וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה יותר מגמר גביע: הגמר המכריע של גיא גודס ודני פרנקו

בצד הצהוב, מאמן שמקבל הנחתות מההנהלה, הפסיד בשני גמרים אבל בדרכו הוציא קבוצה גדולה ממשבר גדול. בצד האדום, מאמן שהלך עם הכוכב שלו רחוק מדי, נכשל באירופה אבל זוכה לאמון, שמתבטא בהחלטות על הסגל. גיא גודס ודני פרנקו יודעים: ניצחון בגמר הרבה יותר מתואר

one

צפו ב-63:93 הענק של הפועל ירושלים על מכבי תל אביב מהסיבוב הראשון

חגיגת גביע המדינה, שתגיע הערב (ראשון, 21:00, ספורט5) לשיאה עם גמר הגביע המרתק בין מכבי תל אביב להפועל ירושלים, היא ללא ספק אחד מרגעי השיא של הכדורסל הישראלי. בעוד רמת ההתרגשות עולה אצל האוהדים וגם השחקנים, הפנים המחייכות של גיא גודס ודני פרנקו במסיבת העיתונאים שנערכה אמש לא מלמדות על הלחץ הגדול ששורר על השניים מאז סיום חצאי הגמר ביום שני. "הארנה היא ציון דרך בכדורסל הישראלי", אומר מאמן מכבי אשדוד צביקה שרף, "זה יוצר יתרון ביתי להפועל ירושלים, ומצד שני, לפעמים כשאתה מארח, וזה קורה בהרבה פיינל פורים, יש עליך לחץ". שרף, שהפסיד לירושלים בגמר הגביע ב-2007/8, מכיר את זה היטב. כך קרה שבמקום המצב הטבעי, בו רק המאמן הצהוב נמצא עם הלחץ עליו, מגיע גם המאמן היריב שיש לו מה להפסיד.

התופעה של מאמנים צעירים, שהותירו את השועלים הוותיקים של הכדורסל הישראלי מחוץ לבמה המרכזית, אינה חדשה, אבל רק השנה תפסו את עמדות המפתח שני מאמנים בתחילת שנות ה-40. שניהם הלכו בדרך שונה. שרף מסביר: "גודס התחיל את הקריירה שלו כעוזר מאמן אחרי קריירת משחק מפוארת. דני פרנקו הלך בדרך של הרבה מאמנים גדולים בכדורסל הישראלי - פיני גרשון, צביקה שרף, אפי בירנבוים, מולי קצורין - שלא היו שחקנים גדולים, התחילו מגיל צעיר ועברו את כל הדרך של קט סל, ילדים, נערים, נוער, עד הבוגרים".

הבכורה של גודס ופרנקו על הקווים בקבוצות הפאר של הכדורסל הישראלי שונות, אך הבעיות שבהן נתקלו בדרך די דומות. רגע לפני הגמר, הנה מבט מקיף על שניים מהמאמנים הצעירים המוכשרים שיש כיום בישראל, באחד מרגעי המפתח של העונה שלהם, ואולי של הקריירה כולה.

21:00, ספורט5: הפועל ירושלים - מכבי תל אביב

פרנקו: "קבוצות לא יהפכו את עורן השבוע". גודס על חיסרון סופו: "ברור שאיבדנו משהו"

לנדסברג: "אנחנו פייבוריטיים. קשה בלי סופו אבל אנחנו לא מודאגים"

גיא גודס מאמן מכבי תל אביב (ימין) עם דני פרנקו מאמן הפועל ירושלים. קובי אליהו
הפעם הראשונה שבה שני מאמנים צעירים מדריכים את ספינות הדגל של הכדורסל הישראלי במשחק חשוב. גודס ופרנקו/קובי אליהו

שני המשחקים הקודמים של מכבי תל אביב בארנה נגד ירושלים היו נקודות שפל בעונה שלה. הראשון, איבוד התואר בגביע ווינר, והשני תחילתו של משבר, עם תבוסה ב-30 הפרש. דווקא בנקודת הזמן ההיא ידע גודס להוציא את קבוצתו לתקופה יוצאת מן הכלל, שנבלמה רק לאחרונה. אחרי אותו הפסד בנובמבר החליט גודס שהגיעו מים עד נפש , לא שוחח עם השחקנים בחדר ההלבשה, זימן אותם לאימון חירום בבוקר שלמחרת ותלה בחדר הווידאו גזרי עיתונים, כשהוא מסביר דרך הכותרות כמה המצב לא תקין.

בשלב הזה החליט גודס לערוך שיחות אישיות עם השחקנים. הוא נתן למרקיז היינס, אותו שקל לשחרר, קרדיט על חשבון ג'רמי פארגו. במקביל, החליטו בצוות המקצועי לבצע שינויים טקטיים באימונים. המהלך נעשה בהתערבות ובדעה אחת עם ההנהלה. גודס קיבל גיבוי מהמנהל ניקולה וויצ'יץ', שערך שיחות עם פארגו, דווין סמית' ובריאן רנדל. "אני לא בטוח שההחלטה לספסל את פארגו הייתה של פיני, חלק אומרים ככה וחלק אחרת", אומר שרף על ההתנהלות של מכבי בימי המשבר וההחלטה הדרמטית שביצע המאמן "מכבי תל אביב התמודדה הרבה יותר פעמים בשנים האחרונות עם שחקנים גדולים ועם בעיות שונות. לגבי כל אחד היו הרבה מאוד דיונים. לא בהכרח לקחו מהמאמן את ההחלטה אבל עזרו לו מאוד ותמכו בו".

ג'רמי פארגו שחקן מכבי תל אביב (שמאל) עם מאמנו גיא גודס. ברני ארדוב
קיבל גיבוי לטפל גם בבעיות העדינות ביותר. גודס עם פארגו/ברני ארדוב

מה שסייע לגודס לגבש את הקבוצה שלו מחדש הייתה העובדה שהוא נחשב מאמן של שחקנים, כזה שקל להתחבר אליו. לכן גם הלכו אתו בימים הקשים. "במשך כל השנים האחרונות גיא הצטייר בתור הדמות היותר חמה בצמד המאמנים", אומר אחד השחקנים שעברו במכבי בשנים האחרונות, "אין ספק שהשחקנים שהמשיכו ידעו להעריך אותו". גורם בקבוצה מספר על היחס של גודס לשחקנים, שיודע גם להעיר וגם להחמיא. "גיא לא חושש גם לתקן ולהיות תקיף כשצריך. לג'ו אלכסנדר, למשל, העיר לא מעט על מהלכי הגנה, לקח אותו לצד, הסביר לו אישית אחרי משחקים מה עשה לא נכון. ככה גם היה עם מרקיז היינס, כשאמר לו שהוא צריך להיות יותר אגרסיבי בהתקפה, להשיג נקודות. מצד שני, היינס הציג משחק מצוין מול ריאל מדריד, אז גיא אמר לפני כולם בחדר ההלבשה שמרקיז עבד קשה בשבועות האחרונים, שהתאמן אקסטרה וזה בא לידי ביטוי".

למרות כל הנקודות שעומדות לזכותו של גודס, ההתערבות של הנהלת מכבי תל אביב נראית חריגה יותר מימי דיוויד בלאט. נדמה שהיא מרגישה בנוח להחליט. ההצלחה המרכזית שלו בתחילת העונה הייתה ההתעקשות על החתמתו של פארגו, אבל ברוב המאבקים שלו עם ההנהלה הוא לא השיג את מבוקשו. פיני גרשון היה הנחתה לעמדת העוזר, כשלגודס היה רצון להביא את פרנקו או ננו גינזבורג. את גל מקל ההנהלה לא הצליחה להביא, וכך גם את מרקוס סלוטר שגרשון וגודס היו מעוניינים בו, ובמקומו הגיע ג'ו אלכסנדר. גודס לא קיבל אוטוריטה לשחרר, כשהיה מעוניין לשלוח מהקבוצה את נייט לינהארט, היינס ואלכס מאריץ'. רק האחרון עזב.

"בלא מעט דברים ההנהלה החליטה", אומר גורם במכבי תל אביב, "אבל זה לא חד משמעי. גיא שולט בהרבה מקומות. הוא מתעקש, למשל, לא לתת ללינהארט לשחק, וזה עדיין ויכוח שיש בינו לבין ההנהלה. גיא מוכיח את עצמו כמאמן טוב, שיודע להגיב בזמן אמת במשחק, יש לו שיתוף פעולה מצוין עם פיני גרשון. גם גיא יודה בעובדה שהוא לא יכול היה לדעת איך הוא יתפקד כמאמן ראשי בקבוצה כמו מכבי, אבל יש לו בהחלט סיבה להרגיש שהוא מצליח עד כה".

שחקן מכבי תל אביב נייט לינהארט. ברני ארדוב
גודס רצה לשחרר אותו, בסוף "הסתפק" בלא לשתף אותו. לינהארט/ברני ארדוב

הניצחון על מכבי תל אביב בסיבוב הראשון בליגה היה אמור להיות הנקודה שתקפיץ את הפועל ירושלים לגבהים חדשים, אלא שהאדומים הפסידו שלושה ימים לאחר מכן ברומניה לפלוישט. הנסיגה הגיעה לשיא בקריסה בתחילת דצמבר, עם ההדחה מאירופה ורצף ההפסדים בליגה. פרנקו, שבקיץ עוד יכול היה לבחור להיות עוזר המאמן של גודס, כבר מרגיש בנוח בתפקיד כמאמן הקבוצה מהבירה, לא מעט בזכות האמון שהוא זוכה לו מהבעלים אורי אלון והמנכ"ל גיא הראל, שבקיץ דחף להחתמתו. פרנקו מרגיש כל כך בנוח, שאחרי הניצחון בחצי הגמר שלח עקיצה לעיתונאים המקומיים, שביקרו אותו ואת הקבוצה שלו.

אלא שהבעיות בהפועל ירושלים, קבוצה שהייתה אמורה להשיג הרבה יותר מהדחה בשלב הבתים ביורוקאפ, התגלעו לא מעט בגלל ההחלטה של המאמן ללכת באופן עיוור עם הכוכב שהגיע אתו ממכבי חיפה, דונטה סמית'. "היתה הרגשה שדונטה יכול להגיד מה שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה", אומר גורם בקבוצה, "באימונים, אם הוא מעיר ליותם או למישהו אחר, דני לא אומר לו להפסיק. באחד האימונים שערכנו בתקופת המשבר, כולם רצו ודונטה ישב בצד ודיבר עם ברייסי רייט. אשקר אם אגיד שזה לא גרם למרמור ותסכול מסוים בין חלק מהשחקנים. מצד אחד, הוא לא מאבד את דונטה, ומצד שני זה גרם ללא מעט בלגן בתוך הקבוצה. לפעמים דונטה מאחר, עושה משהו, מתערב בפסק זמן, מעיר לשחקנים, או אפילו מחליט מתי הוא צריך לרדת ומתי לא ודני נותן לו לגיטימציה. זה לא בריא, סוג של הימור שיכול לקחת אותך עד הסוף אבל גם להפיל אותך".

דני פרנקו מאמן הפועל ירושלים עם דונטה סמית'. אדריאן הרבשטיין
יותר מדי יד חופשית לכוכב שלו. פרנקו וסמית'/אדריאן הרבשטיין

למרות זאת, פרנקו ידע להוציא את הקבוצה שלו מהמשבר, גם בזכות היכולות שלו לגרום לשחקנים להתחבר אליו. "לא מעט שחקנים עברו עם דני ממקום למקום, כולל עוזר המאמן אורי קוקיה", מעיד אחד משחקניו של פרנקו בעבר, "כשאתה משחק אצלו אתה משחק בשבילו, ולא הרבה מאמנים גורמים לשחקנים שלהם להגיע לרמת מחויבות כזאת". כשירושלים החלה בנפילה החופשית שלה בליגה, פרנקו החל בסבב שיחות אישיות וקבוצתיות ויזם ארוחת ערב עם הקפטן יותם הלפרין, במקביל לשיחות של אורי אלון וגיא הראל עם השחקנים. "לדעתי, פרנקו היה אחד מהגורמים העיקריים ליציאה מהמשבר שפקד אותנו. כל המערכת היתה אחראית, אבל דני לא נכנס להיסטריה ובאמת הלך על הקו שדברים יתייצבו", מספר גורם בקבוצה. שחקן בירושלים מוסיף: "דני ניסה לדבר עם כולם, אבל אולי הריחוק בין הישראלים והזרים פגע בקבוצה. בסופו של דבר, הפיתרון הכי טוב הוא פשוט לנצח".

גם בהפועל ירושלים, בדומה למכבי תל אביב, ההנהלה דומיננטית. לא מעט שחקנים המשיכו עם הקבוצה על חוזים ארוכי טווח, כשהמדיניות הברורה היא להחתים ישראלים בכירים לכמה שנים. בנוגע לזרים, לפרנקו הייתה כמעט אוטוריטה מוחלטת, כשהוא זה שבחר את טוני גפני וג'וזף ג'ונס, והתנגד כשרצו לשחרר אותם. מצד שני, כשפופס מנסה בונסו הוחתם בקבוצה על דעת ההנהלה והמאמן זיהה כי המהלך פוגע בכימיה הקבוצתית, פעל לשחררו וקיבל על כך אישור. "דני הוא לא מאמן שקל להסתדר אתו", מספר גורם במכבי חיפה שעבד עם המאמן אשתקד, "זה לא אחד שאפשר להכתיב לו החתמות ולצפות שישתוק על זה. אין ספק שהוא יודע לנווט את הדרך שלו בהפועל ירושלים בצורה יפה ותפס שם מעמד מכובד".

פופס מנסה בונסו שחקן הפועל ירושלים. קובי אליהו
פרנקו זיהה שהוא מפר את המרקם הקבוצתי – והופ, הביתה. מנסה בונסו/קובי אליהו

הדרך שבה התפתחה העונה עד כה הופכת את המשחק של הערב לקריטי עבור שני המאמנים. איבוד שני התארים המוקדמים של מכבי תל אביב והתקופה הפחות טובה בשבועות האחרונים עשויות להפוך לכדור שלג שני. המאמן שידר לשחקנים השבוע כי "אף אחד לא זוכר תוצאות, זוכרים תארים". מקורב לגודס הוסיף: "אם מישהו חושב שגיא רגוע אחרי המשחקים באירופה, הוא טועה. הוא לא עובד מאוד קשה לקראת הגביע. הוא עושה הכול להכין את הקבוצה ותמיד דואג לתוצאות. גם הוא יודע שלא השיג העונה עדיין שאת מה שמצופה ממנו. תארים הם הכול במכבי, וגיא בקבוצה יודע את זה".

פרנקו זוכה להערכה רבה יותר מראשי הקבוצה מאז היציאה מהמשבר. עם זאת, בירושלים מצהירים שהם רוצים להפוך לקבוצה לגיטימית באירופה. ההדחה פגעה מאוד בפרנקו והגבירה את גל הביקורות נגדו, לכן גביע יכול לשפר עוד יותר את מעמדו בעיני ההנהלה. לקבוצה יש סעיף יציאה מהחוזה בקיץ. המאמן עצמו דווקא קיבל מחמאות על האופן בו הופיעה הקבוצה בחצי הגמר מול אילת ואמר לשחקנים: "יש לנו את הגביע על השולחן, עכשיו אנחנו צריכים לבוא לקחת אותו".

מי שיודע עד כמה מבחן התוצאה הוא חשוב הוא שרף, שב-2008 הוביל את מכבי תל אביב לשלושה גמרים, הפסיד בכולם ולא קיבל הארכת חוזה בעונה שלאחר מכן. שרף קובל על אותו מבחן, אך מודע למציאות בה נמצאים המאמנים הצעירים: "בספורט בכלל ובכדורסל בפרט, הדבר היחיד שקובע למאמנים זו התוצאה. שחקן של מאמן, השחקן הכי בכיר בעולם שמקבל שכר הכי גבוה שיש, שמחטיא, מאבד ריבאונד או כדור הכי חשוב, הופכים את זה למבחן יחידי לפעולתו של המאמן. לפני חודש נראה שירושלים מפורקת ומכבי מנצחת את צמרת אירופה, ופתאום ירושלים חזרה לעצמה. אלה דברים שלמאמנים לא יכולה להיות שליטה עליהם. יש הרבה החלטות שצריכים לקבל ואחרי זה לא יודעים מה ייצא בצ'ולנט. הלחץ גדול מאוד על המאמנים, כי הרבה פעמים לא מסתכלים על דרך העבודה, על התהליכים, רק על התוצאה. ניצחת בנקודה, אתה גדול. הפסדת בנקודה, אתה אפס".

מאמן מכבי אשדוד, צביקה שרף. ניב אהרונסון
"ניצחת בנקודה, אתה גדול. הפסדת בנקודה, אתה אפס". שרף/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully