וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרויף, שחמט ואילן בכר: קיקה סטיין, המאמן המיוחד שניצח את ריאל מדריד

26.9.2017 / 13:15

קיקה סטיין קיבל הזדמנות ראשונה בליגה הבכירה רק בגיל 57, אבל הפך באופן מיידי לעילוי. הבלוג של יוכין על האיש שהחל את דרכו כשחקן וכמאמן בסנטאנדר, מעריץ את יוהאן קרויף ומבסס את עקרונותיו על לוח השחמט

רויטרס

בווידאו: צפו ב-0:4 של בטיס על לבנטה אתמול

"הוא הביא לנו את אילן בכר". האם זו נשמעת לכם האשמה חמורה במיוחד? זו היתה אחת הטענות של הנהלת ראסינג סנטאנדר כלפי קיקה סטיין בסכסוך הגדול שפרץ בין הצדדים בשלהי 2011. סטיין, יליד סנטאנדר שבילה את רוב הקריירה כשחקן במדי הקבוצה, היה מתוסכל מהמצב במועדונו האהוב והגדיר את ראשיו כ"אנשים לא מוסריים". התגובה היתה חריגה בתוקפנותה. בהודעה הרשמית נטען כי סטיין הוא "הדמות הבעייתית ביותר בהיסטוריה של סנטאנדר", והוזכרה כהונתו כמנהל הספורטיבי בתחילת העשור הקודם, עם רשימה ארוכה של שחקני רכש שלא הוכיחו את עצמם, כולל בכר שהוחתם מהפועל תל אביב ב-2002. באותה נשימה, נטען גם כי סטיין התנגד להבאתו של יוסי בניון ממכבי חיפה, והיה מעוניין בשחקן אחר.

לא כדאי להאמין לאף מילה של ההנהלה ההיא, ובדיעבד התברר כי סטיין צדק לחלוטין. סנטאנדר ירדה לליגה השניה ב-2012, המשיכה לליגה השלישית ב-2013, ולא שבה מאז. הנוכלים הרסו את המועדון החשוב בעל המסורת המפוארת, ושברו את לבבות האוהדים. וסטיין? הוא הפך ללהיט המוערך של הליגה הספרדית, ואף הוזכר בקיץ כיורשו הפוטנציאלי של לואיס אנריקה בברצלונה בזכות העבודה הפנומנלית שעשה בלאס פלמאס בשנתיים הקודמות. זה אמנם לא קרה, אבל סטיין לקח את הקסם לבטיס, והתוצאות לא איחרו לבוא. מחר חוגג המאמן את יום הולדתו ה-59, ואת המתנה המוקדמת סידרו לו שחקניו אמש (שני) עם 0:4 מוחץ על לבנטה. ניצחון שלישי רצוף העלה את הירוקים-לבנים למקום החמישי בטבלה, מעל ריאל מדריד עליה הם גברו ביום רביעי.

עוד בנושא

ריאל בטיס עלתה למקום החמישי עם 0:4 ביתי על לבנטה
צפו בבטיס מדהימה את ריאל עם 0:1 דרמטי בברנבאו
צ'יצ'אריטו תוקף בעקבות "זיוף של תרומה של רונאלדו"

קיקה סטיין מאמן בטיס. GettyImages
מעל ריאל מדריד. קיקה סטיין עם זינדין זידאן/GettyImages

"נגרום לריאל לרדוף אחרינו"

והרי היה זה הישג מפואר – ניצחון הליגה הראשון בסנטיאגו ברנבאו של קבוצה כלשהי שאינה ברצלונה או אתלטיקו מאז 2011. למעשה, סטיין היה קרוב לעשות זאת כבר במרץ, כאשר התארח אצל האימפריה במרץ עם לאס פלמאס והוביל 1:3. צמד מאוחר של כריסטיאנו רונאלדו הציל את לוס בלאנקוס וקבע 3:3. כך נרשם תיקו שני ברציפות של סטיין מול זינדין זידאן אחרי 2:2 באיים הקנאריים בסיבוב הראשון. בשני המקרים הוא חלם על שלוש נקודות והיה מעט מאוכזב. בשבוע שעבר, המכה האחרונה היתה שלו. אנטוניו סנאבריה, בוגר לה מאסיה, נגח את השער היחיד בזמן פציעות ושלח את המאמן לחגיגות גדולות. משחק שלישי ללא הפסד מול ריאל זו בהחלט סיבה למסיבה.

הדרך בה הושג ה-0:1 הזה מרשימה אפילו יותר מהתוצאה עצמה. בטיס היתה זו שעצרה את רצף 73 המשחקים בהם ריאל מצאה את הרשת, אך היא לא עשתה זאת באמצעות בונקר. נהפוך הוא – היא הגיעה לברנבאו על מנת לנסות לשלוט בקצב. כבר לפני שנתיים, לפני המפגש הראשון מול ריאל כמאמן לאס פלמאס, נשאל סטיין כיצד הוא מתכוון לשנות את הטקטיקה, והשיב שלא צפוי כל שינוי. "נשחק כרגיל, ונשתדל לתת ליריבה לרדוף אחרי הכדור", הוא טען. וכך הוא עושה תמיד, מבלי לסטות מעקרונותיו בשום סיטואציה. העקרונות האלה מתבססים בעיקר על ההערצה הגדולה ליוהאן קרויף.

כדורגלן העבר, יוהאן קרויף. רויטרס
סטיין צפה בו בשקיקה. יוהאן קרויף/רויטרס

"אחתוך אצבע כדי לשחק עבור קרויף"

סטיין גדל על המאסטרו ההולנדי. כילד, הוא צפה בשקיקה בביצועיו על הדשא במדי איאקס על מסך שחור-לבן בטלוויזיה. כשחקן, הוא הצהיר כי יהיה מוכן לחתוך אצבע על מנת לקבל הזדמנות לשחק בברצלונה של קרויף המאמן. השניים שוחחו באירוע חברתי פעם אחת בלבד, ב-1988, בחתונתו של אוזביו סקריסטאן, חברו של סטיין מימיהם המשותפים באתלטיקו. אוזביו הפך לאחד משחקני הרכש הראשונים של קרויף בקאמפ נואו, סטיין לא נלקח בחשבון. הוא התנחם בכך שיצא לו לעבוד עם לואיס אראגונס, בזכותו אף הגיע לסגל נבחרת ספרד במונדיאל 86'. שתי הדמויות האלה עיצבו את השקפת עולמו של סטיין, אבל הוא בכלל לא התכוון ליישם אותה על הקווים אחרי שתלה את הנעליים.

אחרי שהפסיק לרוץ אחרי הכדור, שקל סטיין ללכת לכיוון מנהל עסקים. לכן, גם אחרי שהוזעק לאמן את סנטאנדר ב-2001 והעלה אותה מהליגה השניה, הוא העדיף להחליף מיד את המשרה למנהל הספורטיבי. זה נגמר מהר מהמתוכנן כאשר איש העסקים השערורייתי דמיטרי פיטרמן השתלט על המועדון בינואר 2003 והעיף את סטיין ויתר אנשי הצוות המקצועי לכל הרוחות. מאז, במשך יותר מעשור, מעטים דיברו בספרד על הפילוסוף השקט. הוא בילה הרחק מאור הזרקורים, ואחרי מספר הרפתקאות מוזרות מצא את הבית בגליסיה, שם עבד במשך שש שנים בלוגו והעלה אותה לליגה השניה.

אמני השח גארי קספארוב (מימין) מול אנטולי קארפוב. Alberto Saiz, AP
זכה לשחק מולו. גארי קספארוב/AP, Alberto Saiz

שיחק מול קספארוב, הספיד את פישר

את רוב שעות הפנאי בלוגו בילה סטיין במועדון השמחט, כי זה התחביב הגדול של חייו. "בדרך כלל אני מעדיף שחמט על פני הכדורגל", הוא אמר לא פעם, ועוד כאשר היה שחקן פעיל הדביק בחיידק חלק מחבריו, כולל מאמן ספרד הנוכחי ג'ולן לופטגי. יש לו הישגים לא מבוטלים גם מאחורי הלוח. הוא התכבד להתמודד מול שני אלופי העולם לשעבר, גארי קספארוב ואנטולי קארפוב. העניין שלו בתחום כה עמוק שהוא אף פירסם ב-2008 מאמר מפורט בעיתון "אל מונדו" לזכרו של בובי פישר, כאשר האלוף האמריקאי המפורסם הלך לעולמו. האם זה המקרה היחיד בהיסטוריה בו כדורגלן כתב הספד לשחמטאי דגול?

"כדורגל הוא כמו שחמט, רק בלי הקוביה". הציטוט האלמותי הזה מיוחס ללוקאס פודולסקי, אבל סטיין מבין באמת בשני הענפים, ומוצא קשר הדוק ביניהם, ודבריו מעניינים. "אני אוהב סדר, והוא חשוב הן בשחמט והן בכדורגל. בשני המשחקים, כולם צריכים להשתלב בהגנה ובהתקפה, וחשוב במיוחד לשלוט במרכז המגרש", הוא טוען. ואולי הארגון חשוב, אבל יש מקום גם למחשבה חופשית. סטיין היה כדורגלן יצירתי, הוא שחמטאי יצירתי, והוא יצירתי במיוחד כמאמן. הוא מעניק לשחקניו כלים טקטיים יעילים, אך לא מגביל אותם ונותן להם להתבטא. זו הסיבה לחיבור המושלם לרוח הכייפית של לאס פלמאס, שם הוא זכה לאהדה חסרת גבולות. ואיך יכול להיות אחרת? זה מאמן שאמר כי בכה מאושר כאשר צפה בביצועיו העדינים של חואן קרלוס ואלרון. "כאן מבינים אותי", אמר סטיין.

קיקה סטיין מאמן בטיס. GettyImages
המתין עד גיל 57 כדי לקבל הזדמנות ראשונה כמאמן בליגה הבכירה. קיקה סטיין/GettyImages

לו רק ג'ורדי היה קורא לו

ההכרה הגיעה אליו בשלב מאוחר מאוד, בין היתר כי הוא לא מיהר לשום מקום. לוגו התאימה לו כמו כפפה ליד, והוא המתין עד גיל 57 כדי לקבל הזדמנות ראשונה כמאמן בליגה הבכירה. אגב, אם ג'ורדי קרויף חיפש איש מקצוע איכותי עבור מכבי תל אביב בקיץ 2015, הסבירות לתשובה חיובית מצד סטיין היתה גבוהה מאוד. הוא היה הולך לישראל ברגל כדי לפגוש את ההולנדי הגדול מכולם ולעבוד עם בנו. הוא גם לא היה ממהר לברוח כמו סלבישה יוקאנוביץ' או פטר בוס. ואולם, מבחינת הכדורגל הספרדי טוב מאוד שהתרחיש הזה לא היה רלוונטי. רצה הגורל, וסטיין החל את הפריחה אחרי מותו של קרויף, ובמידה לא מבוטלת הוא ה"קרויפיסט" הכי מובהק בקרב המאמנים.

לכן היה הגיוני מבחינת ברצלונה לשקול את מועמדותו ברצינות, אבל ההנהלה בקטלוניה העדיפה מאמן עם אופי שונה בתכלית בדמותו של ארנסטו ואלוורדה. בטיס שמחה מאוד להחתים את סטיין לשלוש שנים, תוך שהיא מציינת: "סגנון המשחק שלנו יהיה קרוב יותר לדרישות האוהדים". וכך היה, באופן מיידי. סמלי כי הבכורה של סטיין היתה דווקא נגד בארסה בקאמפ נואו, והירוקים-לבנים הותירו רושם חיובי בהפסד 2:0. מאז העסק רק צבר תאוצה, והשמיים נראים הגבול ארבעה נצחונות בחמישה משחקים, כולל ההישג היסטורי בברנבאו. במחזור הבא תתארח בטיס אצל ריאל סוסיאדד, וסטיין יוכל לפטפט עם החבר אוזביו על חתונתו מלפני שלושה עשורים.

האם היה פורץ לתודעה מהר הרבה יותר לו היה נשאר על ספסל סנטאנדר בקיץ 2002? בכר, שהופיע בשני משחקים בלבד בקבוצה, מצטער מאוד שזה לא קרה. "לו קיקה סטיין היה המאמן, הייתי משחק הרבה יותר", אמר המגן הישראלי בראיון לעיתון מקומי בחבל קנטבריה לפני שש שנים. בזמן הפרסום זה נשמע כמו תירוץ, אבל בדיעבד המילים מקבלות משמעות אחרת. כי סטיין הביא את בכר ובניון ליגה הספרדית, והנסיון מוכיח שיש לו עין חדה מאוד.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully