וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלון מזרחי: "לערן זהבי לא היה מקום בנבחרת שניצחה את אוסטריה"

17.11.2014 / 14:45

שלמה שרף: "המיקום של בוסניה בדירוג העולמי הוא טעות". האווירון: "היום הליגה החלשה וכל שחקן טוב מתבלט". בנין: "גם אז וגם היום השם של הקפטן היה טל, ושם המשפחה התחיל ב-ב'". חזרנו לגיבורי ה-0:5 מול אוסטריה, לשמוע מה הם חושבים על ההשוואות בין בוסניה לאותו משחק

צילום ועריכה: קובי אליהו

6 ביוני 1999. יותר מ-15 שנה כבר עברו. אצטדיון רמת גן היה מלא באוהדי נבחרת ישראל, אבל בעיקר באלה ששנאו את אוטו באריץ', המאמן המעצבן של אוסטריה. זה היה משחק עם משמעות גדולה לקראת המשחק, אולי הכי גדול של נבחרת ישראל במאני טיים. כמו אתמול, גם אז הובלנו בהפסקה 0:2 משערים של אייל ברקוביץ' וחיים רביבו. ניחוחות של היסטוריה היו באוויר. במחצית השנייה הוסיף איל ברקוביץ' עוד אחד בדרך לציון 10 בעיתונים שלמחרת, וגם האווירון אלון מזרחי ונג'ואן גרייב השתתפו בחגיגה, שנגמרה ב-0:5 גדול.

ואז הגיע המשחק בחיפה. בתפקיד אוסטריה התייצבה בוסניה. המחצית הראשונה הייתה העתק כמעט מושלם של המשחק ההוא. במחצית השנייה הנבחרת הבקיעה רק עוד שער אחד, אבל כזה ששלח רבים להשוות בין המשחק ההוא לזה של אמש.

0:3 ענק של ישראל על בוסניה

אלי גוטמן סופסוף מדבר: "הניצחון השכיח את תמונות הדרבי"
אירופה צמאה לדעת: מהו סוד ההצלחה של ישראל?
מה יודע אלי גוטמן שאנחנו לא? אורן יוסיפוביץ מסכם את ההצגה
ההישג הגדול של הנבחרת: ענבל מנור מפרט
ישראל ניצחה את בוסניה: כל הכתבות והדיווחים

שחקני נבחרת ישראל חוגגים. קובי אליהו
15 שנים אחרי: תחושה של התרוממות רוח. נבחרת ישראל חוגגת בחיפה/קובי אליהו

מרבית גיבורי הערב ההוא לא רצו להתעסק בהשוואות, אף שהודו כי סופסוף ראינו משהו שיכול להתקרב למה שהם עשו אז. שלמה שרף הודה הבוקר שאחרי הרבה שנים הוא נהנה מאוד ממה שראה מהנבחרת. "מאז המשחק מול אוסטריה לא היה משחק טוב כזה", קבע שרף. "אלי גוטמן הכין את הנבחרת טוב מאוד טקטית וגם מבחינת המוטיבציה".

אז יש מקום להשוות בין הניצחון שלך עם הנבחרת על אוסטריה לבין הניצחון על בוסניה?

"אי אפשר להשוות. המיקום של בוסניה בכדורגל העולמי הוא טעות בעיניי. אנחנו כבר ניצחנו בעבר את בוסניה, לא עשינו זאת בפעם הראשונה. זה לא שהיא מעצמה בכדורגל. אל תשכח שזו בסך הכול נבחרת שלא הצליחה לנצח את קפריסין בביתה לפני כמה שבועות. הערכתי לפני המשחק שננצח 0:2, אבל שיהיה ברור, זה לא מוריד מערך הניצחון. ההתמדה של אלי עם ההרכב והאמונה בשחקנים שלו עשתה את זה. שאלו בימים שלפני המשחק למה רפאלוב לא משחק ולמה ההוא לא משחק, אלי הלך עם ההרכב שלו ועם השחקנים שלו ומגיע לו שאפו".

יש מקום להשוות בין אוסטריה ההיא לבוסניה של אתמול?

"הכדורגל של היום זה לא מה שהיה לפני 15 שנה. היום אפשר לנצח כל אחד. תראה את איי פארו ואת סן מרינו. כל הנבחרות שהיו מקבלות שבע ושמונה בתקופה שאני אימנתי משחקות היום שווה בשווה נגד איטליה ונגד יוון, שהיתה אלופת יורו. הנבחרות הגדולות איבדו את היכולת שלהן. נבחרת צרפת של היום זו נבחרת צרפת שאנחנו ניצחנו? זה לא דומה. קח את בולגריה. אנחנו שיחקנו נגד סטויצ'קוב, פנב ובלאקוב. נגד נבחרת רומניה עם כל הכוכבים. הנבחרות חלשות היום. גם בלגיה לא הצליחה לנצח אתמול את ויילס".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ערן זהבי שחקן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
מראות שלא נשכח אף פעם. ברקוביץ' חוגג את שערו מול האוסטרים/ברני ארדוב
"מה שעשו ברקוביץ' ורביבו ערן זהבי לא עשה ואני לא יודע אם יעשה. אי אפשר להזכיר אותם בנשימה אחת. עד המסירה שלו לשער הוא לא היה מבריק"

יש לנו היום סופסוף שחקנים ברמה שהיו לך?

"אי אפשר להשוות את ברקוביץ', רביבו, נמני או חזן לשחקנים שיש היום. אבל יש היום צוות טוב. יש שחקנים שמצליחים באירופה. בחלק הקדמי אלי יכול להביא ארבעה או חמישה חלוצים, מה שלי לא היה. זהבי, בכדורגל הישראלי, הוא הטוב ביותר".

זהבי לא ברמה של ברקוביץ' ורביבו?

"מה שעשו ברקוביץ' ורביבו ערן זהבי לא עשה ואני לא יודע אם יעשה. אי אפשר להזכיר אותם בנשימה אחת. עד המסירה שלו לשער הוא לא היה מבריק. גם מרציאנו ב 0:0 הציל את הנבחרת ואסור לשכוח אותו".

אז איזה משחק יזכרו יותר?

"אני חושב שמה שעשינו מול אוסטריה זה בית ספר. אף אחד לא ישכח את המשחק ההוא, זה היה כדורגל שוטף. אני לא מוריד מהישג הנבחרת אתמול, אבל אי אפשר להשוות. אתמול שיחקנו מול נבחרת בלי מורל. המאמן שלהם הגיע למשחק ולא היה לו שום חלוץ בסגל. כנראה שהוא ילך הביתה אחרי המשחק הזה".

לוח התוצאות ברמת גן לאחר המשחק בין ישראל לבין אוסטריה ב-1999. Gerhard Gradwahl, AP
"אני חושב שמה שעשינו מול אוסטריה זה בית ספר. אף אחד לא ישכח את המשחק ההוא, זה היה כדורגל שוטף. אני לא מוריד מהישג הנבחרת אתמול, אבל אי אפשר להשוות"/AP, Gerhard Gradwahl
"מה שהיה אתמול הזכיר לי את התקופה שלנו, יש ממי לצפות שיעשה משהו עם הכדור, שירגש את הקהל"

את טל בנין כמעט שלא רואים במגרשי הכדורגל כצופה. גם אתמול הוא לא היה בחיפה, אבל אם בימים אחרים הוא גם מוותר לפעמים על הצפייה בבית, אמש היה דבוק לטלוויזיה. "אחרי הרבה זמן הנבחרת הלהיבה", אמר הבוקר מי שהיה קפטן אותה נבחרת שניצחה את אוסטריה. "הנבחרת עניינה. לא יכולתי לזוז מהמסך. היא ממש ריגשה אותי. אהבתי את האווירה עם האצטדיון החדש ועם האוהדים שמלהיבים".

אפשר להשוות בין הנבחרת ההיא שלך לזו שניצחה אתמול?

"הזמנים הם שונים ובגדול אני שונא את ההשוואות כי אלה תמיד ויכוחי סרק".

ברמה הפרטנית של כל שחקן?

"גם היום יש שחקנים מצוינים. קח את נאתכו. הוא שחקן חשוב בליגה הרוסית כבר שנים. הוא משמעותי שם, שחקן הרכב בקבוצת פאר. זהבי זה שחקן עם יכולות אירופאיות. כשאני הייתי עם לואיס פרננדס בנבחרת אמרתי לו שהוא אחד הבודדים בכדורגל שנכנס לשטחים. ביקרו אז את לואיס, אבל רוב השחקנים ששיחקו אתמול ערכו הופעות בכורה אצל לואיס. עמרי בן הרוש, ביברס נאתכו, ערן זהבי, עומר דמארי, טל בן חיים, ליאור רפאלוב, תומר חמד. כולם ערכו אצל לואיס פרננדס הופעות בכורה. מה שהיה אתמול הזכיר לי את התקופה שלנו, יש ממי לצפות שיעשה משהו עם הכדור, שירגש את הקהל. אל תשכח שבמכבי תל אביב מתאמנים ברמה אירופאית עם מאמנים אירופאים ואתה מקבל תלכיד שמוכיח שאפשר לסמוך עליו".

אז צריך להיות אופטימיים?

"הבעיה שלנו היא תמיד קדימה כי כשמצפים מאיתנו ויש אופוריה נוצרת בעיה. בוא נראה איך הם יתמודדו עכשיו כשיש ציפיות אחרות".

מה דומה בין הנבחרות ובין התקופות?

"אני חושב שגם לפני אוסטריה וגם הפעם תקשורת הספורט היתה חיובית. אם אתה רוצה עוד מקומות דומים, אני חושב שיש היום חבר'ה שאפשר לסמוך עליהם עם אופי מנצח ורצון לגדול ולהתקדם כל הזמן, כמו אז. יש אולי הקבלה נוספת - לשני הקפטנים, בן חיים ובנין, השם הפרטי הוא טל ושם המשפחה שמתחיל באות ב'. מי יודע, אולי גם זה סימן למשהו, לא?".

ערן זהבי שחקן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
"זהבי זה שחקן עם יכולות אירופאיות. כשאני הייתי עם לואיס פרננדס בנבחרת אמרתי לו שהוא אחד הבודדים בכדורגל שנכנס לשטחים"/ברני ארדוב
"אין ספק שהדור שלנו היה המוכשר ביותר מאז קום המדינה. לא היו כמו רביבו, ברקוביץ', חזן, נמני, רונן חרזי, בנאדו, אלון חרזי ואני מכליל את עצמי ברשימה הזו. כל שחקן שציינתי היה היום כוכב בנבחרת ישראל"

אלון מזרחי תמיד היה תכליתי ברחבה. גם כפרשן הוא יורה מה שהוא חושב בלי לעשות חשבון. בעיני האווירון אין מקום להשוואה בין המשחקים. "המשחק מול אוסטריה היה במאני טיים הכי גדול שיש ואתמול זה היה עוד מחזור", קבע הבוקר, "אם לא היינו מנצחים אז את אוסטריה לא היינו עולים להצלבה. אוסטריה ההיא היתה נבחרת מצוינת, עם אנדראס הרצוג, ואסטיץ', וולפארת ועוד שחקנים מהבונדסליגה ומאיטליה, ועם אוטו באריץ' שהיה מאמן גדול. אנחנו נפלנו אז על בית חזק מאוד עם ספרד של ראול, היירו ואצ'ברייה שהיתה הפייבוריטית. כשנבחרת ישראל הנוכחית תגיע למשחק של מאני טיים וישיגו את הנקודות מול נבחרת ברמה גבוהה, אז ההישג יהיה כמו ה-0:5 שלנו".

אולי יש לנו סופסוף שחקנים מוכשרים כמו שהיו בנבחרת ההיא שלך?

"זה לא שם. אין ספק שהדור שלנו היה המוכשר ביותר מאז קום המדינה. לא היו כמו רביבו, ברקוביץ', חזן, נמני, רונן חרזי, בנאדו, אלון חרזי ואני מכליל את עצמי ברשימה הזו. כל שחקן שציינתי היה היום כוכב בנבחרת ישראל. היום הזמנים שונים לגמרי. הליגה חלשה וכל שחקן טוב מיד מתבלט. זהבי הוא הכוכב של הליגה, ואם הוא היה משחק בדור שלנו הוא בכלל לא היה פותח בהרכב הנבחרת. ואני לא מדבר על איציק זוהר וראובן עטר שהיו גם באותה תקופה. אצלנו היה דור הזהב. אנחנו לא עלינו ליורו, אבל הגענו למשחקי הצלבה והפסדנו לדנמרק שהייתה ארבע דרגות מעלינו. לנבחרת הזו יש צ'אנס טוב ותלוי אם ננצח בבית את בלגיה או ויילס ומה נעשה במשחקי החוץ, מול שתיהן וגם מול בוסניה".

לא תמצא יתרון אחד שלהם יש על פניכם?

"אם יש יתרון אצלם הוא טמון בעובדה שהם יותר קבוצה ואנחנו היינו סוללה של כוכבים. אין מה להשוות ברמה המקצועית של השחקנים. מה שהיה לאיל או לחיים ברגליים אין להרבה. סוד ההצלחה של הנבחרת הנוכחית זה ה"ביחד", ואם ישמרו עליו הם יכולים להגיע רחוק".

בנימין נתניהו בחדר ההלבשה של נבחרת ישראל בכדורגל. עמוס בן גרשום,, לשכת העיתונות הממשלתית
"אם יש יתרון אצלם הוא טמון בעובדה שהם יותר קבוצה ואנחנו היינו סוללה של כוכבים". נבחרת ישראל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום,
"אתמול הייתה תחושה שיש את ורמוט, זהבי ונאתכו וכל אחד היה סוג של מנצח על תזמורת. חבל שהם לא מחצו אותם עוד יותר"

ביציע בחיפה ישב אלון חזן ליד גיא עזורי. "כשהבקענו את השער השני, הסתכלנו גיא ואני אחד על השני וביחד אמרנו: 'אוסטריה'", אמר מאמן נבחרת הנערים.

אז סוף סוף מצאתי שחקן מאותה נבחרת שניצחה את אוסטריה שיגיד שהניצחונות זהים? לא בטוח. "ההשוואה מתבקשת ואני חושב שאתמול לנבחרת הייתה אפילו אפשרות להאפיל על הניצחון שלנו על אוסטריה. אבל הנבחרת אתמול לא הבינה שהייתה לה אפשרות למחוץ את בוסניה ולעשות תוצאה יותר גדולה מהתוצאה שלנו. שתי הנבחרות, גם אז וגם היום, באו בתחושה שיש להן את הכלים למחוץ. לא אנחנו ולא הנבחרת הזו חשבו לפני המשחק שזה ייגמר בתבוסה. גם שם עשינו 0:2 עם השריקה למחצית. המחצית השנייה נפתחה, הורחק להם שחקן ואני הייתי בטוח שאנחנו מפרקים אותם ונגמד את ה-0:5 על אוסטריה, אבל בסוף זה לא קרה".

אלון, ברמת השחקנים יש לנו היום דור מוכשר לא פחות?

"מבחינת סגל השחקנים, אני קודם לוקח את רביבו וברקוביץ'. זה כמו לקחת את התזמורת הפילהרמונית הטובה בעולם ולשים עליה את שני המנצחים הטובים בעולם, לא אחד. אתמול הייתה תחושה שיש את ורמוט, זהבי ונאתכו וכל אחד היה סוג של מנצח על תזמורת. חבל שהם לא מחצו אותם עוד יותר, אז אולי הייתי אומר שהניצחון שלהם יותר גדול משלנו".

בזכות מה הנבחרת הזו התפוצצה כך?

"מבחינתי, המשחק היה מושלם אתמול קבוצתית, כי איש המשחק במחצית הראשונה היה אופיר מרציאנו. זה אומר שכל החלקים כיסו אחד על השני. הבוסנים הגיעו לכמה מצבים שהיו מכניסים אותנו ללחץ, ומי שבלט היה מרציאנו ואז יכולת לראות שהנבחרת הזו מחוברת מצוין. ידעת באותו רגע שכאשר נקבל את ההזדמנות הראשונה נדע להבקיע".

אופיר מרציאנו שוער נבחרת ישראל. ברני ארדוב
"איש המשחק במחצית הראשונה". מרציאנו/ברני ארדוב
"יש לנבחרת הזו יתרון אחד על פנינו - הניצחון הזה היה השלישי ברציפות בתחילת קמפיין. אנחנו הבאנו את עצמנו למצב שלקראת הסוף עשינו ניצחון ענק, ולנבחרת הזו יש עכשיו רוח גבית של שלושה ניצחונות רצופים"

אוסטריה מול בוסניה. מי יותר חזקה?

"אוסטריה ההיא הייתה נבחרת יותר טובה מבוסניה שעלתה על הדשא אמש, אבל לא מבוסניה בכלל. אין ספק שאם הם היו באים עם ההרכב החזק שלהם זה היה נראה אחרת. לפני המשחק שמענו את מדוניאנין שקשקש כל מיני קשקושים. אם מדוניאנין יסתכל על עצמו אתמול, הוא ישאל את עצמו מה הוא עושה בכלל בנבחרת בוסניה".

יש לנבחרת הזו יתרון על פני הנבחרת שלך?

"יש לנבחרת הזו יתרון אחד על פנינו - הניצחון הזה היה השלישי ברציפות בתחילת קמפיין. אנחנו הבאנו את עצמנו למצב שלקראת הסוף עשינו ניצחון ענק, ולנבחרת הזו יש עכשיו רוח גבית של שלושה ניצחונות רצופים. היא הולכת לשחק מול בלגיה ו-וויילס בלי לחשוש. אנחנו אז הלכנו לשחק מול ספרד שהורידה אותנו לקרקע ואחרי זה מול דנמרק שריסקה אותנו לגמרי. ברמה המקצועית אני לא חושב שיש לנבחרת הזו יתרון על פנינו. זה אולי אפילו זהה, כי השחקנים המובילים בנבחרות נמצאים היום בכושר יותר טוב. בוא נגיד שהכוכבים בשתי הנבחרות גרמו לכך שדווקא הקבוצתיות הובלטה".

האריס מדוניאנין שחקן נבחרת בוסניה. קובי אליהו
"אם מדוניאנין יסתכל על עצמו אתמול, הוא ישאל את עצמו מה הוא עושה בכלל בנבחרת בוסניה". מדוניאנין/קובי אליהו

בחמישייה ההיא על אוסטריה בלט משחק ההתקפה, אבל לנבחרת של שרף היה באותו ערב ברמת גן גם הרבה שקט מאחור בזכות שחקני ההגנה. אמיר שלח בלם מאחור וגם היום הוא לא הסכים לעבור קדימה ולייצר השוואות. "כששיחקתי כדורגל לא אהבתי את המבוגרים שהיו אומרים: 'אני ואני'. העבר הוא חלק גדול מהתרבות, אבל צריך להתמקד במה שיש היום. הכי קל לבוא ולהגיד שלא הגיעו שני הכוכבים שלהם או שיכולנו לתת יותר. בסופו של דבר ימדדו את הנבחרת הזו בתוצאה הסופית. אהבתי לשמוע את גוטמן רגוע, שקט וכבר חושב על המשחקים הבאים".

אבל סופסוף יש לנו ניצחון גדול שאפשר קצת להתענג עליו ולהשוות למשהו אחר.

"זה היה ניצחון במשחק מאוד חשוב. זה היה ציון דרך מאוד חשוב לנבחרת והיא הוכיחה לעצמה שהיא יכולה. הם עברו משוכה רצינית בלי קשר לסגל שהיה לבוסניה. בהרבה קמפיינים לא הצלחנו לנצח את היריבות שהיו מדורגות מעלינו. זה יכול היה להיגמר בהפרש גדול יותר, אבל זה לא מקטין את ההישג שלהם. לעשות השוואות בין המשחקים יהיה מיותר בעיניי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully