וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיר שמשלמים עליו רק עולה: פותחים את חידת פרדראג ראיקוביץ'

31.10.2015 / 7:00

באימונים הוא לא מצטיין, את השחקנים הוא לא מרשים והצוות המקצועי שינה גישה לגביו. האם מעקב רציני יותר מצד מכבי תל אביב היה מגלה מה בעייתי בפרדראג ראיקוביץ'? מזרחי ("לא ראיתי ממנו כלום"), קורנפיין ("בגלל האופי"), אלימלך ("לא יציב") וחבריו לקבוצה דנים בחידה

מגד גוזני

בווידאו: משדר מיוחד לקראת הדרבי התל אביבי

להומור הבריטי המחודד הספיקה ההופעה של פרדראג ראיקוביץ' מול צ'לסי. למחרת הרביעייה שספג בסטמפורד ברידג' במחזור הראשון של ליגת האלופות, נכתב באחד מכלי התקשורת הלונדונים, שהסרבי בטח בחר באפודה עם המספר 95 עליה, כי יש בישראל 94 שוערים טובים ממנו. במקום אחר כתב עיתונאי נוסף שראיקוביץ' יכול היה להחליף את אחד המלצרים בחדר האירוח המפואר של רומן אברמוביץ' באיצטדיון במקום לעמוד בשער מכבי תל אביב.

מאז המשחק ההוא, עבר כבר יותר מחודש. אולי החודש הקשה בקריירה של השוער, שמציין היום (שבת) יום הולדת 20. מי שהגיע למכבי עם טייטלים והבטחות, מתגלה בינתיים כשוער בינוני מאוד. איך אמר השבוע אחד משחקני מכבי תל אביב: "את כל מה שהוא היה צריך לקבל, הוא קיבל. הבעיה היא שגם את מה שהוא לא היה צריך לקבל הוא קיבל. אולי הדרבי יהיה משחק המפנה שלו, אבל הבעיה היא שלא רואים ממנו דברים שונים באימונים".

קצת פחות מעשרה מיליון יורו הוא תקציבה של הכוכב האדום בלגרד כשסעיף ההכנסות מתבסס בעיקר על מכירת שחקנים. "אם אנחנו לא מוכרים לפחות שחקן אחד בשנה, אנחנו בבעיה קשה", העיד השבוע גורם במועדון. על פי כל הדיווחים מכירתו של ראיקוביץ' למכבי תל אביב הניבה שלושה מיליון יורו. בישראל מרימים כבר יותר מחודש גבה באשר לסכום, אבל עידן ורד המשחק במועדון, מספר שהסרבים בנו בכלל על סכום גבוה יותר.

סלבישה יוקאנוביץ' השאיר את הבלם טל בן חיים מחוץ לסגל לדרבי

מאמן בורח מבשורה: פאקו אייסטרן מחפש את עצמו אחרי מכבי תל אביב

יוקאנוביץ' מתעקש: "קרה לנו משהו, אבל לא אעשה יותר מדי שינויים"

וואליד באדיר: "אין לי פחד מהתפרקות, מאמין בשחקנים שלי"

שאלת מיליון היורו: מה עובר על בן רייכרט בהפועל תל אביב?

שוער מכבי תל אביב פרדראג ראיקוביץ'. ברני ארדוב
"לא מראה דברים שונים באימונים". ראיקוביץ'/ברני ארדוב

"הדיבור לאורך כל הקיץ היה שראיקוביץ' יימכר לליגה חזקה באירופה ויכניס סכום של שישה מיליון יורו לכוכב האדום", מגלה ורד. "בארץ מדברים הרבה על כך שמכבי שילמה עליו 3 מיליון, אבל פה בנו על סכום כמעט כפול. ממה שהבנתי הקבוצה שהיתה הכי רצינית לגביו ושרצתה לשלם הרבה כסף זו גלאטסראיי, אבל האוהדים שלנו לא היו מוכנים לשמוע שהוא יעבור לשם מפני שלפני שנה נרצח אוהד של הכוכב האדום בכדורסל במהלך משחק באיסטנבול מול גלאטסראיי. האוהדים שלנו סירבו שראיקוביץ' ימכר לשם וברגע שהאוהדים של הכוכב מסרבים, אין מה לעשות".

הכוכב האדום בלגרד מדורגת ראשונה בסרביה בפער עצום והיא כנראה תזכה באליפות העונה. שיבוש התכניות באשר לראיקוביץ' אילץ את ראשי המועדון לפעול למכירת שחקן נוסף. מדובר במרקו גרואיץ', הקשר האחורי הצעיר של הקבוצה, שכבר למעלה מחודש זוכה למעקב צמוד על ידי סקאוטים של צ'לסי שמגיעים לכל משחק וגם לאימונים. במועדון מאמינים שיוציאו שמונה מיליון יורו מאברמוביץ' ויוכלו לישון בשקט עד המכה הבאה שיעשו.

אלא שבניגוד לצ'לסי ששולחת נציגים בכל שבוע כדי לצפות בקשר המחונן, במכבי תל אביב לא פקדו את משחקיה של הכוכב האדום בלגרד בתדירות גבוהה בטרם הוחלט על רכישתו של ראיקוביץ'. האמת היא שלא בטוח שמישהו מטעם מכבי בכלל צפה במשחק שלו או באימון. "אני מניח שמכבי קנו אותו על סמך הקביעה של פיפ"א שהוא השוער הכי טוב בעולם לגילו הצעיר", העריך השבוע פרשן כדורגל סרבי. "הוא הרי השתתף במונדיאל עד גיל 20 והיה טוב שם".

יכול להיות שמכבי גם ראו אותו בדיסקים במשחקים של הכוכב האדום מול קאייראט אלמטי מקזחסטן במסגרת האירופית בתחילת חודש יולי. פרדראג אמנם ספג בכל משחק שני שערים והכוכב הודחה, אבל הוא היה מצוין". גם ורד זוכר את המשחקים: "היינו אמורים לספוג בכל משחק שישייה ורק בזכותו לא הובסנו", אמר הקשר הישראלי.

ג'ורדי קרויף המנהל הספורטיבי של מכבי תל אביב. אבי כהן
קנה על סמך קביעת פיפ"א? ג'ורדי קרויף/אבי כהן

אבל המשחקים מול הקבוצה הקזאחית היו היוצא מן הכלל הקיץ. ראיקוביץ' פתח את העונה בליגה הסרבית עם משחקים מאוד פושרים ותצוגות שמזכירות בדיוק את מה שרואים ממנו בינתיים במכבי תל אביב. "אני מנסה בכל משחק לפצח אותו ולא מצליח", הודה השבוע יוסי מזרחי, שתחתיו עברו עשרות שוערים. "מצד אחד אני תמיד אומר ששוער זה התפקיד שדורש הכי הרבה זמן על מנת שאפשר יהיה להסיק מסקנות לגביו, אבל מצד שני אני זוכר שני מקרים שבתוך פרק זמן קצר מאוד היה לי ברור שראיתי שוער".

באחד המקרים יצא לי לחכות למ.ס. אשדוד לפני משחק אימון מול בני יהודה וראיתי את יעקב אסייג עובד בינתיים עם שוער אפריקאי. אחרי רבע שעה שאלתי אותו מי זה התותח שהוא הביא והוא אמר שקוראים לו וינסנט אניימה. במקרה אחר שיחקנו עם בית"ר ירושלים נגד מכבי חיפה וניצחנו, אבל בסוף המשחק באתי לאורי מלמיליאן ואמרתי לו השוער הצעיר הזה של מכבי חיפה יהיה משהו משהו. זה היה אבי רן ואפילו שבאותו משחק הוא לא היה גדול והם הפסידו, היה ברור שיצמח כאן משהו אחר. מראיקוביץ' אני לא רואה בינתיים כלום. כשאמרתי בעונה שעברה שמזלזלים בחואן פאבלו, אז חשבו שאני לא בסדר. אני חושב שזו היתה טעות לשחרר אותו. בסגנון המשחק של מכבי תל אביב היא חייבת שוער מנוסה, יציב, אינטליגנטי, שקורא את המשחק. אין כרגע שום דבר מזה אצל ראיקוביץ' והבעיה היא גם שאתה לא רואה שיש שם תזוזה".

חואן פאבלו שוער מכבי תל אביב. קובי אליהו
יותר מתאים לצהובים? חואן פאבלו/קובי אליהו

בעידן הנוכחי, כשכל דבר יכול להיות מתורגם סימולטנית, הדברים מגיעים אל ראיקוביץ'. במכבי תל אביב סיפרו השבוע שאפילו הביקורות של האוהדים בפייסבוק מתורגמות לו וזה לבטח לא מוסיף לביטחון שלו. "אני חושב שיש כאן שתי בעיות בסיסיות", מנתח שוער העבר איציק קורנפיין. "ראשית זה הטייטל איתו הוא הגיע לישראל. כשאתה בן 19 ומגיע למדינה זרה עם כותרת שאתה השוער הטוב בעולם עד גיל 20, אתה כבר בבעיה. וכשלזה מתווספת העובדה ששילמו עליך שלושה מיליון יורו, שזה הסכום הכי גבוה ששולם עבור שחקן זר לליגה הישראלית, אז רמת הציפיות ממך בשמיים ואתה בעמדה נחותה"

קורנפיין המשיך: "מעבר לכך, ממה שצפיתי בו, אני כן מזהה בחור כשרוני, אבל אני גם מזהה מישהו שהוא לא בוגר מספיק. יכול להיות שזה בגלל הגיל הצעיר, אבל יכול להיות שזה בגלל אופי שגם כך קיים שם. בכל מקרה, ממה שאני מתרשם, יש שם בעיה גדולה בקבלת החלטות שגויה. בגדול התחושה שלי היא שהוא מנסה כל הזמן להוכיח שהוא ראוי לטייטל שהודבק לו ולסכום ששולם עליו, וכשזה כל הזמן נמצא בך ואתה עסוק במחשבות על זה, אתה בבעיה".

יש לא מעט שחקנים צעירים שמתקשים במעבר שבין האימונים בקרית שלום לבין המשחקים בלחץ של מכבי. במקרה של ראיקוביץ', אין הבדל וזה מה שצריך להדאיג את ג'ורדי קרויף. שחקנים בקבוצה מספרים שבדיוק כמו שראיקוביץ' הודף כדורים תוך כדי המשחקים במקום לקלוט אותם בביטחה, כך הוא גם נוהג באימונים. "לפעמים כדור די פשוט שהוא צריך לקלוט, הוא הודף בשני אגרופים", מספר שחקן. במכבי גם מספרים שטכניקת הרגל שלו לוקה בחסר. הדוגמא הכי בולטת היא במשחקונים של שישה על שניים בהם נדרשת שליטה טובה בכדור. שוער לא אמור להיות דריבליסט, אבל טכניקה טובה ברגל היא חובה. ראיקוביץ' מוצא את עצמו הרבה בתוך המעגל כי הוא לא מצליח למסור הלאה את הכדור בלי שיחטפו לו אותו.

פרדראג ראיקוביץ' שוער מכבי תל אביב. ברני ארדוב
לוקה במשחק הרגל. ראיקוביץ'/ברני ארדוב

בסרביה לא ממהרים לקחת אחריות ומשוכנעים שמכרו למכבי מוצר טוב. "מדברים כאן הרבה עליו", מעדכן עידן ורד. "יודעים שהוא עדיין לא נכנס לעניינים בישראל ויש כאלה שאפילו פונים אלי ואומרים לי שהבעיה היא שמכבי עדיין לא יודעת לקלוט אותו. אני יודע שמכבי תל אביב יודעת לקבל שחקנים ויודעת לשמור ולגונן, אבל פה בטוחים שמכבי צריכה לתת לו יותר כדי לקבל ממנו יותר. צריך גם לזכור ולא לשכוח שמדובר בשחקן מאוד צעיר שהגיע למדינה זרה ויש קשיי התאקלמות טבעיים. אני חושב שמכבי קנתה אותו הרבה בגלל הפוטנציאל שלו, כך שהם בטח ידעו שההתחלה לא תהיה מושלמת".

שביט אלימלך משוכנע שיש לראייקוביץ' פוטנציאל. "ממה שראיתי הפוטנציאל קיים", אמר השבוע. "אבל בגלל חוסר הנסיון הוא לא יציב ויש הרבה עליות וירידות אצלו. אני חושב שייקח לשורה אובארוב לא מעט זמן כדי לעצב אותו ולבנות לו אופי של שוער יציב".

ג'ורדי קרויף לא מודה שנפל עם ראיקוביץ', אבל גורמים במכבי מעידים שהביטחון שהיה לו לגביו בתחילת הדרך נפגע. בשבוע האחרון החלו במכבי לדרוש יותר עבודה מהשוער הצעיר. בצוות המקצועי החליטו לטפל במקרה שלו לעומק אחרי שבהתחלה העדיפו לתת לו שקט ולא לשחק יותר מדי עם הראש שלו.

סלבישה יוקאנוביץ' מאמן מכבי תל אביב. מגד גוזני
יש עוד שני שערים טובים. יוקאנוביץ'/מגד גוזני

"השבוע זה היה בולט שהוא התאמן הרבה יותר קשה ועבד הרבה יותר אינטנסיבי", סיפר אחד השחקנים. "באימונים יש לנו שלושה שוערים וגם דניאל ליפשיץ וחביב אוחיון רוצים את החלק שלהם. ראיקוביץ' היה נוהג עד השבוע לברוח לחדר ההלבשה מיד כשהאימון הסתיים ולתת לשני השוערים האחרים לעבוד עם השחקנים שרוצים עוד חצי שעה של בעיטות. עכשיו זה כבר השתנה וכנראה מישהו אמר לו שהוא צריך לעבוד יותר קשה כי הוא כבר לא יורד ישר בסיום האימון של יוקאנוביץ' לחדר ההלבשה".

מכבי תל אביב תשלוט ודאי הערב (שבת, 18.00 ערוץ 1) בדרבי ותחזיק בכדור כשבעים אחוז מהזמן. זה שוב יצריך את ראיקוביץ' להתמודד עם התקפות מתפרצות ועם הגנה שבינתיים לא שומרת על יציבות. "אני עדיין חושב שחסר לו את המשחק הגדול שכל שוער רוצה כדי להיכנס לעניינים", משוכנע גורם במועדון. "לא יכול להיות שהוא שוער כל כך בינוני. הרי יש בעולם שלושים שוערים סרביים טובים. אם הוא אחד משני שוערי הנבחרת, יש שם משהו. אי אפשר להאמין שנרקמה כאן תכנית להפיל את מכבי תל אביב בפח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully