וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משוגע עם קבלות: ההצלחה הגדולה של סשה אוברדוביץ' באלבה

9.4.2015 / 12:40

אחד כינה אותו שטן, השני התמכר בגללו לאלכוהול, ואחר החליף איתו מהלומות לעיני המצלמות במהלך פסק זמן. סשה אוברדוביץ' רחוק מלהיות מאמן שגרתי, אבל בכל זאת מצליח היכן שמאמנים אירופיים אגדיים כשלו. הערב הוא רוצה לעשות היסטוריה. הבלוג של יהונתן אליהו

עריכה: מתן חדד

בווידאו: ההפסד האחרון של מכבי תל אביב לאלבה ברלין

מספרים שכבר באימון הכדורסל הראשון שלו, כשהיה בן 14 בלבד, סשה אוברדוביץ' כמעט נקלע לעימות פיזי עם כמה מחבריו לקבוצה. כזה היה המאמן הסרבי של אלבה ברלין מילדות, וכזה גם יישאר: נוקשה, קפדן, קשוח עד כאב. אחד שלא בוחל באמצעים ובטריקים מלוכלכים, גם כשמדובר בחבריו לקבוצה. עם הזמן למד לעדן את התנהגותו ולרסן מעט את הדפוסים החוזרים שגרמו כמעט לכל מי שנקרה בדרכו כמעט להתפקע מרוב עצבים, אולם מפעם לפעם משתחרר לו האוברדוביץ', והטיפוס היותר-מדי-אמוציונלי שוב צץ לו.

כשהחליף את האימונית בחליפה ועבר מהפרקט אל מאחורי הקווים, ההתמודדות עם היצר הכבוש הפכה קשה שבעתיים. מה שנתפס כהתלהבות חיונית בעודו שחקן, הפך כעת להצגת יחיד משונה, אולי אפילו קצת נלעגת, כמאמן. הוא מתרוצץ על הקווים אחוז אמוק, עם תנועות ידיים קצובות ובלתי נשלטות, עם עיניים רושפות ומבטים מזרי אימה. לו רק היה יכול, היה קורע מעליו את הבגדים המכובדים ודופק בעצמו איזו צ'אקה מהפינה, כמו בימים היפים ההם, אז נחשב לאחד הגארדים הטובים והאיכותיים באירופה.

"קח את דושקו איבנוביץ', ז'ליקו אוברדוביץ', דודה איבקוביץ' – כל אותם מאמנים שנחשבים לקשוחים, שהסיפורים על האימונים המפרכים והצרחות שלהם הפכו למיתולוגיה – ותכפיל בשניים. זה סשה אוברדוביץ'. אין אחד שבכלל מתקרב אליו. הוא נוקשה ודורש יותר מכל מאמן באירופה כולה. לא סתם השחקנים של אלבה נראים כמו חיילים צייתנים", אומרים בסרביה.

עכשיו הוא מקווה שיוכל להחזיק קצר גם את מכבי תל אביב. שוב.

מאמן אלבה ברלין סשה אוברדוביץ'. Daniel Kopatsch, GettyImages
לעולם לא נרגע. אוברדוביץ'/GettyImages, Daniel Kopatsch

רגע האמת: אלבה ברלין - מכבי תל אביב

מרצין גורטאט זעם על משטר אימונים "שהגוף האנושי לא יכול לשאת". לימים סיפר ש"היה כל כך קשה להסתדר איתו ולעבוד לצידו, עד שהתחלתי באיזשהו שלב לשתות משקאות חריפים כדי לשכוח ממנו"

הטרנספורמציה משחקן למאמן הייתה מהירה במיוחד (אוברדוביץ' פרש ב-2005 אחרי ארבע עונות בקלן, ומיד מונה למאמנה הראשי), אך במהלכה לא נשכח שום דבר בצידי הדרך. אותו שילוב של כישרון, ווינריות, נחישות ודבקות במטרה הלך איתו גם לקריירה החדשה. הקריירה המעוטרת כשחקן כללה שנים אדירות עם נבחרת יוגוסלביה, במהלכן זכה בשלוש אליפויות אירופה, באליפות עולם ובמדליית כסף אולימפית, והייתה לא פחות מוצלחת גם בקבוצות בהן עבר, כולל אותה אלבה ברלין, שחבה לו את השנים הכי יפות שלה, עם זכייה בגביע קוראץ' ובאליפות גרמניה לראשונה בתולדותיה. אבל כל זה הגיע כעסקת חבילה עם פיוז קצר, קצר מאוד.

ב-2001, במהלך אימון שגרתי בבודוצ'נוסט, הוא פתח בקרב אגרופים עם חברו לקבוצה לנבחרת יוגוסלביה דאז, מילנקו טופיץ'. זה נגמר באשפוז של האחרון עם שבר באף ונהרות של דם על הפרקט. כך, פחות או יותר, נראתה גם הקריירה שלו כמאמן: מוצלחת, מרשימה, אך מלווה בלא מעט תקריות.

את קלן הוא הוליך לאליפות היסטורית בגרמניה כבר בעונתו הראשונה כמאמן ראשי, לדונייצק הוא העניק אליפות ועם אלבה הוא הניף פעמיים גביע, אך כמעט תמיד הצליח לעלות לכותרות העיתונים גם בהקשר פחות מחמיא. עם מרצין גורטאט, אז צעיר כישרוני בקלן וכיום שחקן NBA מצוין, הוא הסתכסך וניהל קרב על רקע אישי. הסנטר הפולני זעם על היחס המחפיר ועל משטר אימונים "שהגוף האנושי לא יכול לשאת". לימים סיפר ש"היה כל כך קשה להסתדר איתו ולעבוד לצידו, עד שהתחלתי באיזשהו שלב לשתות משקאות חריפים כדי לשכוח ממנו. רק אלכוהול היה יכול לתת לי קצת מנוחה".

אולכסנדר ליפובי האוקראיני, ששיחק תחתיו בדונייצק, הודה בכאב כי "אוברדוביץ' הרג לי את הביטחון. הייתי זקוק לשיקום רציני אחרי התקופה שלנו יחד. לפעמים ממש חשבתי שהוא השטן בהתגלמותו. אצלו גם שחקן צעיר לעולם לא יכול לטעות. הוא יכול היה לספסל אותי בשניים או שלושה משחקים חסרי חשיבות ולפתע להעלות אותי בחמישייה במשחק הבא שהיה הרבה יותר קריטי. בשנייה שהייתי עושה שגיאה, הוא היה צועק עליי 'בדיוק בגלל זה אתה לא משחק יותר', ולא מחזיר אותי עד הסיום. הסיטואציה הזו חישלה אותי, אבל הייתה בלתי נסבלת".

מרצ'ין גורטאט, וושינגטון וויזארדס. AP
ברח כמה שיותר מהר. גורטאט/AP

אבל נראה שיש למטבע גם צד שני. ההתנגשויות התדירות הללו עם שחקנים, מסתבר, עשויות במקרים מסוימים להפוך ליתרון. לקטליזטור. קחו, למשל, את ההיתקלות הפיזית בין אוברדוביץ' לשחקנו אלכס רנפרו במהלך פסק זמן של אלבה ברלין. המאמן רטן על הרכז שמלמל וקטע את דבריו, השניים החלו לדחוף זה את זה ומיד הפך הקטע לויראלי. בגרמניה איימו בעונשים כבדים לשניהם, אבל בצירוף מקרים משונה, זה בדיוק מה שרתם את רנפרו למען הקבוצה. בשבוע שעבר רנפרו בכבודו ובעצמו העניק לאותו אוברדוביץ' ניצחון חוץ ענק באתונה על פנאתינייקוס, עם 16 נקודות, 9 אסיסטים וטיפ-אין מנצח דקה וחצי לסיום. מעז יצא מתוק, גם אם די ברור שלא בכוונה תחילה.

"כל הפסטיבל שעשו סביב הסיפור הזה רק חיזק את היחסים בינינו", אמר רנפרו בשבוע שעבר. "שמנו את זה מאחור כבר בסיום אותו משחק, אבל אחרים המשיכו לדבר על זה. מבחינתי, באותו רגע שהתחלנו לדחוף אחד את השני הבנתי שיש לו פשוט תשוקה אדירה לנצח, בדיוק כמוני".

מתחת למעטה הקשוח וארשת הפנים הזעופה, אוברדוביץ' הוא גם רומנטיקן חסר תקנה. כפי ששמר אמונים לאלבה ברלין ושב אליה כמאמן עם קריאתה הנואשת ב-2012, כך הוא גם זוכר חסד נעורים לכוכב האדום, קבוצתו האהודה מילדות ומי שהייתה הקבוצה הראשונה שלו בקריירה המקצוענית. כשהגיע עם אלבה ברלין למשחק החוץ בבלגרד והתקבל בתשואות חמות על ידי אוהדי וראשי קבוצת נעוריו, פרץ בבכי על הספסל. בגרמניה מספרים על מאמן עיקש וקשוח מחד, אך ערכי ונאמן מאידך. אחד שעם השנים למד גם להטות אוזן לשחקניו ולטעת בהם את התחושה שלמרות המעטפת המחוספסת, הוא נותן להם גב וביטחון.

בר טימור היה אחד מ'נפגעי' אוברדוביץ'. כשרק חתם בשורות אלבה, היה משוכנע שהגיע לארץ זבת חלב ומילקי: המשכורת הייתה גבוהה, הקבוצה בעלת שאיפות גדולות והעתיד נראה מבטיח. אבל המאמן לא השתכנע להעניק לו הזדמנות ראויה, וטימור חזר לישראל כעבור עונה אחת בלבד. את העונה תחת אוברדוביץ' חמור הסבר הוא מגדיר בחיוך כ"חוויה מעניינת".

"הוא דורש עד הפרטים הכי קטנים – אתה מחויב לשמור על עצמך באוכל, לא לצאת לבלות, לתת מעצמך הכל ולהיות הכי אינטנסיבי שיש בכל שנייה ושנייה באימון או במשחק", הוא מספר. "או שאתה מאוד אוהב אותו, או שקשה לך איתו. אין כל כך באמצע. רוב החבר'ה הסתדרו איתו די טוב והצליחו להתקרב אליו. לא היו בעיות מחוץ למגרש. יכול להיות שהוא למד למתן את זה במהלך השנים".

צפו בעימות בין אוברדוביץ' לרנפרו

אוברדוביץ' הצליח להחדיר בשחקניו גם את אותה ווינריות מפורסמת שליוותה אותו לאורך הקריירה כשחקן. כמוהו, גם אלבה מעולם לא מרימה ידיים ולא נכנעת גם כשהיא מצויה בסיטואציות קשות

העונה, כך נראה, הכל מתחבר. התקרית עם רנפרו הייתה רק מכה קלה בכנף, אך אלבה נראית מצוין, מקשה גם על הקבוצות החזקות באירופה ונמצאת כפסע מהעפלה היסטורית להצלבה. גם בליגה הגרמנית היא מרשימה ואחרי 27 מחזורים מדורגת במקום הראשון בצוותא עם באמברג, כשהיא במאזן 4:23.

אוברדוביץ' הצליח להטמיע ולהשריש את השיטה הייחודית שלו בשחקניו באופן די מרשים. הסגנון המבוקר, האיטי והפיסי על סף הברוטאלי הפך לסימן ההכר של אלבה. הוא גם זה שמסייע לה להשיג ניצחונות סופר מרשימים באולמות קשים (יד אליהו, אואקה) או יריבות עדיפות (ברצלונה בבית). אוברדוביץ' הצליח להחדיר בשחקניו גם את אותה ווינריות מפורסמת שליוותה אותו לאורך הקריירה כשחקן. כמוהו, גם אלבה מעולם לא מרימה ידיים ולא נכנעת גם כשהיא מצויה בסיטואציות קשות. ביד אליהו היא חזרה מפיגור והציגה עצבים מברזל בדקות הסיום, באואקה היא ביצעה קאמבק אחרי פיגור תשע ברבע האחרון. במשחקים גדולים כמו הערב, בהם הכישרון לבדו לא בהכרח מספיק והעמידות המנטלית חשובה יותר, נראה שלאלבה יש יתרון מובהק על פני מכבי תל אביב.

וזה, אולי, ההישג הגדול ביותר של אוברדוביץ' בעונה הנוכחית. במובן מסוים, אוברדוביץ' מצליח היכן שדומיו ושכמותו כשלו: הוא מחיל שיטה מבית המדרש היוגוסלבי על סגל שכמעט כל כולו על טהרת האמריקאים. בעוד שמאמנים גדולים כמו ז'ליקו אוברדוביץ' או דושקו איבנוביץ' הואשמו לא אחת בהעדפת שחקנים מהיבשת הישנה ונתקלו בקשיים עם אמריקאים למעט מקרים בודדים, סשה אוברדוביץ' בנה קבוצה בצלמו עם סגל שמורכב ברובו המכריע מכאלה. נראה שככל שחולפות השנים, סימני השאלה סביב המתודות הקיצוניות שלו הולכים ומתפוגגים. גם הוא עצמו לומד כיצד להתהלך בין הטיפות ולשלב בין מזגו החם לבין התובנות שרכש במרוצת השנים.

seperator

בשבועות האחרונים אלבה מכינה את הקרקע לאפשרות שיעזוב לטובת חוזה מפתה באחת מהגדולות של אירופה. ריאל מדריד ולבוראל קוצ'ה כבר הוזכרו כמועמדות אפשריות.
מה שבתחילה עלול היה להסתיים עם פרישה מוקדמת לטובת אנגר מנג'מנט מאסיבי קיבל תפנית מפתיעה, ועשוי להיגמר בקריירת אימון מזהירה. "כל מה שקורה איתי מאחורי הקווים זו לא הצגה", כפי שאוברדוביץ' מעיד על עצמו. "לפעמים אני שונא את עצמי על זה, כי יש מקרים שהטירוף שלי לגמרי לא נחוץ. אבל זה מי שאני. למדתי שאי אפשר לשנות את זה. זאת הגישה שלי, ואלך איתה עד הסוף".

גיא גודס מקווה שהפעם, רק הפעם, זה יפעל לרעתו.

מאמן אלבה ברלין סשה אוברדוביץ' עם אלכס קינג. Alius Koroliovas, GettyImages
לא, זו לא הצגה. אוברדוביץ' בפוזה אופיינית/GettyImages, Alius Koroliovas

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully