וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפועל באר שבע נגד מכבי תל אביב: למי יש סגל ישראלי טוב יותר?

17.3.2016 / 14:00

המהפך בנבחרת, שינוי הקונספציה של ג'ורדי וההבדל שעושה שחקן הקלאץ' האולטימטיבי ערן זהבי, גם מול עונת שיא של אליניב ברדה. וואלה! ספורט ממשיכה את סדרת ההשוואות שלה לקראת משחק העונה, והפעם: מדד הישראלים

עריכה: אביחי ברוך

בווידאו: קליפ משחק העונה של מרום שפיצר

"הפילוסופיה שלי מאוד פשוטה. 80 אחוז מהסגל של מכבי תל אביב הוא ישראלי ו-20 אחוז הוא זר. אם אני רוצה לשפר את הקבוצה, יותר חשוב וצריך להתמקד בחלק של ה-80 אחוז ישראלים", כך אמר ג'ורדי קרויף ליניב טוכמן בראיון שאחרי האליפות השלישית ברציפות של מכבי תל אביב.

בהתאם לקו הזה, שהנחה אותו מהרגע בו נחת בישראל, המנהל הספורטיבי צירף בקיץ שני לגיונרים בכירים בדמות הבלם טל בן חיים והמגן/קשר אבי ריקן, וכן את אלי דסה ושלומי אזולאי, שניים משחקני הליגה הישראלים הטובים של העונה שעברה. הכול כדי לחזק את השלד הישראלי, הרי זה מה שחשוב. והנה בינואר, לאור האכזבה שלו מהיצע הישראלים הדל, קרויף בחר בחיזוק זר כפול ונתן לטוענת לכתר הפועל באר שבע אפשרות לבסס שליטה בשוק הישראלי.

אם ניצמד אך ורק למדד המסורתי של כמות שחקנים בסגל נבחרת ישראל, נוכל לדבר על מהפך. אלי גוטמן זימן לא פחות מתשעה שחקנים ממכבי תל אביב לצמד המשחקים נגד קפריסין ובלגיה באוקטובר האחרון. לבאר שבע היו אז שני נציגים בלבד. ועכשיו, חמישה חודשים אחרי, מכבי תל אביב נותרה עם ארבעה נציגים ואילו להפועל באר שבע יש שישה. אז האם הסגל הישראלי של מוליכת הטבלה אכן טוב יותר?

עוד לקראת משחק העונה:

מי נהנתה יותר מטעויות שיפוט במהלך העונה?

למה צביקה הדר לא מגיע יותר למשחקי הפועל באר שבע?

הפרק הראשון בסדרה "עמה יעמיק": ארגון האוהדים שנלחם בקללה

פטר בוס: "אני מאוד מכבד את הפועל באר שבע, אבל לא מפחד ממנה"

ג'ורדי קרויף מנהל מקצועי מכבי תל אביב עם צלחת האליפות. קובי אליהו
העונה שמעמידה את התיאוריה שלו במבחן. ג'ורדי קרויף/קובי אליהו

נתוני השחקנים הישראלים בליגת העל

הפועל באר שבע

דודו גורש (בן 36) - משחקים: 27, רשת נקייה: 13
בן ביטון (25) - משחקים: 22, שערים: 0, בישולים: 3
מתן אוחיון (29) - משחקים: 11, שערים: 0, בישולים: 0
שיר צדק (26) - משחקים: 27, שערים: 1, בישולים: 1
לואי טהא (26) - משחקים: 12, שערים: 0, בישולים: 0
אופיר דוידזאדה (24) - משחקים: 20, שערים: 0, בישולים: 0
בן תורג'מן (27) - משחקים: 8, שערים: 0, בישולים: 0
וובה בראון (26) - משחקים: 4, שערים: 1, בישולים: 0
מהראן ראדי (33) - משחקים: 25, שערים: 5, בישולים: 7
דן ביטון (20) - משחקים: 10, שערים: 0, בישולים: 2
מאור מליקסון (31) - משחקים: 21, שערים: 4, בישולים: 8
מאור בוזגלו (28) - משחקים: 18, שערים: 4, בישולים: 4
בן שהר (26) - משחקים: 15, שערים: 4, בישולים: 1
מוחמד גדיר (25) - משחקים: 5, שערים: 0, בישולים: 0
אליניב ברדה (34) - משחקים: 27, שערים: 13, בישולים: 2

מכבי תל אביב

אלי דסה (בן 23) - משחקים: 21, שערים: 2, בישולים: 3
יובל שפונגין (28) - משחקים: 9, שערים: 0, בישולים: 0
עומרי בן הרוש (26) - משחקים: 18, שערים: 1, בישולים: 1
יואב זיו (35) - משחקים: 3, שערים: 0, בישולים: 0
איתן טיבי (28) - משחקים: 22, שערים: 0, בישולים: 0
טל בן חיים הבלם (33) - משחקים: 13, שערים: 0, בישולים: 0
דור פרץ (20) - משחקים: 19, שערים: 1, בישולים: 3
גל אלברמן (32) - משחקים: 26, שערים: 1, בישולים: 3
דור מיכה (24) - משחקים: 21, שערים: 2, בישולים: 5
אבי ריקן (27) - משחקים: 18, שערים: 2, בישולים: 3
שלומי אזולאי (25) - משחקים: 11, שערים: 2, בישולים: 2
ערן זהבי (28) - משחקים: 27, שערים: 28, בישולים: 4
טל בן חיים החלוץ (26) - משחקים: 23, שערים: 8, בישולים: 4
ברק יצחקי (31) - משחקים: 19, שערים: 3, בישולים: 3
עדן בן בסט (29) - משחקים: 16, שערים: 2, בישולים: 0

סיכום המספרים: מכבי תל אביב מקבלת 52 שערים (86.6 אחוזים) מהישראלים שלה לעומת 32 שערים (66.6 אחוזים) שכבשו הישראלים של הפועל באר שבע, לא כולל המספרת של ארבייטמן שהספיק לעזוב. נכון, 28 השערים של זהבי עושים את ההבדל, אבל גם הכובש השני בטיבו של הצהובים (בן חיים החלוץ עם 8) כבש יותר מהכובש השני בטיבו של באר שבע (ראדי עם 5). בטור הבישולים הפער חסר חשיבות (28:31 לזכות האלופה, שכאמור כבשה יותר).

המנצחת: מכבי תל אביב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגנה: הפועל באר שבע נכנסה לפלייאוף עם הגנה על טהרת הישראלים, כשטהא תפס את מקומו של סוארס ומיצב את מעמדה של המוליכה כהגנה הטובה בליגה (17 שערי חובה). ארבעה מחמשת שחקני החלק האחורי גם זומנו לסגל הנבחרת. מנגד, מכבי תל אביב (20 שערי חובה) מציגה ראיקוביץ' ואצל פטר בוס גם קרלוס גרסיה קיבל קביעות, כך ששניים מחמשת חברי החוליה האחורית הם זרים. הצהובים הרוויחו את אלי דסה, ללא ספק הרכש הישראלי הכי טוב של ג'ורדי בעונת 2015/16, אבל איבדו לחלוטין את הבלם בן חיים, שחזר הביתה בקול תרועה, לא השפיע ואצל בוס פשוט מתאדה על הספסל.

המנצחת: הפועל באר שבע

קישור: מרכז השדה של באר שבע נשלט על ידי זרים דומיננטיים, ואילו אצל מכבי תל אביב זה עדיין גל אלברמן שרק הולך ומשתבח. בחלק היצירתי של הקישור, לבאר שבע יש יותר שחקני "קסם", אך היא סבלה העונה מהפציעות של מאור בוזגלו ומאור מליקסון, שרשם כמה הופעות מבריקות. לו היו השניים משחקים באופן קבוע, התפוקה שלהם הייתה טובה יותר וכך גם הייתה עולה ההשפעה הישראלית על הקבוצה. מכבי תל אביב הצליחה לקבל את הבישולים הקבועים מדור מיכה וגם תרומה רגעית משחקנים משלימים דוגמת ריקן ואזולאי, שנדחקו עם הגעת מדוניאנין.

המנצחת: אין

לואי טהא שחקן הפועל באר שבע. ניב אהרונסון
השלים עבור הפועל באר שבע חוליית הגנה כחול-לבן. לואי טהא/ניב אהרונסון

התקפה: זהבי, זהבי ושוב זהבי. נכון, זו עונת השיא של ברדה בליגת העל, אבל עדיין הוא לא מתקרב למספרים - ובהתאם לזאת גם למידת ההשפעה על תוצאות הקבוצה - שמעמיד זהבי זו השנה השלישית ברציפות. אלמלא השערים של זהבי, בעיקר בחלק הראשון של העונה, ספק אם מכבי תל אביב הייתה בכלל במאבק. שחקן הקלאץ' האולטימטיבי של מכבי תל אביב שווה יותר מכל שחקני ההכרעה של באר שבע גם יחד. ואם היתרון של הקפטן לא מספיק, מגיע גם הסיוע מהאגף של בן חיים, שייעדר מהמשחק הקרוב אך תרם שמונה שערי ליגה - בדיוק כמו שהר ובוזגלו גם יחד.

המנצחת: מכבי תל אביב

ספסל: לשתי הקבוצות יש עומק, אבל מכבי תל אביב (שמונה שערים מהספסל העונה לעומת חמישה של באר שבע) בכל זאת נהנית משמיכה קצת יותר רחבה. בן חיים הבלם, מבכירי שחקני הנבחרת, לא שיחק בליגה כבר חודשיים. זו פריבילגיה. איתו על הספסל נמצאים גם פרץ, יצחקי, בן בסט ואזולאי (עשוי לפתוח בראשון) שמעניקים שילוב של איכות עם ניסיון. צריך לזכור גם שבלא מעט מקרים, מיכה ובן חיים החלוץ (חמישה משעריו היו כמחליף - יותר מכל שחקן אחר בליגה) קמו מהספסל. לכל אחד, חוץ מזהבי כמובן, יש גיבוי. באר שבע הוכיחה לאורך העונה כי בהגנה היא מגובה היטב וגם העמיקה את הסגל עם בראון וגדיר, אבל המחליף הכי טוב ויעיל שלה העונה היה שהר (שני שערים כמחליף) שככל הנראה יפתח הפעם.

המנצחת: מכבי תל אביב, בנקודות

שחקני מכבי תל אביב, ערן זהבי, טל בן חיים. אדריאן הרבשטיין
מלך שערי ליגת העל ומלך שערי מחליפי ליגת העל. ערן זהבי עם טל בן חיים/אדריאן הרבשטיין

סיכום: סלבישה יוקאנוביץ' השתמש בדרך כלל רק בשלושה זרים בהרכב, כשבמקרה קיצון אפילו פתח עם זר אחד בלבד - השוער ראיקוביץ'. זה קרה ב-0:4 על בני יהודה בסיבוב הראשון. בסיבוב השני - מול אותה בני יהודה, אבל אחרי השינויים של חלון ההעברות ועם פטר בוס על הקווים - מכבי תל אביב כבר פתחה עם חמישה זרים. וכל עוד הם כשירים, הם זוכים לעדיפות. במצב כזה, הישראלים בצהוב איבדו שתי משבצות. זה אולי 20:80 לזכות הישראלים בסגל, על פי גישת קרויף, אבל בהרכב האידיאלי של בוס זה בסך הכול 45:55 לישראלים, שמצד שני מהווים 100 אחוזים מהספסל.

שחקני ההגנה הישראלים של באר שבע הרשימו העונה יותר מאלו של מכבי תל אביב (דסה הוא יוצא הדופן). גם ראדי תורם את חלקו ומספק ניסיון של אלוף, את בוזגלו (בתחילת העונה) ומליקסון (בהמשכה) רק הפציעות עיכבו, ברדה הנהדר עשה מעל ומעבר, ובניגוד לשנתיים הקודמות גם יש באמת סגל מספיק רחב. מבחינה אישית, הישראלים של באר שבע התקדמו. עכשיו הם צריכים להוכיח שיש להם תשובות גם בנושא של ניסיון, יכולת עמידה בלחץ, התעלות במאני טיים (בלי וואקמה בראשון) ושחקן הכרעה מוכח. את כל אלה, לישראלים של מכבי תל אביב כבר יש. ולכן, כרגע, גם את היתרון הקטן בהשוואה הזו.

המנצחת: מכבי תל אביב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטיפ של שביט אלימלך לקראת משחק העונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully