וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

17 השנים הרעות: כך נראתה הקדנציה של ספ בלאטר בנשיאות פיפ"א

שחיתות, שוחד, קניית קולות, מיליונים שנעלמו והיחלצויות מסתוריות מאשמה. התפטרותו של ספ בלאטר מנשיאות פיפ"א שמה סוף לקדנציה איומה מבחינה תדמיתית. כך נראתה תקופת שלטונו בראש הארגון

ספ בלאטר נשיא פיפ"א שהתפטר לאחר מסיבת העיתונאים במטה פיפ"א בציריך, מאי 2015. רויטרס
הולך לתמיד? בלאטר/רויטרס

אחרי 17 שנים, תם עידן ספ בלאטר בפיפ"א. בלאטר בן ה-79 הודיע היום (שלישי) על התפטרותו מארגון הכדורגל העולמי, על רקע הקונגרס הסוער בסוף השבוע האחרון וגל המעצרים של בכירים בארגון באשמת שחיתות ושוחד. בכך הגיעה לסיומה קדנציה ארוכת שנים ומלאה בפרשיות שנויות במחלוקת, אינספור שמועות ודיווחים על שחיתות גדולה בצמרת הארגון. כך נראתה התקופה הארוכה של האיש החזק בכדורגל העולמי ממרחק השנים.

ספ בלאטר התפטר מתפקידו כנשיא פיפ"א

ההתאחדות הישראלית מודה, פלאטיני מברך, ברשת לועגים: כל התגובות

seperator

1975 - בלאטר, כדורגלן עבר ואיש עסקים שוויצרי, חובר לפיפ"א לראשונה, תחילה כמנהל הפיתוח הטכני ומזכ"ל. הוא הופך ליד ימינו של הנשיא דאז, ז'ואאו האבלנז'.

1998 - אחרי שנים של פעילות ערנית בארגון, בלאטר סוף סוף מקבל את מבוקשו ומתמנה לראש הארגון, אחרי התמודדות בבחירות עם נשיא אופ"א לנהארט יוהאנסון. כבר אז הועלו טענות לשחיתות ואי סדרים בבחירות, אך עד מהרה העניין הושתק.

1999 - סאגת הבחירות מתחילה להתגלות. העיתונאי האנגלי דייויד יאלופ מפרסם ספר שערורייתי, בו הוא חושף כי כל הליך ההצבעה לבחירות נקנה מראש. בלאטר עומד בהאשמות בבית המשפט, וכהונתו ממשיכה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ספ בלאטר נשיא פיפ"א הפורש. רויטרס
החשדות עלו כבר אחרי שנבחר לראשונה לנשיאות. בלאטר/רויטרס

2001 - ממדי השחיתות בפיפ"א הולכים ונהפכים מטרידים. ברחבי העולם מתפרסם כי לא פחות מ-112 מיליון יורו נלקחו מקופת פיפ"א לטובת שוחד שניתן לחברת השיווק הבינלאומית ISL כדי להבטיח חוזי שידור ופרסום ברחבי העולם. בלאטר עצמו נקי מאשמה הפעם, אבל זה רק עניין של זמן עד ששמו ישורבב שוב בפרשיות דומות.

2006 - משחק סוער בין פורטוגל להולנד במונדיאל חושף צדדים מכוערים באישיות של בלאטר. בסיום ניגש נשיא פיפ"א לשופט ולנטין איבנוב, שהניף לא פחות מ-16 כרטיסים צהובים וארבעה אדומים, והודיע לו חגיגית כי "היית צריך לתת כרטיס אדום לעצמך". בלאטר הגשים את משאלתו, ולמרות שהתנצל שנים אחר כך, איבנוב מעולם לא חזר לשפוט.

2007 - נפוצים דיווחים אמינים על כל שבלאטר רקם דיל עם נשיא אופ"א מישל פלאטיני כדי להבטיח שהגביע העולמי ב-2018 ייערך ביבשת הישנה. באורח מסתורי, כל המדינות שאינן אירופאיות ורצו לארח את הטורניר מסירות בזו אחר זו את מועמדותן.

ז'ואאו האבלנש נשיא הכבוד היוצא של פיפ"א. GettyImages
כולם שילמו במשרות, חוץ מבלאטר. האבלנש/GettyImages

2011 - הקטארי מוחמד בין חמאם, שנחשב לאחד מיריביו המרים של בלאטר בתוך הארגון ומי שאמור היה להתמודד מולו בבחירות, מקבל הודעת פיטורים אחרי ששמו מעורב בפרשיית שחיתות ושוחד נוספת, הפעם בקניית קולות בבחירות לנשיאות פיפ"א ביבשת אסיה. בלאטר, שידע על המתרחש ולא דיווח, יוצא בידיים נקיות ובאופן לא מפתיע נבחר לקדנציה נוספת.

2013 - ועדת האתיקה של פיפ"א קובעת כי במסגרת פעילות הארגון הועבר באופן לא כספים למקבלי ההחלטות. ז'ואאו הבלאנז' מתפטר מתפקידו כנשיא הכבוד של פיפ"א על חלקו בסקנדל, אבל ספ בלאטר יוצא ללא פגע.

29 במאי 2015 - למרות גל המעצרים של בכירים בפיפ"א ועל אף החשדות הכבדים לשחיתות בצמרת ההתאחדות לכדורגל העולמית, השוויצרי בן ה-79 גובר על הנסיך עלי מירדן, שפרש מהסיבוב השני של המירוץ לנשיאות ברגע האחרון. בלאטר סופג קריאות בוז בזמן נאום הניצחון, ומבטיח: "בסוף הקדנציה שלי אביא את פיפ"א להצלחה, אני אעמוד בפיקודה של הסירה הזו ואחזיר אותה לחוף".

2 ביוני 2015 - בלאטר מתפטר.

אוהדי טניס ברולאן גארוס מניפים שלט נגד ספ בלאטר. AP
בלאטר אומר שלום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully