד הוא פנה אליי בצורה מכוערת ואמר: 'תסתום את הפה שלך'. התרגזתי ואמרתי שלא ידבר אליי כך, אז הוא תקף: 'זה לא היה אליך, דיברתי אל העוזר שלי באוזנייה'. אתם מתארים לעצמכם שכך שופט מתייחס לעוזר שלו?".

העימותים התכופים לא היו נחלתם של השחקנים בלבד. כאשר דידייה דשאן אימן את מארסיי, הוא התלונן על קיפוח מצד שאפרון שלא העניק לברנדאו פנדל בשני מקרים שונים, ואמר לו: "היית גרוע היום". השופט הגיב בהתנשאות: "גם אתה". בסיום משחק בליגה השנייה בין גאזלק אז'קסיו למונאקו ב-2013, האוהדים הקורסיקנים קיללו את השופט, שבתגובה הפנה לעברם אצבע משולשת עם הירידה מכר הדשא וגרם לסערה רבתי.

וכן, הייתה גם התקרית המפורסמת עם זלאטן איברהימוביץ', שבסך הכול רצה לקבל את כדור המשחק אחרי שכבש שלושער ב-1:3 של פריס סן ז'רמן על לוריין ב-2015, כנהוג במקרים כאלה.

כך החלה השיחה לאחר השריקה:

זלאטן: "הכדור?".
שאפרון: "אני אראה אותך אחר כך".
זלאטן: "אל תשכח, בעיקרון אתה אמור לתת לי אותו. אל תעשה את זה בשביל המצלמות".

וכך היא נמשכה בתוך מתחם חדר ההלבשה:

זלאטן: "איפה הכדור?".
שאפרון: "חכה, אני צריך להחליט".
זלאטן: "למה אני מחכה?".
שאפרון: "חכה, אני חושב".
זלאטן: "אה! אוקיי, אתה רוצה להיות הבוס עכשיו? אוקיי, אתה הבוס. זה טוב למצלמות".
שאפרון: "אני אחליט אחר כך".
זלאטן: "אוקיי, תחליט".

בסופו של דבר, אחרי מאמצי שכנוע מצד השחקנים הצרפתים של פ.ס.ז', שאפרון התרצה וזלאטן סיפק תמונת ניצחון.

בשנים האחרונות, אמרו חבריו, שאפרון התרכך. הוא הבין שכבר לא יצליח לשחזר את רגע השיא שלו (שפט בגמר הגביע ב-2014 בין גנגאן לראן) או יקבל במה נוספת בליגת האלופות (שבעה משחקים בלבד) והוריד הילוך. העונה אכן הוציא פחות כרטיסים מכל שופט אחר ולפני המשחק בנאנט נראה מחויך לצד שני הקפטנים. אבל בתוספת הזמן, כפי שכולם ראו, הפיוז קפץ. "זו הפעם הראשונה שאני נתקל במקרה כזה", הודה שופט העבר ז'ואל קיניו. "יש מתח ויש לחץ, אבל שופט לא יכול להתנהג כאחד השחקנים. אתה חייב לשמור על התנהגות נאותה, להיות מעל זה".

שאפרון הושעה יום לאחר הבעיטה בדייגו קרלוס ודאג גם להתנצל, אבל העליהום כבר היה בעיצומו. לאנשים רבים היה צורך עז לנקום. סדריק לקלוז, קפטן נאנסי ב-2007, היה בזמנו השחקן הראשון שיצא פומבית נגד שאפרון. יותר מעשור לאחר מכן, הוא נזכר: "הוא דיבר אליי בצורה מגעילה על המגרש וגם מצא דרך להרחיק אותי בסופו של דבר. מעולם לא ראיתי שופט מתקל שחקן, אבל אישית לא הופתעתי שזו הייתה התגובה שלו. אם הוא יחזור לשפוט אחרי המקרה הזה, אני מקווה שהשחקנים לא יכבדו את הפרוטוקול ושאף אחד לא ילחץ לו יד לפני משחק".

רק החברים עוד ניסו להציל את כבודו. ניסו להסביר שמדובר באדם שדוגל במשמעת, אך לא מפחד להביע דעות שהולכות נגד הזרם. אחד שלא חשש לצאת נגד הממונים עליו, כולל בשני מקרים שונים נגד יו"ר מנהלת הליגה, ולהוביל את שביתת השופטים ב-2011, מה שגרם להשעייתו מפעילות לשלושה חודשים. "הוא מאמין מאוד בחוקים וגבולות", אמר בראיון חברו מיקאל אטלי, פרופסור באוניברסיטה של ראן. "אולי זה גם הסיבה שהוא שולף כל כך הרבה כרטיסים, מה שהביא לביקורות רבות כלפיו. הוא שומר על דיסטנס ובעל מודעות אתית גבוהה. אדם שיכול היה לעשות קריירה מרשימה באקדמיה. הכול חוץ מפזיז". רק לא במקרה האחרון.

במקביל לתחילת הקריירה שלו בליג 1, שאפרון עבר לגור בגרנובל שבהרי האלפים. בין היתר, הוא עובד עם הקבוצה המקומית שהייתה לפני כמה שנים בליגה הבכירה וכיום מוליכה את הליגה השלישית, מעביר הרצאות ומתדרך את השחקנים הצעירים. "הוא אדם אנושי שאפשר לסמוך עליו", העיד המנכ"ל מקס מרטי. "הפעולה שלו במשחק האחרון לא מתיישבת עם האישיות שלו, אבל התגובה של שחקן נאנט ושל התקשורת לא פרופורציונלית. הרי צרפת סלחה לזינדין זידאן על הנגיחה בגמר המונדיאל, אז אפשר להפגין אנושיות כלפי שאפרון, בעיקר אחרי שהתנצל. הוא לא ראוי ללינץ' כזה, הוא לא הרג אף אחד".

השופט טוני שאפרון בין שחקני נאנט. AP
זה היה המשחק האחרון? טוני שאפרון/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully