וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטה ארבלדזה בראיון בלעדי: "הייתי ראוי להזדמנות למקצה שיפורים בינואר"

12.1.2017 / 15:15

"אמרתי לטל בן חיים – למה אתה חושב שאני נגדך. לתגובות הקהל יש חלק במה שקרה לדור פרץ. מי שיבחן מקרוב יראה שעשיתי דברים מאוד יפים במכבי". שוטה ארבלדזה שובר שתיקה מאז הפיטורים וחושף מה בדיוק קרה במועדון בשנה האחרונה ובימים בהם עזב. ראיון בלעדי, חלק א'

יוסי ציפקיס

בווידאו: ג'ורדי קרויף מסביר במסע"ת את הסיבות לפיטורי ארבלדזה

"בבוקר של המשחק מול בית"ר ירושלים, נפרדתי מאשתי ושני הילדים", מתחיל לתאר שוטה ארבלדזה. "הם היו אצלי בביקור די ארוך בגלל הסמיכות לחג המולד. הבן הגדול שלי לומד באוניברסיטה באנגליה. אשתי והבת הקטנה גרות באיסטנבול. הם רצו להישאר עוד קצת אבל אני קצת חששתי. בתוך תוכי היה משהו שגרם לי לחשוב שאולי אחרי המשחק הזה בירושלים, דווקא בעיר הזו שאני כל כך אוהב, אסיים את הדרך שלי במכבי תל אביב. ואז אמרתי להם שעדיף שהם יטוסו בבוקר המשחק כדי שאם יקרה משהו ואקבל הודעה שאני מפוטר, הם לא יראו אותי ברגע הקשה הזה".

אמש, בזמן שמכבי תל אביב שיחקה בנתניה נגד הפועל רעננה, המריא שוטה ארבלדזה הביתה לאיסטנבול. הוא המאמן הזר הראשון שפוטר בעידן ג'ורדי קרויף ועם הכתם הזה הוא יצטרך להסתובב עוד הרבה זמן. רגע אחרי שסיים לארוז את חפציו, התיישב לראיון מקיף ובלעדי על התקופה שלו במכבי תל אביב. שלוש שעות ישב וענה על הכל. לא התחמק מדבר. החלק הראשון מובא כאן כעת והחלק השני יפורסם בסוף השבוע.

עוד בנושא

שחקני מכבי תל אביב נפרדו מארבלדזה באימון: "אנחנו מצטערים"
ג'ורדי קרויף כבר בחר את המאמן הבא, מחכה לאישור של גולדהאר
גולדהאר ישתכנע למנות את גיא לוזון למאמן מכבי תל אביב?
קרויף מרוצה מהניצחון 1:4 על רעננה: "השחקנים הוכיחו מחוייבות"

שוטה ארבלדזה לשעבר מאמן מכבי תל אביב. יניב טוכמן, מערכת וואלה!
הרגיש שהפרידה קרובה. שוטה ארבלדזה/מערכת וואלה!, יניב טוכמן
"ג'ורדי רצה שאצליח כאן יותר מכולם. מי הכיר אותי בישראל? הוא היה האיש שרצה אותי. אני יכול רק להודות לו על זה שהוא הביא אותי לישראל והראה לי את המדינה היפה הזו"

"היה משחק רע בירושלים", חזר ארבלדזה ליומיים האחרונים שלו כמאמן מכבי תל אביב. "רע מצד מכבי תל אביב, רע מצד בית"ר ירושלים. בדרך לתל אביב באוטובוס הרהרתי לא מעט. היה ברור שזה היה משחק שהיינו צריכים לנצח ולצמק את הפער מהפועל באר שבע לחמש נקודות. אני יכול לבוא ולומר שאנחנו פיספסנו, אבל בסוף היום זה בדרך כלל בא למאמן. למחרת הגעתי לקרית שלום לאימון שחרור. התנהגתי כרגיל, דיברתי עם השחקנים. אפילו התחלתי להתייחס למשחק הגביע מול בני לוד. הייתי מאוכזב. כולם היו מאוכזבים מזה שהפסדנו לבית"ר, אבל עוד לא הייתי בטוח שאני מסיים".

ביום שלישי אחרי האימון החלו לצוץ השמועות שאתה תפוטר.

"ביום שלישי? זה היה בכל יום בחמשת השבועות האחרונים. בכל יום מישהו כתב או אמר שזה יהיה היום האחרון שלי בתפקיד. אם יש 30 ימים בחודש ואתה כותב בכל יום שאני אפוטר, אז ביום אחד אתה תהיה צודק, לא?".

איך זה קרה?

"ג'ורדי צילצל אלי וביקש שאבוא לפגישה איתו ועם מורן מאירי ושם הוא בישר לי על ההחלטה".

היה לו קשה?

"מאוד. ראיתי על הפנים שלו שקשה לו. ג'ורדי רצה שאצליח כאן יותר מכולם. מי הכיר אותי בישראל? הוא היה האיש שרצה אותי. אני יכול רק להודות לו על זה שהוא הביא אותי לישראל והראה לי את המדינה היפה הזו".

אתה המאמן הראשון שמפוטר בתקופת ג'ורדי קרויף.

"מישהו תמיד צריך להיות הראשון, לא?".

לא טוב לקריירה שלך ובגלל זה ג'ורדי אולי משך את זה הרבה זמן כי הוא לא רצה שיהיה לך כתם כזה.

"ברור שהפיטורים לא טובים לקריירת האימון שלי".

יתר המאמנים הזרים שג'ורדי הביא קפצו מדרגה בזכות התקופה במכבי תל אביב והנה אתה היחיד שהולך הביתה ולא ברור איך זה ישפיע עליך.

"קודם כל אני יכול להרגיע אותך שיש לי כבר שתי הצעות שקיבלתי משני מועדונים שרוצים אותי אבל לא מדובר במדינות כדורגל טובות, כך שאני לא חושב שאקח את זה. אבל ברור שהייתי רוצה שזה יסתיים אחרת. אני צריך לקחת את מה שקרה כאן כעוד נסיון לקריירה שלי. היו תקופות שכל כך נהניתי ממכבי שלי. שיחקנו כדורגל טוב, התקפי, החזקנו הרבה בכדור. היו גם תקופות טובות".

הפיטורים האלה לא יפגעו בקריירה שלך?

"איך אני יכול לדעת? ברור שעדיף היה לסיים כאלוף ולא ללכת הביתה באמצע העונה. אבל אם מישהו ירצה לבחון מקרוב מה עשיתי במכבי, הוא ימצא שעשיתי גם דברים מאוד יפים".

מאמן מכבי תל אביב שוטה ארבלדזה עם ג'ורדי קרויף. מכבי תל אביב, אתר רשמי
"ראיתי על הפנים שלו שקשה לו". שוטה ארבלדזה עם ג'ורדי קרויף/אתר רשמי, מכבי תל אביב
"אני לא חוקר שצריך למצוא מה קרה מאחורי הקלעים. בעיני זה כמו קוץ בתחת, אז למה אני צריך בכלל לעסוק בזה? מה, אני צריך עכשיו להסתובב עם מאה קילו על הכתפיים כי אני לא יודע של מי היתה ההחלטה? ג'ורדי צריך לעשות את העבודה שלו ומיטש הוא הבעלים"

אתה מבין את ההחלטה לפטר אותך?

"ברור שאני מאוכזב ואני חושב שהייתי ראוי לקבל הזדמנות למקצה שיפורים בחלון ההעברות הנוכחי. אבל אני מכבד את ההחלטה. אתה יודע, סיימתי את קריירת המשחק שלי בברנבאו נגד ריאל מדריד. הפסדנו 2:5 אבל אף פעם לא אמרתי את זה, אלא תמיד אמרתי שסיימתי לשחק כדורגל מול ריאל מדריד הגדולה. אז בסופו של יום אתה אומר את הדברים שחשובים לך. אם הייתי מסיים היום את קריירת האימון שלי, בטוח שהייתי עצוב יותר. אבל אני מסתכל על העתיד ומאמין שהוא יהיה הרבה יותר ורוד".

אתה האמנת שתקבל הזדמנות בחלון ההעברות הזה להביא שחקנים חדשים למכבי?

"אלה היו התחושות והתקוות שלי. כשהגעתי למכבי היו לנו בעיות ידועות. ערן זהבי עזב, קרלוס גרסיה עזב. הם היו שניים מהעוגנים הכי חזקים של השנים היפות ביותר של מכבי תל אביב. אתם לא הפסקתם לשאול איך מכבי תסתדר בלעדיהם. לא חשבתם הרי שנוכל להתאושש מהעזיבות האלה כל כך מהר ועשינו את זה. ברור שכמאמן היו לי תכניות ותקוות שנשנה דברים בחלון ההעברות הזה".

לא אמרת את זה לג'ורדי?

"ג'ורדי ואני ניהלנו שיחות כל יום בחצי השנה האחרונה. שנינו ידענו איזה רופא צריכה מכבי ואילו תרופות מכבי צריכה. ברור שהוא ידע את דעתי".

בטור שלו בטלחרף ההולנדי ג'ורדי אמר שההחלטה לפטר אותך היתה שלו, אבל אנחנו יודעים שהיא הגיעה יותר מהכיוון של מיטש גולדהאר.

"מה זה משנה? מה זה חשוב לי? אני לא חוקר שצריך למצוא מה קרה מאחורי הקלעים. בעיני זה כמו קוץ בתחת, אז למה אני צריך בכלל לעסוק בזה? מה, אני צריך עכשיו להסתובב עם מאה קילו על הכתפיים כי אני לא יודע של מי היתה ההחלטה? ג'ורדי צריך לעשות את העבודה שלו ומיטש הוא הבעלים. אם מיטש נתן את ההוראה, ג'ורדי היה צריך לבצע אותה. אם זה היה אחרת, אז זה היה אחרת. אני יודע שזה יכול היה להיות אחרת".

שחקן מכבי תל אביב, טל בן חיים. ברני ארדוב
"לפני שטל בן חיים אוהב אותי, הוא אוהב את המועדון שלו"/ברני ארדוב
"מי אוהב אותי? אתם בתקשורת אהבתם אותי? מה זה לאהוב בכדורגל? כשהתוצאות לא טובות אף אחד לא אוהב את המאמן. כשלא מנצחים זה הכי קל להגיד שהמאמן איבד את השחקנים. זו האמירה הכי שכיחה בתקשורת ובעיניי גם הכי שטחית"

זה לא מוזר שלא פגשת מעולם את הבעלים?

"אם הוא היה בא לכאן ולא היה טורח לפגוש אותי זה היה מוזר. אבל הוא לא הגיע בשנה האחרונה לישראל וזו זכותו. שוחחתי איתו בטלפון פעמיים או שלוש".

לפני שחתמת במכבי?

"לא. רק אחרי שחתמתי".

דיברת עם מיטש גם בתקופה הרעה?

"כן ודאי. פעם אחת הוא התקשר ופעם אחרת אני התקשרתי. הוא שאל מה אני חושב על המצב וכמובן שאמרתי לו את דעתי. החלפנו דעות על איך שהמועדון הזה צריך להמשיך".

דיברתם אולי גם על חדר ההלבשה? הרי כתבנו ואמרנו שאיבדת את חדר ההלבשה ולכן שילמת את המחיר.

"מעולם לא נכנסתי לחדר ההלבשה של השחקנים בקרית שלום, אז איך אני יכול לאבד אותו?".

השחקנים אולי הפסיקו לאהוב אותך?

"מי אוהב אותי? אתם בתקשורת אהבתם אותי? מה זה לאהוב בכדורגל? כשהתוצאות לא טובות אף אחד לא אוהב את המאמן. כשלא מנצחים זה הכי קל להגיד שהמאמן איבד את השחקנים. זו האמירה הכי שכיחה בתקשורת ובעיניי גם הכי שטחית".

אז השחקנים היו איתך עד הרגע האחרון?

"שום מאמן לא יכול לומר שהשחקנים איתו כל הזמן. שמע, כשחקן החלפתי עשרים מאמנים. לא אימנו אותי מאמנים ערבים ולא מאמנים סינים, אבל אימנו אותי גרמנים, ספרדים, רוסים, הולנדים, גיאורגים. מכל המדינות. תמיד שיחקתי. בכל הקבוצות שיחקתי והייתי פייבוריט. אבל אם היית שואל אותי אם אני אוהב את המאמן הייתי אומר לך: 'אוהב? אני לומד מהמאמן או שאני לא לומד'. לא מעבר לזה".

אבל אתה לא יכול לומר לי שטל בן חיים הבלם לא אהב אותך. הרי לקחת אותו אחרי עונה קשה כשהוא כבר היה עם רגל וחצי בחוץ ולא עשית חשבון לזה שג'ורדי הביא את פיליפנקה.

"טל בן חיים לא שיחק בעונה שעברה והוא גם לא התחיל לשחק אצלי בהרכב בקיץ. אבל הוא היה ראוי לאמון שנתתי בו. לפני שטל בן חיים אוהב אותי, הוא אוהב את המועדון שלו, הוא אוהב את העבודה שלו והוא הראה שלמרות הגיל המתקדם, הוא יכול עדיין להביא את מה שצריך לקבוצה".

דור פרץ מכבי תל אביב מול עמראן אלקינאווי בני לוד. ברני ארדוב
"באימון זו לא חוכמה להיות טוב". דור פרץ/ברני ארדוב
"אמרתי לו: 'טל אם אתה רוצה להמשיך להתווכח על כדור החוץ הזה ולא רוצה להתאמן, אז אתה יכול להפסיק את האימון וללכת לחדר ההלבשה ולעשות מקלחת קרה כדי להירגע'. אלה דברים שנאמרים על ידי מאמנים לא פעם. זו היתה תקרית של שמונה שניות, לא יותר"

לצד בן חיים, הותרת הרבה שחקנים ממורמרים.

"הייתי הגון וישר עם כל השחקנים. כל מי שהיה ראוי לשחק, שיחק. כיבדתי את כולם. כל ההחלטות שלי היו מקצועיות".

את דור פרץ כמעט מחקת.

"דור פרץ היה השחקן הכי טוב שלנו במוקדמות הליגה האירופית. יש לו חמישה בישולים לגולים ולדסה יש רק אחד".

כמגן ימני והוא בכלל רוצה להיות קשר.

"כשהוא שיחק כמגן ימני במקום דסה, הוא לא אמר לי שהוא לא רוצה לשחק בתפקיד הזה. אני מעריך מאוד את דור. הוא יכול לשחק בהרבה תפקידים".

אז למה הוא לא המשיך?

"כי הוא ירד ביכולת ואני תולה את זה גם בתגובות של הקהל לכל הרמה לא טובה שלו או לכל מסירה לא נכונה שלו. הוא בחור צעיר והוא ילמד להתמודד עם הלחץ. באימון זה לא חוכמה להיות טוב. אין קהל, אין תקשורת, אין לחץ. צריך לעשות את הדברים גם מול אלפי אנשים".

לקח לך הרבה זמן עד שנתת צ'אנס לשגיב יחזקאל.

"שגיב הגיע אלינו בספטמבר, רגע לפני שחלון ההעברות נסגר. מה חשבתם שהוא ישר יכנס לעניינים?".

אם הוא מסי או רונאלדו כן.

"הוא מסי או רונאלדו? הוא שחקן מוכשר ובגלל זה מכבי תל אביב הביאה אותו".

הסיפור המרכזי ביחסים בינך לבין השחקנים היה הסיפור של טל בן חיים החלוץ.

"בשמונת המשחקים הראשונים הוא כבש 11 שערים".

ואז טסתם למשחק נגד אלקמאר בהולנד והתרחשה התקרית עם עוזר המאמן שלך וכדור השלג החל להתגלגל.

"מבחינתי לא קרה שום דבר מיוחד בהולנד".

למחרת האימון הוא פתח כקפטן מול אלקמאר והוחלף ואז הגיע המשחק מול מכבי חיפה שהוצאת אותו בהפסקה ואיבדת אותו לתמיד.

"כל מה שקרה עם טל בן חיים היה מקצועי. כל החלטה שקיבלתי לגביו, היתה מקצועית".

לא הושפעת ממה שקרה בהולנד?

"שמע, באותה תקופה הכרתי רק קללות בעברית. אני לא יודע מה טל או כל שחקן אחר אמר. ויכוחים בין שחקן למאמן מהסוג הזה תוך כדי אימון הם משהו רגיל וזה קורה בכל אימון. באותו אימון היה ויכוח בין טיטי (טל בן חיים) לבין אלברט (עוזר המאמן) האם הכדור יצא או לא יצא. אמרתי לטל שאני אפילו לא ראיתי אם הכדור יצא או לא. שום דבר גדול לא קרה באותו אימון. אמרתי לו: 'טל אם אתה רוצה להמשיך להתווכח על כדור החוץ הזה ולא רוצה להתאמן, אז אתה יכול להפסיק את האימון וללכת לחדר ההלבשה ולעשות מקלחת קרה כדי להירגע'. אלה דברים שנאמרים על ידי מאמנים לא פעם. זו היתה תקרית של שמונה שניות, לא יותר. אתה יודע מה? אפילו לא תקרית, זו היתה פלאברה שכל אחד זורק כמה מלים. אלברט לא בא ואמר לי משהו חריג. אם הוא היה בא ואומר שטיטי קילל, זה היה משהו אחר. אבל אלברט לא ייחס לזה חשיבות".

אבל העובדות הן שאחרי אותו סיפור בא המשחק מול מכבי חיפה ואחרי זה הוא לא פתח נגד באר שבע ואיבדת אותו ואולי את כל הקבוצה.

"הוצאתי אותו נגד מכבי חיפה כי הוא היה רע. מה הבעיה? אסור לי כמאמן להוציא שחקן בהפסקה אם הוא לא טוב? טל הוא השחקן הכי טוב בליגה בישראל והקדשתי לו הרבה זמן אחרי מה שקרה. הייתי אומר לו: 'טיטי, למה אתה חושב שאני נגדך? אתה השחקן הכי טוב בישראל. אתה נותן כזה גול לבופון. אתה חושב שאני רוצה לשבת על הענף ולחתוך אותו?'".

למה הוא לא פתח נגד באר שבע?

"כי חשבתי שהוא בתקופה לא טובה. לפני באר שבע היו שלושה משחקים בהם הוא לא שיחק טוב. היה לי את אוסקר סקאריונה וחשבתי שהוא ישחק בעמדה הזו ויוכל להביא לי יותר".

אתה לא מצטער על דברים שעשית מולו לטוב או לרע?

"לא. אני לא טיפש. אני מעולם לא רב עם שחקנים. אני צריך את השחקנים שלי. לא עשיתי שום טעות עם טל בן חיים".

מאמן מכבי תל אביב שוטה ארבלדזה עם טל בן חיים החלוץ. ברני ארדוב
"כל מה שקרה עם טל בן חיים היה מקצועי. כל החלטה שקיבלתי לגביו, היתה מקצועית". שוטה ארבלדזה/ברני ארדוב

מה תרגיש אם מכבי הזו אחריך תתחיל לתת הצגות?

"ראשית אהיה שמח. דבר שני, אצלי לא היו הצגות? הדרבי הזה שאמרתם מאז 1970 לא היתה תוצאה כזו, לא היה הצגה? אנשים באו אלי אחרי המשחק ואמרו לי: 'שיחקתם כמו ברצלונה. חצי שעה הנעתם את הכדור בכלי שהפועל נגעה בו'. אני זוכר שהכנסתי את ברק כחילוף בסוף וזה היה יום ההולדת שלו. הוא רצה להבקיע את הששי והיה עצבני שהאריס וכל האחרים הניעו את הכדור מאחור ולא מסרו לו קדימה לאזור המסוכן. ברק הוא בחור מאוד חכם וראיתי שהוא עצבני בדקות האלה בסיום, אז חיבקתי אותו בסוף והרגעתי אותו והוא הבין שהחבר'ה נהנו להעביר עוד מסירות מאחור אחרי שסיימו את העבודה ונתנו חמישייה. אז בתקופה ההיא הייתי מאמן טוב, והיום אני מאמן רע?".

בחלק השני שיפורסם בסופ"ש:

הדברים שהכעיסו אותו, הקושי לספסל את בניון, הקרדיט המוגזם למדוניאנין ואיגייבור והקשר יוצא הדופן ליוהאן קרויף.

מאמן מכבי תל אביב שוטה ארבלדזה. מגד גוזני
"אני לא טיפש, אני מעולם לא רב עם שחקנים". שוטה ארבלדזה/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully