וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היה שווה לחכות? על המעבר של אדינסון קבאני לפריס סן ז'רמן

21.7.2013 / 8:30

מסיבת עיתונאים שנדחתה בשעתיים, עסקה "יותר ארוכה מסיפור הבריאה" וקיץ שכולו אנדרלמוסיה. האם הבאתו של אדינסון קבאני לפריס סן ז'רמן כרכש היקר של השנה תוכיח את עצמה? ואיך משתלב זלאטן איברהימוביץ' בסיפור? שאלת 64 מיליון היורו

שני כסאות מיותמים וברקע הסמל של פריס סן ז'רמן. מה שאמור היה להיות יום חג עבור אלופת צרפת, שהתכוננה להציג לראווה את שחקן החיזוק הראשון שלה לעונת 2013/14 והרכש היקר בתולדות הכדורגל הצרפתי, הפך ביום שלישי האחרון לאירוע ביזארי ששיאו אותו מחזה סוריאליסטי שכבר כונה "פיאסקו הכסאות הריקים". במשך כשעתיים המתינו עשרות עיתונאים ומאות אלפי צופים ברחבי העולם לכניסתו של אדינסון קבאני. הם חיכו, וחיכו, וחיכו. ההודעות החוזרות על עיכוב בפתיחת האירוע יצרו גל שמועות על הצגה של שחקן נוסף, אך האמת לא הייתה נוצצת אלא חיוורת למדי. הטפסים מנאפולי הגיעו באיחור, והחתימה הסופית נעשתה חמש דקות בלבד לפני כניסתם של קבאני והנשיא נאסר אל חלאיפי לחדר התקשורת. כשעתיים לאחר המועד המתוכנן.

אדינסון קבאני נרגש מה"פרויקט" ורוצה לזכות בליגת האלופות

לורן בלאן נתקל באתגר חייו בפריס סן ז'רמן

המאמן משוכנע: "זלאטן וקבאני יכולים לשחק יחד"

חלוץ פריס סן ז'רמן, אדינסון קבאני. AP
במקום טקס הצגה נוצץ, פיאסקו מתמשך. אדינסון קבאני עם החולצה החדשה/AP

הפארסה הזו מסמלת למעשה את הקיץ המוזר שעובר על פריס סן ז'רמן. זה התחיל עם הנטישה של קרלו אנצ'לוטי, נמשך עם הסירובים החוזרים ונשנים מצד 10 מאמנים לפחות עד מינויו בלית ברירה של לורן בלאן והתגבר עם עזיבתו של המנהל הספורטיבי לאונרדו שהושעה ליותר משנה. מסיבת העיתונאים רק הדגישה את האנדרלמוסיה המתחוללת בפרויקט הקטארי בבירת צרפת, כשהחתמת קבאני באופן פורמלי, מאז הסיכום בין המועדונים, ארכה 10 ימים. "סיפור הבריאה ארך שבעה ימים, עסקת קבאני הרבה יותר", לגלג רוי האדסון, שחקן ניוקאסל בעבר ופרשן רשת BEIN ספורט בהווה. מדובר אולי במועדון העשיר בעולם, אבל עם נורמות התנהלות הרחוקות שנות אור מהטופ האירופי. גם שבוע הבזבוזים הגרנדיוזי, שכלל את קבאני ב-64.5 מיליון יורו ומיד אחריו גם את המגן לוקא דין (15 מיליון מליל) והבלם מרקיניוס (35 מיליון מרומא), לא יכול להסתיר את אי השקט בפ.ס.ז'.

אל הבלגן הזה צולל כעת קבאני. המאמן החדש בלאן נלחם על תדמיתו ורוצה להוכיח לכולם שהוא לא בא כדי לחמם את הכסא לארסן ונגר או להיות הבובה של ההנהלה; זלאטן איברהימוביץ', על פי חלק מהדיווחים, לא מרוצה מכל השינויים ומעוניין לעזוב, אבל במועדון מצהירים שיישאר לעונה נוספת ומפנטזים על שיתוף הפעולה שלו עם קבאני; גם טיאגו סילבה היה שמח לעבור לברצלונה, אך קשור בחוזה וייאלץ לכבד אותו; ולכך אפשר להוסיף את מאבקי הכוח בהנהלה ואת החיפוש אחר מחליף ללאונרדו. עם כל זה צריך הרכש הנוצץ מנאפולי להתמודד, כשלרגליו קשור כמובן כדור ברזל בדמות תג המחיר הגבוה שמאיים להטביע אותו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
זלאטן איברהימוביץ', אדינסון קבאני. Vittorio Zunino Celotto, GettyImages
הולכים יד ביד או נפרדים? אדינסון קבאני עם זלאטן איברהימוביץ'/GettyImages, Vittorio Zunino Celotto

העונה המרשימה של קבאני לא השאירה מקום לספק באשר לעזיבתו. החלוץ בן ה-26 הצעיד את נאפולי לסגנות באיטליה, עם לא פחות מ-29 כיבושים שהפכו אותו למלך שערי הליגה הראשון שמגיע מנאפולי מאז דייגו מראדונה. בסך הכול, בשלוש השנים שלו בנאפולי הבקיע קבאני 104 שערים ב-138 משחקים רשמיים, כולל שלושער נגד כל אחת מהקבוצות הגדולות באיטליה (יובנטוס, מילאן, אינטר, רומא ולאציו). רק ליאונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו הבקיעו יותר ממנו בתקופה זו. באנגליה כבר דיווחו על סיכום עם צ'לסי, בספרד אמרו שריאל מוכנה לשלם 53 מיליון יורו, אך נשיא נאפולי אורליו דה לורנטיס לא היה מוכן להתפשר. הוא התעקש עד הרגע האחרון בניסיון להשאיר את השחקן, והודיע כי ישחרר אותו רק עבור הסכום הנקוב בסעיף השחרור שלו: 63 מיליון יורו. הוא קיבל יותר.

"אלמלא סעיף השחרור שלו, לא הייתי שוקל אפילו אופציה של מכירה", הסביר דה לורנטיס. "זה עניין של עיקרון. אתה לא יכול לקנות כל אחד כי זה לא נכון ברמה האתית. הבעיה עם מועדונים כאלה, שהם נשלטים על ידי חברות ומנוהלים על ידי נשיאים שמשלמים מחירים אבסורדיים. באשר לקבאני, כל שנה הקפצתי את המחיר שלו. הסכום צמח וצמח, עד שבשלב מסוים זה היה יותר ממה שבאיירן הרוויחה על הזכייה בליגת האלופות. אז הוא התחיל להגיד לי שהוא רוצה לעזוב, ואני השבתי שיש סעיף שחרור. אני בטוח שריאל מדריד, מנצ'סטר סיטי וצ'לסי לא היו משלמות 63 מיליון יורו".

לא רק דה לורנטיס הרוויח. בעיר הולדתו של קבאני, סלטו, אנשי המועדון המקומי חגגו זכייה בלוטו לאחר שקיבלו דיבידנד של 600 אלף יורו. "התקציב שלנו הוא בסך הכול 9,000 יורו לחודש", צהלו שם. "זה יספיק לנו לחמש שנים וגם נוכל לבנות אצטדיון חדש". דאנוביו, בה החל השחקן את דרכו, בכלל כקשר, התכבדה בסכום דומה וגם פאלרמו נהנתה מפיצוי בלתי מתוכנן של מיליון יורו. "שלחתי הודעה לדה לורנטיס, לברך אותו על שהשיג עסקה טובה יותר ממני", גילה מאוריציו זמפאריני, נשיאה האקסצנטרי של פאלרמו, שמכר את קבאני לנאפולי ב-16 מיליון יורו. "הוא התעלה על 43 מיליון היורו שאני קיבלתי מפ.ס.ז' עבור חאבייר פסטורה".

דה לורנטיס עצמו פרסם מכתב פרידה מקבאני וביקש מהאוהדים להתרכז בעידן חדש, כשמהשילוש הקדוש בהתקפה נותר רק מארק האמשיק, בעוד שני החברים לאבצי וקבאני התאחדו בפריס. על פניו, נראה שהקהל בדרום איטליה נענה. קבאני אמנם היה אהוב האוהדים בסן פאולו, אחרי שסייע לקבוצה לחזור לצמרת ואף זכה עמה בתואר ראשון מאז ימי הזוהר של דייגו מראדונה (הגביע האיטלקי ב-2012). פיצה נקראה על שמו של "אל מטאדור" ואנשי המאפיה המקומית "הקאמורה" עשו לו כבוד והחזירו בחלוף מספר ימים שעון יוקרתי שנגנב מרעייתו, אך עם ההודעה על מכירתו של החלוץ נתלה שלט בעיר: "צ'או קבאני. המלך מת, מלך חדש יוכתר".

אוהדי נאפולי באיצטדיון סאן פאולו. GettyImages
ממתינים למלך חדש. אוהדי נאפולי/GettyImages

אף על פי כן, פ.ס.ז' ונאפולי לא לקחו סיכונים וביטלו את משחק הידידות שנקבע ל-30 באוגוסט, כחלק מעסקת לאבצי. לא רוצים להרגיז את הטיפוזי. בינתיים, גם אנטוניו קונטה, מאמן היריבה יובנטוס, בחר לעקוץ את כל המעורבים בעסקה: "פ.ס.ז' נתנה לנאפולי מתנה מדהימה. הייתי שמח אם קבאני היה נשאר כי גם איתו ניצחנו את נאפולי ברוב המקרים. עכשיו יש להם 64 מיליון יורו לבזבז".

מה שעבור רבים נחשב בזבוז, עבור אל חלאיפי וחבר מרעיו זו השקעה. דריסת הרגל המשמעותית של מונאקו בשוק ההעברות ממש אילצה את פ.ס.ז' לבצע רכישת ענק אחת לפחות. קבאני היה הבחירה הטבעית של כולם. החל מאל חלאיפי, דרך לאונרדו שעמל על העסקה ובסוף ראה את ז'אן קלוד בלאן מקבל את המחמאות, וכלה במאמן הטרי בלאן. המפגש הכפול מול ברצלונה ברבע גמר ליגת האלופות, הראה לאנשי פ.ס.ז' כי ברמות הגבוהות יש צורך בסקורר נוסף.

ההסתמכות המוחלטת על השערים של איברהימוביץ' אולי עבדה בליגה, בדרך לאליפות ראשונה מאז 1994, אך כדי להגשים את מטרת העל של אל חלאיפי ("השאיפה שלי היא לזכות בליגת האלופות תוך ארבע שנים") יש להגביר את כוח האש. רכישת קבאני מהווה הצהרת כוונות לקראת ליגת האלופות וגם מבהירה כי פ.ס.ז' היא עדיין הקבוצה שמכתיבה את הקצב בחלון ההעברות.

הוכחה לכך התקבלה מכיוון ריאל מדריד וליברפול. מיד לאחר שהעברת קבאני הפכה רשמית, הבלאנקוס הודיעו כי הם מבקשים 40 מיליון יורו עבור גונסאלו היגואין והרחיקו אותו מארסנל. גם ברנדן רודג'רס ואנשי הנהלת ליברפול ראו כי טוב, וטענו כי לואיס סוארס שווה לא פחות מקבאני. לא מעט תזוזות של חלוצים היו במהלך הקיץ. רדאמל פלקאו, ניימאר, מריו גומז, דויד וייה, אלברו נגרדו, קרלוס טבס, פרננדו יורנטה ואחרים. זה חלון ההעברות של שחקני ההתקפה, ובזמן שנותר עוד עשויים לעבור כאמור היגואין, סוארס ואפילו ויין רוני. הקפצת המחירים של פ.ס.ז' שוב שינתה את השוק. אין הנחות. כולם יודעים שיש מי שבסופו של דבר ישלם. אלא שהמהלך הזה של אלופת צרפת עלול להכניס גם את זלאטן למעגל המתחלפים. המחיר עוד עלול להתגלות ככבד מדי.

שחקן נבחרת אורוגוואי, לואיס סוארז, חוגג שער עם חברו, אדינסון קבאני. רויטרס
אם על אדינסון קבאני שילמו 64 מיליון יורו, למה שלא ישלמו על לואיס סוארס?/רויטרס

איברהימוביץ' יהיה למעשה האיש שיכריע האם כל המהלך הזה ישתלם לפ.ס.ז'. הוא מבין את הצורך בחיזוק ויודע שקבאני יכול לקרב אותו לחלום הנכסף של זכייה בליגת האלופות. מנגד, החלפת אנצ'לוטי בבלאן לא התקבלה מבחינתו בעין יפה ("מעולם לא היה לי מאמן כמוהו, אפילו לא מוריניו") וכך צירופו של האורגוואי יכול לשמש כתירוץ מושלם לעזוב. סוכנו מינו ראיולה רמז כי ימשיך, וגם אנשי פ.ס.ז' ללא יוצא מן הכלל טוענים שזלאטן וטיאגו סילבה ימשיכו לעונה נוספת. דבר דומה, אגב, אמר אל חלאיפי כאשר נשאל על האפשרות שאנצ'לוטי יאמן את ריאל מדריד. הסוף ידוע. בינתיים, בלאן עושה הכול על מנת לרצות את זלאטן. הכוכב הגדול של הקבוצה קיבל אישור לחזור באיחור לאימונים, למרות שבניגוד לשחקני נבחרת ברזיל או איטליה הוא לא השתתף בגביע הקונפדרציות. גם כשהגיע ביום חמישי לקלרפונטן, הוא שוחח עם בלאן שאפשר לו ולגרגורי ואן דר ויל לטוס להולנד כדי ליטול חלק במשחק הפרישה של מארק ואן בומל.

נקודת המוצא של פ.ס.ז', אם כן, היא שזלאטן ממשיך. מלך שערי הליגה הצרפתית בעונה שעברה, הראשון שהגיע ל-30 שערי ליגה מאז ז'אן פייר פאפן ב-1990, ישתף פעולה עם האיש שירש אותו כמלך שערי הליגה האיטלקית. איך יצליח בלאן, מאמן שדוגל בשיטת 4-2-3-1, לצוות יחדיו שני סקוררים כאלה? מישהו יצטרך לעשות ויתור. אפשרות אחת היא שבלאן יעבור לשחק עם שני חלוצים. אפשרות שנייה, לה רומזים כל המעורבים, היא שקבאני יוצב באגף השמאלי, כפי שהשתמשו בו לא אחת בנבחרת אורוגוואי. אופציה שלישית היא הסטה של זלאטן מעט אחורה, לתפקיד החופשי מאחורי חלוץ החוד שיהיה קבאני. הוא התנסה בשיטה ביורו 2012, אז שיחק מאחורי יוהאן אלמנדר.

מבחינת הצרפתים, שאלת השילוב בין קבאני לזלאטן מקבילה לסוגיית מסי-ניימאר שמעסיקה את ברצלונה. ז'אן פייר פאפן, מסמליה של היריבה המושבעת מארסיי, אמר: "רק בשביל השואו, אני רוצה לראות אותם משחקים יחד. עם קבאני, איברהימוביץ', לאבצי, לוקאס, פסטורה ומנז, אני מאמין שלפ.ס.ז' יש את ההתקפה הטובה בעולם. עדיין, אני תוהה אם האגו והאופי השונה שלהם לא יזיק לקבוצה. אוסף של כוכבים לא תמיד מתחבר לקבוצה". עומאר דה פונסקה, שלבש את מדי פ.ס.ז' באליפות הראשונה ב-1986, הוסיף: "כדורגל זה לא מתמטיקה. כל אחד מהם שווה 30 שערים בעונה, אבל אין הבטחה שזה יקרה. שילוב של ואן פרסי ואיברה, או דז'קו ואיברה היה גורם לי להטיל ספק, אבל קבאני הוא שחקן שמוכן להקריב את עצמו. זה חלוץ שיודע לעשות גם את העבודה השחורה".

64 מיליון יורו ושכר של 10 מיליון יורו לחמש שנים, עבור מישהו שיפנה שטחים לזלאטן ויהיה מעין נושא כלים? קבאני אמנם עבד ועדיין עובד בשביל סוארס ודייגו פורלאן בנבחרת, אך כלל לא בטוח שהוא יסכים להגדרה. "הם יכולים לשחק יחד, השאלה עד כמה ירצו את זה ומתי, אם בכלל, תגיע ההתנגשות", הבהיר לואיס פרננדז, מאמן פ.ס.ז' לשעבר ומי ששואף לרשת את לאונרדו כמנהל הספורטיבי של המועדון. קבאני לבטח יתרום בצרפת יותר מאחיו למחצה, גולי, שלא הותיר רושם מיוחד כשהבקיע שער אחד ב-17 משחקים לפני עשור במדי אז'קסיו. עם כל הכבוד, מידת הצלחתו של המטאדור מאורגוואי לא תימדד בתוך המשפחה. ההשוואה האמיתית תהיה ביחס לפלקאו שיתחרה מולו במדי מונאקו. וכן, גם ביחס לזלאטן.

חלוץ פריס סן ז'רמן, אדינסון קבאני. AP
10 מיליון יורו לעונה, במשך חמש שנים, רק כדי להיות נושא הכלים? לא בטוח שהוא יסכים להגדרה. אדינסון קבאני/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully