וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נעשתה היסטוריה: בלוג הפלייאוף על הניצחון של הפועל אילת

18.6.2015 / 7:03

נאום ההגנה של גיא גודס, האליבי שסיפק לעצמו במהלך העונה וההתגייסות הכללית של האוהדים שיכולה להוביל למשבר אמון. בלוג הפלייאוף על הנפילה של הצהובים, נקודת המפנה בעונה של הפועל אילת שהופתעה לגלות על אירועי הגמר והלחץ שגובר בירושלים

צילום ועריכת וידאו: קובי אליהו

1. "אני לא נסער כי כשאתה מוכן לדברים אתה לא מקבל שוק, ראיתי את הקושי שלנו, והייתי מוכן לרגעים הקשים האלה, התמודדנו עם זה חודש וחצי, כמו שדיברנו אחרי ניצחונות על איך הצלחנו לנצח עם כל מיני הרכבים ידעתי שלאורך זמן אי אפשר לשלוף דברים, ולאהוב או לקבל את זה אני לא, אני ספורטאי ותמיד רוצה לנצח, תמיד שואף להכי טוב שאפשר, מהשנה הקשה הזאת, בשנה הראשונה במכבי, אני אהיה הרבה יותר טוב בעתיד וכל מאמן לומד. אם אוברדוביץ' הגדול עף בחצי הגמר, אז מי אני בתחילת דרכי".

במונולוג הקצר הזה חתם גיא גודס את מסיבת העיתונאים שבה הוביל את מכבי תל אביב להדחה ראשונה בחצי גמר פלייאוף מאז 1993. הפנים של גודס לא הביעו זעזוע כפי שהאוהדים הצהובים חשו, הוא היה שליו, הוא הגיע למשחק החמישי וכבר בציטוטים מהאימון המסכם היה אפשר להבין שהוא מריח את ההדחה. לא סתם דאג להזכיר את שלושת הפצועים במאני טיים, לא סתם הודה עוד במהלך הטופ 16 שרצה את גל מקל. האליבי מוכן, הוא חלק מהכישלון אבל הוא לא האחראי היחיד.

מאמן מכבי תל אביב, גיא גודס, עם עוזרו אלון שטיין. ברני ארדוב
אליבי מוכן מראש. גודס/ברני ארדוב

"מרקוס סלוטר כבר התחיל לארוז", סיפר לוואלה ספורט מקורב למאמן כמה שעות לאחר המשחק, "במקום זה הם החתימו את ג'ו אלכסנדר ששיחק שני משחקים בפלייאוף והיה נראה זוועה. עם סלוטר למכבי הייתה תשובה למשהו יותר מתוחכם מסופו. ומה עם מקל? גיא צעק ודרש אותו, וכלום. הם היו בטוחים שעם הסגל הזה הכל יהיה בסדר, אבל שלא ישכחו שיוגב אוחיון שיחק גמור חצי עונה, שלנדסברג נפצע יותר מפעם אחת. הם שיחקו באש, נכוו, ועכשיו יפילו את הכל על גיא".

אחד המאמנים הותיקים בארץ אמר אתמול בבוקר בשיחות סגורות כי הוא נותן להנהלת מכבי תל אביב 24 שעות מהרגע שהיא תפסיד בחצי הגמר או בגמר, ועד שגיא גודס ישלם את המחיר. "אל תתפלא אם למישהו שם יעלה הרעיון הגאוני להציע לו לחזור להיות עוזר מאמן, כדי לא לשלם למאמן שיושב בבית". התמונה מחוץ לחדר ההלבשה בסיום המשחק הייתה כמעט הזויה. מצד אחד חלק מהנהלת מכבי תל אביב שאומרים שגיא גודס יאמן את הקבוצה גם בעונה הבאה, מהצד השני מקורבים שלוחשים שמה שאומרים היום זה לא בדיוק מה שיגידו גם מחר.

בעוד גורלו ייחרץ להשארות או לעזיבה במקומות אחרים, האמת של גיא גודס, שלא פחד להגיד מה שהוא חושב כל העונה, לא תהיה נעימה לאנשי מכבי תל אביב, "מתפקידנו כצוות לבקש דברים שאנחנו רוצים להפוך את הקבוצה ליותר חזקה, התפקיד של ההנהלה זה להסתכל על כסף ותקציב, העלויות של השחקנים שאנחנו רוצים יכולה להיות מאוד גבוהה. יש ראוי ויש מצוי, מהעונה הזאת כולם ילמדו, ותמיד אחרי זעזוע גדול יש רענון חדש, ויש לקיחת מסקנות או למידת מסקנות, אני בטוח שכולם במכבי תל אביב יעשו את המיטב כדי לבנות קבוצה יותר חזקה. אני יודע מה זה להפסיד פה אליפויות וגם לזכות בגביעי אירופה, זה עושה אותך יותר מוכן, וגם למעלה יודעים את זה, הם יודעים שבשנה הבאה צריך לבנות קבוצה חזקה כדי שתתמודד על כל התארים מחדש".

ספסל מכבי תל אביב לאחר ההפסד בחצי הגמר. ברני ארדוב
האוהדים מאוכזבים. שחקני מכבי תל אביב/ברני ארדוב

2. אוהדי מכבי תל אביב רגילים לקבל הודעות SMS בבוקר משחק, שמזכירות להם על המשחק הקרוב, כחלק מהשירות שעושים הצהובים לקהל המנויים שלהם. מלבד לציין שהם בפאניקה בפירוש, ההודעה הפעם קראה להתגייסות כללית של האוהדים למשחק הכי חשוב של העונה. כמו כן, הכרוז שי סידי חזר וציין כמה פעמים בפתיחת המשחק כי זהו המשחק הכי חשוב של מכבי תל אביב העונה, והעצים את כמות המתח והעצבים באולם. אם למישהו היה עוד ספק לפני ההתמודדות שמכבי תל אביב בהיסטריה לפני המשחק, כמה דקות לפני הג'אמפ בול כבר לא היה ספק.

ככל שהמשחק הלך והתקדם, והצהובים לא הצליחו לבסס יתרון מספיק משמעותי, ההרגשה בהיכל הייתה שזה לא הולך להיגמר בטוב. אלא שאפשר לומר הרבה דברים טובים על אוהדי מכבי תל אביב, והם כן הצליחו לספק דחיפה מסוימת בזמן הנכון, דחיפה שגרמה לקבוצה שלהם להשוות את המשחק ולהיות קרובים לגמר, אבל גם זה לא הספיק. "שלשה של היינס, שלשה של פארגו, שלשה של אוחיון, מישהו יקלע שלשה זה הרי בטוח", אמר אוהד חובש כיפה מתחת ליציע העיתונאים, לפני הזריקה האחרונה, "אין סרט שזה לא הולך להארכה, ושם כבר ננצח".

ההתגייסות הכללית הפכה למשבר, אולי אפילו משבר אמון. ביציאה משער 9 מספר אוהדים השליכו את המנויים שלהם לרצפה כאות של מחאה, "אנחנו משלמים ממיטב כספנו בימים שהכל יקר כאן במדינה והמשכורות לא בשמיים, וההנהלה פה חוסכת על להביא מחליף ישראלי בזמן הנכון", צעק אחד האוהדים, "עוד ישראלי אחד והיה יכול להיות יותר טוב, אבל פשוט לא עשו את הצעד הזה".

שחקני הפועל אילת חוגגים. ברני ארדוב
שינוי דרסטי. שחקני אילת/ברני ארדוב

3. לפני שנעבור לחגיגות של אילת, וקשה יהיה לשחזר כאלה גם במקרה של אליפות, נציג את נקודת המפנה בעונה של הפועל אילת. ב-20 לאפריל, לפני קצת פחות מחודשיים, הגיעה מכבי חיפה לעיר הדרומית ופירקה לאילת את הצורה. ההפרש כבר עבר את 30 הנקודות במהלך הרבע השלישי, ובסיום יצאה אילת עם מכה קשה ותבוסה 97:66. בשלב הזה היה נדמה כי העונה של הקבוצה העשירה של דורון הרציקוביץ' הולכת ונעלמת. לוח המשחקים שחיכה לאילת כלל משחקי חוץ בדרייב אין, בראשון לציון ובנס ציונה, והסכנה של אי הכניסה לפלייאוף נראתה ממשית.

"המשחק היחידי שבאמת התפרקנו לגורמים, וזה חיזק אותנו זה היה נגד חיפה, הפסדנו 30 הפרש", נזכר אמש אלישי כדיר ברגע המפנה ובמה שקרה באילת מהנקודה הזאת, "עשינו שיחה יום למחרת, בהרבה קבוצות מחפשות אשמים ושחקנים רבים, והגענו לחדר ההלבשה, ראינו וידאו אמרנו שנצא מזה מחוזקים, ויצאנו מזה הרבה יותר מחוזקים וזה המפתח של הפועל אילת, רק שימשיך ככה". את העונה הסדירה סיימה אילת עם ארבעה ניצחונות והפסד מיותר למכבי אשדוד, שניצחון בו היה מונע מהם מפגש עם מכבי תל אביב בחצי הגמר, אבל הפסד שכנראה יד הגורל נגעה בו.

ואחרי שיצאו מפצצה כזאת, היה קטן על הקבוצה של אריק שיבק להמשיך להאמין בעצמם גם בפיגור 2:0 בסדרה מול קבוצה שעמדה על מאזן 1:66 בסדרות לפניה, ""האמנו לאורך כל העונה", ציין קווין פאלמר, עם דמעות בעיניים, "אנחנו פשוט מאושרים, למרות שיש לנו עוד עבודה רבה. גם כשפיגרנו 2:0, המשכנו להאמין. אני כל כך גאה בחברים שלי, זה אושר עילאי. קשה לתאר במילים את הניצחון המדהים הזה".

שחקני הפועל אילת חוגגים, אפיק ניסים, אריק שיבק, יוגב אוחיון שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"הכול קרה מהר"/ברני ארדוב

4. "טוב, מספיק שאלות לאריק, תוכלו להמשיך לשאול אותו גם במסיבת העיתונאים של הגמר", קטע את העיתונאים דובר מנהלת הליגה שלומי פרי ופינה את המקום למאמן מכבי תל אביב גיא גודס. "איזו מסיבת עיתונאים?", שאל שיבק בתמיהה, "יום שישי לפני אירוע הגאלה יש מסיבת עיתונאים".

כמה דקות לפני כן עודכנו אלישי כדיר ואפיק ניסים כי יצטרכו להתייצב בתחנת הרכבת ארלוזורוב לאירוע של הספונסר של מנהלת הליגה לפני הגמר. באילת הודו כי מנהלי הקבוצה היו מודעים לאירועים הללו, אבל כדי לא לעשות עין הרע, ולא לגרום לשחקנים לחשוב על אף דבר אחר מלבד הגמר, לא הודיעו להם כלום.

"אנחנו מרגישים שהכל קורה כל כך מהר, לפני שבועיים היינו בסדרה נגד חיפה, ואף אחד לא נתן לנו סיכוי, והיינו ב-2:0 וכולם קברו אותנו", אמר אלישי כדיר בסיום המשחק, מתקשה לעכל שהעונה הזאת ממשיכה, "לשנייה לא פקפקנו בעצמנו, ידענו שזה מכבי והיא קבוצה מעולה, אבל אנחנו מאמינים, רואים בן אדם שרוצה ומאמין , פשוט התחושה מאושרת כרגע. נחגוג ביחד הערב. אני בתור שחקן, והפועל אילת בכלל היא קבוצה צנועה, לא קבוצה שבכותרות, תמיד נשארנו מבחוץ ופרגנו ליריבה, לא משנה אם ניצחנו או הפסדנו, זה מה שהמאמן הדריך אותנו, זה לאו דווקא חוסר ביטחון או לפאר את הקבוצה השנייה, כשהניצחון מגיע זה הרבה יותר מתוק".

באילת עוד לא כל כך הפנימו שהם עלו לגמר והאמת, אף אחד מאנשי הקבוצה לא רצה להתייחס למאצ'אפ שיש להם מול הפועל ירושלים. האילתים כבר ניצחו העונה פעם אחת בארנה, הובסו בגביע והמשחק האחרןו ביניהם נגמר עם שלשה משוגעת של טוני גפני כמעט מהחצי. בינתיים לשיבק לא יהיה כל כך הרבה זמן ללמוד את ירושלים - השחקנים שלו קיבלו יום חופש מחר, ובשישי הם יהיו חלק מאירוע הגאלה, כך שהאימון הראשון ייערך או בשישי בערב, או בשבת אחרי הצהריים. "בשלב הזה של העונה, צריך להתכונן מנטאלית וטקטית, אימון אחד פחות או יותר לא יעשה את ההבדל", אמרו בקבוצה.

סדרת פלייאוף ליגת העל כדורסל הפועל ירושלים נגד מכבי ראשון לציון דני פרנקו אורי קוקיה טיוואן מקי. קובי אליהו
ירושלים נתפסה לא מוכנה. פרנקו/קובי אליהו

5. "תגיד, שלחתם את דני פרנקו לאילת ביום ראשון כדי שיסגור לכם מלון?", שלחתי לאחד מהגורמים הבכירים בהפועל ירושלים לפני המשחק אמש. בשעת לילה מאוחרת הוא השיב, "צריך לשריין טיסה ליום ראשון, נקווה שלא יהיו בעיות לוגיסטיות, אבל זה תפס אותנו בהלם". כן, כבר כתבנו את זה אחרי המשחק הרביעי בין מכבי תל אביב להפועל אילת, אבל היחיד שדיבר בגלוי על כך שאילת מסוגלת לנצח את הצהובים היה יותם הלפרין שלא רצה להתייחס לקבוצתו לשעבר כאופציה לגמר, ואמר כי קיימת אפשרות שהמשחק הראשון בגמר ייערך בכלל באילת.

המחשבה הכללית עד היום הייתה שהפועל ירושלים העונה חייבת לזכות באליפות, אלא שלא מעט אנשים חשבו עד אמש שהלוזריות הירושלמית התמידית תפגע בהם ברגע האמת, והם ימצאו את עצמם ללא התואר. כעת, הלחץ שגם ככה היה קיים, מתעצם בצורה קיצונית, "זה כבר קרה לירושלים בגמר הגביע ב-2007 שבני השרון זרקה את מכבי בחצי הגמר, וכולם ציפו מהם לזכות, אבל כאן זה לא גביע, וזאת אליפות שירושלים בחיים עוד לא זכתה בה", אמר מאמן שעבר בבירה בהתייחסו למצב, "אם עכשיו ירושלים לא תזכה באליפות, לא יודע אם היא תוכל לעשות את זה אי פעם".

לפני שנה אלופי אירופה, השנה אפילו לא בגמר אליפות ישראל/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully