וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב הארנקים: המאבק בין פ.ס.ז' למונאקו משגע את הליגה הצרפתית

9.8.2013 / 8:30

האלופה פריס סן ז'רמן עם תקציב שיא של 400 מיליון יורו והתקפת מחץ בדמות קבאני וזלאטן, ומולה העולה החדשה מונאקו שהשקיעה מעל 140 מיליון יורו על רכש והנחיתה את פלקאו. הליגה הצרפתית יוצאת לדרך, עם מזומנים למכביר וגם שיא של שלושה ישראלים

בדיוק עשור עבר מאז הפעם האחרונה בה פריס סן ז'רמן ומונאקו התמודדו יחד על אליפות צרפת. במחזור ה-31 של עונת 2003/4 - אותה עונה בה הגיעה עד גמר ליגת האלופות - עוד הוליכה מונאקו את הטבלה עם יתרון של ארבע נקודות על פני פ.ס.ז' השלישית, אבל ביניהן הייתה אז ליון שהשתלטה לבסוף הפסגה וזכתה באליפות השלישית מתוך השבע הרצופות שלה. העונה, כך נדמה, לא תהיה צלע שלישית במאבק. מצד אחד תהיה זו האלופה פ.ס.ז', עם תקציב שיא של 400 מיליון יורו ושפיץ קטלני (אדינסון קבאני וזלאטן איברהימוביץ') אותו כינה המנהל הספורטיבי המתפטר לאונרדו "החוד הטוב בעולם", שרוצה להשיג לראשונה בתולדותיה אליפות שנייה ברציפות. מולה, עם תקציב קטן בהרבה (150 מיליון) אבל רכש נוצץ לא פחות בדמות ז'ואאו מוטיניו, חאמס רודריגס וכמובן רדאמל פלקאו, הנובורישית מהנסיכות. עולה חדשה עם שאיפות גדולות, שב-1977/8 זכתה באליפות מיד לאחר עליית ליגה ותשמח לשחזר את ההישג שאף קבוצה לא רשמה מאז. קרב הארנקים יוצא לדרך.

משחקי המחזור הראשון:

מונפלייה - פריס סן ז'רמן (שישי, 21:30, ערוץ ONE)
בורדו - מונאקו (שבת, 22:00, ערוץ ONE)
ולנסיין - טולוז
ראן - ריימס
ליון - ניס
אוויאן - סושו
ליל - לוריין
נאנט - באסטיה
אז'קסיו - סנט אטיין (ראשון, 18:00)
גנגאן - מארסיי (ראשון, 22:00)

זלאטן איברהימוביץ' חוגג אליפות, פריס סן ז'רמן. רויטרס
שוב יחגוג אליפות ומלכות שערים? זלאטן איברהימוביץ'/רויטרס
sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הכיס הקטארי

נתחיל מסוף העונה שעברה. בשנה המלאה השנייה של הפרויקט הקטארי, אחרי שאליפות אחת חמקה מהידיים לטובת מונפלייה, הצליחה פריס סן ז'רמן להשיב את התואר לבירה לראשונה מאז 1994. הצעד הבא מבחינת נאסר אל חלאיפי וחבר מרעיו היה ליגת האלופות, אבל הקיץ הנוכחי שיבש את התכניות. זה התחיל עם הדרישה של קרלו אנצ'לוטי לעזוב לאחר הזכייה באליפות, נמשך עם סירוב סיטוני של מאמנים בכירים עד להחתמתו של לורן בלאן והסתיים עם התפטרותו של לאונרדו מתפקיד המנהל המקצועי. למרות הכול, פ.ס.ז' הצליחה לייצב את הספינה עם השארתם של הכוכבים מרקו וראטי (חתם על חוזה חדש), טיאגו סילבה (יחתום על חוזה) וכמובן מלך השערים זלאטן איברהימוביץ', שקבע שיא אישי של 30 כיבושים בעונה הקודמת וכעת יצטרך ללמוד לשתף פעולה עם הרכש הנוצץ של הקיץ - אדינסון קבאני.

64.5 מיליון יורו שילמה פ.ס.ז' על החלוץ האורוגוואי, אבל העסקה עלתה לאנשי המועדון בדם, יזע ודמעות. הסחבת הובילה לכך שקבאני בקושי התאמן עם חבריו החדשים, פספס את הסופרקאפ (פ.ס.ז' זכתה עם ניצחון דרמטי 1:2 על בורדו) ומגיע לליגה ללא דקת משחק אחת בתקופת ההכנה. אחרי החתמת קבאני, עוד הספיקה האלופה להוציא 35 מיליון יורו על רכישת הבלם הברזילאי מרקיניוס (בן 18 מרומא) ועוד 15 מיליון על המגן המוכשר לוקא דין (בן 20 מליל). על הנייר, הסגל של פ.ס.ז' הוא הטוב ביותר בצרפת ובפער גדול מיתר הקבוצות, כולל מונאקו. "99.9 אחוז שפ.ס.ז' תהיה האלופה", קבע ז'אן מישל אולאס, נשיאה של ליון. הקבוצה של בלאן היא אכן הפייבורטית, אך צריך לראות כיצד יעבוד השילוב בין זלאטן לקבאני ואיך ישתלט בלאן על כמויות האגו בחדר ההלבשה. בנבחרת צרפת הוא נפל בדיוק על הנקודה הזאת.

חלוץ פריס סן ז'רמן, אדינסון קבאני. AP
לא הספיק לשחק ובקושי התאמן עם קבוצתו החדשה. אדינסון קבאני/AP

הדוב הרוסי

קריאת התיגר העיקרית על האלופה המכהנת תגיע, כאמור, מכיוון הנסיכות. דימיטרי ריבולבלב, מיליארדר רוסי עתיר ממון ותושב מונטה קרלו, נענה לבקשת ידידו הנסיך אלברט והפך בדצמבר 2011 לבעלים של מועדון הפאר שירד מגדולתו. האוליגרך החל להזרים כספים למונאקו שהייתה בתחתית הליגה השנייה, סייע לה להינצל ואז כיוון לעלייה יחד עם המאמן קלאודיו ראניירי. מונאקו פיתתה באמצעות הכסף הגדול שחקנים מהליגה הראשונה, רכשה כישרון ארגנטינאי כמו לוקאס אוקמפוס הארגנטינאי ב-11 מיליון יורו והשלימה את החזרה לליגה הבכירה, למרות עונה לא מרשימה במיוחד. לריבולובלב זה לא שינה. הוא כבר סימן את המטרה הבאה, ונכנס בכל הכוח לשוק ההעברות. בכל זאת, צריך להדביק פיגור של שנתיים מול "הפרויקט" המתחרה של פ.ס.ז'.

מונאקו הרעידה את החלון כבר עם פתיחתו והעבירה מסר ליריבה מהבירה ולכל הקבוצות הבכירות באירופה. תחילה היו אלה ז'ואאו מוטיניו וחאמס רודריגס, הצמד מפורטו, שנרכשו תמורת 70 מיליון יורו משותפים, ואחריהם הונחת במונאקו אחד החלוצים המבוקשים ביבשת, רדאמל פלקאו הקולומביאני, עליו שילמה הקבוצה 60 מיליון יורו לאתלטיקו מדריד. גם אריק אבידל חזר לקבוצה בה החל את הקריירה המקצוענית שלו ואף קיבל את סרט הקפטן, כשראניירי הוסיף עוד ניסיון עם החתמותיהם של ריקרדו קרבאליו וז'רמי טולאלן. במשחק ההכנה האחרון הביסה מונאקו 2:5 את טוטנהאם ונתנה סימן ראשון לפוטנציאל הרב בקבוצה, כשלצד השמות הגדולים כדאי לשים לב למגן הצעיר לייבין קורזאבה ולכישרון הבלגי יאניק פריירה קראסקו. נקודת התורפה העיקרית כרגע היא בין הקורות, שם ניצב עדיין דניאל סובאשיץ' הקרואטי. אל תתפלאו אם שוער בכיר יגיע בקרוב. הצ'ק כבר מוכן.

רדאמל פלקאו שחקן מונאקו. GettyImages
מכוון גם לתואר מלך השערים. רדאמל פלקאו/GettyImages

הקומנדו הצרפתי

הרחק מאחורי שתי העשירות בתמונת הסיכויים, ניצבת מארסיי של אלי בופ. הקבוצה מהדרום סיימה את העונה שעברה במקום השני והשיגה את הכרטיס המיוחל לליגת האלופות, אבל התקשתה לשכנע אפילו את קהל אוהדיה עם משחקים אפרוריים ו-12 ניצחונות של 0:1 קטן. מארסיי הבריקה בחלון ההעברות עם החתמתו של הקיצוני דימיטרי פאייה מליל, שלבטח יעיר את החלק הקדמי ויעזור לסקורר אנדרה פייר ג'יניאק. גם הקשר ג'יאנלי אימבולה, מי שהיה שחקן העונה בליג 2 במדי גנגאן, נרכש תמורת 7.5 מיליון יורו ונחשב להבטחה גדולה. מארסיי תקווה לתפוס שוב מקום בליגת האלופות, וכך גם ליון. רמי גארד ממשיך כמאמן הקבוצה ושוב יבנה בעיקר על הצעירים, בראשותו של מלך השערים הווירטואוזים קלמון גרנייה. ליון חיזקה את עמדות המגנים עם מיגל לופס הפורטוגלי והנרי בדימו הקמרוני, אבל בעיקר נפטרה משחקנים (מישל באסטוס, פביאן מונסון, דיאן לוברן), איבדה גם את ליסנדרו לופס ועשויה למכור עוד בהמשך.

שתי הקבוצות המפתיעות של העונה שעברה היו ניס וסנט אטיין, שתנסנה לשמור על מקומן בצמרת. ניס התקדמה עד למקום הרביעי תחת שרביטו של קלוד פואל, ובקיץ הטראומטי מבחינתה בעקבות תאונת הדרכים של הקשר קווין אנאן, הצליחה בקושי רב לשמור על מלך שעריה דריו סביטאניץ' ועל הקפטן דידייה דיגאר. מי שעזב הוא הארגנטינאי רנאטו סיבלי, הבלם המבקיע הטוב בליגה. סנט אטיין, שזכתה בגביע הליגה וחגגה תואר ראשון אחרי 32 שנה, נפרדה מכוכב גדול עוד יותר, פייר אמריק אובמיאנג שנרכש על ידי דורטמונד. ברנדאו הברזילאי לבטח יתגעגע לשותפו להתקפה, אבל מי שינסו לרכך את המכה הם שחקני הרכש פרנק טבאנו ובנג'מין קורנייה. גם ליל, עם המאמן החדש רנה ז'יראר ומיודענו וינסנט אניימה בין הקורות, שואפת להשיג כרטיס לאירופה למרות גל העזיבות וכך גם מחזיקת הגביע בורדו.

קלמון גרנייה שחקן ליון חוגג שער. רויטרס
הווירטואוז של ליון. קלמון גרנייה/רויטרס

המשולש הישראלי

במרכז הטבלה ומטה יש לא מעט סיפורים דוגמת מינויו של פבריציו רבאנלי למאמן אז'קסיו, המרדף של שוער באסטיה מיקאל לאנדרו אחרי שיא ההופעות בליגה והבחירה של פיליפ מונטנייה בראן אחרי ההצלחה עם ריאל סוסיאדד. אנחנו נתמקד בזווית שלנו, כשלראשונה אי פעם, שלושה ישראלים ישחקו בעת ובעונה אחת בליג 1. אל עדן בן בסט, שעבר באמצע העונה שעברה מברסט לטולוז, הצטרף כבר בינואר מאור מליקסון שחתם בוולנסין, והקיץ הגיעה הצלע השלישית - אלירן עטר. ריימס שברה את שיא ההעברות שלה ושילמה 1.5 מיליון יורו על מלך שערי ליגת העל, שיצטרך להתאקלם במהרה בקבוצת התחתית ולהתמודד עם התחרות שהונחתה עליו רגע לפני פתיחת העונה, עם החתמתו של החלוץ גאטן שרבונייה ממונפלייה.

בניגוד לעטר, מקומם של מליקסון ובן בסט בלתי ניתן לערעור. הקשר הפך במספר חודשים לאחד משחקני המפתח של ולנסיין, ועם עזיבתו של גאל דאניק לליון עול היצירתיות מונח אך ורק על כתפיו. ולנסיין תנסה להימלט מאימת התחתית כמה שיותר מהר, ולאור מאזן החוץ האיום שלה תישען פעם נוספת על המבצר הביתי. טולוז של בן בסט תקווה להעביר עוד עונה שלווה במרכז הטבלה ולהצמיח כישרונות חדשים. טבאנו עזב וכנראה גם אטיין קאפו, אבל להטוטן הקטרגל וויסאם בן ידר עוד כאן. בן בסט התאושש מפציעה וצפוי להיות העונה שחקן הרכב ראשון אצל המאמן אלן קזנובה, כשבפתיחה מצפה כבר דרבי ישראלי אצל ולנסיין ומליקסון.

ואי אפשר לסיים בלי העולות החדשות. הפוקוס הוא מן הסתם על מונאקו, אך מלבדה חזרו לליג 1 גם גנגאן ונאנט. הקבוצה מבריטני, עם שחקן העבר ז'וסלן גורבנק על הקווים, הדהימה את צרפת כאשר זכתה בגביע ב-2009 וכעת שבה לליגה הבכירה אחרי תשע שנות היעדרות, מאז הימים העליזים של פלורן מאלודה ודידייה דרוגבה. כוכבים בדמותם אין הפעם, אבל החלוץ מוסטפה יטבארה (מלך שערי הליגה השנייה עם 23 כיבושים) ינסה לשמח את העיירה הקטנה בת 7,281 התושבים. המנוי ה-7,281, אגב, נמכר בשבוע שעבר וזכה לתהודה ארצית. בניגוד לגנגאן, נאנט מגיעה מהעיר השמינית בגודלה בצרפת, נהנית מתמיכה אדירה והיא גם אלופה לשעבר (שמונה זכיות, האחרונה ב-2001). ג'ורדן ורטו, שזכה עם צרפת באליפות העולם עד גיל 20, צפוי להוביל את הקבוצה יחד עם שלושה שחקני נבחרת ונצואלה והסרבי הנאמן פיליפ ג'ורג'ביץ', שהגיע למועדון ב-2008 כשהיה בליגה הבכירה והשלים את החזרה איתו אחרי חמש שנים. המטרה: הישרדות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המצטרף הישראלי החדש לליגה הצרפתית. אלירן עטר/מערכת וואלה!, צילום מסך

10 שחקני הרכש היקרים של הקיץ בצרפת

1. אדינסון קבאני (פריס סן ז'רמן) - 64.5 מיליון יורו
2. רדאמל פלקאו (מונאקו) - 60 מיליון
3. חאמס רודריגס (מונאקו) - 45 מיליון
4. מרקיניוס (פריס סן ז'רמן) - 35 מיליון
5. ז'ואאו מוטיניו (מונאקו) - 25 מיליון
6. לוקא דין (פריס סן ז'רמן) - 15 מיליון
7. דימיטרי פאייה (מארסיי) - 10 מיליון
8. ג'יאנלי אימבולה (מארסיי) - 7.5 מיליון
9. פרנק טבאנו (סנט אטיין) - 5 מיליון
10. ז'רמי טולאלן (מונאקו) - 5 מיליון

ז'ואאו מוטיניו (מימין), חאמס רודריגס מוצגים כשחקני מונאקו עם המנהל הספורטיבי ואדים ואסילייב. AP
70 מיליון יורו משותפים. ז'ואאו מוטיניו עם חאמס רודריגס/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully