וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתראה במוקדמות יורו 2020: הפודיום, סיכום הקמפיין המאכזב של הנבחרת

מדליית זהב: מדוע זהבי של הנבחרת הוא לא זהבי של מכבי תל אביב (רמז: הוא לא האקדח, הוא הקליע), מה הטעות הגדולה של גוטמן, מי התקווה לעתיד? חמש השאלות הבוערות על קמפיין היורו המאכזב. כסף: גורם לוואלה ספורט - ההולנדי דיק אדבוקאט מעוניין לאמן את ישראל. הפודיום

עריכה: מרום שפיצר

בווידאו – האשליה שגוטמן ניסה למכור לנו במילים

טל בן חיים2 הסתובב עם חולצת נבחרת מלאה בחתימות של החבר'ה, בליל 16 בנובמבר, אחרי שישראל קרעה 0:3 את בוסניה. "לא בכל יום קורה דבר כזה", אמר.

כמה שהוא צדק.

בוסניה היתה אז עם 2 נקודות מ-12. ישראל עם 9 מ-9.

באותו לילה בחיפה, אבי לוזון הסתובב במסדרונות סמי עופר עם מחשבון דמיוני על הכתף. "אנחנו במקום הראשון בבית, עם 9 מ-9", שמח ראש ממשלת הכדורגל לשעבר. "במקום השני וויילס, עם 8 מ-4, בלגיה עם 5 מ-3. מה צריך יותר מזה?! זו מתמטיקה פשוטה: אנחנו מנצחים את וויילס בבית, ואת קפריסין ואנדורה, והנה עוד 9 נקודות, יש לך 18 – נשארו לך 4 משחקים, ותיקו אחד מספיק לך למקום שני!".

מאז: ישראל עם 4 נקודות מ-21.

4 נקודות משבעה משחקים. מזל שיש את אנדורה.

מזל שיש את הפודיום.

מדליית ארד: מאמן הולנד הצעירה לשעבר, קור פוט, בראיון על הפיאסקו הכתום במוקדמות היורו

לעמוד הפייסבוק של יוסיפון

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אלי גוטמן, מאמן נבחרת ישראל עם ערן זהבי. יוסי ציפקיס
אלי גוטמן, מאמן נבחרת ישראל עם ערן זהבי/יוסי ציפקיס

מדליית זהב: סיכום קמפיין הנבחרת, 5 שאלות בוערות

איפה היה ערן זהבי של מכבי תל אביב?

במכבי.

אחת הקלישאות הכי חלולות בקמפיין: זהבי של הנבחרת זה לא זהבי של מכבי תל אביב. מבלי להחסיר ביקורת לגבי יכולתו של מספר 7, העניין נובע מבורות, מחוסר הבנה של מי זה זהבי ומה הוא כן ומה הוא לא. זהבי, גם במכבי תל אביב, הוא לא שחקן שיעבור שלושה שחקנים בדרך לרשת, הוא כמעט לא יוצר לעצמו מצבי כיבוש. התכונה הכי טובה שלו היא תנועה ללא כדור. התכונה השנייה הכי טובה שלו היא דיוק. הוא חי וניזון מהשחקנים שלצדו.

זהבי לא היה טוב מול קפריסין. גם אמש, להוציא הפגזה לקורה, לא בא כמעט לידי ביטוי ואיבד כמה כדורי מפתח. זה לא קמפיין טוב של זהבי, זה ברור. אבל אלא אם מישהו יחליט שהוא באמת רוצה את זהבי של מכבי, זה יישאר ככה.

מספיק לצפות במשחק אחד של הנבחרת לעומת משחק של מכבי, ולהבין עד כמה תהומי ההבדל. לראות היכן הוא מקבל את הכדורים בנבחרת, וכמה, והיכן וכמה מקבל במכבי. העונה הזו רק החלה, אבל בקליפ על זהבי שערך אורי קופר ב-Ynet בעונה שעברה, אפשר היה לראות ש-12% מהנגיעות של זהבי הן ברחבת היריב; בנבחרת: 5%. נגיעות בתיבה הקרובה לרחבה - 20%; בנבחרת - 12%. ההבדלים מהותיים גם כך, ובטח כשמבינים שבמשחק במכבי, בממוצע, כמות הנגיעות הכוללת של זהבי רבה מכמות הנגיעות שלו בנבחרת.

התנועה הכי טובה של זהבי היא ההסתננות מעבר לקווי האויב, קבלת מסירה, ובום. בנבחרת, להוציא את השער שלו מול בוסניה - זה כמעט ולא קורה. למה? תפקוד הגנתי מדי, לעתים, והיעדר מוסרים, לרוב. כשלזהבי יש גם אחריות דפנסיבית - השתתפות בלחץ או סגירת קו, למשל - הוא פחות מצליח להפתיע את היריב (אגב, מתי בפעם האחרונה זהבי נראה כל כך לא מנוצל? בקמפיין האירופי של מכבי עם אוסקר גרסיה. אז, ניסה הספרדי להסיט אותו לתפקיד צנוע יותר).

אבל הנקודה הכי חשובה - כדי לקבל את זהבי של מכבי צריך את המוסרים של מכבי.

ניקולה מיטרוביץ'. דור מיכה.

בהרכב מול קפריסין שיחקו שישה צהובים בנוסף לערן, אבל השניים הכי חשובים לא היו שם. שניהם, במיוחד הסרבי - הם המוסרים הכי טובים עבורו. כל אחד במכבי מעיד על שיתוף הפעולה הענף בגזרה זו. השניים הם שמבינים את ההסתננות שלו עד תום. כמעט לא תראו מצב בו זהבי עובר מגן בתנועה ללא כדור, ולוב של מיטרו לא ייצא מהנעל. כנ"ל במקרה של מיכה. בנבחרת אין את זה. הבישול היחיד שהגיע לזהבי בנבחרת בקמפיין הנוכחי הגיע על הקרקע, מול בוסניה מחוררת, ושם זה נגמר. בוויילס, מול קרדיף, הוא ניסה להסתנן, אבל שום כדור לא הגיע. באותו משחק, זהבי לא איים לשער ולו פעם אחת. אחרי המשחק הוא נשאל עד כמה זה נדיר, מזיכרונו. התשובה היתה - זה מעולם לא קרה.

שחקני נבחרת ישראל, ביברס נאתכו, ערן זהבי. קובי אליהו
לא התחברו. זהבי ונאתכו/קובי אליהו

היחיד שיכול למצוא את זהבי, תחליף מיטרוביץ' בנבחרת - אם תרצו - הוא כנראה ביברס נאתכו. אבל בקמפיין הנוכחי השניים לא היו מחוברים ברמה הזו. הכדורים של נאתכו, לרוב, לא הגיעו ליעדם. הכדורים שכן מגיעים, כפי שראיתם, לא מוצאים אותו במשבצות הנכונות עבורו. מול קפריסין זה גם לא עבד, ושוב, זה לא הפתיע. ללא נאתכו, לא היה אף אחד שיכול לענות לדרישה.

'זהבי יכול להסתדר רק מול הגנות ישראליות.

עוד שטות. תשאלו את הגנת באזל. פלזן. בנפיקה - דויד לואיז עדיין זוכר. ברור שלזהבי קל יותר מול בלמי ליגת העל, ואף אחד לא חושב שהוא מועמד להרכב של מנצ'סטר סיטי. אבל מישהו מהקוראים מוכן לטעון שהגנות קפריסין (0 גולים של זהבי ב-2 משחקים) ואנדורה (1 ב-2) טובות יותר מהגנות באזל, ליון, בנפיקה או פרנקפורט? ממש לא, אבל לפעמים הנראטיב משתלט גם על העובדות.

הנה, נתונים מהעונה:

בליגה - זהבי עם 5 שערים מ-6 משחקים.
באירופה - זהבי עם 7 מ-7.

'אז אולי כשזה חשוב, בנבחרת, זה לא זה'.

חשוב? באמת? בית"ר, זלצבורג, ליון, הפועל תל אביב, מכבי חיפה, פלזן ובאזל יחלקו עליכם. הקלאץ' זה לא הסיפור פה.

מה לעשות - וזו לא מחמאה לזהבי ולא ביקורת; זו עובדה - הוא שחקן שתלוי באחרים. אם אתם מחפשים כוכב שיעשה הכול לבד, אתם תתאכזבו כל קמפיין מחדש. הוא צריך את המאמן שיבין את זה. הוא צריך את השחקנים שיישמו את זה (או שהוא צריך את השמעון מזרחי שיאזרח את זה).

כדי לקבל את זהבי של מכבי, צריך לתת לו את כל התנאים להיות זהבי של מכבי. יכול להיות שגם אז הוא לא יספק את הסחורה, ואז באמת הוא יהיה האשם העיקרי במצב, אבל כרגע זה להשוות תפוחים עם תפוזים.

במונדיאל האחרון, וגם בקופה, היה אפשר לראות עד כמה ליאו מסי של ארגנטינה זה לא ליאו מסי של ברצלונה. גם שם - זו לא ססמא. האזורים שבהם הוא מקבל את הכדור. כמויות הכדורים שהוא מקבל. השחקנים שמנסים למסור לו. ההסברים די דומים, ובמקרה של מסי עוד מדובר בשחקן שיכול ליצור לעצמו. זהבי זה לא השחקן הזה, ולכן הוא בא לידי ביטוי עוד פחות - הכול יחסי, כמובן.

מומלץ:

הסרטון שמסביר על ההבדלים בתפוקה של מסי בנבחרת לעומת בקבוצה -

אז לא - לזהבי אין שום הנחות לעומת שחקנים אחרים בנבחרת. ונכון - בגלל שהוא השחקן הכי טוב בישראל כיום, הגיוני שהוא יספוג את רוב הביקורת. הביקורות מגיעות לו. במכבי הוא גם כובש שערים ממצבים נייחים, ובנבחרת זה לא קורה. אבל השאלה היא האם בנבחרת רוצים להמשיך ולתהות היכן זהבי של מכבי, או באמת לנסות להביא אותו. בינתיים, אף אחד לא הצליח. זהבי הוא כוכב בעסקת חבילה. הוא סוף של סרט רץ. אגב פיו פיו - הוא לא האקדח, הוא הכדור. לקמפיין הבא הנבחרת חייבת למצוא מישהו שילחץ על ההדק.

נ.ב.

זהבי כבש שני שערים ובישל שישה בקמפיין הנוכחי. הוא היה מעורב ישיר ב-50% מהגולים שהרשיתה ישראל. כן, בלי להיות טוב מדי, במספרים האלה הוא עדיין במקום הראשון.

אלי גוטמן מאמן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
הרבה מדי שגיאות. גוטמן/ברני ארדוב

מה היתה הטעות הכי גדולה של גוטמן?

כל ביקורת מקצועית תהיה ראויה אחרי קמפיין שני בו השיג 13 נקודות מתוך 30 - ההישג הדל ביותר מאז הקמפיין הראשון של אברהם גרנט; אבל הטעות הכי גדולה של המאמן הלאומי היתה בהתנהלות התקשורתית שלו. גוטמן הבין מהר מאוד שנבחרת זו לא קבוצה, אבל לא פעל כך תקשורתית. ניהול המשברים שלו - מול זהבי, מול רפאלוב, מול אלירן עטר - לא היה חלק בכלל, וההצהרות האבסולוטיות שלו לא עוברות חלק בעידן הקיים.

ברשתות חברתיות שזוכרות כל מילה, גוטמן נתפס כמי שאומר את מה שכולם רוצים לשמוע, ולא משנה כמה צודק היה, נתפס כטועה. בנבחרת לאומית המאמן צריך לקנות את השחקנים, לקנות את הקהל. זה בא או בעקבות הצלחה או בעקבות כריזמה נשפכת. הצלחה לא היתה, ובארבע השנים האחרונות, גוטמן לא הצליח לייצר כריזמה שתסחוף אחריו את כולם. הוא לא היה קרוב.

שחקני נבחרת ישראל, ניר ביטון, טל בן חיים. ברני ארדוב
נקודת אור בים של חושך. ניר ביטון/ברני ארדוב

מי השחקן הכי מבטיח לקראת הקמפיינים הבאים?

ניר ביטון. אם יש שחקן שמשחק באותה רמה כמו בקבוצה שלו, זה ביטון. חזק, נייד, ואת הגולאסו כבר ראינו. בקמפיין הזה עוד התחיל כשחקן משני, וסיים אותו כמניה הבטוחה והשווה ביותר. אין מצטיין לקמפיין כזה, אבל הנה מועמד למצטיין של הקמפיין הבא.

מה הרגע הנורא ביותר בקמפיין?

הערב מול ויילס היה קשה מאוד לצפייה, ועדיין, דבר לא יאפיל על המחדל מול קפריסין. מילא לחטוף זמבור מדרג 4, אבל מדרג 5? הדובדבן שבקצפת - הנגיחה של ג'וניור דוסה. אז הבנו סופית: כשזה באמת חשוב, אפילו קבוצת לקרוס נערים מאלבקרקי יכולה להחטיף לנבחרת ישראל ראסיה ממצב נייח.

מי צריך להיות המאמן הבא של הנבחרת?

השחקן האחרון שבאמת הצטיין בנבחרת - יוסי בניון, לפני כעשור. המשמעות: משהו מעבר לסגל לא בסדר. מבלי לזלזל בטקטיקה והכנה, מאמן נבחרת צריך עוד משהו. בטח מאמן של כמות כישרון מועטה ודלה. כאן, המנטליות והמוטיבציה חשובות יותר. צריך מאמן שיוציא מהשחקנים את כל מה שיש להם, ואז עוד קצת; צריך מאמן שהשחקנים ישחקו גם בשבילו. שהקהל יאמין לו ובו.

בקבוצה, המאמן שולט בשחקנים. יש לו כוח עליהם. הוא, בעקיפין, שולט בפרנסה שלהם. בנבחרת מדובר ביחסים נטו. התכונה הכי חשובה למאמן הנבחרת הבא: כריזמה.

ולא. אל תגידו איל ברקוביץ'.

מאמן אלקמאר דיק אדבוקאט. Dean Mouhtaropoulos, GettyImages
מאמן אלקמאר דיק אדבוקאט/GettyImages, Dean Mouhtaropoulos

מדליית כסף: מי רוצה להיות המאמן הבא של הנבחרת?

דיק אדבוקאט. המאמן ההולנדי, שהתפטר מסנדרלנד בתחילת החודש, הביע עניין בהרפתקה על קווי נבחרת ישראל - כך נודע לוואלה ספורט. להולנדי (68), שזכה באליפויות עם פ.ס.ו, גלזגו ריינג'רס (2 דאבלים) וזניט (עמה הניף את גביע אופ"א ב-2008), עבר עשיר באימון נבחרות. אדבוקאט הדריך את הולנד (פעמיים), דרום קוריאה, בלגיה, רוסיה וסרביה.

המאמן פלירטט עם מחשבות פרישה בעבר, אך השבוע החל לגשש את דרכו לגבי אופציה להדריך את ישראל. יהיה מעניין לראות באיזה כיוון ילכו בהתאחדות, לאור העובדה שהקמפיין הבא הוא, בעיקרון, חסר סיכוי להעפלה. האם יפנו לבנייה, או לחיסכון.

נמשיך לעקוב.

מדליית ארד: מאמן הולנד הצעירה לשעבר, קור פוט, בראיון על הפיאסקו הכתום במוקדמות היורו

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully