וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נהרסה הזדמנות לקריירה גדולה": צומת הדרכים של איתי שגב

תפקיד הקפטן הוצנח עליו (שטיינהאור: "רצו להשתיק אותו"), הדקות לא הגיעו (אמסלם: "הכתובת הייתה על הקיר") ושחקנים אחרים קודמו לפניו ("זוסמן הוא הפרויקט"). איתי שגב התייאש ממצבו במכבי תל אביב, אבל ספק אם עזיבה תעזור (קצורין: "אסור היה להפוך אותו מגארד לסנטר")

one

לאוהדי מכבי תל אביב היושבים בשער 11 יש מנהג קבוע במשחקי הבית ביורוליג. כחצי שעה לפני כדור הפתיחה, כשהקבוצה עולה לחימום האחרון, קורא הגוש המעודד בשמו של הקפטן ושר "איתי שגב בוא לפה". שגב מפסיק את החימום, ורץ עד אליהם, בקצה השני של האולם, מנופף בידיו ומודה להם. בכל הנוגע לרמת האהבה מהקהל ולרצון של ההנהלה שהוא יצליח, אין למספר 18 מה לבוא בטענות למכבי.

אלא שבשאר הדברים שגב יכול להרגיש מאוכזב. בקשתו לעזוב את הקבוצה, שנפלה בינתיים על אוזניים ערלות, היא לגיטימית ומוצדקת. אמנם קצת מוזר כשקפטן של קבוצה, ועוד קפטן במכבי תל אביב, אחד התפקידים היוקרתיים בכדורסל הישראלי לאורך שנים, מבקש לעזוב במהלך עונה, אבל המצב של שגב בן ה-22 לא טוב מבחינה מקצועית. "הכתובת הייתה על הקיר אפילו כשהוא הוכרז כקפטן. אני לא רואה מאמן זר עם מנהל קבוצה זר, בקבוצה שבנויה עם תשעה זרים, לא משנה איזה דרכונים יש להם, מפנה מקום לשחקן בתחילת הדרך", אומר שמעון אמסלם את מה שכולם ראו וידעו מראש.

עוד בנושא:

מכבי תל אביב: איתי שגב ידרוש הבהרות על מעמדו במועדון
מכבי תל אביב מנסה להכשיר את קול לאולימפיאקוס. תיפגש עם שגב בקרוב
נבן ספאחיה אופטימי לקראת אולימפיאקוס: "ביורוליג הכל אפשרי"

איתי שגב שחקן מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
הכתובת היתה על הקיר. שגב/יוסי ציפקיס

בסוף העונה שעברה, שהייתה אולי העונה הגרועה בתולדות מכבי תל אביב, גורמים שונים בהנהלת הקבוצה פיזרו מסר מרגיע לאוהדים, "כולם יעזבו, חוץ משגב", הבטיחו, וקיימו. הסנטר הצעיר לא רשם עונה גדולה, אבל דווקא אצל אריק שיבק, שהגיע לקראת סיומה, נראה טוב יותר וקיבל 20.5 דקות למשחק. ואם זה היה סימן מעודד אחד, אז גם הגיעה ההודעה המעט מפתיעה על מינויו כקפטן - הודעה שגם שגב קיבל כהחלטה של המועדון, בעיקר לאור העובדה שהוא הישראלי היחיד שלא הצטרף הקיץ לקבוצה.

לפחות ברמת רצון המערכת, ההתחלה הייתה טובה. ביורוליג הוא אמנם לא שיחק עד המחזור החמישי, אבל בליגה הוא קיבל דקות, וההנהלה העבירה מסר כי היא רוצה לראות אותו על המגרש, בדיוק כפי שעשתה בעת מינויו של ז'אן טבק לפני שנתיים. ההוראה ההיא גרמה למאמן הקרואטי לקדם את שגב ולשבת איתו ללא מעט שיחות אישיות. בשלב מסוים המגמה רק התחזקה עם משחק שיא של 21 דקות בניצחון החוץ על חימקי מוסקבה ומקום בחמישייה, ושבוע לאחר מכן 12 דקות בתבוסה לברצלונה.

אלא שבנקודת הזמן הזאת, הכל השתבש. שגב ספג פציעה קלה בגב נגד עירוני נהריה ולא שיחק, מה שגרם לו ברגע לאבד את מקומו. מאז הוא שותף בשני משחקי יורוליג לשלוש דקות בממוצע, וגם בליגה דקות המשחק שלו ירדו מ-14.5 לעשר, למרות משחק טוב בתווך נגד הפועל חולון. כשיצא מההפסד בדרבי בשבוע שעבר נעמדו כמה אוהדי הפועל תל אביב והקניטו אותו. "איתי, כמה אתה משחק במכבי?", הם קראו. שגב התעלם, אך נפגע.

לאחר שראה כי עקומת הדקות שלו אינה עולה, בשבוע שעבר קיים שגב שיחה בנוגע למעמדו עם המנהל המקצועי ניקולה וויצ'יץ'. הקפטן ראה איך מהרגע בו הגיע ה-GM של פילדלפיה לארץ כדי לעקוב אחרי ג'ונה בולדן וניהל שיחה עם הצהובים, דקות המשחק של האוסטרלי עלו, והחליט לפעול. לאחר כמה ימים אחר כך הוא שוחח גם עם המאמן נבן ספאחיה, שטען אמש כי לא שמע בכלל על הרצון של הסנטר לעזוב.

עוד באותו נושא

מכבי תל אביב: איתי שגב ידרוש הבהרות על מעמדו במועדון

לכתבה המלאה
איתי שגב. עיבוד תמונה
איתי שגב/עיבוד תמונה

אחרי שלא שותף נגד באמברג, ונאלץ להסתפק בשלוש דקות מול בני הרצליה, פנה השחקן בבקשה לעזוב עכשיו במקום, בסיום חוזהו בסוף העונה, ונענה בשלילה. בהנהלת מכבי לא מעוניינים לשחרר ישראלים, גם מבחינה מקצועית וגם מבחינה תדמיתית.

"איתי לא אמר לי דבר כזה", אמר ספאחיה אתמול, "אנחנו מנהלים שיחות עם השחקנים, אבל ניהלתי עם איתי שיחה על כדורסל לפני שלושה או ארבעה ימים והוא לא אמר לי שהוא רוצה לעזוב. הוא שחקן תחת חוזה, ואנחנו לא רוצים לתת לאף אחד לעזוב. יש שני שחקנים בעמדה שלו ואולי הוא לא מקבל מספיק דקות, הוא צעיר, לפעמים משחק יותר ולפעמים פחות, אבל לא אמר לי שרוצה לעזוב".

"לא יודע מה היה תיאום הציפיות איתו, אבל אם החליפו את כל הקבוצה חוץ ממנו, כנראה היו מרוצים ממנו וגם בנו עליו", מנתח תומר שטיינהאור, עוזר מאמן מכבי חיפה, שבעצמו היה בסיטואציה דומה במדים הצהובים ב-1996. "מצד שני, החתימו את זוסמן וכרם משעור שלא פתח את העונה ועכשיו נכנס לעניינים. זוסמן זה הפרויקט המסומן בכדורסל הישראלי, ועשה את הבחירות הנכונות. הוא סיכם עם מכבי על דברים בסגנון עומרי כספי ככל הנראה, אז עם כל מצבת האמריקאים שלהם, שגב במצב בעייתי. הוא לא יכול לשחק בעמדה מספר 4. בעמדות שהוא כן משחק, הוא רביעי או חמישי ברוטציה".

מולי קצורין, שהיה זה שהביא את שגב מעמק יזרעאל לאקדמיה של איגוד הכדורסל, מתקשה להבין את בקשתו של השחקן. "אני לא אוהב את הסיטואציה ששחקן מבקש לעזוב באמצע העונה. כשאתה חותם על חוזה עם קבוצה, אתה חייב לעמוד בחוזה שלך. לא ייתכן שכל שחקן שלא מרוצה מדקות משחק יגיד פוס ואני מצטער. בשביל זה חותמים על חוזה".

נבן ספאחיה מאמן מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
"ניהלתי עם איתי שיחה על כדורסל לפני שלושה או ארבעה ימים והוא לא אמר לי שהוא רוצה לעזוב". ספאחיה/יוסי ציפקיס

שגב סומן כבר לפני שש שנים כפרויקט עתידי של הכדורסל הישראלי. אחרי עונה אחת באקדמיה, מכבי תל אביב החתימה אותו על חוזה ארוך טווח ומשמעותי מבחינה כלכלית לשחקן בגיל זה. כשעלה רשמית לבוגרים של הצהובים, בילה שנה אחת על הספסל בצוותא עם שחקן פנים נוסף צעיר יליד אותה שנולד כמוהו ב-1995, עידן זלמנסון.

השניים יצאו ממכבי בסיום אותה שנה, ונראה היה ששגב במסלול הפריצה קדימה, בעוד זלמנסון לא מוצא את עצמו. אחרי שנתיים בחוץ חזר שגב למכבי תל אביב, וההתקדמות שלו כאמור נעצרה, בעוד חברו זינק קדימה והגיע עד נבחרת ישראל בקיץ האחרון.

"קבלת ההחלטות וניהול קריירה זה הדבר הכי חשוב, יותר מכמה אתה מוכן לעבוד וכמה כישרון יש לך. אם אתה מנהל את הקריירה שלך נכון, אתה תצוף ותחזור למכבי יותר טוב", אומר אמסלם, "ההבדל שההתקדמות של שגב גם בסיום העונה בגלבוע/גליל לא הייתה מספיקה למכבי תל אביב. זלמנסון הלך למכבי ראשון לציון, נותן מספרים, משפיע על התוצאות, הוא חלק מהמשחק, ואלה הדברים שחסרים לאיתי שגב. הוא יכול לשחק גם 20 דקות במכבי ולא להתקדם. הסיטואציה היא מה אתה בוחר ולאן אתה בוחר להגיע, ומה השאיפות שלך מהקריירה. יש שיגידו שזה לעשות כסף ויש שיגידו שזה לשחק כדורסל ושהקריירה שלהם תתקדם".

לטענתו של קצורין, הפגיעה של מכבי בשגב הייתה בהחלטה לא להמשיך במגמה שהחלו איתו באקדמיה. "הבאנו אותו בתור גארד שגם מוביל כדור. היה לנו חזון והקפדנו לעבוד איתו כשחקן חוץ, שהיה מגיע לרמות הגבוהות ביותר. עזבתי את האקדמיה, נסעתי לגרמניה וחזרתי, ופתאום אני רואה שהפכו אותו לסנטר. מי שעשה את זה, מנע מהשחקן הזה קריירה גדולה מאוד".

ההפיכה של שגב לקפטן הייתה בעיני רבים למהלך שלא רק סימן משהו שלילי למכבי, אלא גם לא בישר טובות עבורו. "רצו להשתיק אותו אז נתנו לו קפטן", אומר שטיינהאור. "חיפשו ישראלי לתת לו את בתפקיד. זה לא היה נהוג לאורך שנים במכבי, כי שחקנים בכירים היו קפטנים. הישראלים היו מובילים לאורך השנים, אבל לאור התרבות הזרים, גם במכבי וגם בירושלים הם הפכו לשחקנים משלימים". קצורין, שבימיו כמאמן הקבוצה שימש דורון ג'מצ'י כקפטן, ממשיך ומוסיף כי "למנות קפטן צעיר כל כך במכבי, ולא שחקן מוביל מההתחלה, זה לא היה נראה לי במקום. איתי בחור מצוין, אבל הקפטנים במכבי תמיד היו שחקנים ותיקים, או כוכבים שבגיל צעיר קיבלו את המושכות והובילו את הקבוצה. היה ברור שלאור השינויים שמכבי עשו, טבעי היה למנות את איתי שהוא הישראלי היחיד שנשאר להם".

מאמן בני הרצליה מולי קצורין. מגד גוזני
אצלו שגב היה גארד. קצורין/מגד גוזני

גם אם הרצון של שגב לעזוב את הצהובים לא ייצא לפועל, בסוף העונה הוא יהפוך לשחקן חופשי ויעזוב לקבוצה אחרת. למרות זאת, ולמרות הפוטנציאל הרב שיש בו, רבים לא בטוחים עד כמה הוא יוכל להפוך כבר לכוכב שציפו ממנו.

"לקחו את הילד הכי גבוה בגיל צעיר ושמו אותו בפנים, שזה אופייני לשגיאות שעושים עם ישראלים", מנתח קצורין. "אין תחליף לדקות משחק. ברור שזה פוגע בו ובביטחון שלו, פוגע בצד המנטאלי, פוגע בהתייחסות שלו, פוגע בהתקדמות המקצועית שלו, כי גם באופן טבעי - ככל ששחקן מתבגר, אתה רוצה לראות גרף התקדמות ופה הבחור גדל בעוד שנה והגרף יורד".

שטיינהאור, שבגיל 30 עזב את מכבי אחרי עונה אחת וחזר למעמד של כוכב בכדורסל הישראלי, מסביר: "מה שעומד לזכותו זה הגיל, הוא עדיין צעיר מאוד. יכול לעשות אחורה פנה, לקחת צעד אחורה, ללכת לקבוצות פחות בכירות, לצבור ניסיון ודקות משחק. אי אפשר לדעת, אם הם יצטרכו אותו והוא יהיה מספיק טוב, מכבי ייקחו אותו שוב. לא שמים עליך איקס. הוא קלאסי להיות שחקן משלים. אם הוא יבוא לקבוצה כמו מכבי חיפה ויחשוב שהוא שחקן מוביל, זו תהיה טעות מבחינתו. הוא צריך להבין שהוא שחקן משלים. הוא לא יהפוך פתאום להיות שחקן בעמדה מספר ארבע עם קליעה, הוא צריך להיות פורוורד/סנטר שמתגלגל לסל, אז מצבו טוב".

קצורין מסכים עם דעתו של סנטר העבר: "בשביל לראות אם הוא שחקן מוביל, צריך לתת לו לשחק כשחקן מוביל, וכרגע אני לא רואה מישהו שייתן לו את זה. הוא עשה התקדמות מסוימת, ובמקום שייקח את זה וייתן עוד קפיצת מדרגה, הוא נעצר. את הטענות אפשר להפנות לאיתי עצמו על בחירת הקבוצה שלו. אני טוען שצריך לבוא למכבי תל אביב בדלת הראשית ולא בתור שחקן שעשו לו טובה שלקחו אותו כשחקן צעיר. כל דרך אחרת לא נכונה. האינטרס של מכבי תל אביב הוא ההישגיות ולא הפרט, וזה לא מתאים לשחקנים צעירים. מכבי צודקת מבחינתה, כי היא קובצה הישגית ומקצוענית. אם שגב יתקדם אז יופי, ואם לא, אז לא קרה כלום מבחינתה, הוא ילך ויבוא מישהו אחר. ככה זה עובד בכל מקום באירופה".

שחקן מכבי תל אביב איתי שגב. לירון מולדובן
"הוא צריך להבין שהוא שחקן משלים". איתי שגב/לירון מולדובן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully