וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזוק יחסי: החתמות אמצע העונה של קבוצות היורוליג

27.2.2014 / 11:00

כוכב ה-NBA שהגיע לספרד, ילד הפלא לשעבר, הסקורר המוכשר מליגת הפיתוח וכמה החתמות שאנדריאה ז'יז'יץ' נראה לידן מבטיח. במי התחזקו קבוצות היורוליג מאז פתיחת הטופ 16?

צילום ועריכת וידאו: קובי אליהו

הסיבוב השני בטופ 16 ביורוליג ייצא היום (חמישי) לדרך ואיתו לא מעט שחקנים שיערכו הופעות בכורה בקבוצותיהן החדשות, כמו אנדריאה ז'יז'יץ' במכבי תל אביב. כזכור, כל שחקן שחתם אחרי המחזור הראשון בטופ 16, לא היה רשאי לשחק ביורוליג עד המחזור הנוכחי, כך שלא מעט שחקנים מחכים בסבלנות להזדמנות שלהם. לרגל הופעת הבכורה של ז'יז'יץ', החלטנו לבחון את ההחתמות של קבוצות הטופ 16 האחרות מסיום שלב הבתים הראשון.

מכבי תל אביב - גלאטסראיי (21:45, חי באתר)

ז'יז'יץ' מוכן לבכורה ביורוליג: "וויצ'יץ' מבין אותי"

שחקן מכבי תל אביב אנדריאה ז'יז'יץ'. ברני ארדוב
היכן ההחתמה שלו מדורגת בין שאר ההעברות? אנדריאה ז'יז'יץ'/ברני ארדוב

למאר אודום (קוצ'ה לבוראל ויטוריה), פורוורד (34, 2.08)

זו ללא ספק ההחתמה שהדהימה את אירופה. אודום, לשעבר אלוף NBA והשחקן השישי של העונה בליגה הטובה בעולם, הגיע לספרד אחרי עונה חלשה במדי לוס אנג'לס קליפרס אשתקד, וכשבקיץ הקריירה שלו התרסקה בשל שורה של סיפורים על שימוש בסמים קשים ומעצר על נהיגה תחת השפעת אלכוהול. אחרי שאף קבוצה לא הייתה מוכנה לגעת בו, גם בסין, הגיעה קוצ'ה לבוראל ויטוריה, שמתרסקת בטופ 16 ולא מרשימה גם בליגה הספרדית, וצירפה אותו בתקווה שסימן השאלה הגדול של השנה יספק את התנופה לחזור לצמרת, ועל הדרך לשקם את הקריירה הדועכת שלו.

מדד ז'יז'יץ': לגבי יכולת ושכר אין בכלל מה להשוות. אודום הוא שחקן מוכח ב-NBA, לעומת סנטר קרואטי מזדקן שבשיאו היה שחקן נחמד ביורוליג. הדבר היחיד שיכול להיות משותף לשניהם, הוא הספק הגדול לגבי היכולת שלהם לתרום משהו לקבוצות שלהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן
שחקן קוצ'ה לבוראל ויטוריה למאר אודום. מתוך הטוויטר של קוצ'ה לבוראל ויטור, צילום מסך
סימן שאלה ענק. למאר אודום/צילום מסך, מתוך הטוויטר של קוצ'ה לבוראל ויטור

ג'וזפה פואטה (מוירטוס בולוניה לקוצ'ה לבוראל ויטוריה), רכז (28, 1.91)

הרבה לפני ההחתמה הסנסציונית של אודום, חיזקו הבאסקים את הקו האחורי וצירפו את גארד נבחרת איטליה, ששוחרר מבולוניה המסובכת תקציבית. התפקיד שלו היה אמור להיות פשוט מאוד - לעלות מהספסל במשחקים שבהם תומאס הרטל ופביאן קוזר לא במיטבם, ולתת תמיכה לסרג'יו סקריולו. כאמור, בינתיים העונה של לבוראל התאדתה, לפחות ביורוליג, ופואטה לא תרם כמעט דבר. הוא שיחק ארבעה משחקים ביורוליג, בהם קיבל 12.5 דקות בממוצע, קלע 4 נקודות למשחק, הוסיף 2 ריבאונדים ואסיסט, לפני שנפצע וקורקע לשלושה שבועות.

מדד ז'יז'יץ': מבחינת רקורד, אין ספק שהסנטר החדש של בלאט הוא שחקן מוכח יותר. אלא שמבחינת פוטנציאל מדובר ברכז שמתאים לעמדה הזאת, וגם ברמת השכר הוא רחוק מלהיות יקר. אלא שעד עכשיו ההחתמה לא הצדיקה את עצמה.

ג'וזפה פואטה גארד קוצ'ה לבוראל ויטוריה. GettyImages
מתאים לעמדה. ג'וזפה פואטה/GettyImages

מילקו בייליצה (מקוצ'ה לבוראל ויטוריה לאפס אנדולו), פורוורד (29, 2.07)

אחת ההעברות המשמעותיות שנעשו לפני הטופ 16. הפורוורד המונטנגרי, שהעניש את מכבי תל אביב במדי לבוראל ביד אליהו עם 11 נקודות ו-10 אסיסטים, עבר לאפס אנדולו, שאכזבה כבר בשלב הבתים הראשון אך הצליחה להעפיל. בייליצה היה אמור לתת לטורקים את מה שהיה חסר להם – אלמנט של קליעה מבחוץ משחקנים גבוהים. מבחינת נתונים פיזיים מדובר בשחקן מרשים מאוד, שגם רשם 12.8 נקודות ו-4.4 ריבאונדים למשחק בשלב הבתים הראשון במדי הבאסקים, אבל ברגע שהגיע לאיסטנבול, נדבק ביכולת הכללית של הקבוצה, ולמרות הצגה מול קבוצתו לשעבר בחוץ, מאכזב עם 8.7 נקודות ו-3 ריבאונדים בממוצע עד כה.

מדד ז'יזי'ץ': יתרון בולט למונטנגרי. שחקן שעדיין נמצא בהתקדמות יחסית בקריירה. בייליצה רשם מחצית ראשונה טובה מאוד לעונה, אבל גם נחשב יקר יחסית. בכל הסטנדרטים מדובר בהחתמה טובה יותר, אלא שבינתיים במספרים, ביחס לדקות המשחק, הוא לא מרשים.

אנדרס נוצ'יוני שחקן קוצ'ה לבוראל ויטוריה לצד מילקו בייליצה שחקן אפס אנדולו איסטנבול. GettyImages
אחת ההעברות המשמעותיות שנעשו לפני הטופ 16. מילקו בייליצה/GettyImages

דניאל האקט (מסיינה למילאנו), גארד-פורוורד (26, 1.99)

כנראה ההחתמה הטובה ביותר של אמצע העונה. הגארד האמריקאי-איטלקי היה מעל לכל ספק השחקן המצטיין של סיינה בשלב הבתים הראשון ביורוליג, אבל הקבוצה לא הצליחה להעפיל סיבוב והוא דרש לעזוב. במכבי תל אביב התעניינו, אבל מילאנו חטפה אותו אחרי יום, והיא לא מצטערת על כך. האקט הוא השחקן המושלם לצידם של קית' לנגפורד וקרטיס ג'רלס, שמשלימים קו אחורי מוכשר מאוד. בינתיים מילאנו נמצאת בצמרת הבית בטופ 16, לא הפסידה משחק ליגה מאז שהאקט הצטרף, אבל דווקא הוא רשם ירידה מסוימת במספרים: 10.4 נקודות, 3.4 ריבאונדים, ו-2.3 אסיסטים בבירת האופנה.

מדד ז'יז'יץ': למרות שמדובר בעמדות שונות לחלוטין, זו עוד החתמה בסדר גודל שאי אפשר להשוות לקרואטי. האקט הוא שחקן בשיא הקריירה שלו, מבוקש מאוד, שבא להיות בורג מרכזי בקבוצה אליה הגיע, בדיוק ההיפך מההחתמה של וויצ'יץ' ובלאט.

שחקן מילאנו דניאל האקט. GettyImages
משלים קו אחורי קטלני. דניאל האקט/GettyImages

זאק רייט (מבאמברג לפנאתנייקוס), רכז (29, 1.88)

בתחילת הקריירה האירופית שלו היה קשה לדעת האם רייט יתפתח להיות שחקן מוביל, אבל הוא עשה את הדרך הארוכה מהליגה השנייה בגרמניה, דרך הליגה הצרפתית הראשונה עד שהגיע בעונה שעברה לליגה הרוסית, והעונה נחת לראשונה ביורוליג כשחתם בבאמברג. בקבוצה הגרמנית ציפו ממנו להוביל, וקיבלו רכז נחמד, שרשם 6.6 נקודות, 3.2 ריבאונדים ו-3.4 אסיסטים בממוצע בשלב הבתים הראשון. בפנאתנייקוס חיפשו חיזוק שיכול לעשות שינוי, ואחרי שהגרמנים הודחו גם מהיורוקאפ, וראמל קרי נפצע לחודש, נפל הפור על רייט, שינסה להוכיח שהוא אכן שחקן יורוליג לגיטימי.

מדד ז'יז'יץ': בדיוק ההיפך מהקרואטי של הצהובים - שחקן שהקריירה שלו נמצאת בעלייה בשנים האחרונות. קשה לראות את רייט הופך לדומיננטי מדי בקבוצה הירוקה, אבל תפקיד השחקן המשלים יושב עליו מצוין.

זאק רייט באמברג. GettyImages
שחקן משלים קלאסי. זאק רייט/GettyImages

פייר ג'קסון (מאיידהו לפנרבחצ'ה/אולקר), גארד (23, 1.78)

לפני שבועיים פנר הייתה קרובה להחתים שחקן בטוח לרמה הזאת - פו ג'טר, אלא שבסוף הונחת הגארד הצעיר מליגת הפיתוח, שיכול להתברר כגניבת השנה. ג'קסון הנמוך שנבחר במקום ה-42 בדראפט האחרון הוא הסקורר הטוב בהיסטוריית ה-NBDL, כשרשם במדי איידהו 29.1 נקודות, 6.2 אסיסטים, ו-3.6 ריבאונדים למשחק, כולל חמישה משחקים מעל 40 נקודות והצגה של 58 נקודות נגד טקסס, שיא הנקודות בכל הזמנים בליגת הפיתוח. אצל אוברדוביץ' הוא אמור להיות הרכז המחליף של בו מקאלב, אחרי שקנאן סיפאחי הנהדר גמר את העונה.

מדד ז'יז'יץ': לא אותה עמדה, לא אותה סיטואציה. ג'קסון הוא פוטנציאל אדיר, לפחות על פי מה שהוכיח בליגת הפיתוח, אבל מוקדם לדעת האם זה יתאים גם לרמת היורוליג. בתחילת העונה התעניינו בו מספר קבוצות מישראל, וכעת הן רק יכולות לחלום עליו.

פייר ג'קסון שחקן אוניברסיטת ביילור. GettyImages
עכשיו בארץ יכולים רק לחלום עליו. פייר ג'קסון/GettyImages

בלגוטה סקוליץ' (מטנריפה לפנרבחצ'ה/אולקר), סנטר (31, 2.10)

קצת לפני שאיבדה את הרכז המחליף שלה, איבדה פנר גם את גספר וידמאר עם פציעה בברך. הטורקים חיפשו סנטר במקביל למכבי תל אביב, והפור נפל על הסנטר המונטנגרי שבשיאו, לפני 7 שנים, הגיע לריאל מדריד כשחקן משלים ועשה עבודה סבירה. אחרי ההצלחה בריאל הוא המשיך בקריירה מכובדת באיטליה וספרד, כשהעונה הוא היה חלק מהקבוצה המפתיעה של ספרד, טנריפה, ורשם 17.7 נקודות ו-7.1 ריבאונדים בממוצע למשחק. אוברדוביץ' זכר אותו מהתקופה המוצלחת בליגה היוונית, והחליט לצרף אותו כדי לעבות את משחק הפנים של הטורקים.

מדד ז'יז'יץ': אולי השחקן היחיד ברשימה שהחתמתו מעלה יותר תהיות מאשר ז'יז'יץ'. סקוליץ' אמנם פתח את העונה טוב, אבל זה היה בקבוצה קטנה מאוד בספרד, אחרי שלוש עונות לא טובות. כל זה לא עניין את אוברדוביץ', שמאמין בו. מאצ'אפ בינו לבין הסנטר של מכבי בסדרת ההצלבה עשוי להיות מעניין.

שחקן אלבה ברלין בלגוטה סקוליץ'. GettyImages
אוברדוביץ' זוכר לו חסד נעורים. בלגוטה סקוליץ'/GettyImages

גיורגי שרמדיני (מסראגוסה לאולימפיאקוס), סנטר (24, 2.16)

ההחתמה הטרייה והמפתיעה של מועד ההעברות ביורוליג. האלופה החליטה שהקו הקדמי שלה חסר סנטר אמיתי, בעיקר בשל העונה החלשה של מירזה בגיץ' וסדריק סימונס, ולמרות המספרים הטובים של בראיינט דאנסטון. לסנטר הגיאורגי, שלמי ששכח התחיל את העונה שעברה במכבי תל אביב, היה חלק מינורי בזכייה בעונה שעברה ביורוליג, אבל הוא היה בסגל ונתן דקות ועבירות מהספסל. העונה הוא הוכיח בסראגוסה שהוא מסוגל להיות משמעותי בקבוצה טובה ביורוקאפ ובליגה הספרדית, ואחרי ההדחה מאירופה העדיפו בקבוצתו לוותר עליו לטובת הענקית מיוון.

מדד ז'יז'יץ': מצד אחד אין ספק מי שחקן יותר טוב, מצד שני גם אם היה בשוק בתקופה שהצהובים חיפשו שחקן פנים, הוא לא היה מועמד. שחקן שיש לו הרבה מה להציע, ואולי אם יקבל יותר דקות משחק גם יוכל להראות את זה.

גיורגי שרמדיני אולימפיאקוס. Rodolfo Molina, GettyImages
עוד יש לו מה להציע. גיורגי שרמדיני/GettyImages, Rodolfo Molina

ג'מאריו מון (מלוס אנג'לס דיפנדרס לאולימפיאקוס), פורוורד (33, 2.03)

רק לפני כמה שנים היה ג'מאריו מון אחד האתלטים המלהיבים ב-NBA,, אבל החל מ-2011 מי שלא עקב אחרי ליגת הפיתוח והליגה הקנדית היה בטוח שהוא פרש. העונה חזר לקבוצת הבת שלו בליגת הפיתוח, לוס אנג'לס דיפנדרס, והציג מספרי שיא עם 14.3 נקודות ו-6.9 ריבאונדים, כשנדמה שהאתלטיות שלו חוזרת לשיאה. באולימפיאקוס הבינו שיש פה הזדמנות להחתים שחקן שיכול להיות מפתיע, אבל פספסו את מועד הרישום הראשוני, והוא יוכל להתחיל לשחק ביורוליג רק השבוע. בינתיים בליגה היוונית הוא רושם 12.4 נקודות ו-5 ריבאונדים ומתחיל לנפק קבלות.

מדד ז'יז'יץ': ביוון צחקו על ההחתמה של מון לא פחות מכפי שצחקו בארץ על הגעת ז'יז'יץ', אבל בשבועות האחרונים הוא מוכיח שהוא לא שכח לשחק כדורסל, ועשוי להיות זה שיצחק על כולם בסופו של דבר.

שחקן קליבלנד קאבלירס, ג'מאריו מון. Tony Dejak, AP
לא שכח לשחק. ג'מאריו מון/AP, Tony Dejak

מארדי קולינס (ממונטגראנרו לאולימפיאקוס), גארד (29, 1.98)

הקריירה של הגארד האמריקאי, שנודע בכינוי איירבול קולינס, בזכות עונה אחת בה ניפץ את שיאי האיירבולים, הייתה במסלול הבטוח למטה עד אמצע העונה שעברה כשחתם במכבי אשדוד ורשם מספרים מצוינים. במונטגראנרו, הקבוצה שנודעה בשנים האחרונות במוסר התשלומים הנמוך שלה, התרשמו והחתמו אותו, אבל קולינס לא רצה להשאר, כמעט וחזר לישראל, ובסופו של דבר נחת דווקא באלופת אירופה. בישראל תפסו את הראש על הפספוס, באולימפיאקוס בינתיים תופסים את הראש באכזבה, כשהגארד בקושי משחק בליגה ועוד פחות ביורוליג עם 2.2 נקודות ו-1.8 ריבאונדים.

מדד ז'יז'יץ': אין ספק שמדובר בשם קצת יותר מכובד, שחקן NBA אחרי עונה טובה בישראל ולא רעה באיטליה. בפועל מדובר בהחתמה רעה מאוד, גארד שלא מתאים לסגנון ולרמה, ואחד החיזוקים הפחות טובים של אמצע העונה. אולי אפילו פחות טוב מז'יז'יץ'.

שחקן מכבי אשדוד מארדי קולינס. מגד גוזני
איך הוא הגיע לאלופת אירופה? מארדי קולינס/מגד גוזני

אנטון פונקרשוב (מסמארה ללוקומוטיב קובאן), גארד (27, 2.00)

פונקרשוב סומן בגיל צעיר כאחד מכוכבי העתיד של נבחרת רוסיה, ואפילו היה בסגל הנבחרת שזכתה באליפות אירופה ובארד באולימפיאדה. לאורך רוב הקריירה שלו נדד בין צסק"א מוסקבה וספרטק סנט פטרסבורג, כשבכל פעם שהראה שהוא מסוגל לממש קצת מהפוטנציאל שלו, הקבוצה הגדולה ברוסיה החתימה אותו והתאכזבה. את העונה הנוכחית החל נהדר בסמארה עם מספרים מרשימים ב-VTB, וכשבקובאן החליטו לזרוק את סרגיי ביקוב, החליטו שוב להאמין בילד הפלא המזדקן.

מדד ז'יז'יץ': אם פונקרשוב לא יצליח גם הפעם להראות שהוא שחקן יורוליג לגיטימי, החתמה שלו בקבוצה בסדר גודל של מכבי תל אביב, תהיה לא רצינית כמו זו של הקרואטי. בינתיים הוא שווה ניסיון נוסף.

שחקן נבחרת רוסיה אנטון פונקרשוב. רויטרס
הלך הפלא, נשאר הילד. אנטון פונקרשוב/רויטרס

סשה פבלוביץ' (פרטיזן בלגררד), גארד (30, 2.01)

הגארד-פורוורד המונטנגרי, שזכור ב-NBA בעיקר כאחד משחקנים שניסה לעזור ללברון ג'יימס לזכות באליפות בקליבלנד, דשדש בצורה קשה בשנים האחרונות בליגה הטובה בעולם, עד שבעונה שעברה, בגיל 30, הפך לשחקן סוף רוטציה בפורטלנד, ונפלט מהליגה בסיום העונה. פבלוביץ' חיכה לקריאה מה-NBA, ולא קיבל אותה, ובסופו של דבר מי שיצרה איתו קשר היא דווקא פרטיזן בלגרד, שאיבדה את מילוסבלייביץ', וחלמה להשאר בתמונת הסיכויים ביורוליג. בינתיים הוא רשם שני משחקים סבירים בליגה האדריאטית, וינסה לעצור את המפולת של קבוצת הפאר גם ביורוליג.

מדד ז'יז'יץ': פבלוביץ' הוא שם מפואר לשעבר בכדורסל האירופי, שחקן שנמצא בירידה גדולה ביכולת, אבל עדיין מספיק טוב בשביל ניסיון אמיתי ביורוליג. יהיה בתפקיד משמעותי מאוד בקבוצה החלשה מבלגרד.

גארד מיאמי היט דווין וויד (שמאל) חודר מול סשה פבלוביץ' מבוסטון. Wilfredo Lee, AP
עדיין שם אירופי מפואר. סשה פבלוביץ'/AP, Wilfredo Lee

מילנקו טפיץ' (מריטאס וילנה לפרטיזן בלגרד), גארד (26, 2.02)

בעונת 2008/9 מילנקו טפיץ' היה אחד הגארדים הטובים ביורוליג במדי פרטיזן בלגרד, והיכולת הזו סידרה לו חוזה לשלוש עונות בפנאתנייקוס. היוונים התחרטו על הרגע שהגארד הסרבי נחת באתונה, ואחרי שנתיים מאכזבות מאוד הוא עבר לקחאסול הספרדית, שגם במדיה התרסק. המוניטין שלו העניק לו בתחילת העונה הזדמנות נוספת ביורוליג, הפעם בריטאס וילנה, שגם היא נכשלה איתו כשהוא רושם 4.1 נקודות בממוצע למשחק בשלב הבתים הראשון. בריטאס לא התנגדו כשהקבוצה בה פרץ רצתה אותו בחזרה, וגם בה הוא נראה לא טוב עד כה עם 3.8 נקודות בממוצע למשחק.

מדד ז'יז'יץ': אחרי העונה הנוכחית יהיה קשה מאוד לטפיץ' למצוא קבוצה גדולה באירופה. גארד נבחרת סרביה הוא הבטחה שלא מימשה את עצמה אף פעם, וכנראה כבר לא תממש. לידו, ז'יז'יץ' נראה כמו מחטף של הצהובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully