וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדקה ה-90 של העונה: הדרמות הגדולות של סוף השנה בכדורגל האירופי

1.6.2015 / 8:00

ברומניה החמצה מדהימה מנעה אליפות ביזארית במיוחד, בבולגריה החליט קשר אלמוני להתחפש למסי, ברוסיה הבאנקר של צסק"א שוב הציל אותה, ובסרדיניה הגיעה לסיומה קריירה מפוארת ברגע כואב. הבלוג של מיכאל יוכין סוקר את הדרמות, ומכיר לכם את היורש של גיורגי חאג'י

בכל יום מתרחשים בכדורגל האירופי אירועים מרתקים הרחק מאור הזרקורים שלא זוכים לחשיפה ראויה. כעת, כאשר כמעט כל הליגות הסתיימו, אפשר להקדיש קצת מקום גם לדברים שנעלמים בדרך כלל מהעין, ובראשם הבכורה המרגשת ברומניה, שהכירה לעולם את היורש של גיורגי חאג'י.

גדול שחקני רומניה בכל הזמנים לא בדיוק הצליח עד כה כמאמן. הוא מונה לנבחרתו הלאומית מיד אחרי שתלה את הנעליים ב-2001, אבל לא הצליח להעפיל למונדיאל ועזב. שתי הקדנציות שלו בגלאטסראיי, בה היה אליל בימיו כשחקן, הסתיימו בטעם חמוץ מאוד. גם הניסיונות במולדתו, עם טימישוארה וסטיאווה בוקרשט, לא היו מזהירים בלשון המעטה. אז היום מבלה חאג'י במקום הטבעי ביותר מבחינתו.

וואלה ספורט מסכמת עונה בכדורגל האירופי

נבחרת העונה באירופה

המאכזים של העונה

התגליות של העונה

דירוג השגרירים של העונה

גיורגי חאג'י מאמן גלאטסריי. Moritz Winde, GettyImages
הקים את האקדמיה כדי לטפח את בנו. גיורגי חאג'י/GettyImages, Moritz Winde

מראדונה של הקרפאטים נולד ליד קונסטנצה, העיר הגדולה ביותר לשפת הים השחור, ושם גם החל את הקריירה. עבור אנשי קונסטנצה, אין גיבור גדול ממנו, וחאג'י משקיע כעת את כולו באיזור. הוא הקים שם אקדמיה מפוארת לנוער, ובמקביל ייסד ב-2009 גם קבוצה חדשה, ויטורול קונסטנצה, בה הוא משמש כבעלים ויו"ר. ויטורול טיפסה לליגה השניה ב-2010, העפילה לליגה הבכירה ב-2012, ובאוקטובר האחרון חלה התפתחות דרמטית כאשר חאג'י מינה את עצמו גם למאמן, ובמקביל קידם לסגל הבוגר את בנו יאניס, בסך הכל בן 16.

צנום, טכני ואלגנטי כמו אביו, יאניס נחשב כבר מספר שנים לפוטנציאל ענק. למעשה, גיורגי הקים את האקדמיה בראש ובראשונה כדי לטפח בעצמו את הגאון החדש, ונכון לעכשיו נדמה כי הוא נמצא בדרך הנכונה. חאג'י ג'וניור הוא כוכב נבחרת רומניה עד גיל 17, ופיורנטינה כבר שמה עליו עין. העונה שיתף אבא את יאניס בשישה משחקים בליגה הבכירה כמחליף, וביום שישי, במחזור הנעילה, הגיע הרגע הגדול. חאג'י פתח לראשונה בהרכב ויטורול והבקיע שער נאה בתיקו 4:4 נגד בוטושאן. באופן לא מפתיע, הוא רץ יחד עם חבריו, בוגרי האקדמיה, לחבק את אבא על הקווים.

האליפות האבסורדית שלא היתה

סיפור נדיר נוסף בכדורגל הרומני נמנע ביום חמישי, כאשר טרגו מורש פיספסה הזדמנות לזכות באליפות הכי לא הגיונית בתולדות המשחק. מדובר בעולה חדשה עניה, שהוקמה רק לפני שבע שנים על חורבות המועדון הקודם בעיר שפשט את הרגל. מטרתה היחידה של טרגו מורש בתחילת העונה היתה לשרוד, והיא לא בדיוק פעלה בתבונה בדרך למטרה. המאמן אדריאן פאלוב, שהשיג תוצאות מעולות, פוטר בספטמבר. כריסטיאן פוסטאי הגיע במקומו, שיפר עוד יותר את המצב, אך פוטר אף הוא לאור יחסים בלתי נסבלים עם המנכ"ל דניאל סטאנצ'ו, אשר עזב בעצמו בטריקת דלת לטובת דינאמו בוקרשט.

המצב הכלכלי של הקבוצה היה בכי רע. היא לא שילמה שכר לשחקנים במשך רוב שלבי העונה, הקופה היתה ריקה, ובינואר נמכר הכוכב הצעיר היחיד בסגל, קלאודיו בומבה, לאסטרה ג'ורג'ו תמורת 200 אלף יורו בלבד כדי לאזן קצת את הספרים. לרוע מזלה של טרגו מורש, אסטרה לא הצליחה לגייס את הכסף, אז כעבור חודש הוחזר בומבה אחר כבוד לביתו הקודם. ואם זה לא מספיק, הרי שהקשר הוותיק יאניס זיקו, שנרכש לפני עשור על ידי אינטר ולא מימש אפילו אלפית מהפוטנציאל, גילה יכולת ירודה, ונזרק מהקבוצה בשל בעיות משמעת. זיקו ירד על ארבע וביקש מההנהלה לתת לו הזדמנות נוספת, ונענה בחיוב.

ללא כסף, עם בלגן ניהולי, בעיות בחדר ההלבשה ותחלופת מאמנים חריגה, טרגו מורש היתה אמורה להתרסק. במקום זאת, עם בלם הנבחרת לשעבר ליביו צ'ובוטריו על הקווים, היא יצאה לרצף ניצחונות מטורף, ניצלה את ההיחלשות של סטיאווה, ועלתה על חשבונה לפסגה כאשר גברה עליה בבוקרשט לפני חודש. הסקורר המוביל של הקבוצה היה הקשר האחורי בן ה-37 אוסמן אנדוי, אחיו הגדול של חלוץ האל סיטי דאם אנדוי. בכל הקריירה שלו הוא בקושי מצא את הרשת, ולפתע הפציץ 12 שערים.

במחזור האחרון, בעוד סטיאווה סיימה את משחקה בתיקו, היתה זקוקה טרגו מורש לניצחון על אוצלול גלאץ שכבר ירדה ליגה כדי לחגוג תואר בלתי נתפס. לפני המשחק, התרברבו שחקניה בפני היריבים והבטיחו להביס אותם 0:4. אנשי אוצלול נעלבו והחליטו להראות להם מאיפה משתין הדג. על סף השריקה לסיום היתה התוצאה 1:1, ואז רשמה טרגו מורש את החמצת העונה – ולא רק ברומניה. תראו בעצמכם. בזמן פציעות קבעה דווקא אוצלול 1:2, והאליפות הביזארית ביותר אי פעם לא התממשה. סטיאווה לקחה אליפות ואתמול השלימה דאבל. קצת חבל.

היום הלבן של הים השחור

סינדרלה אחרת דווקא זכתה שלשום בתואר – צ'רנו מורה וארנה, שנמצאת ממש לא הרחק מקונסטנצה, הניפה את הגביע הבולגרי הראשון בתולדותיה אחרי ניצחון על לבסקי סופיה בגמר. היא עשתה את זה בניגוד לכל התחזיות המוקדמות, וסיכוייה קטנו עוד יותר כאשר היא נותרה בנחיתות מספרית במחצית הראשונה. לבסקי כבשה את מה שאמור היה להיות שער ניצחון בדקה ה-72, אולם רגע לפני שהפייבוריטית יצאה לחגוג, עמוק בזמן פציעות, הישוותה צ'רנו מורה וכפתה הארכה.

ואז, בדקה ה-119, הגיע מתיאס קורר, קשרה של הנבחרת הקטנטנה של מרטיניק, שמעולם לא שיחק אפילו בליגה שניה, שלא לדבר על ליגה ראשונה, לפני שהגיע לבולגריה בקיץ שעבר. דקה לסיום ההארכה, החליט קורר שהוא מסי וכבש את השער הכביר שאתם יכולים לראת למטה. כל מילה נוספת מיותרת, וגם היסטוריה נוספת בבולגריה – לראשונה בתולדות המפעלים האירופיים (כלומר מאז 1956) לא תשחק בהם אף קבוצה מסופיה.

ברגע האמת - פונטוס

ואם כבר מדברים על שערים ברגעים קריטיים, אז פונטוס ורנבלום הוא מומחה גדול מאוד בתחום. במשחק הבכורה שלו בצסק"א מוסקבה, בפברואר 2012, נגח הקשר השבדי את שער השיוויון בזמן פציעות בשמינית גמר ליגת האלופות מול ריאל מדריד. בעונתו המלאה הראשונה, 2012/13, הבקיע ורנבלום ארבעה שערים בליגה הרוסית – כולם הניבו ניצחונות, ושניים מהם נכבשו על סף שריקת הסיום. הם היו שווים זהב – כל נקודה היתה קריטית בזכייתה של צסק"א באליפות.

שלשום עמדה צסק"א בפני כשלון מהדהד במחזור האחרון. היא פיגרה 1:0 ברוסטוב, ובמצב זה ירדה למקום השלישי ונותרה ללא השתתפות בליגת האלופות, עם השלכות כלכליות משמעותיות מאוד לגבי המועדון. בדקה ה-88 מצאה הגבהה של ביברס נאתכו של הראש של ורנבלום, והוא נגח שוב שער יקר במיוחד. גם השער הראשון שלו העונה, בתיקו 1:1 מול קרסנודר, הגיע מאסיסט של נאתכו והיה חיוני.

הקשר הישראלי, אגב, סיים את עונת הבכורה בצסק"א במקום השלישי בטבלת המבקיעים של הליגה עם 12 כיבושים, והוסיף 10 בישולים. לכך יש להוסיף את אחד השערים היפים של העונה ברבע גמר הגביע מול סמארה, ואת צמד האסיסטים לסיידו דומביה בניצחון 1:2 על מנצ'סטר סיטי באנגליה. איך שלא תסתכלו על זה, הגיע לנאתכו לבשל את השער שהעלה את צסק"א למוקדמות ליגת האלופות.

פונטוס ורנבלום שחקן צסק"א מוסקבה. GettyImages
שער יקר במיוחד. פונטוס ורנבלום/GettyImages

משפחת קונטי ממתינה לדור שלישי

את סיום הסקירה חייבים להקדיש לדניאלה קונטי. 16 עונות בילה אביו ברונו, אלוף העולם ב-1982, במדי רומא. 16 עונות בילה הבן במדי קליארי, אליה הצטרף ב-1999 אחרי שלא עמד בציפיות הגדולות של האוהדים באדום בעיר הנצח. הוא לא יכול היה להיות היורש של אחד מגדולי הכוכבים של הג'אלורוסי, אז הוא בנה את ביתו בסרדיניה, והפך בהדרגה לאליל של ממש.

קונטי, שנראה בדיוק כמו ברונו מבחינה חיצונית, הפגין סגנון אחר לגמרי על הדשא – הלוחם הבלתי מתפשר במרכז המגרש עם חוש לא רע לשערים. הוא שבר את שיא ההופעות בתולדות קליארי בכל המסגרות, עם 434 משחקים, ורק ג'יג'י ריבה האגדי גדול ממנו באי. החלטת המועדון לא להאריך את חוזהו התקבלה בדמעות מצד האוהדים, ואתמול התייפח גם קונטי כאשר נפרד מהקהל האוהב במשחק הביתי האחרון של קליארי, אשר ירדה ליגה. היה זה סוף עצוב מאוד לקריירה מפוארת, אבל יש למה לחכות – לבן של דניאלה קוראים ברונו.

דניאלה קונטי שחקן קליארי. GettyImages
סיום כואב לקריירה. דניאלה קונטי/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully