וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדר עולמי חדש: איך העזיבה של ערן זהבי תשנה את הכדורגל הישראלי

17.6.2016 / 13:30

ההזדמנות של מכבי חיפה, החוסר האמיתי של מכבי תל אביב, היתרון הסיני והאתגר ההולנדי. חמי אוזן על החתימה של ערן זהבי בגוואנגז'ו הסינית, שמשנה את כל התמונה בענף ובממלכת מיטש גולדהאר

ברני ארדוב

בווידאו: ערן זהבי שובר את שיא הכיבושים בליגת העל

1. סדר חדש בליגה

עזיבת ערן זהבי לליגה הסינית היא מכה לא קטנה מבחינה שיוווקית ומקצועית עבור ליגת העל הישראלית. אבל באותה מידה זו גם ברכה, הכרזה על סדר חדש. נכון, הליגה מאבדת את השחקן הכי איכותי והכי מרגש שלה, אבל מצד שני – ממתי אנחנו צופים בכדורגל ישראלי בגלל איכות? אנחנו עושים זאת בגלל הרגל, בגלל תחרות, בגלל מסורת, בגלל עניין, וליגה ללא ערן זהבי יכולה לפתוח דלת לקהלים חדשים שדוכאו ולא הצליחו להתרומם.

את עזיבת זהבי לסין אפשר לדמות להודעת הפרישה של אלכס פרגוסון. מרגע שהשליט הבלתי מעורער ומגנט התארים, ההישגים והשיאים יצא לגמלאות, כל ההיררכיה בליגה האנגלית השתנתה. לסטר זו רק אחת התוצאות של ערבוב הקלפים שעדיין נמשך בפרמיירליג. מה שנראה בלתי אפשרי, הפך לאפשרי. מה שנראה לא הגיוני, הפך פתאום הגיוני. היכולת שלך להפתיע הפכה ריאלית. הכבישים שהובילו קבוצות אחרות להצלחות נפתחו.

זה מה שצפוי לקרות בליגת העל. למכבי חיפה יש הזדמנות היסטורית לקום מהקרשים ולצאת לדרך חדשה. הפועל באר שבע אמורה לחזק את מעמדה. בית"ר ירושלים יכולה לחשוב על קצת יותר ממקום מנומס בצמרת. הכל נפתח מחדש. משחק פוקר שונה לגמרי יוצא לדרך כעת. מי שיידע לקחת את הקלפים הנכונים, עשוי לזכות בקופה החדשה.

עוד בנושא:

עסקת זהבי נסגרה, אם ישוב לישראל ישחק רק במדי מכבי תל אביב
שלוש וחצי שנים של הצלחה: רגעי המפתח של ערן זהבי במכבי תל אביב
קריאה אחרונה לג'ורדי: כך מכבי תל אביב תשכח מזהבי. טור דעה

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הקלפים מתערבבים מחדש. זהבי/ברני ארדוב

2. החוסר האמיתי של זהבי

גם מכבי תל אביב יכולה למצוא את עצמה בפסגה בסיטואציה שנוצרה. העובדה שליגת העל עוברת לסדר חדש לא אומרת שקרויף לא יבנה קבוצה מנצחת. גם בלי זהבי. כן. החיסרון המקצועי של זהבי הוא ענק, אבל החיסרון האנושי עשוי להיות גדול יותר. כי זהבי, לפני כל השערים שהוא נתן ואותם יצטרכו כעת להשלים, הוא מכבי תל אביב. הוא הלויאליות של השחקנים למועדון, הוא השקט בחדר ההלבשה, הוא הנאמנות המוחלטת לאוהדים. ספק אם היה לקבוצה כלשהי מנהיג כל כך מסור וכל כך משפיע לחיוב כמו זהבי. שחקנים שהלכו אחרי הגישה שלו ילכו מעתה אחרי גישה של מנהיגים אחרים.

חדר ההלבשה של מכבי תל אביב עובר כעת לידיים של בניון וטל בן חיים הבלם - שתי צ'ילבות שקשה להאמין שהיה מישהו שחשב לאחד ביניהם מחדש אחרי מה שקרה בנבחרת. חדר ההלבשה יכיר מעתה גם את טל בן חיים החלוץ בלי האיש שהרגיע אותו מעט. אומרים שמכבי תל אביב רוצה את גולסה ואת אלירן עטר, אבל גם הם הפכים מוחלטים של האיש שעוזב לסין. ערן זהבי היה המוציא לפועל האמיתי של הרעיונות של גולדהאר וקרויף. רעיונות שקודם כל מחפשים את האדם ורק אחרי זה את השחקן. הרעיונות האלה הביאו למכבי תל אביב הרבה מאוד הישגים, בלי קשר לאיכות הקבוצה מבחינה מקצועית. כל זה נגמר. גם אם קרויף יבנה קבוצה יותר טובה כעת, החוסן המנטלי שהעניק ערן זהבי יחסר מאוד בדרך.

עוד בנושא:

לחץ על גולסה, אופטימיות לגבי עטר, ג'ורדי מתמקד בזרים: מכבי ת"א ביום שאחרי
המדים החדשים של זהבי: הרשת גועשת בעקבות עזיבתו של כוכב מכבי תל אביב
ארון שוינפלד במגעים מתקדמים עם מכבי תל אביב, גם הפועל באר שבע גיששה

יוסי בניון שחקן מכבי תל אביב בשדה התעופה. מגד גוזני
בור מנטלי לא פחות ממקצועי. בניון/מגד גוזני

3. ההחלטה הנכונה של זהבי

ערן זהבי, כמובן, לקח החלטה נכונה כאשר אמר כן להצעה הסינית. קודם כל, כלכלית אי אפשר לשפוט כדורגלן. כל אחד מאיתנו היה אומר כן לסכומים כאלה. וגם כל שגרירי הכדורגל הישראלי בעבר לא יכולים להשמיץ אותו שכל הסיפור כאן זה כסף. כל כדורגלן ישראלי שיוצא לאירופה עושה זאת גם כדי לחזור עם חבילות של דולרים. השיקול הכלכלי ביציאה לחו"ל הוא אחד המרכזיים. זהבי, בזכות מספרים נדירים שבולטים למרחוק אפילו מישראל הקטנה, קיצר את כל התהליך הזה. זהבי לא צריך להתחיל בקבוצה קטנה בחו"ל כדי להגיע בסוף לחוזה הגדול. הוא עושה זאת ישר.

זהבי, אוטוטו 29, יחזור לישראל בגיל שיהיה לו עוד מה לתרום ולהשפיע. כעת, אין לו כאן יותר פסגות. הפוגה של מספר שנים תרענן את המצב הזה ותגרום לקבוצות לחזור ולהילחם עליו כשיסיים את ההרפתקה הסינית. שזה אידיאלי עבורו. הוא ימצא כאן פסגות נוספות כשישוב. נכון, עדיף היה לעשות זאת דרך קבוצה בליגה אירופית בכירה, אבל זהבי עשה בישראל מספיק דברים כדי שסימן השאלה הזה יעלם כמעט לחלוטין. הצלחה בליגה הסינית הקשה והלא מוכרת תעלים זאת אפילו לחלוטין.

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב. ניב אהרונסון
כן, השיקול הכלכלי עמד בראש מעייניו ואין בושה בזה. זהבי/ניב אהרונסון

4. המבחן הגדול של ג'ורדי

ג'ורדי קרויף נאחז במשך שלוש שנים בהחלטה המבריקה להביא את ערן זהבי. בכל פעם ששחקני הרכש שלו לא הרשימו, בכל שלב שבו נראה שמכבי תל אביב שבעה, בכל רגע שבו נדמה היה שזה הסוף – הגיע לו ערן זהבי וסתר כמעט תמיד את התחזיות והציל את המנג'ר שלו. הדוגמה הכי טובה היתה בקיץ, כשמכבי תל אביב היתה בדרך לפיאסקו אירופי גם בגלל בניית קבוצה לא מספיק מרשימה. כולנו זוכרים איך זה נגמר, והכל בזכות שחקן אחד. מכבי תל אביב סיימה עונה אמנם בלי תואר, אבל עם הישג שחיפה על הכל: ליגת האלופות.

כעת קרויף יצטרך להראות שהוא יכול בלי זהבי. תחילת דרכו במכבי תל אביב סומנה לא אחת בזכות ההחלטה – שלו או של גולדהאר – להפריד בין יצחקי לעטר. כעת נראה שקרויף זנח לגמרי את העיקרון. שחקנים מאוד בעייתים חדרו למכבי תל אביב בכל הנוגע למשמעת ושקט ארגוני. גם אם קרויף יביא בכסף שנכנס כעת זרים יותר נוצצים ממה שכבר עשה בעבר, שאלת החומר האנושי שקיים במכבי תל אביב תמיד תעיק.

בכל מקרה, קרויף יותר לא יוכל להסתיר את הפאשלות שלו בנוגע לרכש. זרים יקרים הוא כבר הביא לכאן, ולרוב לא הרשים. האם זרים נוצצים יותר ישנו מהותית את התמונה? עבור קרויף זאת שאלת מפתח.

ג'ורדי קרויף המנהל הספורטיבי של מכבי תל אביב. ברני ארדוב
יכול בלי? ג'ורדי/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully