וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באגף הלא נכון של הרוטציה: העונה של יואב זיו

ההופעה החלשה מול באזל, האוריינטציה ההגנתית של פאולו סוזה, היכולות של בן הרוש, היציבות של ייני או אולי "המנטליות של שחקן התקפה", כפי שטוען אוסקר גרסיה. יואב זיו הידרדר למקום ה-18 ברוטציה במכבי תל אביב וגם בקבוצה לא ממש מבינים למה המאמן מתעלם ממנו

one

אוטוטו מתחיל המשחק מול בני סכנין. שחקני מכבי תל אביב בשלב מתקדם של החימום, חאמד גנאים מתכונן להיות הראשון שיכניע את חואן פאבלו והאוהדים שהגיעו מרחוק מתלוננים על המחירים (90 דקות לאחר מכן הם יתלוננו גם על התוצאה). ויואב זיו, על אזרחי, עומד ליד הקופות שבקרבת הכניסה לשער 2, ומחלק כרטיסים והזמנות מעבר לגדר. באדיבות, בסבלנות, מעטפה-מעטפה נמסרה ליעדה. "עוזר לשחקנים", הסביר כשנשאל מה הוא עושה פה בשעה כזו. לצערו של זיו, כך בינתיים נראית העונה שלו. יותר מדי משחקים על אזרחי.

***

טדי, 20:50: בית"ר ירושלים המתפוררת מול מכבי תל אביב

יואב זיו: "יש פה קבוצה בריאה, יש פה קוד התנהגות"

בטטת הכורסה על רצף הניצחונות של מכבי חיפה

שיימן רוצה לעזוב את מכבי חיפה, אנדלובו לבני יהודה?

דמאיו בהמתנה לניצן שירזי, 4 שחקנים יגיעו

שחקני מכבי תל אביב חוגגים: עומרי בן הרוש, טל בן חיים, יואב זיו, דן איינבינדר. ברני ארדוב
"בן הרוש לא תומך בהתקפה כמו זיו, אבל ההגנה שלו חזקה יותר. הסגירה שלו מצוינת, ויואב שוב צריך להוכיח את עצמו. רוצים שם הגנה כמה שיותר אחראית. העונה, זיהיתי במשחק של זיו כמה חורים, היו כמה משחקים שעברו אותו יותר מדי בקלות"/ברני ארדוב

20 משחקים רשמיים היו כבר למכבי תל אביב העונה. רק בשמונה מהם שיחק יואב זיו. בשמונה אפילו לא התלבש. גם הערב, מול האקסית בית"ר ירושלים, המגן לא צפוי לפתוח. אין ספק, זיו נמצא בצד הלא נכון של הרוטציה. בקיץ דיברו על התחרות שתחכה לזיו על חולצת ההרכב, אחרי עונה בולטת של 33 הופעות. מאנה הגיע, עומרי בן הרוש הצטרף, אבל הספרדי החלוד והישראלי שירד ליגה לא נראו כמאיימים. זיו פתח בארבעת המשחקים הראשונים, אבל מאז ועד ששרן ייני הורחק, הוא שיחק רק בשניים מתוך 14. ופתאום, שמים לב כמה ההבדל תהומי: ממקום רביעי במכבי במספר ההופעות במכבי של אוסקר גרסיה, זיו במקום ה-18 ברוטציה של פאולו סוזה. למה זה קרה? אף אחד לא יודע. כולל זיו.

הבום הראשוני הגיע במחזור הפתיחה מול הפועל עכו. זיו הגיע עם הקבוצה לצפון, אחרי שפתח בכל ארבעת המשחקים עד כה. באחרון שבהם, ה-3:3 הביתי מול באזל, המגן הוחלף בדקה ה-35 - אלו היו הדקות הכי חלשות שלו (ושל המועדון כולו) מזה זמן רב. שעה וחצי לפני השריקה בעכו, קיבל זיו את ההודעה שהוא לא נכלל בסגל. מול בני יהודה זה היה בערך אותו הדבר. את העובדה שלא פתח הוא קיבל בהלם, אבל מה שהפריע לו יותר היה העיתוי של ההודעות. אחרי ה-0:1 הדרמטי על הזהובים במחזור השני, שחקנים סיפרו שהמגן נראה מתוסכל מאוד. "קשה להבין מה סוזה רוצה", אמר אז שחקן בקבוצה.

לא זיו ולא אף גורם במכבי יודעים לשים את האצבע על אירוע מכונן שגרם לסוויץ' בראש אצל הפורטוגלי. לא מקצועי ולא אחר. "זיו האחרון שיעבור עבירת משמעת", אומר שחקן בקבוצה, "ולא קרה שום דבר בולט, לא באימונים ולא במשחקים, שיגרום לסוזה לשרוף אותו". לפי הטבלה המצורפת, אולי באמת הדקות מול באזל גרמו לפורטוגלי לחשוב. מאז החל הייבוש של זיו. מאז הוא לא שיחק באירופה.

אבל גם השבוע, שלושה גורמים שונים במכבי תל אביב אמרו דברים דומים: אין לאיש במערכת מושג איך מתקבלות ההחלטות בצוות המקצועי – לטוב ולרע. פשוט אין מושג. "אי אפשר להבין את סוזה בכלל", אומר אחד. "אין לי תשובה. עם הצוות המקצועי הזה כלום לא ברור, וכך גם לגבי יואב. כולנו הופתענו מזה. אנחנו לא יודעים כלום וגם השחקן הכי בטוח, לא בטוח פה – זו הגישה של סוזה", אומר השני. והשלישי: "לא יודע מה קורה. השחקנים מדברים על זה, זורקים אפשרויות. אולי בגלל הגיל רוצים לעשות חילופי משמרות, אולי קרה משהו שאנחנו לא יודעים. בניגוד לקבוצות אחרות שהייתי בהן, פה אי אפשר לדעת מה חושבים למעלה. השחקנים לא יודעים כלום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החבר'ה במכבי מדברים על הנושא, כאמור. כמה מהם ניגשו לזיו בתקופה האחרונה, התעניינו ובעיקר הציעו למגן לדבר על זה, לבקש שיחה בארבע עיניים. עם סוזה, עם קרויף, עם מישהו. זיו סירב. הבהיר להם שזה לא בשבילו. עד כה, לא יזם שיחה עם המאמן או הג'נרל מנג'ר ולא זומן לכזו. הוא מעדיף להמשיך להתאמן ולחכות להזדמנות, שכאמור, הגיעה לאחרונה בעיקר כי ייני היה מושעה.

הבעייתיות של זיו כנראה נעוצה בסיבה שקרויף וסוזה חושבים קצת אחרת בנוגע למגן. הרי ההולנדי החתים את זיו בקיץ על חוזה חדש, ולא ייתכן שעשה זאת רק בגלל האופי והעזרה לצעירים. סוזה, בינתיים, כנראה שלא רואה את הדברים באותה הצורה. בטח שלא כמו אוסקר גרסיה.

"יואב בחור טוב", מספר מנג'ר ברייטון (ומנג'ר חודש נובמבר בצ'מפיונשיפ). "הוא תמיד היה עוזר ליתר השחקנים, במיוחד לצעירים. הוא מגן טוב מאוד, יש לו יכולת דהירה טובה באגפים, הוא יודע לעבור שחקנים ושולט בשתי הרגליים. הוא עובד חזק באימונים והוא תמיד מתנהג כמקצוען". אז איפה הסיבה שאולי בגינה דקות המשחק נפגעות? "לפעמים המנטליות שלו היא יותר של שחקן התקפה משל שחקן הגנה", אומר הספרדי.

פה בדיוק נכנסים לתמונה שרן ייני ועמרי בן הרוש. פאולו סוזה הוא מאמן עם אוריינטציה הגנתית. יעידו לכך השחקנים שרצים על הקווים שקרובים לספסל של מכבי. הצרחות מגיעות עם ריבית. תרוץ לפה, תסגור שם. אין רגע דל. וכנראה שסוזה ההגנתי מעדיף בינתיים את האחריות של השניים הללו, אפילו שהתקפית הם נותנים פחות.

מאמן מכבי תל אביב אוסקר גרסיה לצד יואב זיו. קובי אליהו
גרסיה: "הוא תמיד היה עוזר ליתר השחקנים, במיוחד לצעירים. הוא מגן טוב מאוד, יש לו יכולת דהירה טובה באגפים, הוא יודע לעבור שחקנים ושולט בשתי הרגליים. הוא עובד חזק באימונים והוא תמיד מתנהג כמקצוען. לפעמים המנטליות שלו היא יותר של שחקן התקפה משל שחקן הגנה"/קובי אליהו

"כרגע בן הרוש בכושר מצוין ומגיע לו הרכב", אומר גורם במכבי. "ואם מעדיפים את ייני על יואב כמגן ימני, אולי סוזה לא חושב שהאיזון בין ההתקפה להגנה של זיו יעיל מספיק לטעמו. לגבי אי ההשתתפות בסגל, הרבה פעמים סוזה לא רוצה 'לבזבז' מחליף על עמדות המגן, ואז אם מגן לא פותח, הוא פשוט לא בסגל".

"בן הרוש שחקן ברמה גבוהה מאוד, גם כמגן וגם כבלם", טוען אלי כהן, מאמן בית"ר ירושלים לשעבר. "הוא קצת נעצר בשנתיים האחרונות בנתניה, אבל מבחינת נתונים, אין הרבה דברים כאלה בכדורגל שלנו", מוסיף השריף. "רציתי אותו מאוד בבית"ר והוא פוטנציאל לרמות הגבוהות ביותר. אלו שיקולים של צוות מקצועי, לא נראה לי שעושים ליואב זיו בכוונה. מה שכן, אני חושב שבכל מקרה עדיף שבמקום שרן ייני ישחק מגן טבעי. ייני לא מגן ולא בלם, הוא עושה את הדברים האלה 'בסדר', אבל האיכויות שלו הן כקשר אחורי. חבל שבמכבי יפסידו אותן".

נג'ואן גרייב, מגן עבר משובח ומנהל מחלקת הנוער של אחי נצרת, מנתח: "בן הרוש לא תומך בהתקפה כמו זיו, אבל ההגנה שלו חזקה יותר. הסגירה שלו מצוינת, ויואב שוב צריך להוכיח את עצמו. רוצים שם הגנה כמה שיותר אחראית. העונה, זיהיתי במשחק של זיו כמה חורים, היו כמה משחקים שעברו אותו יותר מדי בקלות. הוא צריך להתמקד בהגנה, להמשיך לתקוף כמו שהוא יודע אבל לא על חשבון דברים אחרים. בצד ימין הרבה יותר הגיוני שיפתח. כנראה שאוהבים את היציבות של ייני. זיו עוד יכול להפוך את הכול העונה, אני מכיר אותו. יש לו סיבולת, יש לו כושר ויש לו את המנטליות לעשות את זה. הוא עוד יקבל את ההזדמנות".

מאמן מכבי תל אביב, פאולו סוזה. ברני ארדוב
"אי אפשר להבין את סוזה בכלל", אומר אחד. "אין לי תשובה. עם הצוות המקצועי הזה כלום לא ברור, וכך גם לגבי יואב. כולנו הופתענו מזה. אנחנו לא יודעים כלום וגם השחקן הכי בטוח, לא בטוח פה – זו הגישה של סוזה"/ברני ארדוב

בכל פעם שסוזה נשאל על יואב זיו, הוא עונה את אותה תשובה לקונית ובנאלית – על כך שהוא בוחר את השחקנים הכי מתאימים לכל משחק ומשחק. מהתשובות הללו, לא קשה להבין שזיו לא בראש מעייניו של הפורטוגלי, לפחות כרגע. החברים לקבוצה לא באמת מבינים, וגם מאימוני מכבי אי אפשר להסיק מסקנות – שם מספרים שזיו מראה יכולת טובה מאוד ומשקיע את אותה הזיעה. זיו, כאמור, גם לא מבין. גם העתיד לא ממש ברור, ואל תנסו לפענח משהו לאחר שחרור מאנה – בטח שלפי ההערכות, הצהובים עשויים להתחזק במגן בקרוב מאוד. משה דמאיו כבר הבטיח שעוז ראלי ישוחרר למכבי רק תמורת "ערן זהבי, ברק יצחקי וחמישה מיליון שקל", אבל אנשים בכדורגל הישראלי מבטיחים הרבה דברים.

מתישהו - כנראה רק בקיץ - זיו יצטרך לעשות חושבים. הילד בן 33 בסוף העונה הזו, ולמרות הוותק והכיף שבחינוך צהובי העתיד, זיו אדם תחרותי מאוד שלא יסתפק בדעיכה כזו בשלב זה של הקריירה. הוא רוצה וירצה לשחק. החוזה הנוכחי הוא לשנתיים, אבל עם אופציית יציאה (מצד מכבי) בקיץ. אם קצב צבירת הדקות הנוכחי יימשך, זוהי אופציה שעלולה להיות רלוונטית.

מיפוי האפשרויות של זיו לא מסובך. הוא התאהב בתנאים במכבי, בלי קשר לשכר. המקצוענות קוסמת לו. לפי גורמים במועדון, הוא ממש לא חושב על מעבר כרגע, אבל אם וכאשר היום יגיע, זיו לא ירצה לעבור לקבוצות שנמצאות בכאוס ניהולי או במסלול לא ברור (כמו בני יהודה). בארץ, כרגע, יש מעט מאוד מקומות שעונים על ההגדרה. הפועל באר שבע, למשל. אולי גם קרית שמונה.

אבל בואו לא נחתום את עידן זיו במכבי. אחרי הכול, מדובר בבחור שעד כה ניצח כל רוטציה. לכו תדעו, אולי גם זו של סוזה תיסדק בסוף.

לתגובות: orenjos@walla.co.il

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
יואב זיו, שירן ייני, מכבי תל אביב חוגגים. קובי אליהו
ייני עדיף באגף ימין?/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully