וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו לא מתיחה: הפציעות המוזרות של בריאן רנדל

2.6.2014 / 13:22

אומרים שהוא הכדורסלן הכי אינטליגנטי בליגה ושומר עצום. אבל אולי אחרי שתקראו את רשימת הפציעות הביזארית של בריאן רנדל, תבינו למה חבריו הגיעו כל כך רחוק והוא נתקע במכבי חיפה. רגע לפני שהוא אומר שלום, הנה סיפורו הנדיר

צילום ועריכה: יוסי ציקפיס

בוידאו: המהומות מסיום המשחק במלחה ביום שישי

בשבת שעברה קיימה מכבי חיפה אימון ערב לקראת המשחק השני בסדרה עם הפועל ירושלים. במהלך האימון חש בריאן רנדל ברע וירד במהירות לכיוון חדר ההלבשה. רנדל סבל מהקאות ושלשולים ועזב את האולם בדרכו הביתה, כשבקבוצה לא ידעו בדיוק עד כמה המצב חמור. בבוקר שלאחר מכן ניסו ראשי הקבוצה ואנשי הצוות המקצועי ליצור קשר עם רנדל, אך הפורוורד לא ענה לטלפון. לאחר מכן הסביר שישן עד מאוחר בשל הלילה הקשה שעבר עליו. כל הסימנים הראו שלא ישחק.

שעה לפתיחת המשחק רנדל כבר היה עסוק בחימום ונראה טוב מאוד. "עד שהוא לא עולה על הפרקט, אני לא בטוח אם הוא משחק", אמר אחד מאנשי הקבוצה. "שלא ייפול בטעות במדרגות בדרך למגרש", הוסיף עם חיוך כתזכורת לפציעה מוקדמת יותר העונה. את המשחק, אגב, רנדל סיים עם דאבל דאבל של 15 נקודות ו-10 ריבאונדים. "הרבה תפילות והחיזוק שקיבלתי מהמשפחה שלי", הסביר בצניעות את הסיבה שעלה על המגרש, והבטיח להקפיד טוב יותר על מה שיאכל בעתיד.

אלא שהמקרה של המשחק השני ברוממה לא היה שונה בנוף הקריירה של בריאן רנדל. לאורך חמש וחצי עונותיו בישראל מדובר באחד השחקנים הטובים ביותר שידעה ליגת העל. שומר בחסד, כדורסלן אינטליגנט, אתלט ו-ווינר אמיתי. לצד הנתונים המבטיחים מדובר גם באחד השחקנים הנפצעים ביותר בליגה, כזה שסבל משלל פציעות הזויות שעצרו לו את הקריירה, בעוד שאר חבריו לאליפות עם גלבוע/גליל פרשו כנפיהם אל ה-NBA, היורוליג והכסף הגדול של אירופה. בעוד שבוע הוא יסיים ככל הנראה את הקריירה בישראל, ולא ברור מה תהיה התחנה הבאה שלו.

בריאן רנדל, מכבי חיפה, מעל אד דייויס, ממפיס גריזליס. AP
אחד השחקנים הטובים שידעה ליגת העל. רנדל/AP
sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

שחקן יורוליג שמשחק בישראל

רנדל הגיע לישראל בעונת 2008/9 לגלבוע/גליל, ואחרי עונה ראשונה טובה לצידם של בריאן רוברטס וגל מקל, קיבלו השלושה הזדמנות להתקדם. רוברטס עבר לבאמברג, עשה שם קריירה נאה והגיע לפני שנתיים ל-NBA; מקל חזר למכבי תל אביב, ורנדל קיבל הצעה מקאחסול סביליה. דווקא הפורוורד התלבט רבות והחליט להישאר עונה נוספת בגן נר, ולבסוף גם הוביל את הקבוצה לזכייה באליפות, כשהפעם הוא משתף פעולה עם ג'רמי פארגו, אייזיאה סוואן, אותו מקל ואלישי כדיר. אחרי העונה ההיא, השדרוג המתבקש היה אמור להיות שוב ליגה ספרדית. אלא שרנדל החליט להגיע דווקא להפועל ירושלים.

"כולם יודעים שברמת האייקיו של הכדורסל, ברמת האתלטיות והיכולות האישיות, הוא שחקן של מעבר לליגה שלנו", קובע ליאור ליובין, עוזר המאמן של גלבוע/גליל בשנתיים של רנדל. "עם כל האיכותיות המדהימות שלו, יש לו בעיה פיזית של פציעות שהפריעה לו בירושלים ובגרמניה וזה מנע ממנו לשחק ברמות הכי גבוהות. בכל שאר האספקטים, הוא בטח שחקן של רמות גבוהות יותר. אני חושב שבריאן כן השתדרג. הוא שיחק שנתיים בהפועל ירושלים. גם ברמת השכר וגם ברמת הזירה האירופאית. הוא ניסה את מזלו גם בגרמניה באלבה ברלין".

"בריאן רנדל הוא שחקן מושלם לליגה הישראלית. פה אוהבים את ה-4 האתלטי עם האייקיו הגבוה שיודע ליצור", מסביר שרון דרוקר, שאימן את רנדל בהפועל ירושלים למשך חצי עונה והיה חלק מצוות האימון במכבי תל אביב שאיבדה את האליפות לגלבוע/גליל. "באירופה מחפשים שחקן מסוג שונה, שיודע לפתוח את ההגנה עם קליעה מבחוץ, והקליעה שלו פחות טובה. יש לו אינטליגנציית משחק גבוהה מאוד, שומר על כל עמדה במגרש, הוא חבר נהדר לקבוצה, והקליעה שלו סבירה. אבל עדיין זה לא מה שמחפשים באירופה".

מאמן הפועל גלבוע/גליל, שרון דרוקר. ברני ארדוב
"כאן אוהבים את ה-4 האתלטי שיודע ליצור". דרוקר/ברני ארדוב

אחד מחבריו מהשנים האחרונות מציג את בוגר מכללת אילינוי באור שונה. "שיחקו לידי שחקני יורוליג בעבר, בריאן עולה עליהם ב-95 אחוז מהאספקטים של המשחק וב-100 אחוזים מההיבטים הפסיכולוגיים-מנטאליים. מה הבעיה שהוא לא הגיע לרמות הגבוהות? קודם כל הפציעות שדפקו אותו לגמרי, ודבר שני זה אולי אלמנט של שחקן שיודע שברמות האלה הוא יכול לבוא יותר לידי ביטוי. אני לא בטוח שאם תשים אותו בקבוצת יורוליג ברמה הראשונה והוא ישחק 10-12 דקות, אז הוא יבוא לידי ביטוי ככה". דרוקר מסכים עם הגישה שרנדל מתאים לסגנון מסוים ומוסיף: " כשיש שחקנים מרכזיים בקבוצה, ג'רמי פארגו, דונטה סמית', וויל סולומון, לצידו, זה מקל עליו. זה הרבה יותר נוח מאשר שהוא צריך להיות השחקן המרכזי".

ליובין טוען שהוא עדיין מספיק טוב כדי לשחק היום ביורוליג: "הוא יכול לשים את הכדור על הרצפה ולהגיע לטבעת, בניגוד ל-4 אחרים. הוא יכול לשמור על עמדה מספר 5, שאת זה שחקנים אחרים לא יכולים לעשות, ואולי באירופה הוא לא יוכל לעשות את זה. בהתחלה הוא מתחיל 4 ואחרי חילוף אחד הוא עובר לעמדה מספר 5. אז אם עושים שכלול של כל הדברים ביחד, העמדה שהוא משחק, הפציעות וכמות המסגרות שהוא משחק בה, אז אלה המגבלות שלו. הוא יכול לשחק בכל קבוצה, גם בקבוצות יורוליג. אולי הוא לא יהיה דומיננטי, אבל יש שחקנים ביורוליג בלי קליעה, שהם בעיקר הגנתיים. רמת האתלטיות והמחויבות ההגנתית שלו, בקושי קיימת באירופה".

פורוורד מכבי חיפה דונטה סמית'. יוסי ציפקיס
מקל על רנדל. דונטה סמית'/יוסי ציפקיס

אז מה מוביל לפציעות?

רשימת הפציעות של בריאן רנדל לאורך הקריירה יכולה למלא מחברת של נבחרת שלמה. בעונת 2004/5 התעצבן במהלך אימון של מכללת אילינוי, חבט בקיר עם אגרופו, שבר את היד וגמר את העונה, בעוד המכללה שלו המשיכה עד למשחק הגמר. בעונה 2007/8, עדיין במכללה, סבל מפציעה במפשעה שהשביתה אותו לחלק ניכר מהעונה. את העונה הראשונה בישראל פתח עם פציעה קלה, השלים שנתיים מלאות ללא פציעות משמעותיות, אלא שעם ההגעה להפועל ירושלים התמונה השתנתה. בשנה הראשונה בבירה נפצע ברגלו ונעדר חודשיים. את העונה השנייה פתח עם פציעה שכמעט הובילה לשבר בכף הרגל, וסיים עם פציעה בכתף.

את העונה שעברה פתח באלבה ברלין, אך פציעה בכף הרגל גרמה לו להיעדר מספיק זמן כך שהקבוצה הגרמנית החליטה לחתוך אותו. רנדל התגלגל להפועל תל אביב, נראה מצוין, אלא שפציעה במפשעה גרמה לו להעדר כשלושה שבועות מתוך שלושה חודשים בקבוצה. העונה בחיפה הוא סבל משפעת ופספס משחק. מספר פעמים מקלקול קיבה איתו שיחק, ובחופשה במהלך העונה מעד בביתו כשירד במדרגות וסבל מפציעה נוספת בכף הרגל.

הרשימה ההזויה יכולה להתחלק לשניים. פציעות שטויות, אבל גם פציעות של גוף. על פי מספר גורמים רפואיים שעבדו עם השחקן בשנים האחרונות, הפורוורד סובל ממחלה שדורשת ממנו לשמור על דיאטה מסוימת, ומקשה עליו להגדיל את מסת השריר שתעזור לו לשמור על עצמו. "תיקח שחקן מהסוג שלו, עם הסיטואציה הזאת, ואתה מקבל פציעה אחרי פציעה", אומר אחד ממאמניו בעבר, "זה המינוס הגדול שבו, אין ספק".

"אני מכיר את הגיליון הרפואי שלו, אמנם לא עד הסוף, אבל לא יודע בדיוק מה מוביל לזה", אומר ליובין, "יש הבדל בין להשתתף בקבוצה שמשחקת בשתי מסגרות או במסגרת אחת. בגלבוע הוא סחב פציעות, אבל הוא שיחק יחסית בכל המשחקים, וזה כי שיחקנו במסגרת אחת. רנדל כשחקן, גם באימונים וגם במשחקים, הוא תמיד ב-100 אחוז. הוא לא יודע מתי להרפות, אני מניח שהיום הוא קצת יותר מנוסה ויודע להוריד את הרגל מהגז. בתחילת הקריירה הוא תמיד היה שחקן של מאה אחוז, גם באימון הכי לא רלוונטי בשבוע. באימון המסכם הוא תמיד ייתן חסימה ושם את עצמו בסיכון. אני מניח שהיום הוא שומר על עצמו יותר טוב, אבל העונה הוא משחק מעל 30 דקות למשחק, בשתי מסגרות, במכבי חיפה, זה קצת גדול עליו האינטנסיביות הזאת".

מאמן הפועל חולון ליאור ליובין. ברני ארדוב
ההבדל בין שתי מסגרות לאחת משמעותי במיוחד אצל רנדל. ליובין/ברני ארדוב

ייפרד מישראל עם אליפות?

העונה הפך רנדל לאחד הברגים המשמעותיים בסגל של מכבי חיפה, שבדיוק כמו בעונת האליפות של גלבוע/גליל, מצא את עצמו משחק בלא מעט דקות בעמדה מספר 5. ההתעלות שלו במשחקים הגדולים הופכת את הסגל הירוק, שנחלש בצורה משמעותית מזה שעמד לרשותו של בראד גרינברג בעונה שעברה, לכזה שמאיים על מכבי תל אביב, אם וכאשר חיפה תגיע למעמד הגמר בשבוע הבא.

"תשמע, אני לא אחדש כלום בזה שאני אגיד שהוא מפתח בכל קבוצה שהוא משחק בה", אומר דרוקר על רנדל לקראת רגעי ההכרעה של העונה. "הוא יכול לשמור על כל שחקן מעמדה 1 עד לעמדה 5, ככה שזה מאוד משמעותי, בטח מול קבוצה כמו מכבי". גם ליובין מהלל: "הוא שווה כל כך הרבה נקודות בהגנה שאין לו תחליף. במשחק האחרון נגד ירושלים, חיפה היו בפיגור 10. כשהוא נכנס, ב-4 דקות הם מחקו את ההפרש. הנוכחות ההגנתית, במאצ'אפים הלא טובים שיש מולו, אין תחליף בעמדה שלו".

כאמור, הקיץ הזה יהיה ככל הנראה האחרון של רנדל בארץ. מגבלות המס על שחקנים זרים גורמות לכך שאחרי ששחקן אמריקאי קיבל 48 משכורות, הוא ייחשב לישראלי, קרי הקבוצה תשלם עליו מס מלא. רנדל יקבל בסוף חודש מאי את המשכורת ה-48 שלו. אם מכבי חיפה תרצה להשאיר אותו בשכר דומה לזה של השנה, העלות שלו תעבור את ה-300 אלף דולרים, סכומים שקבוצות שהן לא מכבי תל אביב, לא נוהגות לשלם כל כך מהר.

"לא תמיד יש בחוץ שחקנים יותר טובים מאשר בארץ. לא תמיד תוכל להביא שחקן בסכום כפול ממה שבריאן יעלה כדי להשאיר אותו", מזהיר דרוקר, "אני די בטוח שבריאן יודע שהוא יצטרך לרדת בשכר כדי להישאר בארץ, אבל זאת הבחירה שלו". ליובין שולח מסר לקבוצות שיוותרו על הפורוורד הירוק: "אם הייתי יכול, אני אקח אותו לכל קבוצה שאני אהיה בה אי פעם. הייתי לוקח אותו, וכשאתה בונה קבוצה יותר גדולה עם שאיפות יותר גדולות, אז התפקיד שלו יותר קטן, ואז הוא יהיה יותר בריא. אתה יכול לחפש דברים יותר טובים, אבל אתה נופל על האישיות. איתו אתה לא תיפול על האישיות, וזה חשוב מאוד".

שחקן מכבי חיפה בריאן רנדל מטביע מול נימברוק. אדריאן הרבשטיין
להיפרד מישראל עם תואר. רנדל/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully