וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החלטת בלאטר נובעת מהצרות מולן הוא יעמוד בקרוב. הוא הבא בתור"

בעולם הסבירו כי ההתפטרות הדרמטית נובעת מכך שנשיא פיפ"א הפך לאחד הנחקרים ב-FBI בפרשת השחיתות. האינטרפול הוציא צו מעצר דחוף לשישה מבכירי הארגון לשעבר, ביניהם ג'ק וורנר. ברשת ממשיכים לחגוג, צפו בדיון באולפן וואלה

עריכה: ניר חן
ספ בלאטר נשיא פיפ"א הפורש. רויטרס
השאיר את עולם הכדורגל בהלם. בלאטר/רויטרס

"רעידת אדמה". מונח שגור למדי בתקשורת הספורט, אבל קשה להגדיר בדרך אחרת את מה שהתחולל אתמול (שלישי), בשעת ערב לעיני אולם כמעט ריק במשרדי פיפ"א. ספ בלאטר, נשיא הארגון הכל יכול שהחזיק בתפקידו במשך 17 השנים האחרונות, הודיע על התפטרותו באופן בלתי צפוי בעליל.

רק ביום שישי האחרון, בקונגרס פיפ"א ה-65 שנערך בציריך, שוויץ, נבחר בלאטר לכהונה חמישית לאחר שגבר 73:133 בסיבוב הראשון על הנסיך הירדני עלי בין אל חוסיין, לפני שיריבו הבין שהסיכוי למהפך בסיבוב השני לא קיים ופרש מהמרוץ. אלא שארבעה ימים בלבד חלפו וסדרי עולם השתנו בן רגע, לאחר שפיפ"א הודיעה על מסיבת עיתונאים פתאומית בה מסר בלאטר את הודעתו הדרמטית.

ספ בלאטר התפטר מתפקידו כנשיא פיפ"א

17 שנים של סקנדלים: ימי כהונתו של ספ בלאטר

ההתאחדות: "בלאטר סייע לכדורגל הישראלי". פלאטיני: "זו ההחלטה הנכונה"

נשיא אופ"א מישל פלטיני ליד המועמד לנשיאות פיפ"א הנסיך עלי מירדן בקונגרס פיפ"א, מאי 2015 פיפ"א, עלי, ירדן. רויטרס
המועמדים המובילים. פלאטיני והנסיך עלי/רויטרס

בעולם כולו מנסים כעת להבין מה קרה בארבעת הימים האחרונים, שהוביל את בלאטר להתפטר כך. הרי רק לפני כמה ימים, לאחר המעצרים הסנסציונים של בכירי הארגון על ידי ה-FBI, נשאל בלאטר האם הוא מתכוון להתפטר וענה: "אם אעשה זאת, סימן שעשיתי משהו רע". אם כך, מה השתנה?

על פי התקשורת האמריקאית, ההחלטה להתפטר החלה להתגלגל כאשר לאחר קונגרס פיפ"א, בלאטר הבין שהחקירה מתקרבת אליו באופן משמעותי. על פי מספר גורמים בכירים ב-FBI, אחד החשודים המרכזיים כעת, שאולי אף ייעצר בקרוב, הוא מזכ"ל פיפ"א ז'רום ואלקה, שנחשד כי קיבל, דרך נשיא התאחדות הקונקאק"ף לשעבר ג'ק וורנר, שוחד על סך 10 מיליון דולר. "נתיב הכסף קרוב מאי פעם לבלאטר כעת", נכתב ב"ניו יורק טיימס".

באותו עיתון ידעו גם לספר כי כמה ראשי החקירה של ה-FBI סיפרו, בעילום שם, כי על פי ההתפתחויות בימים מאז המעצרים שנערכו בשוויץ, הם מאמינים כי העצורים בפרשה יעזרו לבנות תיק נגד בלאטר עצמו ויספקו את הראיות הנחוצות על מנת להפליל את הנשיא המתפטר. אגב, בתו של בלאטר, קורין בלאטר אדנמאטן, הבהירה: "להחלטה שלו אין שום קשר להאשמות שעלו לאחרונה".

כריסטין ברנאן מ"USA Today" כתבה: "הוא ידע. הוא היה חייב לדעת. אחרת למה ספ בלאטר התפטר ככה? התחשבות בציבור? אין סיכוי. לאדם הזה אין טיפת התחשבות. לעזור לפיפ"א בעיצומו של הסקנדל? גם אין סיכוי. אנשים כמו בלאטר לא קמים ועוזבים פשוט. ההחלטה הזו נובעת אך ורק מהצרות מולן בלאטר הולך לעמוד בקרוב. התובעת הכללית של ארצות הברית, לורטה לינץ' והצוות שלה, שהובילו את סדרת המעצרים הגדולה בתולדות הכדורגל בשבוע שעבר, אמרו כל הזמן שזו רק ההתחלה ויש סיכוי טוב שהבא בתור הוא בלאטר. יכול מאוד להיות שהרשויות בארצות הברית כבר סוגרות עליו והוא הבין את זה".

עוד באותו נושא

17 השנים הרעות: כך נראתה הקדנציה של ספ בלאטר בנשיאות פיפ"א

לכתבה המלאה
מזכ"ל פיפ"א ג'רום ואלקה. Alessandro Della Bella, GettyImages
"נתיב הכסף מתקרב לבלאטר". ואלקה/GettyImages, Alessandro Della Bella

מלבד בלאטר, החקירה הישירה יותר מתמקדת כרגע בבכירים אחרים שעברו בפיפ"א לאורך השנים. האינטרפול הוציא צו מעצר מהרמה הגבוהה ביותר, "צו אדום", לשישה בכירים אנשים וביניהם סגן הנשיא לשעבר ג'ק וורנר הטרינידדי וניקולאס לאוס, הנשיא בעבר של ההתאחדות הדרום אמריקאית ואחד האנשים החזקים בפיפ"א לשעבר.

בהצהרת האינטרפול נמסר: "על פי בקשת הרשויות בארצות הברית, האינטרפול הוציא צו אדום, נגד מבוקשים בינלאומיים על שני אנשי פיפ"א וארבעה עובדים נוספים לשעבר בשל האשמות הקשורות לקונספירציה ושחיתות. צו אדום הוא אחת הדרכים בהן האינטרפול מודיע למדינות החברות בו שהוצא צו מעצר. אנו מחפשים את מיקומם ומעצרם של המבוקשים".

ג'ק וורנר, לשעבר סגן נשיא פיפ"א. AP
האינטרפול בעקבותיו. וורנר/AP

בלאטר לא עוזב את תפקידו מהיום להיום. בהודעה שמסר אמש, הוא אמר כי הוא ישאף לקיים קונגרס חירום במהירות האפשרית ובו ייערכו הבחירות המחודשות לנשיאות הארגון. אלא שעל פי חוקי פיפ"א, יש להודיע על הבחירות לפחות ארבעה חודשים מראש על מנת שכל מי שמעוניין לרוץ לנשיאות הארגון יזכה לתקופת התארגנות ראויה. לכן, הבחירות החדשות צפויות להיערך רק בין דצמבר למרץ הקרובים, כך שבינתיים בלאטר יישאר בתפקידו, לפחות כל עוד הוא לא ייעצר.

המועמד הבולט לזכות בבחירות החדשות הוא הנסיך עלי, שהפסיד לבלאטר כאמור ביום שישי החולף. גם מישל פלאטיני, נשיא אופ"א, הוא מועמד בולט. מלבד השניים הללו, ישנם מספר מועמדים נוספים כמו שחקני העבר לואיס פיגו, דויד ז'ינולה, סגן נשיא אופ"א סנס ארזיק הטורקי, חבר פיפ"א טד הווארד ונשיא הקונפדרציה האפריקאית, עיסא הייאטו.

שם נוסף ומעניין במיוחד שהוזכר בשעות שחלפו מאז ההתפטרות של בלאטר הוא לא אחר מאשר זיקו, אגדת העבר של נבחרת ברזיל, ששוקל להצטרף למרוץ לנשיאות. זיקו בן ה-62 מאמן כרגע את גואה מהליגה ההודית ובדף הפייסבוק שלו הוא כתב: "למה שלא אהיה מועמד? החיים שלי תמיד התנהלו סביב הכדורגל. זו תשוקה שתמיד התייחסתי אליה במלוא הרצינות והכבוד. הכדורגל צריך לבוא לפני הפוליטיקות הפנימיות". זיקו שימש כשר הספורט של ברזיל בשנות ה-90'.

אגב, אגדת כדורגל אחרת מברזיל, פלה הגדול, אמר לאחר ההתפטרות של בלאטר: "אני מקווה שאנשים אמינים ינהלו את הכדורגל מעכשיו והוא יהיה נקי יותר".

בתו של בלאטר מתעקשת שההתפטרות של אביה אינה קשורה להאשמות האחרונות. "לעזיבה אין קשר, שום קשר, להאשמות שמסביב", אמרה קורין בלאטר אנדנמאטן ל"בליק" השוויצרי.

בתקשורת העולמית מגיבים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך הגיבו המפרסמים הגדולים ביותר של פיפ"א? מ"באדוויזר" נמסר כי הם מקווים שההתפטרות: "תעזור לפיפ"א לפתור את הבעיות הפנימיות שלה". מ"קוקה קולה" נמסר כי הם מקווים שפיפ"א: "תמשיך להתמודד עם במלוא הדחיפות עם כל הבעיות שהתגלו בארגון" ודברים ברוח דומה הועברו גם מחברות "אדידס" ו"ויזה".

בינתיים, בעולם לא מפסיקים לחגוג את ההתפטרות. ב-CNN הרכיבו את רשימת ה"פאדיחות הכי גדולות של בלאטר", שכללה את ההצהרה מיוני 2011 לפיה אפשר לפתור כל בעיית גזענות עם לחיצת יד, ההצהרה לפיה שחקניות כדורגל צריכות לשחק עם מכנסונים קצרים יותר ("כמו בכדורעף חופים") וההצהרה לפיה אוהדים הומוסקסואלים שמתכננים להגיע למונדיאל בקטאר 2022 צריכים להימנע מקיום יחסי מין שם על מנת שלא להרגיז את המקומיים.

ג'ון אוליבר, מגיש התכנית הפופולרית "Last Week Tonight" ואחד המתנגדים הגדולים ביותר לבלאטר, הבטיח בתכניתו האחרונה, בקטע שעשה נגד פיפ"א, כי אם בלאטר יעזוב את תפקידו, הוא ישתה בקבוק של בירת "באד לייט ליים", למרות סלידתו מהטעם שלה. מיד לאחר הודעת ההתפטרות, אוליבר פרסם בחשבון הטוויטר שלו תמונה עם דלי מלא בבקבוקי באד לייט ליים וכתב: "שמפניה...".

ועוד קצת ציוצים:

  • עוד באותו נושא:
  • ספ בלאטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully