וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפועל באר שבע – מכבי תל אביב: למי יש יתרון בעמדת המאמן?

20.3.2016 / 11:30

הערך המוסף של הזר. הלחץ הגדול על הישראלי. כריזמה, טקטיקה, שיחות עם פסיכולוג וצפייה מיוחדת בוידיאו. סדרת ההשוואות שלנו למשחק העונה מגיעה לסיומה: בכר מול בוס

מערכת וואלה!

"אתה רוצה לשמוע את האמת?", יורה גורם במכבי תל אביב. "אנחנו יותר חוששים מצמד המשחקים שמחכה לנו בפלייאוף מול בית"ר ירושלים. אתה שואל למה? כי באר שבע משחקת כמונו. מסודר, ברור, עם שיטה ובית"ר הכי רחוק מזה. אין לנו בעיה מול קבוצה שאנחנו יודעים להיערך אליה. אם המשחק הזה היה מול בית"ר, הייתי חושש הרבה יותר".

סיקור מיוחד: כל העדכונים, הכתבות והניתוחים למשחק העונה

20:55, ערוץ 1: הפועל באר שבע מארחת את מכבי תל אביב

פרויקט ההשוואות: מי עדיף - מיטש גולדהאר או אלונה ברקת?

פרויקט ההשוואות: למי משתי המוליכות יש סגל ישראלי טוב יותר?

פרויקט ההשוואות: מי מבין השתיים נהנתה יותר מטעויות שיפוט?

המוסר הטוב בליגה? איציק יצחקי על הדעיכה של אובידיו הובאן

הרעב חזר: פז חסדאי על שחקני המפתח בהתאוששות הצהובה

פטר בוס מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
מרגיע את כולם בקרית שלום. פטר בוס/קובי אליהו

קור רוח ונסיון: יתרון קל לבוס

כבר יותר מחודש שפטר בוס הוא זה שמרגיע את כל הסובבים אותו בקרית שלום. באר שבע רצה כמו מטורפת. השיגה ניצחון אחרי ניצחון ונדמה היה שאי אפשר יהיה לעצור אותה. פער חמש הנקודות איים לגדול כי מכבי תל אביב נראתה בנסיגה, אבל דווקא בוס היה הרגוע מכולם. עם כל הזרות שלו בישראל, הוא היה זה שחזה כי באר שבע תאבד בין שלוש לארבע נקודות עד המפגש הראשון בפלייאוף מול מכבי תל אביב, מה שאכן קרה. "יש לו המון נסיון", ממשיך אותו גורם במכבי תל אביב. "אז הוא לא לקח אליפויות בהולנד, אבל הוא שיחק במשחקים קריטיים ויש לו המון שקט. לשחקנים מאוד חשוב לראות שהמאמן שלהם לא נלחץ".

אחרי הניצחון בשבת שעברה על בני סכנין בבלומפילד מיהר בוס לקרית שלום כדי לצפות במשחק של באר שבע מול הפועל רעננה. הוא תמיד מעדיף לצפות במשחקי היריבה על המסך שבמתקן האימונים כשלצידו עוזרו הנדרי קרוזן. כשאוראל גרינפלד שרק לסיום התיקו המאופס, שריר לא זז בפניו של בוס. "גם אם הוא שמח בלב על אובדן שתי נקודות נוספות לבאר שבע, הוא לא היה מראה זאת כלפי חוץ", מסבירים במכבי תל אביב.

ולמרות ההערכה כלפיו בתוך מכבי, בקהילת המאמנים בארץ עדיין לא יודעים איך לאכול אותו. זה לא מפתיע כי לפאקו אייסטרן קראו מורה לספורט וגם סלאבישה יוקאנוביץ' קיבל פחות קרדיט ממה שקיבל ערן זהבי על ההעפלה לליגת האלופות. "לא ראית שיפור במשחק של מכבי אחרי שבוס הגיע", מסביר מאמן בליגה שלא נופל מהרגליים מההולנדי. "ואחרי שהתקשורת והאוהדים דרשו לשחק עם עוד שחקן קדמי במקום קשר, הוא הוריד את הראש וקיבל זאת כך שאי אפשר לומר שאין עליו השפעה". ובכל זאת, כשנשאל השבוע גורם בכיר במכבי תל אביב מה היתרון של בוס על ברק בכר, הוא ירה בלי לחשוב פעמיים: "זה שהוא זר. לא קורא ולא מקשיב למה שאתם אומרים וגם לא מבקש תרגומים מעופר רונן כמו בימים של פאולו סוזה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מאמן הפועל באר שבע, ברק בכר. יוסי ציפקיס
המסתכן התמידי. ברק בכר/יוסי ציפקיס

טקטיקה וניהול משחק: יתרון קל לבכר

אם בוס עדיין צריך לנצח הערב כדי לקבל קומפלימנטים מהקולגות, ברק בכר כבר קפץ מדרגה ובקרב המאמנים הלא מפרגנים, הוא מקבל מלים חמות. "אם בוס די מקובע ושמרן, ברק בכר הוא המסתכן התמידי", אומר מאמן ישראלי. "ברק מאוד מגוון, כל הזמן חושב איך להפתיע. הוא לא יחשוש מלשנות שיטה, מערך או הרכב אם הוא יחשוב שזה יביא לו את ההישג. אני לא אתפלא אם הוא סגר את האימון בשבוע שעבר בכוונה כדי לתרגל משהו שהוא לא רצה שידלוף דווקא לקראת משחק העונה או לחילופין לגרום למכבי תל אביב לחשוב מה כבר הוא מתכנן. אני בטוח שגם לעבור לשחק עם שלושה בלמים במשחק הזה עבר לו בראש".

בכר מקדיש לחומרי וידאו אפילו יותר תשומת לב מבוס: שלושה קטעי וידאו מלווים את השבוע שלפני משחק מהסוג שמחכה לו הלילה

בכר מקדיש לחומרי וידאו אפילו יותר תשומת לב מבוס. בדרך כלל יהיו שלושה קטעי וידאו שילוו את השבוע שלפני משחק מהסוג שמחכה לו הלילה. "קודם כל יהיה ניתוח של המשחק האחרון שלנו עם דגש על טעויות שעשינו אבל גם על דברים חיוביים", מתאר אחד משחקני הקבוצה. "בהמשך יהיה וידאו על היריבה עם דגשים על אלמנטים במשחקה. הוידאו האחרון יהיה וידאו מוטיבציה או סרטון מנטלי שיכול להיות מוקרן גם בחדר ההלבשה דקות לפני שעולים למשחק. אני זוכר את הווידאו שהוא עשה לנו על מייקל ג'ורדן ואייזאה תומאס בשנים שהם לא לקחו אליפות. הראה לנו קטעים על השאיפה שלהם, המאמץ הגדול, המחוייבות, הרצון והאמונה".

בוידאו שהקרין בכר על שחקני מכבי תל אביב ניתן דגש על האריס מדוניאנין שמכניס מאזור מחצית המגרש כדורים חכמים לחלוצים ולשחקני הכנף. ניתנה תשומת לב לירידה של ערן זהבי לאחור כדי למסור את הכדור הארוך לאלי דסה שבא מצד ימין. לשחקנים גם נמסר שמבין קרלוס גארסיה ואיתן טיבי, עדיף תמיד ללחוץ על הספרדי כי הוא פחות טכני עם הכדור.

איתן עזריה, יועץ מנטלי לכדורגלנים. באדיבות איתן עזריה,
בכר לא זז בלעדיו. איתן עזריה/באדיבות איתן עזריה

אמונה במקום לחץ: יתרון לבוס

שני המאמנים, גם בוס וגם בכר ברחו בשבוע האחרון מהמילה לחץ. כמעט בצורה מתואמת המילה שהחליפה את הלחץ היתה אמונה. גם במכבי תל אביב וגם בבאר שבע ניסו להחדיר אמונה ולשחרר את הלחץ. זו גם הסיבה שבבאר שבע נמנעים מלהשתמש מול השחקנים בחומרים שמגיעים בדרך כלל ממסיבות העיתונאים של מכבי תל אביב. היה זה בוס שכבר לפני כחודש החל בלוחמה פסיכולוגית תוך כוונה ברורה להלחיץ את שחקני באר שבע בכל פעם שמכבי תל אביב שיחקה קודם וניצחה, אלא שלמעט ההיגררות של מאור בוזגלו לדברים שאמר ערן זהבי על איכות השחקנים הישראלים במכבי תל אביב, נמנעו בבאר שבע מלהשתמש באמירות של אנשי מכבי תל אביב כדי לא להלחיץ יותר את השחקנים. "ברק באמת מאמין בקבוצה ובשחקנים שלו", אומרים בבאר שבע. "הוא משוכנע שהקבוצה יכולה לנצח ואת זה הוא ניסה להחדיר לשחקנים השבוע. במקום לדבר על לחץ דיברו על אמונה".

ברמה המנטלית השתמש בכר כמובן במאמן המנטלי איתן עזריה שמלווה אותו מהיום בו נחת בבאר שבע. "זה משהו שהוא כנראה לקח מרן בן שמעון", אומרים בקרית שמונה. "ברק היה עוזר של רן וראה איך רן לא זז בלי מאמן מנטלי והוא מאמין באיתן עזריה מאוד". מינון השיחות של עזריה עם השחקנים היה זהה למקובל בכל שבוע. שוב, כדי לא להלחיץ יותר מדי.

פטר בוס מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"לבוס אין את המעורבות הרגשית שיש לבכר". פטר בוס/ברני ארדוב

מנהיגות וכריזמה: שוויון

את התיאוריה שלקראת משחקים כאלה לא צריך מאמן, לא קונים המאמנים. "תפקידו של המאמן בשבוע כזה קריטי יותר מתמיד", מדגיש מאמן בני יהודה יוסי מזרחי. "כמאמן אתה צריך לדעת בשבוע שלפני משחק כזה איך להביא את השחקנים שלך ברמה האופטימלית למשחק. המאמן שיידע איך להוריד את מאה הטון שיושבים על הרגליים של כל שחקן, הוא זה שייקח את המשחק. לי תמיד היה משפט לפני משחקי גמר או משחקים על החיים שהייתי בא ואומר לשחקנים שלא משנה מה תהיה התוצאה, מחר בבוקר תזרח השמש".

הסיטואציה של באר שבע היא כנראה יותר קשה. לקחת אליפות ראשונה אחרי ארבעים שנה זה פי כמה מלחיץ יותר מלעשות זאת בפעם הרביעית ברציפות. גם המתח בו שרויים המאמנים שונה. "ברק בכר הוא מכאן", מנתח גורם בכדורגל. "אם הוא ייכשל העונה ולא ייקח את האליפות, הוא ישאר עם הצלקת הזו כל החיים כאן איתנו. פטר בוס הוא אורח לרגע. נכון שיש לו חוזה לעונה הבאה, אבל כבר ראינו מה שווה החוזה אצל מאמן במכבי תל אביב. הוא אמנם לא רוצה להיות המאמן הזר הראשון בעידן קרויף שמפסיד אליפות, אבל אין מה להשוות לחץ של מאמן זר שהיום הוא כאן ומחר הוא בהולנד לבין מאמן ישראלי שייקח לכל רמזור ולכל קניון את הכשלון".

"בוס לא יושב וחושב 'מה יקרה אם אפסיד במשחק הזה ומה יהיה אם לא אקח את האליפות'. הגישה של ההולנדים לכדורגל שונה"

"לבוס אין את המעורבות הרגשית שיש לבכר", אומר גורם במכבי תל אביב. "ברור שיש עליו לחץ אבל זה לחץ מסוג אחר. אני בטוח שבוס לא יושב וחושב 'מה יקרה אם אפסיד במשחק הזה ומה יהיה אם לא אקח את האליפות העונה'. בכלל, הגישה שלנו הישראלים לכדורגל שונה מזו של ההולנדים. אצלנו הכל חיים או מוות ואצלם מדובר יותר בספורט".

משחקי עונה מהסוג שמחכה לנו הערב הביאו איתם בעבר בדרך כלל איזשהו שפן שכל מאמן היה מנסה לשלוף. "מוטיב ההפתעה היה מאוד קריטי בעבר", מסכים מאמן בליגה. "אבל היום כשכל משחק מצולם ומשודר אי אפשר כמעט להפתיע. זו אולי הסיבה שגם ברק וגם בוס שמרו משהו קטן צמוד לחזה כדי לגרום לצד השני לחשוב. בוס הרי לא תירגל באימון המסכם את המערך ועד עכשיו לא ברור אם הוא יפתח עם עדן בן בסט במקום טל בן חיים או עם שלומי אזולאי. זה האלמנט הקטן שהוא שומר לעצמו כדי לגרום לבכר להתעסק במערך שלו ולא להיות מוכן".

מספר התסריטים שבכר ובוס מריצים בראש לקראת המשחק עצום. "אתה לא הולך למשחק כזה בלי לחשוב על חמישים אפשרויות", אומרים בבאר שבע. "אתה חושב מה יקרה אם שחקן יורחק, מה יהיה אם ההוא ייפצע, אם תחטוף גול מוקדם". יוסי מזרחי מחזק: "לכל סיטואציה במשחק כזה המאמנים צריכים תכנית מגרה. מי שחושב שמאמן בא למשחק כזה ואומר יהיה מה שיהיה, אין לו מושג. מאמן בשבוע כזה יותר מפוקס ויותר מחודד. כל היום הוא מצייר לעצמו תרחישים בראש. אני בדעה שמי שמגיע אחרי שעשה יותר שיעורי בית, הוא בדרך כלל גם זה שמנצח".

בוס ובכר מאוד דומים באופיים. בכר הוא לא מסוג האנשים שמחזיקים סטוק של חברים קרובים. "לוקח לו הרבה זמן עד שהוא נפתח באמת מכל הלב למישהו", מעיד ידיד של מאמן באר שבע. "באופן כללי ברק הוא איש די מכונס ודי מופנם ומכאן גם העוצמה שלו מול השחקנים". גם בוס מאוד דומה. הוא אמנם אדיב וחייכן בקרית שלום, אבל לא מרבה בסיפורים אישיים על עצמו ועדיין לא שבר את הדיסטנס עם השחקנים.

הטיפ של אלי דריקס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לסיכום: שוויון כמעט מוחלט שמחמיא לבכר

כמו שזה נראה, חלוקת נקודות תתאים הערב לשניהם. תיקו ישרת כל צד. בכר יעצור את המשבר הקטן שלו וישאיר לעצמו פער של נקודה ממכבי תל אביב. בוס יחזור מטרנר הגועש עם נקודה ויהיה לו עדיין משחק מול בכר אצלו בבלומפילד. אחרי כל ההכנה והמלחמה הקרה, קרוב לוודאי ששני המאמנים היו שמחים כבר להיות אחרי עם נקודה שתשמר את הסטטוס קוו ולא תפתח פער לטובת האחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully