וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגזר הדין: המאזן הגרוע של בית"ר בסכנין

עבאס סואן מדבר על טירוף, מאיר כהן מספר כיצד הטיל אימה בחדר ההלבשה ומתן בראשי זוכר בליץ רצחני. מאז 2006 בית"ר ירושלים לא ניצחה את סכנין באצטדיון דוחא. הסיפורים הקטנים שמסבירים טראומה גדולה

one

בוידאו: ה-1:1 של בית"ר בדוחא בסיבוב הראשון של 2012/13

בסיבוב הראשון של העונה שעברה הגיעה בית"ר ירושלים למשחק טעון מאוד בדוחא נגד בני סכנין. אחרי קרב נוקשה ואגרסיבי שהסתיים ב-1:1, ירדו הקבוצות לחדרי ההלבשה, שם החל עימות בין דריו פרננדס לאלכס דוידוב. כאשר שחקני סכנין שמעו על העימות, קמו חאלד חלאיילה ועוד מספר שחקנים ורצו לזירת האירוע להשיב מלחמה. בבית"ר ניסו להרגיע את פרננדס, לשכנע אותו להיכנס לחדר ההלבשה ולא לתת למהומה להתלקח והקשר ענה: "הם אמרו לי שאני מפחד אז הראיתי להם שלא. מי הם שיגידו לי דבר כזה, בארגנטינה הצמידו לי אקדח לראש ולא פחדתי, אז פה אני אפחד?"

האירוע הזה מייצג היטב את אווירת המשחקים בין בית"ר ירושלים לבני סכנין בדוחא – מתוחה וחשוכה, מבחינת בית"ר וגם מבחינת האוהדים, שעוברים תלאות בדרך לאצטדיון. במשך שנים התחושה היא שמראש בית"ר הייתה שמחה לסגור על תיקו ולוותר על החוויה השנתית, או כמו שהגדיר זאת שחקן הקבוצה: "עד הגול של אבי ריקן בשנה שעברה, היו כמה שנים שלא האמנו שנבקיע שם. האווירה לפני ובמהלך המשחק מגעילה, אבל בשנה שעברה הצלחנו לעצור את זה ואפילו היינו יותר טובים מהם, למרות שלא ניצחנו".

ואם זה לא מספיק, באה סערת השבת האחרונה והבהירה כמה גדול המתח הזה, כמה גדולה השנאה.

עמית בן שושן, דריו פרננדס, בית"ר ירושלים, מול עלי עוסמאן, בני סכנין. קובי אליהו
לא פחד וסיים פעמיים בתיקו. דריו פרננדס ועמית בן שושן מול עלי עוסמאן במשחק האחרון בעונה שעברה בסכנין/קובי אליהו

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מרגיש בדיוק כמו בהתחלה

אבל ליריבות הזו אין קשר לדחייה האחרונה. כשמנסים להבין מה עובר על בית"ר ירושלים בדוחא, צריך לחזור למפגש הראשון בין הקבוצות באיצטדיון ב-2006. המשחק הסתיים ב-0:0, כשמה שזכור יותר מכל הן המהומות לאחר המשחק, האבנים שנזרקו מבחוץ אל עבר היציעים, אוהדים פצועים עם דם על הפנים, מהומות על הדשא ואוטובוס של בית"ר שנשאר מספר שעות בתחומי המגרש. זו הייתה מהומה שהעלתה למתח שיא את היריבות בין קהלי האוהדים, בעיקר במשחקים שעוד צפויים להתקיים בדוחא.

מספר שבועות לאחר מכן חזרה בית"ר לכנין וניצחה 0:3 בהצגה שכללה שער של הקשר הצרפתי ג'רום לרואה וצמד של ליאור אסולין. בשבועות שקדמו למשחק המשטרה סירבה לאשר את דוחא ודרשה מסכנין למצוא מגרש חלופי, אך לחצים רבים השאירו את המשחק בדוחא, כאשר המשטרה קיבלה החלטה שאוהדי בית"ר יגיעו לנקודת מפגש ובהסעות מאובטחות ייכנסו לאיצטדיון לאחר תחילת המשחק. מאז ועד היום ההחלטה הפכה לנוהל בעל שם הקוד פארק אוסטרליה.

הדריכות לקראת הגעת בית"ר לא ירדה בסכנין מאז. מאיר כהן, שהיה קפטן הקבוצה שנים רבות, מסביר את התופעה: "עוד במשגב בית"ר משאירה שתי נקודות. שחקנים רואים שם את המוטיבציה של שחקני סכנין, את הטירוף שלהם, את האווירה בקהל ואומרים לעצמם שאם יתנו להם נקודה הם יקחו, ינשקו את מי שצריך ויילכו הביתה".

כהן טוען שהדברים נעשים עוד בחדרי ההלבשה ובמנהרות: "אפשר לראות את זה בשפת הגוף של השחקנים של בית"ר במנהרה בדרך למגרש. בדרך כלל שחקנים קופצים, מלהיבים אחד את השני ויש טירוף. ככה זה אצל סכנין. בבית"ר אתה רואה שקט, מרגיש פחד, רואה שהם רק רוצים לגמור עם זה. אנחנו גם היינו משפיעים פסיכולוגית עליהם - חדרי ההלבשה צמודים והייתי צועק 'יאללה מלחמה, אף אחד לא יוצא מפה, נותנים את הדם'. היינו דופקים על הדלתות, על הארונות, גם במסדרון ובמנהרה. שחקני בית"ר היו בדרך כלל צעירים ולא מספיק מנוסים וראיתי על העיניים שלהם שהם רק רוצים לצאת בשלום".

מאיר כהן שוער בני סכנין קולט כדור מעל שמעון גרשון בלם בית"ר ירושלים. אסף שקד
"היינו דופקים על הדלתות, על הארונות, גם במסדרון ובמנהרה. שחקני בית"ר היו בדרך כלל צעירים ולא מספיק מנוסים וראיתי על העיניים שלהם שהם רק רוצים לצאת בשלום". מאיר כהן נגד בית"ר/אסף שקד

עוברים לראגבי

בסיום המשחק בין הקבוצות בסיבוב הראשון אשתקד ניגש שלומי דורה לאלי כהן השריף ואמר לו: "עבדת איתם על ראגבי, הא?". זו לא הייתה מטאפורה, אלא עקיצה לשריף על אימוני הראגבי שערך לקראת המשחק. דורה סיפר לאחר מכן שעם כל הסטיגמה על סכנין האגרסיבית, זה מה שבית"ר הביאה איתה למשחק.

אלי כהן מסביר: "הבאנו את מה שהיינו צריכים להביא כדי לעשות שינוי. המשחקים של בית"ר בדוחא עברו למצב קבוע שבו סכנין מכריעה אותם על מוטיבציה, כוח ופיזיות וההשפעה של כל האווירה. היה ברור לנו שאם לא נעשה שינוי קיצוני גם לנו לא יהיה מה למכור שם. הגענו למשחק בלי קובי מויאל וקריאף שהיו עם צהובים, הצבתי את אבי ריקן קשר אחורי ליד דריו פרננדס, ואם לא היינו עובדים על כוח לא היה לנו מה למכור במשחק הזה. 20 הדקות ראשונות היו קטסטרופה. סכנין שלטה בכל פרמטר, הובילה 0:1 והשני היה באויר, במזל לא קיבלנו אותו. ואז השתחררנו, השווינו והחמצנו שניים-שלושה שערים בטוחים. במחצית השנייה עלינו עליהם בכל פרמטר סטטיסטי. השחקנים ידעו במשך השבוע שמי שלא יוכיח שהוא מסוגל פיזית לעמוד בדרישות לא ישחק בדוחא".

מי שחווה את פתיחת המשחק היה מתן בראשי: "אלה היו 20 דקות קשות מאוד שחיכינו שיעברו. ידענו שהם עם מוטיבציה ויפתחו בטירוף כי היינו עם הרכב חסר, אבל לא ככה. הם אכלו את הדשא, הובילו והגיעו לעוד מצבים. אנחנו חיכינו שייגמר להם האויר ונתחיל לצאת ולהראות להם מה אנחנו שווים. לא פחדנו, עוד לפני המשחק דיברנו שאנחנו שווים ניצחון שם ורק חוסר מזל מנע את זה מאיתנו. גם במחזור האחרון שם שיחקנו חזק בעשרה שחקנים ולא נתנו להם כמעט להגיע למצבים".

השריף מוסיף: "המוטיבציה שלהם לקראת בית"ר היא משהו שצריך להתכונן אליו באופן מיוחד. זה כמו משחק חוץ נגד הגדולות ואפילו יותר. אין קשר בין הסקאוטינג שעושים על המשחקים שלהם בחודש-חודשיים לפני לבין מה שרואים נגד בית"ר. זו קבוצה אחרת לגמרי, פשוט באים בטירוף ולא רואים בעיניים".

אלי כהן מאמן בית"ר ירושלים. קובי אליהו
למשחק כזה צריך להתכונן אחרת לגמרי. אלי כהן/קובי אליהו

"קשה לראות את בית"ר מוציאה משהו"

את אותו ניצחון בודד של בית"ר ב-2006 היא קצרה בעזרת תקציב של 120 מיליון שקל וסגל שחקנים שכלל את ג'רום לרואה ופבריס פרננדז. הפערים המקצועיים האדירים באו לידי ביטוי, כשבסיום העונה סכנין ירדה ללאומית. מה שקורה היום דומה, רק הפוך. סכנין בנתה קבוצה חזקה ואגרסיבית עם התקפה מהירה, מגיעה למשחק בתקופה מצויינת ובהרבה התלהבות לאחר העלייה למקום השלישי, ואילו בית"ר במהלך רצף של ארבעה הפסדים ורק רוצה לעצור את כדור השלג.

קובי מויאל דווקא מגלה אופטימיות עבור הבית"רים: "קשה מאוד להיות שחקן בית"ר בדוחא, אבל בסופו של דבר מה שמכריע את המשחקים האלה זה פחות כדורגל ויותר מי הקבוצה שרוצה יותר. עם כל הכבוד ליתרון של סכנין, המשחקים מוכרעים על ידי מי שייתן יותר על הדשא, וכאן בית"ר יכולה להביא משהו אחר. הזעזוע והצירוף של רוני לוי, שההערכה שיש לי אליו גבוהה, נותנים תחושה שאולי דווקא במשחק כזה בית"ר תוכל לעצור את התקופה הרעה. אבל צפוי באמת משחק קשה מאוד".

עבאס סואן מסכם ומבהיר את הצד של סכנין: "חודשים לפני מחכים למשחק הזה. זה אולי המשחק היחיד בשנה שבו האיצטדיון מלא, גמר הגביע. הקהל בטירוף, כל שחקן יודע טוב מאוד מה מצפים ממנו, מדברים על לנצח את בית"ר ולהפסיד כל השנה. גם בקטע המקצועי, סכנין היא קבוצה שורדת לאורך השנים. היא הביאה איתה בעיקר פיזיות, ובמשחקים מתוחים מהסוג הזה הפיזיות היא הנקודה המכרעת, להיות ראשון לכדורים ולנצל את התנאים של המגרש".

אז מה יקרה הפעם? כהן מסכם בפשטות: "בכל סיטואציה קשה לי לראות את בית"ר מוציאה שם נקודות. תיקו יהיה מעל ומעבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תשעה משחקי ליגה בין הקבוצות נערכו בדוחא מהיום בו נחנך האצטדיון. המאזן עומד על ניצחון בודד לבית"ר, אי שם ב-2006, מצמד של ליאור אסולין עם שער והצגה של ג'רום לרואה, משחק בו איציק קורנפיין ודוד אמסלם נטלו חלק במדי בית"ר.

פרט למפגש הזה, בבית"ר לא רואים אור בדוחא, כשקיימו שם תשעה משחקים ויצאו עם ניצחון אחד, חמש תוצאות תיקו ושלושה הפסדים - כ-30 אחוזי הצלחה.

בית"ר כבשה שער בודד בדוחא בששת המשחקים האחרונים. הפרש השערים במשחקים אלו הוא 1:6 לסכנין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully