וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברקס של רייס: טייריס רייס נקלע למבוי סתום בברצלונה

מצייץ נגד הקבוצה תוך כדי משחקים, מסרב לעזוב ומנהל נגד ברצלונה מלחמה. איך הפך טייריס רייס מהרכז המבטיח באירופה לשחקן שבכירות היורוליג לא מוכנות לגעת בו, והאם העובדה שלא הגיע בסוף למכבי תל אביב, לשמחתו של ספאחיה, היא אחד הדברים הכי טובים שקרו לצהובים בטעות

צילום: one

זה היה אמור להיות הלילה שישלים את הקאמבק המרגש של טייריס רייס למכבי תל אביב. אחרי עונה קשה בברצלונה, הרכז האמריקני כבר ראה בעיני רוחו כיצד יעלה הערב (חמישי, 22:00) לפרקט בפאלאו בלאוגראנה ויוכיח לאקסית כמה היא טעתה כשוויתרה עליו וכשלא ספרה אותו. כמה היא שגתה כשחשבה שיכולתו האמיתית היא זו שהציג במדיה בעונה שעברה.

אבל רייס כבר לא ילבש העונה את המדים הצהובים של מכבי, וגם לא את מדי הפסים של בארסה. הקטאלנים מעוניינים להיפטר מפיל פרסי המאכזב ומחפשים רכז חדש, וממילא הם משלמים כשני מיליון יורו לרייס. ובכל זאת, האפשרות שישוב לסגל אינה נשקלת אפילו בצחוק.

רק לפני שנתיים וחצי הגיע הרכז האמריקני לשיא הקריירה שלו, כשבתוך שנה זכה ביורוליג וביורוקאפ, והוכתר ל-MVP של הפיינל פור במפעל הבכיר ול-MVP של הגמר ושל העונה כולה במפעל המשני; היום, בגיל 30, הוא רק מתאמן בקבוצה הבת ברצלונה ב' - איתה הוא אפילו לא משחק בליגה השנייה בספרד. לאור הזמן הפנוי הרב שעומד לרשותו, יש שיאמרו זמן רב מדי, רייס מצייץ עצמו לדעת בטוויטר, ומחכה לרגעים הקשים ביותר של הקבוצה שמשלמת לו משכורת כדי לעקוץ אותה בארסיות.

בשבוע שעבר, בזמן שחבריו לשעבר איבדו יתרון בן 26 נקודות והפסידו לבאמברג, הוא תקף את המאמן סיטו אלונסו על ההחלטה להותיר את אלכסנדר וזנקוב הבולגרי מחוץ לסגל: "למה סשה לא משחק? זה עצוב. הוא לא אחד שפוחד מרגעים גדולים, הוא כבר הוכיח את זה והוא עובד קשה בשביל זה". אבל השיא הגיע עוד קודם, כשבארסה נכנעה בבית לז'לגיריס קובנה וספגה הפסד שלישי בתוך שבוע. רייס לא התאפק ומיהר להזכיר כי "אני יושב על הספה, נח", ואפילו זכה ללייק מכוכב ריאל מדריד, לוקה דונצ'יץ'.

עוד בנושא

22:00, ספורט 5: מכבי תל אביב מתארחת אצל ברצלונה
עוד הערב: אולימפיאקוס ובאסקוניה רוצות להמשיך במומנטום
דונטה סמית' חתם בברינדיזי האיטלקית, יחליף את בריאן רנדל

רגע השיא של רייס העונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

העונה האחרונה מחקה כמעט כל זכר לשם הטוב שרייס יצר לעצמו באירופה. במהלך הקיץ פנתה ברצלונה ללא מעט קבוצות ביורוליג והציעה להן את שירותיו. היא הייתה מוכנה לשאת בחלק נכבד בהוצאות על חוזהו, אבל לא מצאה קונה. "כשביררנו עליו", מספר גורם באחת מקבוצות הצמרת במפעל, "לא הצלחנו לשמוע מאנשי המקצוע בבארסה אפילו מילה טובה אחת על טייריס. הם דיברו על גישה בעייתית ולא מקצועית, על ריבים עם המאמן, על מאבקי אגו שהיו לו בתוך הקבוצה, על כך שהיה לו אכפת רק מהסטטיסטיקה האישית שלו".

מצבו העגום של רייס בשוק בולט במיוחד לנוכח תחלופת הגארדים הגבוהה שהייתה ביורוליג. צסק"א מוסקבה איבדה את מילוש תאודוסיץ' וארון ג'קסון, אולימפיאקוס את אריק גרין, פנאתינאייקוס את מייק ג'יימס, אנדולו אפס את תומא הרטל, באסקוניה את שיין לארקין ואפילו דרושפאקה, קבוצת היורוקאפ של דיוויד בלאט, נאלצה לחפש מחליף לבראד וונאמייקר. רייס, כאמור, לא מצא עבודה באף אחת מהקבוצות הללו.

הייתה רק קבוצה אחת שרצתה את רייס. רצתה מאוד. כשמכבי תל אביב החלה לתכנן את מהפכת הקיץ, הוא עמד בראש רשימת הקניות שלה. במועדון האמינו שהחזרתו של סמל ההצלחה האחרונה - הזכייה בגביע אירופה ב-2014 - תשיב את האמון האבוד מהקהל, ובעיקר בנו על סגולותיו המקצועיות כמי שיהפוך שוב לבעל הבית על המגרש. לאור הסגל חסר הניסיון, ובמידה מסוימת גם חסר הזהות, שנבנה ביד אליהו, הנחת המפתחות בידיו של מי שכבר היה שם, והיה כל כך טוב, נתפסה כצעד מתבקש.

משימת השבתו של רייס לא נתפסה כקשה ומסובכת במיוחד, למרות הקיצוץ בתקציב הקבוצה. במכבי הבינו מראש שמחירו יירד פלאים לאור עונת הבלהות שעברה עליו, והמשא ומתן היה חד, מהיר ומוצלח. הצהובים הגיעו לסיכום עקרוני עם הרכז על חוזה ששוויו נע סביב מיליון דולר נטו, ולאמריקני נותר רק לסגור את ענייניו עם הקטאלנים כדי לחתום.

על אף הניסיון העגום מהשנים האחרונות בקאמבקים של גארדים מוצלחים (ע"ע ג'ורדן פרמאר וג'רמי פארגו), במכבי לא נבהלו מהמילים הרעות ש"הורעפו" על רייס. "אנחנו מכירים את טייריס, ואנחנו יודעים איך הדברים האלה עובדים: כשקבוצה נכשלת, והכוכב שלה לא משחק טוב, ונקלעים איתו לסכסוך חוזי, תמיד שומעים כמה הוא היה נורא, ואיזה אדם מזעזע הוא. כל הדברים האלה היו מנוגדים למה שאנחנו חווינו מטייריס, אז היינו רגועים".

עוד באותו נושא

נבן ברשות התורה: נקודת התורפה של מכבי תל אביב בעידן ספאחיה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שאז החלו העניינים להסתבך. רייס לא באמת התכוון לוותר על מחצית מהחוזה שהובטח לו שנה קודם לכן, ודרש מבארסה - שהבהירה לו כי היא אינה מעוניינת עוד בשירותיו - להשלים את שכרו; הקטאלנים לא הסכימו לשמוע, והוא הבהיר להם שלא יוותר על יורו אחד מהסכום שאותו התחייבו לשלם. הצדדים נקלעו לסחבת, כשאף אחד מהם אינו מוכן להיות הראשון שימצמץ. גם כשראשי המועדון איימו על רייס שאם לא יתרצה ויתפשר, הוא יישב ביציע וישונמך לקבוצה הבת, הוא לא נבהל.

לא כולם בתל אביב, אגב, התלהבו מאופציית החזרתו של רייס. המאמן נבן ספאחיה העדיף מלכתחילה את פייר ג'קסון וסימן אותו כאלטרנטיבה למקרה שהסיכום (שהושג עוד לפני מינויו) לא ייצא לפועל. הצהובים פנו לג'קסון, ושמעו ממנו שהוא נחוש למצות את אופציית ה-NBA. שלושה שבועות חלפו, ובמכבי החלו להילחץ. בגזרת רייס לא חלה כל תזוזה, בעוד ג'קסון הבין שעתידו בארה"ב אינו ורוד והחל להשתכנע כי חתימה על חוזה בקבוצת יורוליג הוא הצעד הנכון מבחינתו. מכבי הגיעה לצומת ההכרעה והחליטה: לא מחכים עוד לטייריס, ולא "מקריבים" למענו את החקן המועדף על המאמן.

ברגע שנסגרו כל פרטי החוזה עם ג'קסון, הודיעו הצהובים לרייס כי הם ירדו מהאפשרות להחתימו. דווקא בשלב הזה ברצלונה התעוררה, וניסתה להגיע לפשרה. זה היה מאוחר מדי מבחינת מכבי, וגם מבחינתו של רייס. הוא קיווה לעשות לעצמו יחסי ציבור במדי מונטנגרו ביורובאסקט, אבל למעט הבלחה אחת עם 22 נקודות בהפסד לקרואטיה, עמד על ממוצעים דלים של 5.7 נקודות ב-17.2 דקות, ומעמדו הידרדר עוד יותר. ניסיונותיו של המועדון למצוא לכוכב יעד אחר ביבשת עלו, כאמור, בתוהו.

שחקני מכבי תל אביב, יוגב אוחיון, דווין סמית', עם שחקן ברצלונה טייריס רייס. ברני ארדוב
ספאחיה לא רצה. רייס עם דווין סמית' ויוגב אוחיון/ברני ארדוב

ברצלונה השקיעה לא מעט כספים בהבאתו של רייס לשורותיה בקיץ שעבר. היא שילמה פיצוי שמן לחימקי מוסקבה על התרת חוזהו, וריפדה אותו בחוזה של ארבעה מיליון יורו לשנתיים. הקטאלנים ראו בו את מנהל המשחק האולטימטיבי, שיוביל את הקבוצה בסגנון כדורסל שונה ומהיר אחרי עזיבתו של תומאש סטוראנסקי.

זה היה אמור להיות שידוך מהאגדות. המאמן החדש יורגוס ברצוקאס קיווה שרייס יעשה את מה שמלקולם דילייני עשה עבורו שנה קודם לכן בלוקומוטיב קובאן, אותה הובילו יחד לפיינל פור של היורוליג; הוא בוודאי התרשם עמוקות מרכז חימקי, שסיים את העונה החלומית שלהם מוקדם מהצפוי עם סוויפ ברבע גמר ה-VTB; גם לאוהדי בארסה כבר הייתה פינה חמה בלב לשחקן שבכל פעם מחדש חגג נגד יריבתם השנואה, ריאל - הוא ניצח אותה בגמר היורוליג עם מכבי תל אביב, ואפילו הצליח לגבור עליה פעמיים בעונה אחת עם חימקי.

פתיחת העונה הייתה מבטיחה. רייס קלע 21 נקודות בניצחון על מכבי ביד אליהו, 20 בניצחון על באסקוניה ועוד 16 בניצחון על ריאל, וברצלונה טסה למאזן 1:6 בליגה ו-2:4 ביורוליג. ואז, ברגע אחד, הכל השתבש: מכת פציעות החלה לפקוד את הקבוצה, שנעצרה על 52 נקודות בפיראוס, הושפלה בביתה 102:63 בידי הבלאנקוס בקלאסיקו וספגה שישה הפסדים בשבעה משחקים. את כדור השלג הזה לא היה אפשר לעצור. ברצוקאס נאלץ לעזוב אחרי עונה שחונה: מקום 11 ביורוליג, מקום שישי בליגה, הדחה בחצי גמר גביע המלך וברבע גמר הפלייאוף.

"מעולם לא נתקלתי בכל כך הרבה מכשולים בדרך", סיפר רייס בראיון לתחנת רדיו בקטאלוניה לקראת סיום העונה. "איבדנו חמישה משמונת השחקנים הבכירים שלנו, הקבוצות היריבות למדו אותנו וניצלו את זה, ופשוט לא הצלחנו לעשות שום דבר בנדון. גם אני סבלתי מפציעה בברך והמשכתי לשחק, כי הייתי צריך וכי זה חשוב וזה מה שביקשו ממני, אבל כלום לא הלך. לא הצלחנו להתחבר".

מלקולם דילייני שחקן לוקומוטיב קובאן. GettyImages
רייס לא הצליח לשחזר את ההצלחה. מלקולם דילייני בקובאן/GettyImages

לאן כל זה הולך? לא למקום טוב, כנראה. "רייס דחה הצעות מארבע קבוצות יורוליג", התלונן לאחרונה המנהל הספורטיבי של בארסה, נאצ'ו רודריגס. "אמרנו לו שאנחנו משחררים אותו לעבור לאן שירצה, אבל הוא התעקש ולא רצה ללכת. אני מקווה שיהיה פתרון ושנמצא לו קבוצה, כי אני לא רוצה לראות אותו במצב הזה כל העונה. לא רק בשביל המועדון, אלא גם בשבילו. זה פוגע גם בשם וביוקרה שלו. השאלה היא מה הוא רוצה, ולזה אין לי תשובה".

דבר אחד ברור: רייס אינו ממצמץ ואינו מוכן לוותר על החוזה שעליו הוחתם. השבוע הוא הוצע לווירטוס בולוניה, אלופת אירופה לשעבר שחזרה העונה לליגה הבכירה באיטליה ומדורגת כעת במקום העשירי בטבלה. היא מחפשת מחליף לאקס בני הרצליה ועירוני נהריה, מייקל אומה, שמשתכר 150 אלף יורו בעונה, אבל כשראשיה שמעו מה המחיר אותו דורש רייס - 200 אלף יורו בחודש - הם נבהלו ונסוגו.

רייס השיב השבוע לפניית וואלה! ספורט כי אינו מעוניין להתראיין ולהסביר את המצב מנקודת מבטו.

23 באוגוסט, אחרי דיווח שיישלח לקבוצת הבת של ברצלונה

29 באוגוסט, אחרי שהמנהל המקצועי נאצ'ו רודריגס הודיע שהוא לא בתוכניות: "מרגיש כמו כרמלו אנתוני עכשיו"

11 בנובמבר, אחרי שברצלונה סירבה לאפשר לו לעבור קבוצה: "חוקי מועדון. כשיגיע הזמן ללכת, יגיע הזמן ללכת..."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully