וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא באמת פייבוריטים: מדוע צסק"א מוסקבה כל כך פגיעה בפיינל פור

14.5.2014 / 14:02

צסק"א מוסקבה פספסה פיינל פור אחד בעשור האחרון, אבל את אליפות היורוליג לקחה רק פעמיים. מדוע למכבי תל אביב יש סיכוי לנצח ביום שישי למרות הפערים המקצועיים, ומה יעשה עוד הפסד למורשת של מסינה ולעתיד שחקניו?

צילום: מגד גוזני, עריכה: מתן חדד

בוידאו: משחק ההעפלה של מכבי תל אביב מול מילאנו

שבוע לפני הפיינל פור אשתקד פגשה צסק"א מוסקבה למשחק ליגה את חימקי מוסקבה החזקה. אטורה מסינה התייחס למשחק בשיא הרצינות וקבוצתו ניצחה 65:74. היה זה המשחק השני של הרוסים בלבד מאז ההעפלה משלב ההצלבה עד הפיינל פור, וצסק"א נראתה טוב ומוכנה. שבוע לאחר מכן היא עמדה נגד אולימפיאקוס בחצי גמר הפיינל פור, הובכה בתבוסה 69:52 וסיימה עונה חמישית ברציפות ללא זכייה בתואר האירופי. חלק מהביקורת שהופנתה אז כלפי מסינה הייתה שלא הגיע עם תוכנית משחק נכונה ולא הכין את שחקניו בשבועות שלפני כן.

שבוע לפני הפיינל פור הנוכחי ניצבת צסק"א מוסקבה בפני מצב אחר, כזה שהיא לא רגילה אליו - משבר של ממש. שני הפסדי בית ללוקומוטיב קובאן, שמעולם לא ניצחה אותה בחוץ בחוץ, ברבע גמר ליגת ה-VTB, הגיעו בזמן הכי לא נכון כלפי הדוב הרוסי. הביקורת הפעם הפוכה. "הסיבה המרכזית לכישלון היו הטעויות של מסינה", טען פרשן ה"סובייט ספורט" ולדימיר גומלסקי, בנו של אלכסנדר גומלסקי האגדי, "אחרי שצסק"א הובילה ביתרון יפה במשחק הראשון הוא החל בהכנה לפיינל פור, ביצע ניסויים ואף אחד מהם לא התאים למשחק. המשחק לא דרש לשחק עם שני סנטרים, בכלל לא היה צריך סנטר. לא אהבתי איך שהוא ניהל את המשחק, הוא אכזב ובגדול".

מסינה עצמו, שהוביל את צסק"א לזכיות בתואר האירופי ב-2005/6 ו-2007/8, נמצא תחת לחץ גדול מאוד. מצד אחד, שמו מוזכר כמועמד למספר קבוצות ב-NBA, כשהשמועות הקונקרטיות מדברות על יוטה ג'אז, מצד שני כישלון שני ברציפות עם אחת הקבוצות הבכירות והיקרות ביורוליג, במיוחד אם יגיע נגד מכבי תל אביב בחצי הגמר, יתווסף לרצף של חוסר הצלחות במאני טיים. הרוסים הגיעו ל-10 מתוך 11 הפיינל פורים האחרונים, יותר מכל קבוצה אחרת, העפילו לגמר חמש פעמים (רק מכבי תל אביב הגיעה למספר זהה בשנים האלה) אבל זכו פעמיים בלבד, כמו אולימפיאקוס, ברצלונה ומכבי, אבל פחות מפנאתינייקוס. האם גם השנה תזכר צסק"א כלוזרית או שמסך הברזל יישבר?

מכבי תל אביב בפיינל פור, סיקור מיוחד:

הסנסציות הכי גדולות בתולדות הפיינל פור

שערוריית הכרטיסים במילאנו ששוברת שיאים חדשים

מאחורי הקלעים על מחשבות הפרישה של דייויד בלו

מתי מכבי תל אביב הפסיקה להיות בלב הקונצנזוס?

קוסטס פפאניקולאו שחקן אולימפיאקוס בין שחקני צסק"א מוסקבה. רויטרס
בפעם השנייה בתוך שתי עונות: פפאניקולאו ואולימפיאקוס מנצחים את צסק"א/רויטרס

בעיה מנטאלית

כשמתבוננים בהפסדים של צסק"א לאורך השנים בפיינל פור, מקבלים תמונת קצת שונה מזאת שניתן לקבל מהנתונים היבשים. ב-2003 ו-2004 הודחה צסק"א בחצי הגמר על ידי אלופת אירופה הבאה, ברצלונה ומכבי תל אביב בהתאמה. ב-2007 וב-2009 היא הפסידה לפנאתינייקוס בגמרים צמודים, ב-2010 שוב הפסידה לברצלונה, שהייתה לקבוצה הטובה באירופה. את המקרים הללו עוד ניתן לקבל בהבנה, אך ההפסדים בשנתיים האחרונות לאולימפיאקוס דלת התקציב וב-2005 לטאו ויטוריה במוסקבה קשה לקבל, כי אין ספק שמבחינת סגל שחקנים ויכולת לאורך העונה, הקבוצה הרוסית הייתה עדיפה בהרבה.

"אחרי ההפסד ב-2005, שהיה טראומתי ללא ספק, הגיע מסינה ואתו העונה המדהימה עם פפאלוקאס ולנגדון, שנגמרה בזכייה בגמר מול מכבי תל אביב", מנסה העיתונאי הרוסי אלכסנדר ברמינסקי להתייחס לסיטואציה, "מאז ועד השנתיים האחרונות אי אפשר לסמן כישלונות גדולים של צסק"א בפיינל פור, אבל מה שקרה באיסטנבול ולונדון זה על גבול המחדל. הגמר בטורקיה נגד אולימפיאקוס כבר היה גמור, יתרון כל כך מבטיח שנשמט, ובחצי הגמר נגד אותה קבוצה בדיוק, כשאפשר היה להניח שמסינה ילמד את הטעויות שהקבוצה עשתה שנה לפני כן ויעמיד את השחקנים טוב יותר, היה כבר מתסכל".

אנדריי קירילנקו, שהיה הכוכב הגדול של צסק"א בעונת 2011/12 כשהקבוצה שמטה את היתרון נגד אולימפיאקוס, התייחס אחרי ההפסד בחצי הגמר אשתקד לנפילה של קבוצתו: "צריך להבין, קשה מאוד לשחק עם התג של פייבוריטית", אמר שחקנה של ברוקלין, "במיוחד שאתה משחק נגד קבוצה שהיא לא באמת פחות טובה ממך. מה שקרה לנו בגמר לפני שנה היה אחד לדור, לא מאמין שהרבה קבוצות ישמטו יתרון של 19 נקודות לקראת סיום הרבע השלישי בגמר. עכשיו, כשזה כבר קרה, זה מאפשר לקבוצה היריבה להגיע עם הרבה ביטחון, ולצסק"א השנה זה פגע בביטחון. פתאום אתה יודע שאתה פוגש קבוצה שכמעט במלואה ניצחה אותך בשנה שעברה. זה יתרון שלהם".

גומלסקי, שכאמור לא חסך השנה ביקורת ממסינה, התייחס עוד לפני ההפסדים לקובאן לטראומה שחוותה צסק"א בשנתיים האחרונות: "זה בהחלט יכול להשפיע. הזכיות של צסק"א ביורוליג היו כשהיא לא הגיעה אחרי עונה בה היא סומנה כקבוצה הטובה ביותר. מכבי תל אביב היא בהחלט קבוצה שדומה לאולימפיאקוס, חוץ מהעובדה שאין לה שחקן כמו ספאנוליס. הרבה מאוד שחקנים שיחקו בפיינל פור בשנתיים האחרונות, והם מגיעים בידיעה שהם חייבים לנצח. זה יכול להשפיע לרעה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אנדריי קירילנקו שחקן צסק"א מוסקבה (ימין) מול קוסטאס פפאניקולאו. רויטרס
קשה לשחק עם התג של פייבוריטית. קירילנקו בגמר 2012/רויטרס

ואולי הבעיה בכלל בשיטה?

אחרי העפלת מכבי תל אביב לפיינל פור התראיין דיוויד פדרמן בתוכנית הספורט ברדיו 103FM ודיבר על כך שלקבוצה יש השגות לגבי שיטת המשחקים ביורוליג. בשיחות עם אנשי צסק"א עולה וחוזרת הטענה הזאת, כשעל פי חלק מהמקורבים לקבוצה, הרצון הוא להפסיק את משחקי הפיינל פור. בקבוצה טוענים, בדיוק כפי שטענה מכבי תל אביב בליגת העל, שליגה של 24 משחקים, שהופכת לסדרת פלייאוף של הטוב מחמישה משחקים, לא יכולה להיות מוכרעת בשני משחקים, כשברבע אחד לא טוב אתה יכול לאבד את התואר האירופי.

"הפיינל פור יוצר לחץ עצום וחוסר יכולת לתפקד בשבועות לפני", אומר גורם במכבי תל אביב שמבין לליבם של הרוסים, "ראיתם מה קרה השבוע לשלוש מארבע הקבוצות שמופיעות בפיינל פור. צסק"א התפרקה ב-VTB, אנחנו התקשינו מאוד מול גלבוע/גליל ומה עשתה ריאל מדריד? לא תפקדה נגד ולנסיה ואחרי זה קיבלה בראש מברצלונה. אסור שיהיה פציעות לפני המשחק הזה, כי באמת שרגע אחד של תשומת לב עולה לך בעונה שלמה, וזה לא ספורטיבי".

גם ברמינסקי טוען ששיטת הפיינל פור באמת גורמת לכך שהסיכוי שצסק"א תזכה בתואר יורד משמעותית: "אין שום הבדל בין קבוצות שעשו עונה מדהימה כמו צסק"א, ברצלונה וריאל לבין מכבי תל אביב שהשתחלה לפיינל פור. כולן בתנאים שווים, וזה לא צריך להיות ככה. ההבדל בין כל הקבוצות האלה הוא לא גדול, ממש לא גדול. במשחק אחד הכול יכול להיות. העובדה הזאת מגבירה את הלחץ על הפייבוריטית ומוסיפה לביטחון של האנדרדוג. רק שיטת סדרות עד הגמר תפתור את הבעיה הזאת".

שחקן צסק"א מוסקבה, ארון ג'קסון, מול שחקן מכבי תל אביב אלכס טיוס. קובי אליהו
הסיכויים טובים משנדמה. טיוס מול ארון ג'קסון/קובי אליהו

"כישלון הפעם, ישבור את הכלים"

אם הלחץ הרגיל שמופעל על צסק"א לפני פיינל פור לא הספיק, ההפסדים בשבוע האחרון לקובאן הפכו את הקבוצה הרוסית למערכת שעל פי דיווחים שונים כמעט ולא מתפקדת. ההערות של סשה קאון על מילוש תיאודוסיץ' ("שוב קיבל החלטות אימפולסיביות") וההתפרצות של מסינה על כך שהוא לא מספיק טוב כדי לאמן את הקבוצה, לא היו מגיעים אחרי שני הפסדים, אילולא המעמד המלחיץ שנמצא מעבר לפינה. "לא זכור לי מתי צסק"א הייתה כל כך לחוצה", אומר מקורב לקבוצה הרוסית, "שחקנים מדברים אחד על השני בתקשורת? המאמן נשמע חסר תקווה? זה לא מתאים לאף קבוצה מקצוענית, בטוח שלא לפני מעמד כל כך חשוב".

למרות המצב הרגיש, ברוסיה ממשיכים להעריך כי צסק"א היא קבוצה עדיפה על מכבי תל אביב ותעבור בסופו של דבר את המשוכה בדרך לגמר. "על כל עמדה במגרש, לצסק"א יש שני שחקנים שיותר טובים ממה שיש למכבי להציע", אומר ברמינסקי, "השחקן היחיד ממכבי שיכל לקבל דקות בצסק"א זה שחורציניטיס, אבל בטוח שאחרי קרסטיץ'. המשחק הזה חייב ללכת לכיוון של צסק"א כמו שראינו בשני המשחקים הראשונים העונה בין הקבוצות. מצד שני, לא סתם שמו של דיוויד בלאט עלה כמועמד להחליף את מסינה, הוא מומחה בלהוציא מהקבוצה שלו הרבה מאוד".

ההערכות בתקשורת הרוסית מדברות על כך שאי זכייה ביורוליג, או אפילו אי העפלה לגמר, תוביל לסיום השושלת הנוכחית של צסק"א, "זה ישבור את הכלים, אין ספק", אומר מקורב למועדון, "אני מעריך שחצי משחקני הסגל לפחות יעזבו, ותעשה פה בנייה מחדש. אנחנו לא רוצים לחשוב על הסיטואציה הזאת, אבל כבר נכוונו בעבר, ואנחנו באים בכושר לא טוב. הכול יכול להיות".

דן שמיר עם אטורה מסינה מאמן צסק"א מוסקבה. קובי אליהו
גם מסינה יודע: הפעם אסור להפסיד/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully