וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההחלטה הנכונה: אסף רביץ על חזרת לברון ג'יימס לקליבלנד קאבלירס

אסף רביץ

12.7.2014 / 8:00

ללברון ג'יימס היו אופציות טובות יותר מאשר קליבלנד, אבל בחירתו בקאבס מראה שהשתנה, התבגר, והשתמש בכוחו כדי לפייס את הקהילה בה גדל, ולבצע מהלך רומנטי חסר תקדים ב-NBA, שישנה את תדמיתו. ובלאט? הוא ייבחן מעתה כמאמן של מועמדת לאליפות. רביץ על רעידת האדמה ב-NBA

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדהים את כו-לם. לברון ג'יימס/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-28 באוקטובר 2013 דיוויד בלאט הפסיד עם מכבי ת"א לנס ציונה. זהות היריבה הפכה את ההפסד הזה לאירוע מכונן. באותם ימים בכלל לא היה בטוח שבלאט יסיים את השבוע כמאמן מכבי ת"א. ב-28 באוקטובר 2014 דיוויד בלאט יאמן את לברון ג'יימס ביום פתיחת עונת ה-NBA החדשה. אם מישהו ירצה לעשות יום אחד סרט על שנה בחייו של בלאט, הוא לא יתקשה לבחור את השנה הזאת. רק לפני חודשיים וחצי בלאט העפיל עם מכבי לפיינל פור וזה נראה כמו רגע שיא נפלא לעונה שלו, המקסימום המוחלט שניתן היה להשיג. תראו מה קרה לו מאז.

עוד נחזור לזווית של בלאט, אבל בתמונה הפחות פרובינציאלית הוא רק רעש נלווה לרעידת האדמה שלברון ג'יימס חולל אתמול ב-NBA. כאשר שלושת הגדולים של מיאמי בחרו לנצל את אופציית השחקן ולצאת מהחוזים שלהם לפני מספר שבועות, הסברה הרווחת הייתה שהם עושים זאת כדי לחתום על חוזים נמוכים יותר ולאפשר לפט ריילי להוסיף שחקן מפתח לרוטציה של ההיט. ואז השמועות החלו לטפטף, האופציות החלו להיבדק, התקופה הלוהטת של השוק החופשי כמעט עצרה מלכת עד שלברון יקבל החלטה. בימים האחרונים כבר דיברו על כך שפרט למיאמי האופציה היחידה היא קליבלנד.

אפשרות החזרה הביתה הייתה משהו שדיברו עליו בשנתיים האחרונות, אבל זה אף פעם לא נשמע הגיוני. הקרע שנוצר בין השחקן הטוב בעולם לעיר שהוא עזב נראה עמוק מדי, המכתב הארסי של דן גילברט יום לאחר ההחלטה הקודמת לא נראה כמו משהו שיש ממנו דרך חזרה. בנוסף לכך, הקאבס המשיכו להתנהל גרוע ולא הצליחו להעמיד קבוצה ראויה למרות המזל העצום בהגרלות הלוטרי. בקיץ האחרון הוחלף הג'נרל מנג'ר והתחושה הייתה שקליבלנד יוצאת לדרך חדשה ומתחילה לקבל החלטות נכונות, כולל המינוי של בלאט שכל יום שעובר רק מבהיר כמה הערכה יש כלפיו ב-NBA בקרב מאמנים, שחקנים ופרשנים. ועכשיו הגיע לברון.

לברון ג’יימס הודיע: ”חוזר הביתה לקליבלנד”

לחצו למכתב המלא שפרסם לברון ג'יימס

אפקט לברון: בוש נשאר ביוסטון, לין בלייקרס, קרטר בממפיס

גם בלאט נדהם: ”לא ראיתי את זה מגיע"

סוכנויות ההימורים: קליבלנד פייבוריטית לתואר

לברון ג'יימס מול אוהדי קליבלנד קבאלירס הזועמים. רויטרס
הקרע שנוצר בין השחקן הטוב בעולם לעיר שהוא עזב נראה עמוק מדי, אבל משהו השתנה מאז/רויטרס

מי שרוצה להיות ציני לגבי ההחלטה של לברון ימצא בקלות סיבות לכך. אין ספק שלברון לא היה חוזר לקליבלנד אם הצוות המסייע במיאמי לא היה מתפורר לו מול העיניים בגמר ומאוד יכול להיות שאם דווין וייד וכריס בוש היו מתפשרים על הסכומים שדיווחו עליהם בתקשורת ומאפשרים לריילי להביא שחקן בקליבר של לואל דנג לברון היה נותן להיט צ'אנס נוסף. אין גם ספק שקינג ג'יימס לא היה חוזר לאוהיו אהובתו אם לא היה מתגבש בקליבלנד סגל עמוס פוטנציאל. גם את המטאמורפוזה של גילברט, שפתאום נזכר שהוא התחרט על תוכן המכתב מעט אחרי שפרסם אותו, קשה לקחת ברצינות.

אך באותה מידה ניתן לראות בחזרה של ג'יימס לקליבלנד אירוע מחמם לב. קשה להתכחש לכך שהיו ללברון אופציות טובות יותר מבחינה מקצועית. הגעה שלו ליוסטון הייתה הופכת את הרוקטס למפלצת, את דאלאס הוא היה הופך לקבוצה שאין דרך לשמור עליה, לאטלנטה ופיניקס הייתה בתחילת הקיץ אפשרות לשלם לו חוזה מקסימום ולשתיהן יש סגל עמוק, איכותי ומוכח יותר מזה של הקאבס.

אני מאמין שהבחירה בקליבלנד הגיעה ממקום רגשי, שהטקסט שלברון פרסם נוגע בתחושות כנות שלו, שכוללות חרטה אמיתית על האופן בו עזב לפני ארבע שנים. הוא עבר תהליך משמעותי מאוד בשנים הללו - התבגר, למד להנהיג, זכה בתארים, הפך לשחקן גדול בקנה מידה היסטורי. אל ההחלטה השנייה לברון הגיע כמנצח, הוא בחר להשתמש בכוח שלו כדי לפייס את הקהילה בה גדל, כדי לבקש סליחה ולסלוח. הוא מבצע מהלך נדיר, חד פעמי- אין תקדים ב-NBA לסופרסטאר שעזב קבוצה ואז חזר אליה כשהוא עדיין בשיא הקריירה. ההחלטה השנייה, נטולת ההצהרות הבומבסטיות והמשדרים המיוחדים, הפכה באחת לרגע מעצב בקריירה ובתדמית ההיסטורית של לברון, רגע שאולי עוד ימזער את נזקי ההחלטה הראשונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שחקן קליבלנד קאבלירס, לברון ג'יימס. Elise Amendola, AP
אפשר להיות ציניים, אבל קשה להתכחש לכך שהיו ללברון אופציות טובות יותר מבחינה מקצועית והוא בחר ללכת עם הלב/AP, Elise Amendola

ההגעה של לברון משנה מהיסוד, כמובן, את כל התוכניות של קליבלנד ובלאט. זאת כבר לא קבוצה בבנייה ששואפת להריץ צעירים מבטיחים לצמרת תוך כמה שנים אלא מועמדת בכירה לאליפות. עכשיו, כל שחקן בסגל ייבחן קודם כל על ידי שני פרמרטרים - האם הוא מוכן לתרום בטווח מידי וכיצד הוא משתלב סביב לברון. לכן, ההישג החשוב ביותר של הג'נרל מנג'ר דיוויד גריפין בימים האחרונים היה שהוא הצליח לפנות מקום מתחת לתקרת השכר לחוזה מקסימום עבור לברון מבלי לוותר על אנדרסון וארז'או. הסנטר הברזילאי שמרבה להיפצע לא היה שחקן מפתח בבנייה מחדש, אבל הוא שחקן משמעותי מאוד לקונטנדרית. לא רק שהוא השריד היחיד מהתקופה הקודמת של לברון, הוא גם סנטר אידיאלי לקבוצה שמעוניינת לשחזר את ההגנה האגרסיבית של מיאמי בשנים האחרונות.

מה שמוביל אותנו לשאלה המרכזית שדיוויד בלאט יעסוק בה בחודשים הקרובים - עד כמה לאמץ את הסגנון הייחודי של אריק ספולסטרה, שהוביל את מיאמי עם לברון לארבעה גמרים ושתי אליפויות, בשני צידי הפרקט. ההתקפה התבססה על ריווח בעזרת 4-5 שחקנים עם קליעה מבחוץ, מה שאפשר ללברון גם לחדור וגם להוריד את השומר לפוסט כשכל עזרה הופכת למסירה לשלשה. ההגנה התבססה על התנפלות אגרסיבית על מובילי הכדור, בעיקר בפיק נ' רול, ועל רוטציות מהירות מאוד.

בלאט יוכל להתחיל לענות על השאלות הללו רק כאשר הוא יידע איך נראה הסגל הסופי שלו. זה רלוונטי במיוחד בהקשר של קווין לאב ושל השחקנים שקליבלנד תיתן בתמורה אליו. לאב, כגבוה שקולע שלשות, יהיה מושלם מבחינה התקפית לצד לברון וקיירי אירווינג. עצם המחשבה על השלישייה הזאת ביחד צריכה להפחיד כל מאמן יריב. אבל בהגנה לאב יתקשה מאוד לבצע עזרה אגרסיבית או חילופים אוטומטיים, מה שאומר שבלאט יצטרך למצוא פתרונות שמרניים יותר.

דיוויד בלאט מאמן קליבלנד קאבלירס. AP
לאב ישלים טריו מפלצתי? וויגינס יישאר? הצרות הטובות של מי שהפסיד ב-28 באוקטובר לנס ציונה והיום מאמן מועמדת לאליפות. בלאט/AP

עד שתתקבל הכרעה סופית לגבי לאב, כדאי לעקוב אחרי הצעירים של קליבלנד בליגת הקיץ. אנדרו וויגינס יעמוד במוקד העניינים וינסה להוכיח שהוא מסוגל לתרום למאמצי האליפות כבר בעונת הרוקי שלו. וויגינס יכול להשתלב נהדר מבחינה הגנתית ולשמור על שחקן הכנף המוביל של היריבה, אבל אולי הוא זקוק לקצת זמן כדי למצוא את המקום שלו בליגה. כרגע קליבלנד מודיעה שהוא לא יעבור בטרייד, אבל אם מינסוטה תתעקש עליו לא בטוח שגריפין ירשה לעצמו לפספס את ההזדמנות להביא את לאב.

לכן, השחקנים האחרים בליגת הקיץ עשויים להיות רלוונטיים יותר. אנתוני בנט, הבחירה הראשונה של שנה שעברה, יהיה לא פחות מסקרן מוויגינס. קיימים דיווחים שהוא עבד קשה בקיץ ונראה הרבה יותר טוב עכשיו, ליגת הקיץ תהיה הזדמנות נהדרת עבורו להוכיח את זה. אם הוא יתפתח לשחקן NBA ראוי, הוא עשוי להיות סטרץ' 4 בדיוק מהסוג שמתאים לצד לברון ומהסוג שבלאט השתמש בו לכל אורך העונה האחרונה. בגזרת הגארדים, כדאי לעקוב אחרי מתיו דלבדובה שמסוגל להתפתח לשחקן משלים אידיאלי בקונטנדרית, כזה שמספק הגנה טובה, קליעה מבחוץ וחוכמת משחק. הרוקי מומחה השלשות ג'ו האריס ינסה לשכנע שאין צורך להשקיע כסף בקלעים אחרים.

צפו בתגובתו הראשונה של דיוויד בלאט למהלך

כל השחקנים האלה יקבלו הזדמנות להרשים את בלאט שמאמן את קבוצת ליגת הקיץ. זו פתיחה מוקדמת לעונה שעכשיו כבר ברור שתהיה ארוכה מאוד. כמאמן של קונטנדרית בכירה המבחן של בלאט יהיה בסדרה או שתיים מרכזיות לא לפני חודש מאי, אבל את העבודה לקראת הסדרות האלה הוא מתחיל כבר עכשיו. הוא יצטרך לזהות את השחקנים שאיתם ניתן לצאת למלחמה, לגבש סגנון ברור אך לאפשר גם חלופות, להביא את הקבוצה בכושר שיא לרגעים הנכונים, לא לשחוק יותר מדי את שחקני המפתח. את כל הדברים האלה, אגב, הוא עשה בהצלחה בעונה האחרונה עם מכבי ת"א.

בין כל אלה, בלאט גם יאמן את לברון ג'יימס. לא אמורה להיות בכך בעיה, אם לברון הסתדר מצוין עם ספולסטרה חסר הרזומה (שבהמשך התברר כמאמן מוצלח) הוא אמור להסתדר עם מאמן בינלאומי בכיר. עושה רושם שלברון יודע להנהיג ולטפח שחקנים בלי לדרוך על הנעליים של המאמן, שניתן להגיע איתו להרמוניה. העבודה של בלאט תהיה בעיקר סביב ג'יימס, בבניית הקבוצה הנכונה עבורו כך שהוא יוכל למקסם את היכולות שלו. ואחרי התהליך הזה לא רק אנחנו נעקוב, אלא כל העולם.

פורוורד מיאמי היט לברון ג'יימס. AP
עושה רושם שלברון יודע להנהיג ולטפח שחקנים בלי לדרוך על הנעליים של המאמן. עכשיו בלאט צריך לבנות קבוצה שתמקסם את היכולות שלו. ג'יימס/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully