וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרם דה לה כרם: דרכו המיוחדת של כרם משעור למכבי תל אביב

האופי המופנם, קשיי השפה, המבט המושפל מול המאמנים, הבקלאוות לחברים בנבחרת, החיבור בין הזרים לישראלים בחדר ההלבשה, מוסר העבודה הנדיר והניסיון לברוח מהתדמית של נציג המגזר. השחקנים והמאמנים שעבדו עם משעור משוכנעים: הוא מסוגל להפתיע ולהצליח גם ביורוליג

one

בווידאו: משעור מנצח את מכבי תל אביב עם 22 נקודות בהיכל

הקלישאה על הכדורסלנים שאוהבים לעבוד קשה, שבאים ראשונים לאימונים והולכים אחרונים, מוכרת כבר לכל חובבי הענף. אבל אנשי בני הרצליה מספרים כי בתופעה כמו כרם משעור הם מעולם לא נתקלו: בשנתיים האחרונות, בכל פעם שהגיעו לאולם היובל, הם ידעו בדיוק איזה מחזה יחכה להם. "הייתה בינינו תחרות, אבל תמיד כשהגעתי לחניון, האוטו של כרם כבר עמד שם וזה לא עזר לי גם כשניסיתי ממש להקדים אותו", מספר עוזר המאמן איי.ג'יי מיטניק. "כשלא היה אף אחד באולם, הוא היה מבקש מפתח כדי לבוא לזרוק, ובכל פעם בא לעבוד. כששיחקנו באירופה זה כבר הגיע למצב שאנחנו דרשנו ממנו לנוח. זה בן אדם עם המון מוטיבציה שמאוד רוצה להצליח, ומוסר העבודה שלו הוא ברמה הכי גבוהה שהכרתי".

הפגנת הרצינות הזו ממחישה אולי יותר מכל את הקפיצה המדהימה שעשה אותו שחקן, שרק לפני שנתיים נאלץ סוכנו להתחנן כדי שקבוצות ישקלו את מועמדותו - והחל מאתמול (ראשון) הוא ההבטחה הגדולה שמגיעה למכבי תל אביב.

מי שמכיר את משעור ממש לא מופתע, ולא רק מבחינת כדורסל. מהימים בבית הספר בנצרת, דרך מחלקת הנוער של הפועל עמק יזרעאל, עבור בהגעה המפתיעה לחמישייה בנבחרת הנוער ועד התקופה במכללות ובהרצליה, משעור נשאר אותו אדם - שכולם מעידים כמה הוא צנוע, שקט וביישן. אחד מהחבר'ה מצד אחד, ומי שגם משפיל מבט בכבוד בפני מאמנים ומתרחק מדיבורים על פוליטיקה, מגזריות ויחסי ערבים-יהודים כמו מאש.

עוד בנושא:

אנדרו גאודלוק עובר למילאנו: "תודה לאוהדי מכבי תל אביב על התמיכה"
עוד ישראלי בכיר עזב: יוגב אוחיון חתם לשלוש שנים בהפועל ירושלים
מכבי תל אביב תפתח את עונת היורוליג אצל באמברג ב-12 באוקטובר
להציל את הקבוצה מעצמה: הגיע הזמן למהפך של ממש ביציעי יד אליהו

כרם משעור שחקן בני הרצליה (שמאל) מול ויקטור ראד שחקן מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
מוסר עבודה נדיר. משעור מול מכבי תל אביב בעונה שעברה/יוסי ציפקיס
נדב זילברשטיין נזכר: "בא לאימונים שחקן מאוד בוסר, אתלט מדהים, עם תשוקה גדולה למשחק ומאוד רצה ללמוד. הוא עשה התקדמות גדולה"

משעור, שגדל בנצרת, פרץ בחלק האחרון של עונת 2008/09 בליגת הנוער במדי עמק יזרעאל, מה שהוביל אותו לסגל הרחב של נבחרת הנוער שהתכוננה לאליפות אירופה. "הוא הגיע לנבחרת ואף אחד לא הכיר אותו, לא ידעו מאיפה הוא בא", נזכר גיא דותן, שצבר כבר קילומטראז' בנבחרות הצעירות לפני אותה אליפות. "הוא היה מופנם כזה, לא ידע כל כך את השפה ולא דיבר יותר מדי. כולם אהבו אותו, הוא היה תמיד עם חיוך על הפנים, רצה לעזור למרות שהוא לא יזם יותר מדי שיחות. הוא הגיע עם עוד שחקן מהמגזר, מג'ד עוואד. הם היו יותר אחד עם השני מאשר עם אחרים, אבל לא הרגשנו שהוא אאוטסיידר, הוא היה חביב על כולם, כולם אהבו אותו. לא התנתק מאף אחד, פשוט תפס את הפינה שלו".

משעור, עדיין אלמוני, הלך והתקדם באימונים, כששני עוזרי המאמן דאז, נדב זילברשטיין ויניב בורגר, מזהים את הפוטנציאל. "בא לאימונים שחקן מאוד בוסר, אתלט מדהים, עם תשוקה גדולה למשחק ומאוד רצה ללמוד", מספר זילברשטיין. "הוא התקשה מאוד בעברית, לא שפה שהוא דיבר לפני זה, אבל עבד מאוד קשה, לאט לאט פילס את הדרך שלו ותפס את המקום. הוא עשה התקדמות מאוד גדולה בקמפיין הזה, עשה דברים יפים מאוד, שחקן שאף אחד לא יידע מה הוא ייתן לנו הפך לשחקן חמישייה".

בורגר מספר ש"לא ידענו איך לאכול אותו. ראינו ילד מנומס וצנוע ברמות בלתי נתפסות. כמעט משפיל מבט ביכולת שלו לעמוד מול מאמנים. עם נתונים אתלטיים יוצאי דופן, אבל בלי טיפת יסודות. לא ידענו איך לאכול אותו. אינסטינקטים טובים למגרש, יכולות ריבאונד מדהימות, ראינו אותו משחק בעמדת הפאוור פורוורד כאנדרסייז, לא ידענו איך לאכול את הגודל שלו, אבל ככל שעבר הזמן, פשוט ראינו שיש לו אינסטינקטים ותשוקה יוצאי דופן למשחק".

נבחרת הנוער יצאה לאליפות אירופה, כשמלבד השחקנים המוכרים בלט שמו של משעור, שבניגוד לעוואד לא נופה מהסגל. באתר "ספסל" בחרו להציג אותו במילים האלה: "שחקנה של הפועל עמק יזרעאל היה אלמוני עד לפני מספר חודשים... עשה קפיצת מדרגה פשוט מטורפת וגם הוא בוודאי מתקשה להאמין שהוא נוסע לאליפות אירופה".

שחקן נבחרת הנוער כדורסל כארם משעור. ברני ארדוב
בא קטן, יצא גדול. משעור בנבחרת הנוער/ברני ארדוב
שטיינהאור, ששיחק עם משוער בליגה הארצית: "יכולת לראות כבר אז שיש בכרם הרבה כישרון, ילד מאוד ביישן, אתלטי מאוד, המשחק שלו היה פחות מפותח, את הקפיצה הגדולה הוא עשה בארה"ב גם מבחינה מנטלית"

כרמל בוכמן, אחד השחקנים המובילים באותה נבחרת, מספר שמשעור הביא איתו לאליפות אירופה בקלאוות וחילק לחבריו, אלא שמתוק לא יצא לנבחרת הנוער. למרות שבמשחקו הראשון קטף 14 ריבאונדים והשחקנים בכחול-לבן ניצחו את רוסיה, ישראל הידרדרה צעד אחרי צעד ונשרה לדרג ב' של אירופה. "לא היה לנו קיץ מוצלח, ירדנו דרג", מסכם דותן, "אבל אתה רואה מישהו, אז 1.96 מטר, שדופק דאנקים על ימין ועל שמאל ועושה דברים שלא התרגלנו לראות מישראלי. כולם הופתעו ממנו. באליפות עצמה אני לא זוכר מה היה, זה חור שחור שניסיתי למחוק עם ההפסדים שהיו לנו, לא היה באמת מישהו שהיה טוב. כולנו היינו חלשים".

רגע לפני שמשעור אסף את הפקלאות ונסע לפתח קריירת מכללות, הוא הספיק להעביר עונה אחת בליגה הארצית במדי הפועל עמק יזרעאל. הוא וחברו מג'ד עוואד שיתפו שם פעולה עם אחד, תומר שטיינהאור, מגדולי שחקני הפנים שייצרה מדינת ישראל. "יכולת לראות כבר אז שיש בכרם הרבה כישרון, ילד מאוד ביישן, אתלטי מאוד, המשחק שלו היה פחות מפותח, את הקפיצה הגדולה הוא עשה בארה"ב גם מבחינה מנטאלית", נזכר שטיינהאור. "שיחקנו אז בליגה הארצית, הייתה מגמה לתת לשחקני נוער דקות בליגה הזו והוא שיחק די הרבה, אבל היה לו הרבה מה לשפר. הוא היה חלק מהקבוצה, הוא ומג'ד מגיעים מבתי ספר מאוד טובים בנצרת, החינוך שם מאוד חשוב למשפחות האלה, השקיעו המון. זאת הייתה גם המגמה של המשפחה שלו, לשלוח אותו לארה"ב, לא כל כך בשביל הכדורסל, אלא בשביל לחזור עם תואר".

מי היה מאמין אז שאת המעגל שפתח שטיינהאור בעונת 1990/91, אותה סיים עם ממוצע מפלצתי של 22.2 נקודות ו-11.7 ריבאונדים במכבי חיפה, יסגור אותו משעור רק כעבור 26 שנים. כרם, שנולד ארבעה חודשים אחרי סיום אותה עונה, הוא הישראלי היחיד מאז שהצליח להשלים עונה בממוצע דאבל-דאבל - עם 14.5 נקודות ו-10.3 ריבאונדים למשחק אשתקד בהרצליה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
"כרם הוא אחד שממעט בראיונות, אבל אז כל הזמן שואלים אותו על העניין של הערביות והוא לא מרגיש נוח עם השאלות האלה", מעיד יו"ר הרצליה, אלדד אקוניס

בשנתיים הראשונות באוניברסיטת לאס וגאס משעור לא שיחק יותר מדי, ובחר לשבת שנה אחת בחוץ כדי להצטרף למורהד סטייט בקנטאקי. הכל היה מוכן לפריצה שלו, אלא שהוא נפצע והושבת לכמעט שנה נוספת. בקיץ 2014, שנתיים אחרי ששיחק בפעם האחרונה, הוא חזר לעניינים. משעור תופקד כשחקן פנים שמשחק עם הפנים לסל בקולג' הקטן והפך מהר מאוד לשחקן משמעותי. הוא תפס ביטחון, וככל שהתקדם גם השם שלו הגיע ועלה בארץ.

כשסיים את שנתו הרביעית והחליט לחזור, ההרגשה הייתה שקבוצות ליגת העל ירצו אותו. בפועל, סוכניו התקשו למצוא לו קבוצה. "הסוכן שלו התחנן אליי שאקח אותו, שלח לי הודעות, ולא רק לי, לכולם", נזכר זילברשטיין ומסביר את הבחירה לא לצרפו לנס ציונה: "הוא היה בעמדה 4, והיה לי את טל דן, אז אמרתי שאין לי מה לעשות איתו, שזה מיותר. ייאמר לזכותו ולזכות מיקי גורקה והצוות שלו, שעבדו איתו על משחק בעמדת הסמול פורוורד, ומגיע להם קרדיט על כך".

הרצליה הלכה על משעור, אבל לקח לו זמן להתאקלם. בסיבוב הראשון של העונה הוא עמד על 5.1 נקודות ו-2.2 ריבאונדים ב-14.9 דקות, אבל במחזור ה-13 הופיע לראשונה ביד אליהו, וכרם פגש בפעם הראשונה את קבוצתו לעתיד. הרצליה אמנם הובסה 102:74 בידי מכבי תל אביב, אבל הפורוורד הפגיז 25 נקודות, שבעה ריבאונדים ומדד 30. עד תום העונה הוא נהנה מממוצעים טובים בהרבה: 10.2 נקודות ו-5.1 ריבאונדים ב-22.8 דקות.

מי שעוקב אחרי דף האינסטגרם של משעור לא יכל להתעלם מהחיבור המדהים שלו עם שחקני הקבוצה, מדי ג'יי שארפ, דרך אדום ג'קו, טוריאן גרין וסטיבן דניס. המשותף לכולם? דוברי אנגלית, השפה שיותר נוחה לו מעברית. "כרם הוא אחד שממעט בראיונות, אבל אז כל הזמן שואלים אותו על העניין של הערביות והוא לא מרגיש נוח עם השאלות האלה", מעיד יו"ר הרצליה, אלדד אקוניס, "הוא שחקן כדורסל ברמה גבוהה, הוא התחבר לכל השחקנים בקבוצה. בשנתיים שהוא היה פה, כולם פרגנו לו, הוא בחור מאוד מיוחד. התחבר גם לאמריקאים, וגם לישראלים. הוא היה בקולג' ארבע שנים, כך שהוא מכיר את המנטאליות האמריקאית וידע להתחבר לכל השחקנים, והוא היה החוט המגשר בין האמריקאים לישראלים. כקפטן הוא עשה עבודה יפה מאוד. כל השבחים שאגיד עליו לא מספיקים. הוא מאוד צנוע ועניו, לא אוהב שמחמיאים לו כל כך הרבה, הוא באמת בן אדם מיוחד במינו".

אחד מחבריו לקבוצה סיפר כי שאל את משעור בשנה שעברה על הנושא הזה, ומשעור מיהר להעביר נושא. "הוא ממש לא מתבייש בזה שהוא מהמגזר הערבי, להיפך", מספר אחד משחקני הרצליה מהעונה החולפת. "הביקור שלנו בנצרת הוכיח כמה הוא גאה בעיר וכמה העיר גאה בו. שחקנים שהיו בבית שלו בנצרת סיפרו על האהבה שיש בבית לבני הרצליה ולכדורסל, זה מדהים. הוא פשוט לא זה שרוצה להרים את הדגל, הוא כדורסלן, והוא רוצה לשחק כדורסל ולהתמקד בזה".

נבן ספאחיה עם גיא גודס טל בורשטיין. ברני ארדוב
משעור יקבל ממנו קרדיט כמו ליאור אליהו? ספאחיה/ברני ארדוב
"לקחנו אותו קודם כל זכות הוא בזכות היכולות הספורטיביות שלו, הוא אחד הישראלים הכי טובים שיש", אומר גורם במכבי. "גם נגדנו הוא הציג משחקים טובים, ואנחנו לא עוקבים אחריו מהיום. הוא צעיר ומוכשר, עם גרף התקדמות מרשים, ועם כל החילופים שעשינו בגזרת הישראלים, רצינ

השאלה כעת היא כיצד משעור ייקלט במכבי תל אביב, ומה הסיכוי שלו באמת לקבל הזדמנות להוכיח את עצמו. סיבה לאופטימיות יש לו: נבן ספאחיה היה זה שנתן לליאור אליהו את ההזדמנות בעונתו הראשונה במכבי תל אביב וקידם אותו יותר ממאמנים ישראלים שבאו אחריו. וכן, קשה שלא לתהות עד כמה משמעותית תהיה העובדה שמדובר בשחקן הראשון שמגיע למועדון הצהוב מהמגזר הערבי.

"לקחנו אותו קודם כל זכות הוא בזכות היכולות הספורטיביות שלו, הוא אחד הישראלים הכי טובים שיש", אומר גורם במכבי. "גם נגדנו הוא הציג משחקים טובים, ואנחנו לא עוקבים אחריו מהיום. הוא צעיר ומוכשר, עם גרף התקדמות מרשים, ועם כל החילופים שעשינו בגזרת הישראלים, רצינו להזרים דם חדש. ספאחיה הוא מאמן שאוהב לקדם צעירים, ואנחנו בטוחים שזה יקרה גם עם משעור וגם עם יובל זוסמן. אנחנו מאוד אוהבים את האופי של כרם. הוא עושה דברים בצניעות, אין לו קריזות של סופרסטאר, ואנחנו שמים השנה דגש מיוחד על האופי של השחקנים, לא רוצים דמויות בעייתיות".

לגבי מוצאו אמר אותו גורם: "מה שחושב לנו זה מי הוא ואיך הוא כאדם וכשחקן. עניין המוצא יחשוף את מכבי לקהל חדש, ובאמת, בלי קלישאות, אין הזדמנות יותר טובה לעשות דברים חיוביים ומקרבים, אבל זה רק בונוס לשחקן ולאדם שהוא".

האנשים שמכירים ועבדו עם משעור, בטוחים שעד שיקבל את ההזדמנות, גם בנבחרת ישראל וגם במכבי תל אביב, ימשיך לעבוד קשה. זילברשטיין: "לבן אדם יש אופי, והוא לא השתנה. הוא מאוד יוצא דופן וזה חלק מהקסם שלו, חלק מהסיבות שהוא מאוד התפתח. לילד שהגיע משום מקום וצמח לממדים שאליהם כרגע הגיע, מאוד קל להפוך לשחצן ויהיר. הוא לא שוכח מאיפה הוא בא, ולא שוכח את הדרך שהוא עבר".

וגם אקוניס, שכבר שלח את גיא פניני ושחקנים נוספים לרמות גבוהות יותר, משוכנע שמשעור מסוגל להצליח: "כרם משעור הוא משהו מיוחד, שחקן עם אישיות מיוחדת, עובד קשה, מקצוען. מגיע לו להיות ברמות הכי גבוהות, אני שמח בשבילו שהצליח להגיע לרמה שחלם עליה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
לא נציג של אף אחד. משעור/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully