וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שהחזיר את סן ז'רמן האמיתית לפריס

25.6.2013 / 16:00

פריס סן ז'רמן בדקה תשעה מאמנים לפני שבחרה בו, לוקאס מורה כלל לא מכיר אותו והתקשורת בצרפת שעד לא מזמן היללה את "הנשיא" משוכנעת כי הוא רק מחמם את הכסא לארסן ונגר. שנה אחרי הסיום הטראומטי של יורו 2012, לורן בלאן ניצב בפני אתגר חייו. זלאטן וטיאגו סילבה מחכים

מיד עם סיום המשחק בין ברזיל לאיטליה (2:4) במסגרת גביע הקונפדרציות, ניסה אריק פרוסיו, כתב "פוט אקספרס", לקבל תגובה ראשונה של טיאגו סילבה, לוקאס וסלבטורה סיריגו לידיעות לפיהן לורן בלאן יהיה מאמנם החדש בפריס סן ז'רמן. בעוד סילבה וסיריגו המנוסים ידעו להתחמק באלגנטיות, לוקאס הצעיר מעד. "שמעתי שיש מאמן ואני שמח שכל הנושא הזה נפתר, אבל אני לא יודע מי זה לורן בלאן", הפתיע הקשר הברזילאי. "אני אבקש מהחברים כאן בנבחרת לספר לי ואשאל גם את לאונרדו. אני בטוח שהוא אדם טוב עם איכויות רבות, אבל אני לא מכיר אותו".

רשמית: לורן בלאן מונה למאמן פריס סן ז'רמן

קרלו אנצ'לוטי הוכרז כמאמן החדש של ריאל מדריד

לורן בלאן מאמן נבחרת צרפת. ברני ארדוב
לוקאס צריך עדיין לברר מי הוא. לורן בלאן/ברני ארדוב

לוקאס אמנם היה רק בן שש כשבלאן נישק את הקרחת של פביאן בארטז וזכה עם צרפת במונדיאל 1998, אבל ההצהרה הזו שלו, שתפסה את הכותרות בתקשורת הצרפתית, מספרת לא מעט על מעמדו הנוכחי של בלם העבר. ז'וזה מוריניו, רפא בניטס, מנואל פלגריני, רוברטו מאנצ'יני, חוס הידינק, מיכאל לאודרופ, אנדרה וילאש בואש, פאביו קאפלו ופרנק רייקארד. פריס סן ז'רמן פנתה או ניהלה מגעים עם תשעת המאמנים הללו - כל אחד בתורו - עד שהתבייתה על העשירי, בלאן, כמחליף של קרלו אנצ'לוטי שדרש לעזוב (לריאל מדריד).

אחרי כל הדחיות והסירובים, אלופת צרפת בחרה באופציה שהייתה ממש מתחת לאף, ובלאן נענה בשמחה אחרי יורו 2012 שפגע קשות בתדמיתו ושלח אותו לשנת שבתון כפויה. גם העובדה שהיה רק אופציה עשירית לא גרמה לו לסרב, וכך לקבוצת הדגל של צרפת יש מאמן מקומי. זו נראית כמו בחירה מצוינת מבחינת שני הצדדים, אך גם כזו שטומנת בחובה שאלות רבות לגבי יכולותיו להתמודד עם בעיות האגו ולגייס שמות גדולים. במיוחד כשהצל של ארסן ונגר מאיים לכסות את עיר האורות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
זלאטן איברהימוביץ' שחקן פריס סן ז'רמן עם מאמנו קרלו אנצ'לוטי. רויטרס
קרלו אנצ'לוטי נהנה מלכתחילה מהכבוד של הכוכבים, לורן בלאן יצטרך להרוויח אותו. זלאטן איברהימוביץ'/רויטרס

רק לפני קצת יותר משנה לורן בלאן הכריזמטי נחשב בצרפת לגאון. העיתונאים סגדו לו והתמוגגו מכל מילה שיצאה מפיו, הטריקולור לא הפסידו ב-23 משחקים רצופים והשילוב בין פרנק ריברי לקארים בנזמה נראה מבטיח. אפילו על התבטאות גזענית ("בצרפת, נראה שהאבטיפוס של הכדורגלן המודרני הוא כזה: " גדול, בשרני, חזק. ומי גדול, בשרני וחזק? שחורים. ככה זה. יש להם יתרון גנטי") ודיווחים כי תמך במהלך הנועד לצמצם את מספר הערבים והשחורים באקדמיות ובנבחרות של צרפת, הצליח בלאן להתגבר ללא קושי. ואז הגיע ההפסד לשבדיה בסיום שלב הבתים של היורו.צרפת אמנם עלתה שלב, אך איבדה את המקום הראשון ונענשה כשהודחה ברבע הגמר על ידי ספרד. הדחה צפויה, אשר לאחריה הכול השתנה.

צרפת חזרה למסלול ההרס העצמי שלה. סמיר נאסרי קילל עיתונאי, סיפורים על מריבות בחדר ההלבשה דלפו החוצה והייאוש ברפובליקה גבר. כל אחד לעצמו, וכולם נגד כולם. גם בלאן ספג את האש, כששחקנים טענו בעילום שם כי מאמן הנבחרת היה יהיר ולא השקיע מספיק. בתקשורת הוצג "הנשיא" כלוזר וחלשלוש, שעמד מנגד כאשר התחוללו קרבות התרנגולים בחדר ההלבשה ולא הצליח להוציא את המקסימום מדור 87' עליו בחר להמר בתחילת הטורניר. בלאן, מצדו, לא חשש להאשים את שחקניו והצהיר כי לטעמו הדור הנוכחי לא מספיק אינטליגנטי. "מאז שהתחלתי לאמן, היו שחקנים בודדים שדפקו על דלתי וביקשו לשוחח על כדורגל", הסביר. "השחקנים היום אנוכיים מדי, חושבים קודם כל על הסטטיסטיקה האישית ושוכחים שמדובר בספורט קבוצתי. זה חלק מהשינוי שנעשה בחברה שלנו".

יורו 2012 אמור היה להיות חלון הראווה שיזניק את הקריירה של בלאן. אחרי אליפות, רבע גמר ליגת האלופות וכדורגל אטרקטיבי בבורדו, הקמפיין עם הנבחרת צריך היה לפתוח לבלאן דלתות ואולי להוביל אותו לרשת את אלכס פרגוסון במנצ'סטר יונייטד. המנג'ר הסקוטי הפורש אכן חשב על בלאן כמחליפו למשך תקופה, אך ירד מהרעיון סופית לאחר היורו. גם רומא, שרצתה אותו באמצע העונה והייתה מוכנה לחכות לקיץ, בחרה לבסוף ברודי גרסיה על פניו. אחרי שנה מחוץ לעניינים, בלאן בן ה-47 ידע שעליו לקפוץ על ההצעה הראשונה שתבוא. "אהיה מאמן חדש", הבטיח בראיון לעיתון "ל'אקיפ", שבוע לפני הפנייה מצד פ.ס.ז'. "למדתי מהטעיות, אדרוש עוד יותר מהשחקנים שלי". למזלו, תשעה אחרים סרבו והוא זכה מן ההפקר.

לורן בלאן (מימין), מאמן נבחרת צרפת. רויטרס
מגאון ללוזר וחלשלוש, והכול בגלל משחק אחד. לורן בלאן עם שחקני צרפת אחרי ההפסד לשבדיה/רויטרס

בלאן קיבל חוזה לעונה אחת, עם אופציה לעונה נוספת. כמה מאמנים לפניו סרבו לחתום על חוזה קצר בפ.ס.ז', אבל לבלאן, שתכנן תחילה לנטוש את צרפת כי סבר שלא מבינים שם את סגנונו, לא היו כאמור יותר מדי ברירות. גם הוא יודע שהחבורה הקטארית רוצה לראות את ונגר עומד בראש הפרויקט. תהיה לו שנה שלמה לנסות ולגרום להם לשכוח את שמו של מאמן ארסנל. "זהו פיתרון לטווח קצר מבחינת פ.ס.ז', אחרי שנתפסה לא מוכנה עם סיפור אנצ'לוטי", מסביר רובין ביירנר, פרשן הכדורגל הצרפתי של אתר GOAL.COM. "ונגר הוא האיש שבפריס באמת רוצים, והשאלה הזו תעלה שוב לדיון בקיץ הבא. על הנייר, לבלאן יש את כל האיכויות להצעיד את פ.ס.ז' קדימה, למרות שלא היה ברשימת המועדפים של ההנהלה. יהיה מעניין לראות איזו תמיכה, אם בכלל, יקבל בחלון ההעברות. מכל האופציות שעמדו בפני פ.ס.ז', אני חושב שבלאן הוא הבחירה הטובה ביותר".

לאונרדו לא חשב כך. המנהל הספורטיבי של פ.ס.ז' רצה מאמנים אחרים לפני שהתפשר על בלאן, ואף שקל לאמן בעצמו עד שיוכל לפנות שוב לאפיק של ונגר, אבל עונש ההרחקה לשבעה חודשים שהטילה עליו ההתאחדות הצרפתית שיבש את התכניות. כעת יצטרכו השניים לחלק סמכויות ולשתף פעולה. לאונרדו הוא הסמכות העליונה בצד המקצועי וגם זה שאחראי על ניהול המשאים ומתנים, כשמעליו מנהלים לא ממש סבלניים בדמות נאסר אל חלאיפי וחבר מרעיו ב-QSI. בלאן, שהתרגל בימיו בבורדו להיות מעורב מאוד בכל הנוגע לחלון ההעברות ולעתים אף התעמת בנושא עם נשיא המועדון, יצטרך לחרוג ממנהגו ולהתרכז יותר במה שקורה על הדשא. "איך בלאן יסתדר עם הנוכחות המאיימת של לאונרדו וקלוד מאקללה?", תהה ארנו רמסה, עיתונאי צרפתי שכתב את הביוגרפיה הלא רשמית על המאמן ("הפנים הסודיות של לורן בלאן"). "זה לא נראה לי כמו שילוב בריא. בלאן מעדיף להשקיף מלמעלה. הוא לא אחד שמלכלכך את הידיים בעבודה יומיומית. בשביל זה יש את גאסה".

ז'אן לואי גאסה, עוזרו הנאמן של בלאן, אכן יחבור אליו בפארק דה פראנס. גאסה כבר עבד בפ.ס.ז' כעוזר המאמן של לואיס פרננדס לפני כעשור, ואליו אמורים להצטרף גם פביאן בארטז ואלן בוגוסיאן, ששיחקו עם בלאן בנבחרת צרפת ואף השתייכו לצוות שלו ביורו. בהתאחדות לא אהבו את צירוף החברים מדור הזהב של 98' והאשימו את בלאן בבזבוז כספים מיותרים, אך בפ.ס.ז' אין בעיה של מזומנים וכך המאמן יוכל להקיף עצמו בצוות הקבוע שיקל על עבודתו. "גם עם כל הצוות שלו, בלאן הוא עדיין המאמן הזול ביותר שעמד על הפרק", טען רמסה. "זה אתגר עצום מבחינתו, במיוחד בכל הקשור לענייני אגו - בחדר ההלבשה ובמשרדי ההנהלה. הוא אמר שהוא מתגעגע לכדורגל וחלם להחליף את פרגוסון, שלבסוף בחר בדייויד מויס והשאיר אותו בבעיה. בלאן מעולם לא חי בפריס או חלם לאמן את פ.ס.ז', אבל זו הזדמנות שהוא לא יכול היה לוותר עליה. גם אם נבחר כברירת מחדל".

ארסן ונגר מנג'ר ארסנל. רויטרס
המאמן שבפ.ס.ז' באמת רוצים. ארסן ונגר/רויטרס

אז אחרי שימחקו מהזיכרון את עברו במארסיי, למה אוהדי פריס סן ז'רמן יכולים לצפות מבלאן? קודם כל לכדורגל אטרקטיבי. בלאן הוא חסיד המשחק האסתטי. בורדו שלו סיפקה כדורגל מלהיב בכיכובו של יוהאן גורקוף (שמאז הפרידה מבלאן לא חזר לעצמו) והנבחרת בקדנציה שלו החזיקה בכדור יותר מכל נבחרת צרפתית בעבר. אחרי הפרגמטיות של אנצ'לוטי והטענות כי פ.ס.ז' משחקת בסגנון איטלקי מדי, בלאן ינהיג משחק קבוצתי של הנעת כדור וינסה להנחיל את הסגנון הספרדי בבירת צרפת. "בלאן אולי לא קוסם טקטי, אבל עשה עבודה מצוינת במשך שנתיים וחצי בבורדו (חצי השנה האחרונה הייתה רעה) וגם התוצאות בנבחרת היו טובות, מלבד אותה טעות שעלתה ביוקר מול שבדיה", מזכיר סולן שרייה, כתב השבועון "לה ז'ורנל דו דימאנש". "הוא אוהב לתת לשחקנים שלו את החופש ויודע איך עובדים במועדונים גדולים מניסיונו כשחקן. עם הקבוצה שיש לו, לא צריכה להיות לו בעיה בליגה. האתגר האמיתי של בלאן יהיה בליגת האלופות".

מי שיצטרכו לגבות את בלאן הם קודם כל זלאטן וטיאגו. הצמד שהגיע יחד ממילאן הפך במהרה להיות דומיננטי בחדר ההלבשה, כשהברזילאי אף קיבל את סרט הקפטן אחרי חודשיים בלבד במועדון. שניהם הוזכרו כמועמדים לעזוב ברגע שאנצ'לוטי יילך, אך הסוכנים שלהם הדגישו השבוע כי ימשיכו בשורות אלופת צרפת. "את השניים הללו צריך בלאן לשכנע", אמר הביוגרף רמסה בראיון ל"ל'אקספרס". "אנצ'לוטי זכה מראש לכבוד של הכוכבים ולכן גם שלט בחדר ההלבשה. לבלאן יש הילה של אלוף עולם והוא יכול לדבר באיטלקית עם סוללת השחקנים שהגיעה משם, אבל עדיין יצטרך להרוויח את הכבוד הזה. יהיה מעניין לראות איך האיש שלא הצליח להשתלט על ז'רמי מנז וחאתם בן ארפה בנבחרת צרפת, יתמודד עם האגו של זלאטן".

עוד לפני פתיחת העונה, המבחן הראשון של בלאן יהיה בחלון ההעברות. הצמד ממילאן הגיע לפריס סן ז'רמן בעונה שעברה בעיקר בגלל אנצ'לוטי. כך גם מרקו וראטי הצעיר. לבלאן אין עדיין את הכוח הזה, ולא בטוח שגם הכסף הגדול של פ.ס.ז' יוכל לעזור לו. "בכל העולם בלאן נחשב לשחקן מפורסם, אבל הוא עדיין לא מאמן מהטופ כמו שאנצ'לוטי היה", מדגיש העיתונאי שרייה. "עם בלאן על הקווים, יהיה קשה יותר מבחינת פ.ס.ז' לשווק את הפרויקט הזה לשמות כמו כריסטיאנו רונאלדו, ווין רוני או דני אלבס. זה לא אנצ'לוטי. גם בנושא הזה הוא יצטרך להבריק, וכמובן לספק תוצאות כמה שיותר מהר. אחרת, כולנו יודעים מה יקרה". ללאונרדו יש את ונגר בחיוג מקוצר.

לורן בלאן מאמן נבחרת צרפת. AP
הילה של אלוף עולם, אבל לא האיש שיכול לגייס לפרויקט היומרני של פ.ס.ז' שמות כמו רונאלדו או רוני. לורן בלאן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully