וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההימור הכי גדול של קרויף: על מינוי מאמן מכבי תל אביב

12.2.2017 / 14:00

"לדעתי מינוי מאמן חדש כעת הוא מהלך קריטי שימנע ממכבי תל אביב לזכות באליפות", אומר איל ברקוביץ'. האמנם? בחינת ההברקות של קרויף כמאמן מוכיחה שיש משהו בהכרזה של הקוסם. אלא שמנג'ר מכבי תל אביב בטוח: כל ההצלחה שלו היתה זמנית, המועדון חייב מאמן קבוע

יוסי ציפקיס

"ג'ורדי קרויף מאמן כדורגל לפני שהוא מנהל מקצועי. מכבי תל אביב לא תוכל למצוא מאמן יותר טוב ממנו" (חיים סילבס. ידיד אישי וחבר לספסל הלימודים בקורס הפרו שקרויף עבר כאן בארץ. הדברים נאמרו לפני מינויו של ליטו וידיגאל)

seperator
ג'ורדי בא מולנו ואמר: '"אני רוצה שתפנימו, יש כאן את השחקנים הכי טובים בליגה בכל עמדה ואני רוצה שתאמינו יותר בעצמכם. אני בחרתי בכם. אני הבאתי אתכם כי אני יודע מה אתם שווים ולא שיניתי את הדעה שלי. אתם יכולים להוציא מעצמכם הרבה יותר"

מהיום בו שוטה ארבלדזה עזב את מכבי תל אביב, ג'ורדי קרויף הזכיר אותו פעם אחת מול השחקנים. זה היה באסיפה הראשונה שלו כמאמן זמני אחרי שהגיאורגי הלך הביתה. "שוטה שילם את המחיר", אמר אז קרויף לשחקני מכבי תל אביב. "אבל הוא לא האשם היחיד. לי יש את החלק שלי ולכם יש את החלק שלכם והחלקים שלנו הם לא פחות משמעותיים". קרויף לא חשב שיצטרך לעשות עוד הרבה אסיפות כמאמן מאז. בתכנית העבודה שלו היה להנחית תוך פרק זמן קצר מאוד מישהו שיחליף את ארבלדזה, אבל הזמן עבר, המועמדים נפלו מסיבות כאלה ואחרות והוא נשאר בפוזיציה שהוא לא אוהב, מאמן על הקווים. "אני לא איש של אימונים יומיים", אמר לאחד ממכריו כאן בארץ יממה לפני ההודעה הרשמית על מינויו של הפורטוגלי ליטו וידיגאל כמאמן מכבי תל אביב. "אני פחות מתחבר לעבודה היומית, אבל אני כן יודע לבחור שחקנים ולהרגיש מי מהם הכי מוכן למשחק מסוים. אני חושב שאני יודע לעשות את הבחירות המתאימות".

בלי שהתכוון ובלי שרצה נשאב קרויף לעמדת המאמן. בלי לדעת כמה זמן יצטרך להעביר על הקווים היה לו חשוב למן האסיפה השנייה שלו להבהיר לשחקנים שלוש נקודות. "יותר מהכל יכולת להרגיש שהוא רוצה שנשנה את הגישה ושנחזור שוב להאמין בעצמנו", העיד השבוע אחד משחקני הקבוצה. "אל תשכח שאחרי פיטוריו של ארבלדזה הקבוצה היתה על הקרשים מבחינה מנטלית. שחקנים לא הצליחו לתת גול מרוב לחץ. ג'ורדי בא מולנו ואמר: 'אני רוצה שתפנימו, יש כאן את השחקנים הכי טובים בליגה בכל עמדה ואני רוצה שתאמינו יותר בעצמכם'. הוא אמר: 'אני בחרתי בכם. אני הבאתי אתכם כי אני יודע מה אתם שווים ולא שיניתי את הדעה שלי. אתם יכולים להוציא מעצמכם הרבה יותר'".

הנקודה השנייה עליה התעכב קרויף מהיום הראשון כמאמן היתה הרצון שלו לראות יותר חברות והדדיות בין השחקנים. הוא הדגיש שמכבי תל אביב תוכל לחזור למסלול רק אם השחקנים שלא משחקים או שאפילו לא מתלבשים, ישאפו לניצחון של הקבוצה. "הוא לא אמר שמכבי תל אביב משלמת טוב גם לאלה שלא מתלבשים ולכן הם צריכים לתמוך גם מהצד, אבל הוא נתן להבין שאין שום פשרות בעניין הזה ושהוא רוצה לראות על הפנים של השחקנים שהם רוצים את טובת המועדון ולא עושים פרצופים", סיפר אחד השחקנים.

והיה גם עניין נוסף, לא פחות מהותי. מאז עזיבת ערן זהבי וקרלוס גרסיה, הרגיש קרויף שמכבי תל אביב לא מדברת במגרש. שהשחקנים לא מכוונים אחד את השני. שהם כמעט לא מוציאים מילה מהפה. קרויף ביקש באחת האסיפות שהשחקנים ידברו. שיתחילו לכוון, להזהיר, לפרגן. שתהיה תקשורת הרבה יותר טובה. "זה משהו שבאמת היה חסר מתחילת העונה כי קרלוס היה כל הזמן מדבר מאחור וערן כקפטן היה משמיע את קולו הרבה", מעידים במועדון. "אין ספק שהגעתו של שרן ייני תורמת מאוד מההיבט הזה ואת הקומוניקציה הזו רצה ג'ורדי לראות כל הזמן".

עוד בנושא

מכבי תל אביב מינתה את ליטו וידיגאל: "מתאים למועדון שלנו"
הכירו את ליטו וידיגאל, מאמנה החדש של מכבי תל אביב
מה קורה לספסל של באר שבע. יוסיפון במדור שביזות יום א'

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מאמן מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף עם גל אלברמן. ברני ארדוב
נשאב לתוך התפקיד. ג'ורדי קרויף/ברני ארדוב
בניון ויצחקי היוו נדבך עיקרי בכל הקשור לתפיסת הכדורגל של קרויף שהינה שונה מזו של ארבלדזה. הגיאורגי רצה לשלוט בכדור, רצה להניע, אם צריך גם הרבה לרוחב. קרויף חיפש מלכתחילה הרבה יותר תכלס

קרויף לא רק ביקש את הדברים, אלא גם עשה את הצעדים שלו. אם היה חשוב לו ששחקנים ייקחו מנהיגות ואם דיבר בגלוי על האכזבה שלו מכאלה שהביא למכבי וציפה שהם יסחבו את הקבוצה אחרי עזיבת זהבי, הרי שביום הפקודה וכשקבע את ההרכב הוא גם נתן להם את הכלים. יוסי בניון וברק יצחקי הם הדוגמא הטובה ביותר והם אולי יהיו הראשונים שייפגעו מחזרתו של קרויף ליציע. קרויף ציפה שבניון ויצחקי יהיו הרבה יותר דומיננטיים, אבל הוא הבין שבלי קרדיט מארבלדזה הם לא יכולים להוות דוגמא לשום דבר. הוא החליט לתת להם הרבה יותר קרדיט ושינה לגמרי את כמות הדקות שהם קיבלו.

בניון ויצחקי היוו נדבך עיקרי בכל הקשור לתפיסת הכדורגל של קרויף שהינה שונה מזו של ארבלדזה. הגיאורגי רצה לשלוט בכדור, רצה להניע, אם צריך גם הרבה לרוחב. קרויף חיפש מלכתחילה הרבה יותר תכלס. וידאר קיארטנסון אמר לא מזמן שהוא מרגיש שינוי גדול מאז שקרויף מאמן, כי השחקנים מחפשים אותו יותר ודוחפים לו את הכדורים לרחבה בתדירות יותר גבוהה. זו מישנה של קרויף וכדי שלאיסלנדי יהיה יותר קל וכדי שהוא לא יהיה בודד ב-16 מול שני בלמים, קרויף צירף אליו בחלק גדול מהמשחקים עוד שחקנים כמו יצחקי ובניון.

"השינוי הגדול הוא שאצל שוטה האריס מדוניאנין ונוסא איגייבור שיחקו המון ואצל ג'ורדי הם לא נמצאים ואנחנו משחקים עם שחקנים יותר קדמיים", קובע אחד השחקנים. "ברגע שחאריס על המגרש אז הכדורגל הוא אחר. יותר מסודר אולי אבל גם יותר איטי ופחות התקפי. ג'ורדי כל הזמן ביקש כדורגל אטרקטיבי. נגד הפועל באר שבע בחלק השני של המשחק נראינו רע מאוד, אבל אם הייתם יודעים כמה ג'ורדי דיבר איתנו לפני המשחק על זה שהוא רוצה לראות כדורגל חיובי. הוא אמר לנו: 'אתם יותר טובים מבאר שבע ורק דרך כדורגל אמיתי תנצחו את המשחק'. מה שהיה במחצית הראשונה זו היתה תולדה של כל מה שהוא דיבר איתנו. במחצית השנייה זה כבר היה אנטי כדורגל והוא ממש לא אהב את זה".

שחקני מכבי תל אביב ברק יצחקי, יוסי בניון חוגגים. מגד גוזני
הראשונים שייפגעו מחזרתו של קרויף לעמדת המנהל המקצועי. ברק יצחקי עם יוסי בניון/מגד גוזני
"כמאמן, ג'ורדי מאוד מזכיר את אוסקר גרסיה. לא תשמעו את קולו הרועם כמו בימי ארבלדזה, יוקאנוביץ' וסוזה. ג'ורדי בדרך כלל יעמוד בצד, יבחן את הדברים ויעיר בשקט אם הוא ראה משהו שלא מצא חן בעיניו"

מי שמחפש עוד סיבה לכך שקרויף לא נשאר כמאמן עד סוף העונה ימצא אותה בעובדה שלקרויף יש קושי אמיתי להגיע בכל בוקר לאימון. בנוסף לעובדה שהוא לא מסתיר את אהבתו ליציאות ליליות, חלק גדול מהשיחות שהוא מנהל מול מיטש גולדהאר הינן בשעות הלילה המאוחרות של ישראל. גם עבודה מול סוכני שחקנים היא סביב השעון. "ג'ורדי מצא את עצמו מאמן בדיוק בתקופה הכי קריטית שלו כמנהל מקצועי", מסביר סוכן שחקנים שעובד מולו. "הוא היה צריך לחפש שחקנים חדשים במקום אלה שעזבו בזמן שהיה צריך להיות נקי בראש לקראת האימונים והמשחקים. זה לא פשוט".

חלק ניכר מאימוני מכבי תל אביב מתקיים בבוקר גם כי אחר הצהריים ההמולה בקרית שלום גדולה בשל פעילות מחלקת הנוער ולכן היה קרויף צריך לשנות הרגלים ולהתעורר מוקדם. כשארבלדזה או כל מאמן אחר אימן את הקבוצה היה קרויף נוכח גם במרבית אימוני הבוקר אבל היה מגיע לעתים אחרי שהקבוצה כבר עלתה על כר הדשא. כעת הוא צריך להגיע גם לפני תשע בבוקר כדי לשבת עם הצוות שלו על ההכנה לאימון.

האימון תחת קרויף התחלק לאסיפה קצרה שהוא ערך לפני עם תשומת לב לדגשים מסויימים ואז הוא נתן לאנשיו מרחב גדול של פעולה. עוזר המאמן אלברט קאפיאס שנשאר בקבוצה אחרי עזיבת ארבלדזה היה הרבה יותר דומיננטי ומי שבכלל קיבל אור ירוק לפעול היה דומינגו מארין עוזרו האישי של קרויף שכמעט ולא נספר עד כה על ידי המאמנים שקרויף הביא ונתפס תמיד כאיש של קרויף במועדון ולא מעבר לכך. בחודש שקרויף אימן מארין היה חלק בלתי נפרד מהצוות המקצועי ולמילה שלו היתה משקל. "כמאמן, ג'ורדי מאוד מזכיר את אוסקר גרסיה", אמר גורם במכבי תל אביב. "לא תשמעו את קולו הרועם כמו בימי ארבלדזה, יוקאנוביץ' וסוזה. ג'ורדי בדרך כלל יעמוד בצד, יבחן את הדברים ויעיר בשקט אם הוא ראה משהו שלא מצא חן בעיניו. אלברט העוזר הרבה יותר בעניינים ממה שהוא היה אצל ארבלדזה".

seperator

אם קרויף היה יכול לבחור מאמן ישראלי שיחליף אותו לחיים סילבס היה סיכוי לא רע. הם הכירו בקורס הפרו שקרויף עשה כאן. סילבס יודע מה היה סוד ההצלחה של קרויף כמאמן. "התדמית הקשוחה של ג'ורדי לא נכונה", הוא אומר. "יכול להיות שזה בא לידי ביטוי מולכם בתקשורת, אבל ג'ורדי קרויף הוא איש של שחקנים. איש אמת ששחקנים מאוד מחוברים אליו. היחס שלו לשחקנים הוא של כדורגלן לשעבר, אחרי זה של מאמן ורק בסוף של מנהל מקצועי. הוא מבין את חדר ההלבשה. הוא יודע איך לדבר עם השחקנים. והכל בגובה העיניים. השחקן יודע שעומד מולו בן אדם שיודע עליו הכל. הוא כשחקן זוכר היטב מה הוא לא אהב ולכן הוא יודע מה השחקנים אוהבים ומה פחות. השחקנים יודעים שלא נעלם שום דבר מעיניו".

בכל הקשור לכדורגל, סילבס מרעיף שבחים אחרי שהפסיד לקרויף כבר פעמיים. "מבחינה רעיונית של כדורגל, הוא מאמן לכל דבר. הוא טקטיקן, הוא מבין את כל הניואנסים הקטנים במשחק. זה לא מנהל מקצועי מלמעלה שרק רוצה לנהל. שיחקתי מולו פעמיים בחודש האחרון. פעם אחת קיבלנו ארבע. בפעם השנייה בגביע הגענו לפנדלים, אבל ג'ורדי הוכיח לי כבר אחרי עשר דקות כמה הוא מבין כששינה את כל המערך כנגד הרעיון שאני הגעתי איתו מהבית. הוא מזהה כל סנטימטר על הדשא".

ג'ורדי קרויף מנהל מקצועי מכבי תל אביב עם שרן ייני. ברני ארדוב
"השחקן יודע שעומד מולו בן אדם שיודע עליו הכל". ג'ורדי קרויף/ברני ארדוב
"מפתיע שג'ורדי הנחית עכשיו מאמן", הודו מספר שחקנים בסוף השבוע האחרון. "רמזנו לו שאנחנו רוצים שיהיה איתנו, נתנו לו להבין שניתן הכל בשבילו ובסך הכל לא נשאר עוד זמן רב"

מהצד זה נראה לאייל ברקוביץ' שהשיטה של קרויף היתה זו שנהוגה בברצלונה. "הוא ניסה כמאמן לעשות ממכבי תל אביב ברצלונה בקטן. כל מה שהוא ראה בברצלונה הוא ניסה להביא למכבי עם הפרופורציות הנכונות כמובן לכדורגל הישראלי. אני חושב שזו טעות להנחית כרגע מאמן במקומו. מה יש לשנות, אם הכל התחבר? לדעתי מינוי מאמן חדש ברגע הזה הוא מהלך קריטי שימנע ממכבי תל אביב לזכות באליפות".
ביום רביעי שעבר בגביע מול מכבי פתח תקווה, קרויף ישב וכמעט לא קם מכסאו. רק כאשר ערך חילופים הוא כיבד את המוחלף בקימה עד לקו החוץ כדי לחבק וללטף לו את הראש. כשארון שוינפלד הוחלף, קרויף בדיוק קם לראשונה ולא כדי לברך את השחקן שיצא. הוא כיוון את אוסקר סקאריונה לעמדה של שוינפלד בשפיץ ולא הספיק לכבד את החלוץ האמריקאי שכבר התיישב ארבע שורות מעל המאמן. קרויף לא שכח. הוא טיפס עד לשוינפלד והודה לו על המשחק הראשון בו פתח בהרכב.

"אני מאמין לו כשהוא עושה את זה", העיד מאוחר יותר אחד משחקני הקבוצה שצפה בקרויף. "זה לא משחק וזו לא הצגה. ג'ורדי מכבד ולא מערבב. אני יודע שיש כאלה שחושבים ההפך אבל מרבית השחקנים במכבי תל אביב רואים בו דמות. איש של מילה שתמיד יהיה לטובת השחקנים. אם מחפשים את השינוי הגדול מארבלדזה, זו העובדה שג'ורדי אמר שלכל אחד יש סיכוי והוכיח את זה בפועל. אצל שוטה המלים היו יוצאות ואיתן ההבטחות אבל במשחק זה תמיד היה אותו הרכב. צריך לקוות שוידיגאל גם יהיה איש של מילה ושלכל אחד יהיה סיכוי אמיתי להיות בהרכב".

קרויף משוכנע שהיה נכון להנחית גם בנקודת הזמן הזו מאמן חדש. גם אם מדובר בנוחות שלו ואולי אפילו באגואיסטיות, הוא עומד על כך שהישגיו כמאמן על הקווים היו זמניים ושלאורך תקופה מכבי תל אביב חייבת מאמן בכל רמ"ח אבריו. מה שבטוח מדובר בסוג של הימור, בטח ברגע הזה בו הכל הולך למכבי. "מפתיע שג'ורדי הנחית עכשיו מאמן", הודו מספר שחקנים בסוף השבוע האחרון. "רמזנו לו שאנחנו רוצים שיהיה איתנו, נתנו לו להבין שניתן הכל בשבילו ובסך הכל לא נשאר עוד זמן רב. צריך לקוות שנתחבר מהר לוידיגאל ושהמומנטום הנהדר בו היינו, לא יילך לאיבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully