וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרטיס ללונה פארק

הקרטל שרוכש כרטיסים מראש, השריונים של היורוליג למקורבים, השיגעון של אוהדי מכבי תל אביב לעומת אוהדי קבוצות אחרות ו-2,000 הכרטיסים שנעלמו לדריקס. הטירוף והשערורייה סביב הכרטיסים לפיינל פור הגיעו השנה לשיא חדש. הבלוג של גרינוולד מסביר איך עובד המנגנון

ברני ארדוב
אלי דריקס חבר הנהלת מכבי תל אביב בכדורסל. קובי אליהו
הבהלה לכרטיסים. אלי דריקס/קובי אליהו

בבוקר המשחק הרביעי והאחרון בסדרה נגד ארמאני מילאנו נכנס מנכ"ל מכבי תל אביב אלי דריקס לאתר היורוליג ורכש עשרה כרטיסים לפיינל פור, ליציעים העליונים. המחירים נעו בין 200 ל-300 יורו לכרטיס. באותו שלב נותרו למכירה דרך אתר הכרטיסים הרשמי כמעט 2,000 כרטיסים פנויים. למחרת, אחרי שמכבי הבטיחה את העפלתה, ניסה דריקס לשריין כרטיסים נוספים - אבל לא מצא כלום. הוא התקשר למשרדי היורוליג, שם אמרו לו ש"הכרטיסים אזלו בעקבות התנפלות האוהדים מישראל".

משרדי חברת "איסתא ספורט" - חברת תיירות הספורט הוותיקה בארץ - קרסו למחרת המשחק האחרון בסדרה. בתוך חמש שעות מילאה איסתא ספורט לבדה 2.5 מטוסים למילאנו, שחכרה מראש מחברת "ארקיע". "הטירוף לכרטיסים היה חסר-תקדים", אומר עידו ווג, מנהל השיווק של "איסתא ספורט", "המוקדנים שלנו לא הצליחו למשוך את כל השיחות". ההערכה באותו היום הייתה שכ-6,000 אוהדי מכבי ילוו את הקבוצה לפיינל פור באיטליה. ההערכה הנוכחית, המעודכנת, מדברת על בין 5,000 ל-5,500 אוהדים.

יתר הקבוצות באירוע יזכו לתמיכה מצומצמת הרבה יותר. בדומה למכבי, כל אחת מהמשתתפות האחרות - צסק"א מוסקבה, ריאל מדריד וברצלונה - קיבלה מהיורוליג כ-750 כרטיסים. כולן ניצלו את המכסה, אבל לא צפויות, בהתאם להערכות ברוסיה ובספרד, להביא איתן מספר גדול יותר של אוהדים.

אוהדי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
ילוו את הקבוצה בהמוניהם. אוהדי מכבי תל אביב/ברני ארדוב

***

בכל פיינל פור שבו משתתפת מכבי נוצר ברחבי אירופה "פקק" של כרטיסים. צוואר הבקבוק משול לשערי הכניסה לאולם: ככל שהאולם קטן יותר, ככל שישנם פחות כרטיסים, כך מטבע הדברים הופך הפקק חמור יותר. לו היה מדובר ב"בלגרד ארינה" המפלצתי בן 20,000 המושבים - לא הייתה כל בעיה; אלא שהעונה מארח את הפיינל פור ה"מדיולאנום פורום" של מילאנו, בן 12,500 המקומות (בלבד).

ביחס לאולמות שאירחו את הפיינל פור בשנים קודמות נחשב ה"פורום" לקטנטן. ב-2011, השנה האחרונה בה העפילה מכבי לפיינל פור, אירח ה"פלאו סנט ג'ורדי" בברצלונה בן ה-16,000 מקומות את האירוע, ובשעות שקדמו למשחק של מכבי בחצי-הגמר נגד ריאל הסתובבו מחוץ למגרש מאות מאוהדי מכבי שנותרו ללא כרטיסים. הם לקחו על עצמם סיכון כשרכשו חבילות שכללו טיסה ומלון, ללא כרטיס, מפאת היעדר ההיצע.

אומנם, לפיינל פור 2011 העפילה קבוצה ספרדית (ריאל) ופנאתינייקוס, שתמיד מביאה איתה אלפי אוהדים (אבל פחות ממכבי) - ואילו העונה לא העפילה קבוצה מקומית לפיינל פור וגם לא אחת מהיווניות, מושכות הקהל הגדולות ביותר באירופה אחרי מכבי - ובכל זאת, לאור גודל האולם ושיטת חלוקת הכרטיסים הבעייתית של היורוליג, מתחולל בשבועיים האחרונים כאוס מוחלט בין ספקי הכרטיסים באירופה. אלמלא העפלתה של מכבי סביר להניח שלא הייתה בעיה. אבל כעת שוב עולה הביקוש על ההיצע, והתוצאה היא שוק שחור של כרטיסים וחבילות לפיינל פור במחירים שניתן לראותם כגזל.

אוהדי פנאתינייקוס בכדורסל. GettyImages
היחידים שקונים כרטיסים לאירועים מסוג זה. אוהדי פנאתינייקוס/GettyImages

***

ראשית, כמה מלים על שיטת חלוקת הכרטיסים הבסיסית, כפי שמבאר יוסי אלפסי, מנכ"ל חברת "לייב טיקטס", שמשווקת לקהל הישראלי כרטיסים לאירועי ספורט ברחבי העולם - ואגב, היחידה שעודנה מוכרת כרטיסים בודדים לפיינל פור הקרוב, ללא צורך ברכישת טיסה ומלון.

"מתוך 12,000 מקומות שיש באולם במילאנו נשארו לקהל הרחב בכל אירופה רק 7,000 כרטיסים", אומר אלפסי. "קודם כל, בערך 2,000 כרטיסים היורוליג שומרת למקורבים, ספונסרים וכו', והם מראש לא נמכרים. לאחר מכן כל קבוצה מקבלת 750 כרטיסים, ובסה"כ 3,000. לפחות כמה מאות חובבי כדורסל מקומיים קנו כרטיסים מראש, בלי קשר לזהות העולות. מה שאומר שנשארו למכירה אפילו פחות מ-7,000 כרטיסים. הקהל הישראלי יכול היה להביא את המספר הזה לבדו, לאור הביקוש. אבל גם באירופה ובמקומות אחרים רוכשים כרטיסים. אז בוודאי ששוב הביקוש עולה על ההיצע".

והביקוש הזה יוצר עליית מחירים הולכת וגוברת. על כ-6,500-7,000 הכרטיסים שיכול היה הקהל הרחב לרכוש דרך אתרי האינטרנט הרשמיים (tickets2final.com, viagogo.com וכו') התנפלו לא רק חובבי כדורסל או אוהדים של קבוצות שהימרו מראש על כך שקבוצתם תעפיל ורכשו כרטיס במחיר הנקוב, הנמוך ביותר (וכאן יש לציין שבאתר tickets2final.com ניתן היה לרכוש מראש אופציה לרכישת כרטיס במחיר נקוב תמורת כ-50-65 אירו, בהתאם למחיר הכרטיס), אלא גם ובעיקר "ספקי כרטיסים" מרחבי אירופה.

מדובר, למעשה, בקרטל של חברות ממדינות רבות - ברוסיה, ביוון, בספרד, באיטליה ועוד, גם בישראל - שרוכשות מראש כרטיסים, דרך האתרים הרשמיים, במחירים נקובים. הן לוקחות הימור מסוים; השנה, למשל, "נתקעו" חברות כאלו מיוון עם מלאי של מאות כרטיסים נטולי דרישה ביוון. לרובן הסכמים עם חברות מקבילות ממדינות אחרות, מה שמבטיח את "גלגול" אותם הכרטיסים חסרי-הביקוש למדינות שכן שולחות נציגות לפיינל פור, בהן קיים ביקוש גדול יותר - אם כי במחיר מוזל יותר. עבור חברות הכרטיסים, הסיכון במקרים כאלו מגיע לכ-20-30 אחוז מגובה הכרטיס; שכן הוא "מגולגל" הלאה לספקים מקבילים ממדינות אחרות במחיר נמוך יותר מכפי שרכשו אותו, הכל כדי לא להיוותר עם מלאי כרטיסים נטולי-דרישה.

ואולם אם קבוצות מאותה מדינה של ספקית כרטיסים שכזו כן מעפילות לפיינל פור ההימור כמובן משתלם, שכן הכרטיסים הללו נמכרים בדרך כלל במחירים שגבוהים בעשרות עד מאות אחוזים ממחירם הנקוב - כבודדים, או בדרך-כלל בתוך חבילה שכוללת גם טיסה ומלון (שגם הם נמכרים במחירים מנופחים לכשעצמם)

"בשנה שעברה, כמו השנה, קנינו כרטיסים לפיינל פור ואחרי שמכבי הודחה בסדרה מול ריאל נאלצנו להיפטר מהם", אומר ווג מ"איסתא".

ספקית גדולה כמו "איסתא" רוכשת בכל שנה מאות כרטיסים במחיר נקוב. המספר חסוי, אך ההערכה היא שהשנה רכשה החברה כ-500 כרטיסים. כשלוקחים בחשבון שמחיר ממוצע של כרטיס, מהקטגוריות הזולות, עולה כ-200-300 אירו, מדובר בסיכון של כסף גדול: כ-100,000-150,000 אירו. אבל השנה, כאמור, ההימור של "איסתא" הצליח.

קהל ביתי של מילאנו מול מכבי תל אביב. ורד כהן, מערכת וואלה!
האולם במילאנו/מערכת וואלה!, ורד כהן

***

חברות הנסיעות בישראל מכרו "חבילות" לפיינל פור הנוכחי במחירים שהחלו בכ-1,300 יורו וצפונה. ואולם חלקן מכרו חבילות (שכוללות טיסה ומלון) לפני שהשיגו בעצמן כרטיסים. אותן חברות התנו את המכירה הסופית של החבילה בכך שאכן ישיגו כרטיסים לפיינל פור, ולא כולן הצליחו להשיג די כרטיסים. חברות נסיעות נאלצו בשבועות האחרונים לבטל חבילות רבות בשל כך, מה שהגביר עוד יותר את המהומה הכללית בשוק. ישנם אוהדים שבכל-זאת רכשו חבילה ללא כרטיס, מתוך תקווה לאתר כרטיס בנפרד, מחוץ לאולם או ברחבי האינטרנט, אם כי במספרים נמוכים יותר מכפי שקרה ב-2011, אז כאמור נותרו מאות אוהדים מישראל מחוץ למגרש, ללא כרטיסי כניסה למשחק עצמו.

האוהדים שהסתכנו והימרו מראש על העפלה של מכבי הרוויחו כסף רב, במובן הזה. א' מספר שרכש אחרי הניצחון של מכבי במשחק מספר 3 כרטיס טיסה למילאנו דרך איזיג'ט במחיר של 350 דולר. את הכרטיס והמלון התכוון לרכוש בנפרד. אם רכש כרטיס זול דרך אתר היורוליג שילם כ-300 אירו; ועל מלון זול לא יותר מ-80-100 אירו ללילה, ובסה"כ כ-800 אירו ל"חבילה" שהורכבה מראש באופן עצמאי.

אחרי שמכבי השלימה את הניצחון בסדרה החליט א' לבדוק שוב את מחירי הטיסה: כבר בלילה שלאחר המשחק קפץ מחיר הטיסה ל-800 דולר, ולמחרת האמיר ל-1,300 דולר.

וישנם אוהדים שנערכו מראש לטיול במילאנו, באותם תאריכים של הפיינל פור; העפילה מכבי - הרוויחו; לא העפילה - היו יכולים לטייל בכל מקרה באיטליה, ואולי אפילו לתפוס שני משחקי כדורסל טובים על הדרך.

"בסה"כ, כמו בכל ביזנס, זה עניין של היצע וביקוש", אומר ווג. "בפסח ובחופש הגדול המחירים של הטיסות והמלונות קופצים. אין אפס. אותו מושב בטיסה יכול לעלות כפול בשבוע של פסח, ומיד לאחריו לצנוח. ככה זה באירועים כמו פיינל פור. כשאנחנו מוכרים חבילה אנחנו לוקחים בחשבון שמחירי הטיסות והמלונות קופצים אוטומאטית באופן מידי. ישראלים רוצים לישון במקומות מרכזיים בעיר, מה שמייקר עוד יותר את כל הסיפור. ויש עלויות תפעול, ועוד סכום שאמור לגלם את הריזיקה שלקחנו בכך שרכשנו מראש כרטיסים למשחקים עוד לפני שמכבי העפילה. אנשים חושבים שחברות הנסיעות מרוויחות מיליונים, אבל זה לא נכון. שולי הרווח בביזנס הזה נמוכים מאוד. וכמובן שהיום יש תחרות בין הרבה חברות וכולן רוצות להציע לקהל את המחיר הכי אטרקטיבי שהן יכולות לתת". ואסור לשכוח את השורה התחתונה: אם לא חברות הנסיעות שהיו לוקחות את הסיכון ורוכשות כרטיסים, האוהדים היו צריכים להסתדר לבד ולהרכיב חבילות בדיעבד, ואז זה היה עוד יותר קשה ויקר".

ההערכה היא שחברות הנסיעות, שרוכשות מקומות על מטוסים וחדרי מלון, מרוויחות לא יותר מכ-10% ממחיר החבילה.

אגב, הסיכון של חברות הנסיעות הוא נוסף: אם הן רוכשות מקום על מטוס ב-800 דולר בממוצע, לצורך העניין, ושולי הרווח שלהן על חבילה מגיעים לכ-150 דולר, די שלא ימכרו מושב אחד במטוס כדי לאבד רווח מכ-5 חבילות. השוק הזה, אומר בכיר אחר מחברת תיירות שהעדיף להישאר בעילום שם, הוא שוק מסוכן מאוד.

ראוי לציין ש"איסתא" היא החברה היחידה בישראל שהבטיחה מראש כרטיסים בתוך כל החבילות שלה. יתר החברות, כאמור, לא הבטיחו לרוכשים כרטיסי כניסה למשחק, שהם הרכיב הבעייתי ביותר.

טייריס רייס שחקן מכבי תל אביב. יותם רונן
יקבלו תמיכה נרחבת. שחקני מכבי תל אביב/יותם רונן

***

שלא לציטוט, ישנם גורמים בענף הנסיעות שמאשימים גם את הצרכן הישראלי בעליית המחירים המדהימה באירועים כמו הפיינל פור. הקהל הישראלי אוהב לנסוע ולבלות; הרבה יותר ממקביליו האירופאים. רק צסק"א צפויה להביא איתה מספר גדול יותר של צופים מסך הכרטיסים שקיבלה מהיורוליג, אבל במאות בודדות. כ-1,000-1,200 אוהדי צסק"א צפויים במילאנו, ולא יותר מ-2,000 ספרדים בסה"כ (אוהדי ברצלונה וריאל גם יחד).

ובקיצור: מכבי תביא איתה בין 5,000 ל-5,500 אוהדים; ושלוש הקבוצות האחרות יביאו יחד לא יותר מכ-3,000.

"חזרתי לא מזמן מכנס תיירות בשוויץ", מספר בכיר באחת מחברות התיירות. "הגיעו 50 סוכני נסיעות מכל העולם, ומתוכם 6 מרוסיה ו-6 מישראל. שאלתי את האנשים ממשרד התיירות השוויצרי איך ייתכן שהם משקיעים כ"כ הרבה בשוק הישראלי, ונאמר לי שישראל נמצאת בין מקום 8 למקום 10 במספרים אבסולוטיים של תיירים בשוויץ. ביחס לגודל האוכלוסייה, ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם בתיירות לשוויץ. כשחזרתי הביתה לקחתי מונית והנהג בדיוק סיפר לי שהוא חזר עם כל המשפחה מטיול בתאילנד ושהוא השקיע בזה 100 אלף שקל. חשבתי לעצמי: נהג מונית, מאיפה לעזאזל יש לו את הכסף הזה? והוא אמר שהוא חסך במשך שנתיים כדי לקחת את המשפחה איתו".

ישראל, אגב, נמצאת במקום השלישי בעולם (ביחס לאוכלוסייה) בנסיעות תיירות למשחקים של ברצלונה בכדורגל.

"אנחנו אוהבים לחיות טוב", אומר הבכיר. "אוהבים לטייל, אוהבים לבזבז. בכנס בשוויץ הסתכלתי על הנציגים מספרד: כולם הסתובבו עם מכשיר סלולרי ישן של נוקיה. וכל הישראלים היו עם אייפון 5-S. זה כל העניין".

"אם אנשים היו סבלניים יותר בארץ, גם המחירים של החבילות והכרטיסים הבודדים לפיינל פור היו יורדים", משוכנע אלפסי מ"לייב טיקטס". "הבעיה ההיא ששוב אנשים קנו בכל מחיר. כרטיס בעל מחיר נקוב של 300 אירו נמכר ב-950. אני לא הסכמתי למכור במחיר האחרון, אבל אנחנו כן מוכרים ב-700 ו-800 יורו. אבל צריך לזכור שגם אנחנו קונים את הכרטיסים מספקים זרים במחירים מופקעים בגלל הדרישה מישראל. השגתי בין 350 ל-400 כרטיסים, ועדיין יש מאות שמחפשים כרטיסים ומוכנים לשלם כמעט כל מחיר. אנחנו קהל שבוי. בפיינל פור 2011 בברצלונה ראיתי בחוץ אבות עם ילדים שהסתובבו בלי כרטיסים, בדמעות. היו לי כמה כרטיסים ספייר ששמרתי למקרים של תקלות ונתתי להם. השנה המצב קצת יותר שפוי, אבל עדיין ייסעו אנשים בלי כרטיסים ומתוך תקווה למצוא משהו מחוץ למגרש, בכל מחיר. אני חושב שבמצבים מסוימים פשוט אפשר לוותר ולהישאר לראות את המשחקים מהבית. זו גם לא אופציה כל-כך רעה".

דייויד פדרמן מבעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
פדרמן/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully