וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה צעד קדימה עבור פטר בוס, הוא ישמח להישאר אפילו שלוש שנים"

5.1.2016 / 8:29

וים ואן האנחם, מגדולי השחקנים של פיינורד, מפרגן לחניכו לשעבר פטר בוס לרגל מעברו למכבי תל אביב. גם שחקני העבר רוב ויטסחה וג'ון דה וולף מחמיאים ומספרים: "הוא אדם גלוי מאוד, היו כאלה שלא סימפטו את זה"

אימג'בנק GettyImages

"פטר בוס עשה המון עבור ויטסה, והשחרור המהיר שלו הוא דרכו של המועדון להגיד לו תודה", אומר סטף דה בונט, העיתונאי המסקר את הקבוצה עבור פוטבול אינטרנשנל, עיתון הספורט החשוב בהולנד. העזיבה הפתאומית של בוס באמצע בעונה הדהימה את כולם, אבל מבט מעמיק יותר על יחסים עם מעסיקיו מגלה כי סימנים מוקדמים לצעד מסוג זה היו באוויר.
"לפני שנה ניהל פטר משא ומתן עם המועדון להארכת חוזהו. ויטסה רצתה אותו לשנתיים נוספות, אולם בוס דרש לחתום לעונה אחת בלבד, וגם לכלול סעיף שחרור אם תגיע הצעה ממועדון גדול. ההתפתחות המהירה הייתה לחלוטין בלתי צפויה, אך המועדון כלל לא הופתע ממחשבותיו של בוס על אתגר חדש. ניהול נכון מצריך גיבוש תוכניות חירום מראש, ולויטסה יש תוכנית כזו. לא לחינם היו לה שני מאמנים עם דיפלומה על הספסל כעוזריו של בוס", מספר דה בונט.

הוא מתכוון לרוב מאס, כוכב פיינורד והרטה ברלין לשעבר שהצטרף לויטסה לפני שנה וחצי ויקבל כעת את תפקיד המאמן הזמני, וגם ליון דאל טומאסון, גדול השחקנים של דנמרק במילניום הנוכחי, גם הוא איש פיינורד בעברו. הוא כבר התנסה כמאמן ראשי באקסלסיור וברודה, ובקיץ האחרון הגיע לארנהם כדי לחזק את הצוות של בוס. עכשיו תפקידו יהיה חשוב יותר.

לבוס, שזכה להערכה עצומה בויטסה, לא היו סודות מההנהלה. "פטר והמנהל הטכני מו אלאך חברים קרובים מאוד. הם בילו ביחד בחופשת חג המולד ודנו בכל האפשרויות שעל הפרק", מספר דה בונט. אלאך היה מודע לתחושת המיצוי שחש בוס, והבין היטב שהצעה מפתה תגרום לו ללכת. יש לקחת בחשבון גם את שיקולי פייר פליי פיננסי. לדברי העיתונאים בהולנד, ויטסה זקוקה לכל יורו, וגם התשלום הצנוע שקיבלה תמורת שחרור מאמנה מסייע לה מאוד. ההפתעה היא כי דווקא מכבי תל אביב נתפסה בעיני המאמן בן ה-52 כהזדמנות גדולה לה המתין. האם זה באמת קידום מבחינתו? ובכן, תופתעו לדעת כי אנשי כדורגל מהשורה הראשונה בהולנד ממש לא פוסלים זאת על הסף, בלשון המעטה.

מאמן מכבי תל אביב, פטר בוס. GettyImages
לא שומר בפנים. בוס/GettyImages

"אחד המנהיגים בחדר ההלבשה"

"אני חושב שזה צעד קדימה עבר פטר", אומר בראיון לוואלה! ספורט וים ואן האנחם, אגדה חיה הן כשחקן והן כמאמן. ואן האנחם הוא מגדולי השחקנים של פיינורד בכל הזמנים, לקח איתה שלוש אליפויות והיה מנהיג הקבוצה ההולנדית הראשונה שזכתה בגביע האלופות ב-1970. ב-1974, הוא היה חלק אינטגרלי מנבחרת הולנד האדירה שהייתה אמורה לזכות בגביע העולם והפסידה בגמר למערב גרמניה. כמאמן, הוא חווה שלוש שנים מוצלחות על ספסל מועדון הפאר מרוטרדאם, וזכה באליפות בעונתו הראשונה ב-1992/93, לפני אייאקס המלהיבה של לואי ואן חאל. בוס היה שחקן קריטי בקישור האחורי של פיינורד שלו, ולכן ואן האנחם זוכר אותו היטב ועוקב מאז אחרי התפתחות הקריירה שלו.

"בוס היה שחקן טוב מאוד. לא שחקן מושלם, אבל הוא היה מודע לצדדים החזקים שלו ועבד קשה מאוד למען הקבוצה. הוא היה לוחם אמיתי במרכז המגרש, חזק מאוד מנטלית, ווינר בנשמה. לצידו שיחק בקישור רוב ויטסחה, שהיה שחקן טכני הרבה יותר, ובוס הרוויח את הכדורים עבורו. הוא היה אחד המנהיגים שלנו בחדר ההלבשה, הייתה לו השפעה גדולה", אומר ואן האנחם.

וים ואן האנחם, נבחרת הולנד. AP
"בוס היה שחקן טוב מאוד". ואן האנחם כשחקן/AP

"מצליח לחבר שחקנים ליחידה מגובשת"

"אני אוהב את העבודה של פטר כמאמן. כאשר מעמידים לרשותו שחקנים טובים, הוא מצליח לחבר אותם ליחידה מגובשת ולגרום להם לשחק בסגנון שלו. בעונה שעברה, למשל, היה לו סגל טוב, והוא סיים במקום החמישי עם הרבה שערי זכות. הבעיה שלו בויטסה היתה נעוצה בכך שהשחקנים התחלפו כל הזמן בגלל ההסכם עם צ'לסי. יש הרבה מאוד מושאלים, וכמאמן אתה לא יוכל לתכנן את העבודה איתם לאורך זמן, כי אתה יודע שהם נמצאים אצלך לעונה אחת בלבד. בכל קיץ צריך להתחיל את הכל מחדש, וזה פשוט לא טוב עבור מאמן. לכן אני לא מופתע שבוס רצה לעבור לקבוצה בה ייהנה מיציבות", קובע איש המקצוע המפורסם שעוסק בשנים האחרונות בכתיבת טורי דעה בעיתונות ונחשב לקול משמעותי מאוד עבור רוטרדאם במאבק התרבותי הנצחי עם אמסטרדאם.

אבל למה דווקא ישראל? "מכבי תל אביב היא קבוצה טובה שמשחקת בליגת האלופות ומנוהלת על ידי ג'ורדי קרויף. אני חושב שבוס ישמח להגיע לשם לשלוש שנים, וזה עשוי לשמש עבורו קרש קפיצה לליגה גדולה יותר. אולי בתום שלוש השנים האלה הוא יוכל להתקדם לאנגליה", מניח ואן האנחם.

המנהל המקצועי של מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף. יוסי ציפקיס
"מכבי תל אביב מנוהלת היטב". קרויף/יוסי ציפקיס

"מעביר מסרים ברורים מאוד"

רוב ויטסחה, אותו הזכיר ואן האנחם כשותפו המרכזי של בוס לקישור פיינורד בשנות ה-90', נכלל לצידו גם בסגל הולנד ליורו 92'. כיום הוא שותף בכיר בסוכנות שמייצגת שחקנים ומאמנים רבים בהולנד, ושמח לשבח את חברו בשיחה עם וואלה! ספורט. "לדעתי, בוס הוא אחד המאמנים ההולנדים הבכירים בדורו. אני אוהב מאוד את הגישה שלו, כי הוא משחק כדורגל התקפי בכל מצב. חשוב לו להשיג ניצחונות, אך חשוב לא פחות שיושגו בדרך אטרקטיבית. פטר טוב מאוד מבחינת ההכנה הטקטית. הוא מעביר מסרים ברורים מאוד לשחקנים, והם תמיד יודעים היטב מה מצופה מהם, הן על המגרש והן מחוצה לו. במכבי תהיה זו התנסות ראשונה עבורו מחוץ להולנד, והוא עשוי לצבור ניסיון חשוב לקראת הצעד הבא", אומר ויטסחה.

ויטסחה זוכר לטובה גם את התקופה המשותפת בפיינורד: "פטר הוא אדם נעים מאוד. הוא תמיד היה ישר וכן. שחקן רציני מאוד שהשקיע בכל משחק ומשחק, והיה ווינר אמיתי".

עוזר מאמן נבחרת הולנד רוב ויטסחה. צילום פטר דיונג, AP
"פטר תמיד ישיר". ויטסחה/AP, צילום פטר דיונג

"תמיד אומר את מה שהוא חושב"

לדעה זו שותף ג'ון דה וולף, שחקן משמעותי מאוד נוסף באליפות של פיינורד ב-1993. הבלם החסון והקשוח עם רעמת השיער המפורסמת נכלל בסגל הולנד למונדיאל 94', ובשלהי הקריירה אף בילה תקופה קצרה בהפועל אשקלון בה הפך לדמות קאלט.

"בוס היה בוס קטן בחדר ההלבשה", אומר דה וולף בצחוק מתגלגל בשיחה עם וואלה! ספורט, "ואני מתכוון לכך במובן החיובי. הוא תמיד אמר בצורה הכי גלויה והכי ישירה את כל מה שהוא חושב. אני אוהב את הגישה הזו, אבל ברור שהיו גם כאלה שלא סימפטו אותה במיוחד. היתה לו נוכחות עצומה בחדר ההלבשה, ואי אפשר היה להתעלם ממנו".

דה וולף עובד בשנים אלה כמאמן בקבוצות בליגות הנמוכות (התחנה האחרונה העונה היא פננדאל), אך משמש במקביל כפרשן ברשת פוקס שמשדרת את משחקי הליגה ההולנדית ונחשב לאחד המומחים המובילים. "בוס אוהב כדורגל טכני ותמיד משחק התקפי", אומר בלם העבר, "הוא תמיד הצליח להרכיב קבוצה טובה בויטסה על אף תחלופת השחקנים הגבוהה. לעתים הוא קשוח מאוד עם שחקניו, אבל תמיד הוגן כלפיהם. כשחקן, אהבתי מאוד מאמנים כאלה, כי הגינות קריטית מאוד ביחסים בין אנשים. לכן אני חושב שהשחקנים שלו אוהבים ומעריכים אותו".

מאמן מכבי תל אביב, פטר בוס. GettyImages
"לעתים הוא קשוח מאוד". בוס/GettyImages

"מכבי משחקת בקביעות בליגת האלופות"

לשאלה על המעבר למכבי תל אביב, השיב דה וולף בביטחון: "כולנו הופתענו שהוא עובר דווקא לישראל, וברור שיש כאן חשיבות להיבט הכספי, אבל זה צעד טוב עבורו. הוא מכיר את ג'ורדי קרויף, ומגיע לקבוצה הטובה ביותר בישראל שמשחקת בקביעות בליגת האלופות". כאן היה המקום להעמיד אותו על טעותו, כי הרי רק העונה הצליחו הצהובים להעפיל לשלב הבתים, ודה וולף הופתע לשמוע זאת. הנה לכם ההשפעה התודעתית של הסנסציות מול פלזן ובאזל. מתברר כי אנשים שלא עוקבים באדיקות אחרי נציגות הליגות הקטנות בצ'מפיונס-ליג עשויים לחשוב שמכבי הפכה לחלק אינטגרלי מהמפעל, כמו רוזנבורג הנורבגית בעשור הקודם. אלופת ישראל בהחלט יכולה להיות מרוצה מכך, כי הדבר יעניק לה יתרון לא מבוטל במשא ומתן לא רק עם מאמנים, אלא גם עם שחקני רכש.

"המנטליות הישראלית מתאימה להולנדים. ההרפתקה שלי לפני שני עשורים היתה אמנם קצרה, אבל אהבתי מאוד את האנשים, את האווירה ואת מזג האוויר", מספר דה וולף. "הליגה הישראלית פחות טובה מההולנדית, אבל בוס מגיע למועדון מבוסס שמנוהל היטב. אני מאחל לו הצלחה מכל הלב, ואם הוא זקוק לעוזר מאמן לענייני הגנה, אני מכיר מועמד טוב בשבילו", הוא מסיים בבדיחה אופיינית נוספת.
אז הכל קרה מהר מאוד עבור בוס, אבל במולדתו רבים בהחלט מפרגנים לו, וממש לא רואים פחיתות כבוד במעבר למזרח התיכון.

מבחינה תדמיתית, הצליחה מכבי להתגבר על הפגיעה האפשרית במוניטין מעזיבתו של סלבישה יוקאנוביץ' לקבוצת תחתית בליגת המשנה באנגליה והחתימה מאמן מוערך מאוד מצמרת הליגה ההולנדית הבכירה. אבל האם בוס באמת יהיה מעוניין ביציבות לטווח ארוך בליגת העל? והאם ימצא אותה בקרית שלום? אלה כבר שאלות עליהן ואן האנחם, ויטסחה ודה וולף לא מסוגלים לענות, והמאמן המצליח יגלה רק בחודשים הקרובים אם עשה את הצעד הנכון מבחינתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully