וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני שקיעה: על המעבר של קרלוס טבס ליובנטוס

אסף בילגורי

24.8.2013 / 7:30

אחרי הסיוט באנגליה, קרלוס טבס כבר עמד להודיע על פרישה, אבל אז הגיעה הצעה מיובנטוס שקנתה אותו במחיר מצחיק. בגברת הזקנה בונים על האיכויות של הארגנטינאי להצלחה בליגת האלופות. האם הוא יהיה מסוגל להתאפס ולהרים את עצמו?

אחרי שש שנים באנגליה, קרלוס טבס החליט בקיץ 2013 שמספיק לו והוא רוצה לפרוש מכדורגל. בגיל 29 בלבד, השחקן שזכה בכל תואר אפשרי עם שתי הקבוצות ממנצ'סטר, לא יכול היה לשאת עוד את המטען הרגשי ואת הטראומות הנפשיות שחווה בממלכה האנגלית. למרות שהוא בגיל שבו כדורגלנים בדרך כלל נמצאים בשיא הקריירה שלהם, טבס שעשה קריירה נהדרת באנגליה, אך גם רשם מספר עימותים עם רוברטו מאנצ'יני, הרגיש את הסוף. אלא שאז הגיעה ההצעה ששינתה את התמונה. "תמיד אמרתי שאפרוש בגיל 28 והייתי קרוב לעשות את זה אחרי הריבים שלי עם מאנצ'יני. הייתי עייף מאוד, שיחקתי שש שנים באנגליה וזכיתי בהכל, הרגשתי שכבר נמאס לי מכדורגל". חשף בראיון, ימים ספורים לאחר שחתם ביובנטוס.

מי שעקב אחרי הקריירה של טבס באנגליה, לא ממש הופתע מההצהרות הללו של החלוץ, שכבר הספיק לפרוש מנבחרת ארגנטינה. במובן מסוים, אפשר בהחלט לומר שההצעה של יובנטוס הצילה לו את הקריירה. אין כמעט מחלוקת לגבי היכולת הפנטסטית של טבס כשחקן – החל ממועדון האם שלו בוקה ג'וניורס, דרך קורינתיאנס הברזילאית, ווסטהאם, מנצ'סטר יונייטד וכלה במנצ'סטר סיטי. הוא סיפק את הסחורה בכל מועדון שבו שיחק וכבש בצרורות, אבל תמיד בלט גם כשחקן בעייתי. האם יובנטוס יכולה להחזיר לו את הרעב?

הערב: הליגה האיטלקית נפתחת, יובנטוס אצל סמפדוריה (21:45)

שחקן יובנטוס קרלוס טבס. GettyImages
"הייתי עייף מאוד, שיחקתי שש שנים באנגליה וזכיתי בהכל, הרגשתי שכבר נמאס לי מכדורגל". טבס/GettyImages

טבס הוא השם הכי גדול שהגיע לגברת הזקנה הקיץ. הביאנקונרי ידעו היטב שיצטרכו להתמודד עם אופיו הפרובלמטי ומצבי הרוח המשתנים. כצעד בונה אמון החליט המאמן אנטוניו קונטה להעניק לארגנטינאי את החולצה מספר 10. לא דבר של מה בכך כשמדובר ביובנטוס, שהרי מי שלבש את המספר הזה לפניו היה אלסנדרו דל פיירו האגדי ואת החולצה הזו לבשו בעבר סמלים גדולים ושמות אגדיים עוד יותר כמו מישל פלאטיני ורוברטו באג'ו. מי שפחות אהבו את המהלך הזה היו אוהדי יובה, שדרשו אחרי שדל פיירו עזב ב-2011, שאף שחקן לא יקבל את החולצה מספר 10. טבס, ששבע שערוריות בתקופתו באנגליה, לא רצה לפתוח את דרכו בטורינו ברגל שמאל ומיהר להרגיע את האוהדים: "אני מרגיש אחריות גדולה ללבוש את המספר הזה וער למה שהוא מייצג. זה כבוד גדול עבורי ללבוש את המספר של דל פיירו. הוא שחקן שאני מאוד מכבד ונחשב פה לסמל ואעשה הכול כדי להוכיח שאני ראוי לכבוד הזה", אמר טבס עם הצגתו.

ויש לו מה להוכיח. הסכסוכים המתוקשרים עם מאנצ'יני השפיעו לרעה גם על ביצועיו על כר הדשא. טבס, שחצה את הכביש ממנצ'סטר יונייטד ב-2009, ענה על כל הציפיות ממנו ובשתי העונות הראשונות שלו במדים התכולים כבש 43 שערי ליגה ב-62 הופעות. אולם, דווקא עונת השיא של מנצ'סטר סיטי – האליפות ב-2011/12 - סימלה את תחילת הסוף של טבס בקבוצה. זה החל בסירוב להיכנס כמחליף במשחק באיירן מינכן בליגת האלופות בספטמבר 2011, המשיך בהשעיה ארוכה ו-ועדות משמעת וכמעט חצי שנה בחוץ. סיטי הסתדרה היטב בלעדיו, אבל עשתה שרירים בכל הקשור למכירה. יובנטוס רצתה את טבס כבר בקיץ 2012, אך לאחר שזה השלים עם מאנצ'יני, הוא נשאר עונה נוספת וחזר להיות שחקן הרכב. דווקא אז הקבוצה שלו נכשלה בכל החזיתות והפרידה הפכה בלתי נמנעת.

המעבר של טבס לאיטליה הגיע בזמן מבחינת כל הצדדים. מנצ'סטר סיטי רצתה להיפטר מהחלוץ הממורמר שלה והצליחה למכור אותו שנה לפני תום חוזהו ובכך לקבל עליו כסף וגם לחסוך את חוזה העתק שלו (בסביבות 200,000 ליש"ט לשבוע). יובנטוס מצידה חיפשה חלוץ בעל שם עולמי וטבס עצמו מקבל שם את האתגר שחסר לו. גם תג המחיר המצחיק – תשעה מיליון יורו – הפך את העסקה לכדאית. החלוץ הארגנטינאי יהיה אמנם אחד השחקנים בעלי המשכורת הגבוהה ביותר ביובה, אך אם משווים את מחירו של טבס לסכומים ששילמה למשל נאפולי על גונסאלו היגואין (37 מיליון יורו) או פיורנטינה על מריו גומז (15.5 מיליון יורו) הרי שברור שמדובר מציאה בקיץ המטורף שעבר על הכדורגל העולמי ואופיין בהעברות חסרות פרופורציות כשאפילו ראול אלביול, בלם בינוני שכמעט ולא ראה דקות בריאל מדריד בעונה שעברה, עלה לנאפולי יותר ממה שעלה טבס ליובה (12 מיליון יורו).

רוברטו מאנצ'יני מאמן מנצ'סטר סיטי עם קרלוס טבס. רויטרס
הסכסוכים המתוקשרים עם מאנצ'יני השפיעו לרעה גם על ביצועיו על כר הדשא/רויטרס

יובנטוס זכתה באליפות די בקלות בשתי העונות האחרונות, אך הכישלון הצורב מול באיירן מינכן בליגת האלופות אשתקד, הביא את ראשי הגברת הזקנה למסקנה שמדיניות הרוטציה בחוד, שאפיינה מאוד את התנהלותו של קונטה בעונה החולפת, עובדת אולי בליגה המקומית, אך כדי לשחזר את הצלחות העבר במפעל היוקרתי מכולם – ליגת האלופות - צריך חלוץ בעל שיעור קומה שהוא יוכל לסמוך עליו ושיהיה מסוגל לכבוש על בסיס קבוע. "לא אציין שמות, אבל יש לנו כרגע שישה חלוצים בסגל וארבעה יספיקו", כך אמר הקיץ בפה מארוטה, הג'נרל מנג'ר של הגברת הזקנה אחרי שרכש גם את טבס וגם את פרננדו יורנטה מבילבאו ושיקף למעשה את שינוי התפיסה של הקבוצה העונה - הסתמכות על שני חלוצים שיוכלו לתפוס מקום של קבע בשיטה של קונטה ולהוביל את הקבוצה להצלחות באירופה.

אלסנדרו מאטרי, פאביו קוואלירלה, מירקו ווצ'יניץ' וסבסטיאן ג'ובינקו חלקו ביניהם את שתי עמדות החוד ב-3-5-2 של קונטה בעונה שעברה, אבל רק המונטנגרי סיים עם שערים בדאבל פיגרס. סימן נוסף לחוסר שביעות הרצון של קונטה מהחלוצים שלו ניתן בחלון ההעברות של ינואר בעונה שעברה, כשיובה החתימה את הפלופ הדני ניקלאס בנדטנר ואת ניקולאס אנלקה הישיש. אך לכולם היה ברור שאלו לא ההחתמות שיובילו את המועדון המפואר למרכז הבמה האירופית ולשם כך הגיעו הקיץ טבס ויורנטה.

לקונטה היה חלק גדול מאוד בהחלטה להביא את טבס לטורינו. אחרי עוד עונה ללא הצלחה באירופה, המאמן האמוציונלי הבין שהוא צריך להביא חלוץ עם סטאר קוואליטי להתקפה במקום ארבעה חלוצים בינוניים. כיצד יעבוד שיתוף הפעולה? קונטה די דומה למאנצ'יני. מאמן צעיר שמאוד מקפיד על משמעת והכוכב הארגנטינאי חם המזג צריך להיות מודע לכך שהפרות משמעת, שהיו חלק בלתי נפרד מהקריירה שלו באנגליה, לא יתקבלו בעין יפה אצל הביאנקונרי. קונטה כבר התמודד בעבר הלא רחוק עם בעיות כאלו ובעונת 2011/12 ניפה את מילוש קראסיץ' ואמאורי על כך שלא נצמדו להוראות שלו. זאת על אף העובדה שהרבה כסף שולם עבור הבאתם. הרכישה של טבס יכולה להתגלות כעסקה נהדרת עבור יובנטוס בשל המחיר הזול יחסית של הכוכב והכישרון העצום אשר טמון בו, אך מאידך - הפרת משמעת אחת עלולה לסלול את סוף דרכו של טבס ביובה וכנראה גם בכדורגל האירופי.

מאמן יובנטוס אנטוניו קונטה. GettyImages
לא יסלח על הפרות משמעת. קונטה/GettyImages

טבס מתחיל באיטליה דרך חדשה שיכולה לסמל את חזרתו למרכז הבמה של הכדורגל העולמי אחרי שנתיים מסויטות במנצ'סטר סיטי. אחרי שכבש במשחק הרשמי שלו במדים הלבנים-שחורים ב-0:4 על לאציו בסופרקאפ האיטלקי, קרליטוס פותח בשבת עונה מלאת אתגרים ויתארח עם קבוצתו בגנואה אצל סמפדוריה במחזור הפתיחה של הסרייה A. כבר אז נקבל רמז ראשון לחידה המסקרנת באיטליה – איזה טבס הגיע ליובנטוס? זה שמרוכז בכדורגל, מחורר רשתות ומפגין את התשוקה האדירה שלו למשחק, או זה המדוכא שנוטה למצבי רוח ומתכנן כבר את הפרישה הרשמית שלו? האם המסע של קרליטוס בטורינו יסמל את פריחתו המחודשת בדיוק כמו בימים היפים באולד טראפורד? הכל ברגליים של טבס, או ליתר דיוק - בראש שלו.

הליגה האיטלקית נפתחת

  • עוד באותו נושא:
  • קרלוס טבס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully