וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע ג'ונתן: על ג'ונתן סוריאנו, כוכב רד בול זלצבורג

20.3.2014 / 7:00

לואיס אנריקה הציל לו את הקריירה,גווארדיולה העריך אותו, זלאטן שיחק לצדו, אבל ברצלונה פספסה את ג'ונתן סוריאנו – הסקורר של זלצבורג, שמעורב בשני שערים למשחק בממוצע וקורע את הליגה האוסטרית. היעד הבא: להגיע רחוק בליגה האירופית. מדור משחקי סופ"ש

שחקן רד בול זלצבורג ג'ונתן סוריאנו. רויטרס
חושבים שברצלונה מצטערת? ג'ונתן סוריאנו/רויטרס

יותר פורה ממסי (זלצבורג – באזל, חמישי, 22.05, ספורט 2)

היום הוא אחד החלוצים הפוריים בעולם, מעורב בשני שערים בממוצע למשחק, אולם לפני קצת פחות מחמש שנים הרגיש ג'ונתן סוריאנו שהקריירה שלו הגיעה לסיומה. הוא היה בסך הכול בן 23, אבל כבר השלים עם העובדה כי לא יקבל הזדמנות הוגנת, והייאוש גבר עליו. כנער הוא נחשב לכישרון מבטיח מאוד באקדמיה של אספניול, ואפילו הצטיין בקבוצת המילואים, אך הקפיצה לסגל הבכיר לא הייתה חלקה בלשון המעטה. ראול טאמודו, הסמל ואחד השחקנים האהובים בתולדות המועדון, היה אז הכוכב הבלתי מעורער של אספניול בחוד. סוריאנו בקושי זכה לדקות משחק פה ושם, והקבוצה התחילה להעביר אותו בהשאלה לקבוצות מהליגה השניה. פעם אלמריה, פעם אחידו. אפילו שני שערי ניצחון חשובים שכבש בעונת 2007/08 לא סייעו לו לשפר את מעמדו.

כאשר חזר מהשאלה נוספת בקיץ 2009, גילה החלוץ שחוזהו באספניול הסתיים, והמועדון ממש לא מתכוון להעניק לו הצעה חדשה. רמת העניין בו היתה אפסית, ובשלב זה לא נותר לו אלא לוותר על החלום. "הרגשתי בודד ועצוב, וחשבתי שאני צריך ללמוד מקצוע חדש", נזכר לא מכבר סוריאנו. המפנה המיוחל והבלתי צפוי הגיע כאשר דווקא לואיס אנריקה יצר איתו קשר. מאמן קבוצת המילואים של ברצלונה, שהחליף בתפקיד את פפ גווארדיולה שנה קודם לכן, נזכר בשחקן הנשכח של היריבה העירונית וביקש ממנו להצטרף. בארסה ב' שיחקה אז בליגה השלישית, ומבחינת סוריאנו היה המעבר סוג של "ירידה ברמה", אבל הוא לא ראה את זה כך. הוא היה מאושר. סוריאנו האמין שאם יוכל להוכיח את עצמו, השמיים הם הגבול מבחינתו. במקום להחליף מקצוע, הוא לבש לפתע את אחת החולצות הנחשקות בתבל.

הערב: זלצבורג מול באזל בליגה האירופית (22:05, ספ' 2)

אנגליה בטירוף מהמהפך: "ואן פרסי הציל את מויס מפיטורים"

גם בדורטומנד חגגו עלייה: "אנחנו עם הקרם דה לה קרם"

כל האפשרויות בהגרלת רבע גמר ליגת האלופות ביום שישי

ג'ונתן סוריאנו שחקן אספניול. Manu Fernandez, AP
בקושי זכה לדקות משחק. סוריאנו באספניול/AP, Manu Fernandez

גיא אסולין היה לפניו

השידוך הזה לא היה טבעי, כי הרי מטרתה היחידה של ברצלונה ב' היא להכשיר את בוגרי לה מאסיה הצעירים מאוד ולא לקלוט את אלה שנכשלו במחוזות אחרים, אבל הוא עבד נהדר. בעונתו הראשונה הפציץ סוריאנו 17 שערים וסייע לחבורה של לואיס אנריקה לעלות לליגה השנייה. במקביל, כבר באוקטובר 2009, הוא היה נרגש לקבל זימון מגווארדיולה למשחק גביע זניח למדי מול קולטורל לאונסה, לצד מספר שחקני מילואים, כולל גיא אסולין. הישראלי פתח אז בהרכב, סוריאנו קיבל רק חמש דקות בסיום.

באוגוסט 2010 כבר שותף סוריאנו באירוע היסטורי. מבלי לדעת זאת, הוא נטל חלק במשחקו האחרון של זלאטן איברהימוביץ' במדי ברצלונה, כאשר זכה לפתח לצדו של השבדי במשחק הסופר-קופה בסביליה. זלטן כבש, ליאו מסי שולב במחצית השניה, אבל בארסה הפסידה 3:1, ובגומלין, כאשר הקטלונים הפכו את התוצאה עם 0:4 חלק, סוריאנו כבר לא נכלל בסגל. עם זאת, בליגה השניה הוא עשה באותה עונה חיים משוגעים. לא פחות מ-32 שערים ב-37 משחקים היו לו, הוא לקח בהליכה את תואר מלך השערים, וברצלונה ב' סיימה במקום השלישי. לו היתה קבוצה רגילה, כזו שיכולה לעלות ליגה, היא היתה הולכת לפלייאוף.

מאמן באיירן מינכן פפ גווארדיולה. GettyImages
נתן צ'אנס, אבל לא לאורך זמן. גווארדיולה/GettyImages

כמעט החליף את וייה בסגל

ההצלחה הזו קידמה בעיקר את לואיס אנריקה, שחתם ברומא בקיץ 2011, עם תקוות לחולל מהפכת טיקי-טאקה בעיר הנצח. מכל השחקנים שהכיר בבירת קטלוניה, הוא לקח אתו דווקא את בויאן קרקיץ' שעלה 12 מיליון יורו. על סוריאנו, אותו אפשר היה לקבל במחיר נמוך באופן משמעותי, ג'אלורוסי לא בדיוק חשבו. לעומת זאת, גווארדיולה שקל ברצינות לצרף אותו לסגל, והחלוץ נסע עם הקבוצה הראשונה למסע ההכנות לעונה. "הוא שחקן חכם", שיבח המאמן, אך בשלב זה המזל לא היה לצדו של ג'ונתן – הוא נפצע בברכו בתיקול עם אנטולי טימושצ'וק כבר במשחק האימון הראשון מול באיירן מינכן, נעדר חודשיים, איבד את הצ'אנס לפתוח את העונה לצד מסי, צ'אבי ואינייסטה, אבל לא איבד תקווה.

"אני רוצה לשכנע שוב את פפ שאני ראוי", הוא הצהיר כאשר שב לכשירות וחזר להבקיע. ההזדמנות לא איחרה להגיע. דויד וייה שבר את רגלו באליפות העולם לקבוצות, וסוריאנו היה האופציה המועדפת להחליף את החלוץ הפצוע, מבלי להחתים שחקן חדש. ואולם, לאכזבתו הרבה, גווארדיולה החליט בסופו של דבר בשלילה. לפי תקנון הליגה הספרדית, בגיל 25 לא יכול שחקן שמוקפץ לקבוצה הבכירה לשוב בהמשך לקבוצת המילואים, ובברצלונה חששו כי סוריאנו לא יזכה לדקות משחק רבות, ויישאר קירח מכאן ומכאן. מבחינת החלוץ, זה היה האות לכך שהוא צריך לחפש אתגר חדש כדי לא להישאר לנצח בליגה השניה.

דויד וייה שחקן ברצלונה נפצע. רויטרס
הפציעה הזו פתחה חלון שמיד נסגר. וייה/רויטרס

בושת לוקסמבורג ובושת יוטיוב

הפעם, בניגוד לקיץ העגום ב-2009, הצעות ממש לא חסרו לו. וויגאן של רוברטו מרטינס עקבה מקרוב, אברטון היתה בתמונה וסוריאנו עצמו העדיף לעבור לבנפיקה. היעד הסופי היה מפתיע – רד בול זלצבורג שילמה מחיר מגוחך של פחות ממיליון יורו כדי להביא את הסקורר המחונן לליגה האוסטרית בינואר 2012. אוהדים בעירו של מוצארט לא ממש הכירו אותו, וההתחלה לא היתה פשוטה.

בחודשים הראשונים הוא הבקיע שלושה שערי ליגה בלבד, והעונה שעברה החלה באופן הכי ביזארי שאפשר להעלות על הדעת – הפסד לדיפרדאנז' מלוקסמבורג במוקדמות ליגת האלופות. הקטלוני נכנס כמחליף במחצית השניה, ראה את האנדרדוג מרשית את השער הסנסציוני, ובמקום להשוות ספג שני כרטיסים אדומים והורחק. ואם זה לא מספיק, הרי שכעבור חודש הגיעה החמצת הפנדל שהפכה את סוריאנו ללהיט ענק ביוטיוב, ולא במובן החיובי. כמעט שני מיליון צפיות יש לבעיטה האבסורדית שלו מהנקודה הלבנה לשורה הגבוהה ביציע.

39 שערים, 19 בישולים

כיצד מתאוששים מזה? החיים של סוריאנו לימדו אותו שאפשר לצאת מהשפל העמוק ביותר. זה היה הרגע בו הוא התחיל להפציץ ללא הפסקה. המאמן רוג'ר שמידט סמך עליו בעיניים עצומות, ואת העונה סיים סוריאנו עם 26 שערים ב-33 משחקים. זה לא הספיק כדי לסיים במקום הראשון – אוסטריה וינה הענייה הקדימה את זלצבורג וזכתה באליפות. לפיכך, העונה נדרשה רד בול להשתמש טוב יותר בכנפיים שלה. היא עשתה את זה.

הכושר של סוריאנו בעונה שעברה, שהפך אותו ליקיר האוהדים ולמנהיג שזכה לענוד את סרט הקפטן, היה רק מתאבן לקראת מה שקורה מאז הקיץ. הנתונים של הקטלוני בלתי נתפסים. על אף שהחמיץ את נובמבר ודצמבר בגלל פציעה בברכו, הוא מוביל את טבלת הכיבושים הן באוסטריה והן בליגה האירופית. בזירה המקומית רשומים לזכותו של סוריאנו 25 שערים ו-13 בישולים ב-19 משחקים. באירופה, אחרי שהרשית בהפסד לפנרבחצ'ה במוקדמות ליגת האלופות, תרם הקפטן 10 שערים וארבעה בישולים בשמונה משחקים בלבד. תוסיפו מעורבות בחמישה שערים במשחק מול יריבה זניחה בגביע, ותקבלו את השורה הסופית: 39 כיבושים ו-19 אסיסטים ב-30 הופעות.

ג'ונתן סוריאנו שחקן זלצבורג חוגג. GettyImages
דומיננטיות מוחלטת. סוריאנו חוגג עוד שער/GettyImages

שער מחצי מגרש באמסטרדם

אתם יכולים להגיד שזה לא רציני בליגה האוסטרית, אותה דורסת זלצבורג ללא מעצורים, עם 67 נקודות ו-93 שערי זכות ב-27 משחקים, כאשר הפער מגרודיג המפתיעה במקום השני עומד על 27 נקודות שלמות. זה נכון במידה מסוימת, אבל רד בול טובה לא רק בזירה המקומית. עזבו את המאזן המושלם בשלב הבתים בליגה האירופית, שם נכנעו לה סטנדרד ליאז' עם הרוטציות של גיא לוזון, אסביירג הדנית ואלפסבורג השבדית. בינואר פגש סוריאנו מכר ותיק כאשר זלצבורג שיחקה מול באיירן מינכן במשחק ידידות. זכרונות ממפגש קודם עם הבווארים לא הטרידו אותו – הוא הבקיע נגד גווארדיולה, וזלצבורג חגגה 0:3 על הקבוצה הטובה בעולם.

גם בהישג נגד איאקס בסיבוב הקודם בליגה האירופית אי אפשר לזלזל. אלופת הולנד, שכמעט ולא סופגת באמסטרדם ארנה, עלתה עם הרכב אופטימלי וספגה תבוסה מחפירה 3:0, כאשר סוריאנו מתכבד להפוך ללהיט יוטיוב מהסיבות הנכונות עם שער עוצר נשימה מחצי מגרש. בגומלין הוא שוב מצא את הרשת בניצחון 1:3, ובספרד החלו לשאול אותו אם יש לו חלום לקבל זימון לנבחרת. "אני ממש לא חושב על זה, אבל ברור שאהיה מאושר אם ויסנטה דל בוסקה יתקשר", הצהיר סוריאנו.

דל בוסקה לא יתקשר, אבל קבוצות ספרדיות רבות כבר חושקות בשירותיו – מסלטה ויגו של לואיס אנריקה ועד ולנסיה. אלא שסוריאנו לא ממהר לעזוב את הבית החם, ומאמין שהוא מסוגל לעשות לא מעט רעש באירופה עם האימפריה המתהווה בזלצבורג, אותה מנהיג המנהל הספורטיבי ראלף ראנגניק. המשחק הראשון בבאזל בשבוע שעבר היה, באופן מדהים, היחיד בו לא הבקיע בשנת 2014. סוכניות ההימורים מדרגות את רד בול כפייבוריטית השלישית לזכיה בליגה האירופית, אחרי יובנטוס ובנפיקה. הערב, בגומלין מול השווייצרים, זה הזמן להצדיק את המוניטין. כוכב בארסה לשעבר מול קבוצה אשר על מדיה מבוססים צבעיה של בארסה – מה רע בחימום כזה לקראת הקלאסיקו?

מאמן נבחרת ספרד ויסנטה דל בוסקה. רויטרס
אז מה, אתה לא מתקשר? דל בוסקה/רויטרס

שני ההישגים של אנצ'לוטי (ריאל מדריד – ברצלונה, ראשון, 22.00, ספורט5 ו-HD)

על הקלאסיקו עצמו עוד ידובר רבות בימים הקרובים, ויש בו סוגיות רבות לניתוח מעמיק. כולן מקצועיות נטו. שתי משימות היו לקרלו אנצ'לוטי כאשר חתם בריאל בקיץ – להצעיד את הקבוצה לתארים ולהביא שקט תעשייתי למועדון אחרי סיום סוער לקדנציה של ז'וזה מוריניו. בחודשיים הקרובים נדע אם האיטלקי עומד באתגר הראשון, ואולי אפילו מביא "דסימה", הזכייה העשירית החמקמקה בליגת האלופות. אלא שכבר עכשיו ניתן לקבוע כי הוא עמד באופן מופתי באתגר השני. ליריבות העצומה בין ריאל לברצלונה היבטים שונים, אבל רמת הלהבות מעולם לא היתה גבוהה יותר מאשר בשנים האחרונות. הפעם, כאשר ריאל מארחת את המשחק כפייבוריטית ומקדימה את האלופה בארבע נקודות, לא יהיו אמירות מתלהמות במסיבת העיתונאים. המלחמה הפסיכולוגית נשארה מחוץ לתמונה. נותרה המלחמה הספורטיבית בלבד, וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים לראות.

מנג'ר ריאל מדריד קרלו אנצ'לוטי. AP
מסתפק במלחמה ספורטיבית. אנצ'לוטי/AP

אלף נשיקות (צ'לסי – ארסנל, שבת, 14.45, ספורט1 ו-HD)

לפני קרוב לעשור, היה ארסן ונגר קרוב להחתים את סמואל אטו בהייבורי. "זה היה בינינו לבין ברצלונה", הודה בזמנו על ההתרחשויות בקיץ 2004, כאשר הקמרוני בחור לאיזו קבוצה לעבור ממיורקה. אטו אישר את הדברים: "אני אוהב את ונגר, הוא אחד המאמנים הטובים בעולם. היתה לי אפשרות לעבור לארסנל, וזה יכול היה להיות נהדר לשחק בהדרכתו של ונגר, אבל בסופו של דבר זה הסתיים אחרת". את אחד השערים החשובים בקריירה הבקיע החלוץ בגמר ליגת האלופות ב-2006, כאשר השווה ל-1:1 בדקה ה-76, במשחק בו היו קרובים התותחנים לשמור על היתרון על אף ששיחקו בנחיתות מספרית. זה היה השער האחרון שלו לרשת התותחנים. במשחק הליגה המאופס בדצמבר נותר אטו על הספסל, אבל הפעם הוא עשוי להיות בהרכב. האם יקלקל ל-ונגר את משחקו ה-1,000 על ספסל ארסנל?

שחקן צ'לסי, סמואל אטו. GettyImages
יקלקל לוונגר את החגיגה? אטו/GettyImages

מינוס מול מינוס (דרבי קאונטי – נוטינגהאם פורסט, שבת, 14.15)

אין הרבה משחקי דרבי טעונים ולוהטים יותר בממלכה, גם אם אוהדי שתי הקבוצות חולמים שהוא יתקיים בקרוב שוב בפרמייר-ליג. עד לא מכבר העונה שלהן נראתה נפלא, עם תקוות להעפלה אוטומטית, אבל בחודש האחרון חלה הנסיגה. דרבי של סטיב מקלארן, אשר חווה קדנציה קצרצרה וכושלת בנוטינגהאם ב-2011, נהנתה מההתקפה הפוריה בליגת המשנה, אבל היא לא מוצאת את הרשת בארבעה המשחקים האחרונים, והפער מברנלי במקום השני צמח ל-10 נקודות שלמות. פורסט, בקדנציה השניה של בילי דייויס, אשר פוטר ב-2011 לטובת מקלארן וגם היה האחרון שהצעיד את דרבי דווקא לפרמייר-ליג ב-2007, נקלעה אף היא למשבר, לא ניצחה יותר מחודש וכעת אפילו המקום בפלייאוף בסכנה ממשית. "הנקודות לא פחות חשובות מהגאווה", הצהיר בלם פורסט דני קולינס, וקצת חבל שהקרב שובץ להתקיים במקביל לדרבי הלונדוני הגדול.

סטיב מקלארן מאמן טוונטה. AP
הגיע הזמן לחזור להבקיע. מקלארן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully