וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיון: על המעבר של ז'ואאו מוטיניו הפורטוגלי למונאקו

7.6.2013 / 8:00

פציעה מפוברקת, אוהדים נבגדים והמון סימני שאלה. ז'ואאו מוטיניו, שב-2010 קיבל את הכינוי "הפיון של פיני זהבי", שוב מצא עצמו אבוד במרכזה של עסקת ענק מתוקשרת וסבוכה כשעבר מפורטו למונאקו, והדגים כמה הכדורגל רקוב. איך זה ישפיע על מעמדו בנבחרת פורטוגל?

מחזור הסיום בליגה האנגלית הותיר את טוטנהאם מאוכזבת. למרות ניצחון 0:1 על סנדרלנד ועונה מרשימה למדי, התרנגולים נאלצו להסתפק במקום החמישי ונותרו מחוץ לליגת האלופות. מיד באותו ערב, לפני כשלושה שבועות, בפורטו חגגו אליפות דרמטית ומצאו עוד סיבה למסיבה. "ז'ואאו מוטיניו לא יעבור לטוטנהאם כי הוא רוצה לשחק בליגת האלופות", בישר אחד מאנשי ההנהלה של אלופת פורטוגל. "עם כל הכבוד לאנדרה וילאש בואש, טוטנהאם לא יכולה להציע לו את ליגת האלופות, פורטו כן. עכשיו רק ז'וזה מוריניו יכול לקחת לנו אותו אם יחתום בצ'לסי". קלאודיו ראניירי חשב אחרת.

ז'ואאו מוטיניו, פורטו. רויטרס
מסמן לב או סטיפה של מזומנים? ז'ואאו מוטיניו/רויטרס

חמישה ימים אחרי שטוטנהאם ירדה רשמית מהפרק, מונאקו טרפה את כל הקלפים והביאה את שוק ההעברות האירופי לנקודת רתיחה. ראניירי נותר באופן די מפתיע בתפקיד המאמן של הנובורישית התורנית, והבקשה הראשונה שלו הייתה חד משמעית. "אני רוצה קודם כל את מוטיניו", אמר האיטלקי הוותיק בפגישת עבודה עם מנהליו. הבעלים המיליארדר דימיטרי ריבולובלב, שתכנן תחילה לבצע רכש בשוק הפנים-צרפתי, שינה את דעתו בעקבות ההתאגדות של יתר הקבוצות ומנהלת הליגה נגדו על רקע הבדלי המס. לכן, הוא שמח להיענות לדרישת מאמנו ואף הוסיף בונוס. לא רק מוטיניו, אלא גם חאמס רודריגס המלהיב בעסקת חבילה מפורטו. 70 מיליון יורו. מטורף.

השאיפות של מונאקו ברורות. ריבולובלב הוא רומן אברמוביץ' של זמננו. כמו האוליגרך של צ'לסי, גם הוא מגובה בצמד סוכני על ומתחיל את דרכו אל הצמרת האירופית בדיוק עם אותו "טינקרמן" ראניירי כאיש שיבנה, יתקן וישפץ, לפני שייזרק. אבל מה מניע את מוטיניו, שהיה מבוקש במועדונים הכי מפוארים ביבשת, לבצע צעד שכזה אחרי שנה מוצלחת שהחלה עם הפיכתו בקיץ הקודם מפוטנציאל לכוכב אמיתי ביורו 2012 והסתיימה עם עוד אליפות בפורטו? כסף, סוכנים ושאר ירקות שמאפיינים את אחורי הקלעים האפלוליים של הכדורגל העולמי, גרמו לקשר הנפלא של נבחרת פורטוגל לקחת שנת שבתון יזומה (ומוזרה) מליגת האלופות, בתקווה לחזור גדול יותר. רק שלא יפספס בדרך את המונדיאל בברזיל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
חאמס רודריגס, ז'ואאו מוטיניו שחקני פורטו חוגגים אליפות. רויטרס
עסקת חבילה מטורפת של 70 מיליון יורו. חאמס רודריגס חוגג אליפות בפורטו עם ז'ואאו מוטיניו/רויטרס

מוטיניו הוא שחקן שקט. גם באופיו וגם בסגנון המשחק שלו. מצד שני, כל העברה שלו מייצרת רעש אדיר ומעוררת תהיות רבות. למי שכבר שכח, הקשר המוכשר הזה הוא בכלל תוצר מחלקת הנוער של ספורטינג ליסבון. הוא ערך את הבכורה שלו במדים הירוקים בגיל 17, היה השחקן הצעיר ביותר בהרכב של נבחרת פורטוגל ביורו 2008, הפך לקפטן השני הכי צעיר בתולדות המועדון בגיל 19 ונחשב לאהוב הקהל בדור המפוספס שעלה עם פאולו בנטו מהנוער והצליח לזכות בסך הכול בשני גביעים. כל זה, אף על פי שהיה בכלל אוהד בנפיקה בילדותו.

בנטו, שכיום נהנה ממנו בנבחרת, היה מהאנשים שהמליצו למוטיניו לנטוש את ספורטינג האנדר-אצ'יברית ב-2010. הקשר לחץ, הנהלת ספורטינג הפצירה בו לחכות להצעה טובה אחרי המונדיאל, אבל סוכנו פיני זהבי כבר הגיע לסיכום עם פורטו על רכישה ב-11 מיליון יורו בלבד. בליסבון טענו אז שזהבי ואנשיו אף דרשו מקרלוס קיירוש לנפות את מוטיניו מהסגל לדרום אפריקה, כדי שלא יצוד בטעות את עיני הסקאוטים של הקבוצות הגדולות ויגרום לנפילת העסקה עם פורטו.

כך אכן היה. מוטיניו נותר מחוץ לסגל הפורטוגלי למונדיאל, וב-3 ביולי 2010 חתם רשמית על חוזה לחמש שנים בפורטו. מיותר לציין שהוא לא השלים אותו. אחרי שלוש אליפויות רצופות וזכייה אחת בליגה האירופית, הגיע הזמן לעזוב. כולם דיברו על טוטנהאם, לרגעים אפילו ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד הוזכרו וברקע המתינו הקבוצות הרוסיות העשירות, אבל אף אחת לא הייתה מוכנה לשלם את המחיר הנקוב בסעיף השחרור של הקשר בן ה-26 - 40 מיליון יורו. אז איך מונאקו רכשה את כרטיסו רק ב-25 מיליון יורו?

פאולו בנטו מאמן נבחרת פורטוגל. ברני ארדוב
הפקיד את ספורטינג בידיו של מוטיניו, אבל גם היה האיש שהמליץ לו לעזוב. פאולו בנטו/ברני ארדוב

כן, מתוך עסקת 70 המיליון, 45 שולמו על חאמס ורק 25 על מוטיניו, ששוב חתם על חוזה לחמש שנים. ספורטינג ליסבון, שמכרה אותו ב-2010, הייתה זכאית ל-25 אחוזים מתוך 14 מיליון (העלות הכוללת של העסקה הקודמת) במקרה של מכירה עתידית, ולכן פוצתה ב-3.5 מיליון יורו. בתקופה בה השתייך לפורטו, נמכרו אחוזים מכרטיסו של מוטיניו לחברות צד שלישי. על פי כתבה של פיטר זווארט באתר ההולנדי catenaccio.nl, חברות Mamers BV ו- Soccer Invest Fund הקשורות לזהבי הן אלה שהשתלטו על כרטיס השחקן וזכו לדיבידנדים.

בסופו של דבר, פורטו הרוויחה על מוטיניו רק 11.5 מיליון (שוב, מתוך 25) ואילו זהבי וקבוצת הרכישה שלו נהנו, על פי הדיווחים, גם מעמלת סוכן וגם מאחוזים מהמכירה (וזאת מבלי שנזכיר את עסקת חאמס). "בדרך כלל, פורטו מוכרת את השחקנים במחיר הנקוב בסעיף השחרור שלהם", הזכיר נשיא ספורטינג ליסבון, ברונו דה קרבאליו, ומיד עבר לתקוף: "מה שהם עשו עם מוטיניו זו עסקה רעה מאוד. המכירה של חאמס זו עסקה גדולה, של מוטיניו איומה. כישלון". יחד עם ז'ורז'ה מנדס, סוכנו של רדאמל פלקאו ואיש הקשר הנוסף לכדורגל הפורטוגלי, מונאקו מגובה בשני סוכני על שסייעו גם לצ'לסי להמריא בזמנו. ומוטיניו? הוא בסך הכול פיון במשחק גדול ממנו.

הנה דוגמה לכך. אנשיו של מוטיניו ניסו ליזום העברה כבר בינואר, אבל נשיא פורטו דרש מהם להמתין והעניק להם הבטחה כי יאפשר לשחקן לעזוב בקיץ. אז, באופן מקרי, או שלא, מוטיניו נפצע. הקשר חזר לכושר בקצב איטי למדי, שיחק בפברואר ואז שוב נעדר וגרם לאוהדים להתחיל לאבד סבלנות. ביציעי אצטדיון דרגאו החלו לחשוב שמוטיניו מזייף פציעה. החשדות שלהם רק גברו כאשר בסוף מרץ ראו את הכוכב שלהם מזומן לסגל הנבחרת ומשלים 90 דקות מול פורטוגל ואזרבייג'אן. הנשיא פינטו דה קוסטה כבר האשים: "איך שחקן פצוע יכול להשלים 90 דקות בשני משחקים רצופים? אני לא מבין את בנטו ולא את מוטיניו". מאמן הנבחרת טען להגנתו שהשחקן אישר שהוא כשיר וביקש לשחק, אך דה קוסטה הגיב: "זו לא החלטה שלו. לשם כך יש צוות רפואי וצוות מקצועי. הייתי שמח לראות אותו משחק כך גם בפורטו".

פיני זהבי סוכן שחקנים. ברני ארדוב
המרוויח העיקרי מהעברתו של מוטיניו למונאקו. פיני זהבי/ברני ארדוב

אוהדי פורטו, כמו אלו של ספורטינג שב-2010 כינו את מוטיניו "הפיון של זהבי", חשו נבגדים. מוטיניו עצמו היה הכתובת העיקרית, אבל כולם הבינו שמדובר בכוחות גדולים ממנו. מוטיניו עצמו רק רוצה לשחק כדורגל. החל מהקיץ הקרוב הוא יעשה את זה בנסיכות הקטנה, לעיני עשירי מונאקו בלבד, באצטדיון שמסוגל לאכלס פחות מ-19 אלף איש ובמרבית המקרים לא ממלא חצי מתכולתו. את ליגת האלופות הוא יראה רק בטלוויזיה, לפחות בעונה הקרובה. "אני נרגש להצטרף למונאקו", אמר מוטיניו השבוע בהתבטאות ראשונה בנוגע למעבר. "זה פרויקט אטרקטיבי עם תכניות גדולות לשנתיים-שלוש הקרובות. אני מקווה לזכות באליפות צרפת בעונה הבאה. אני יודע שלא אשחק העונה בליגת האלופות, אבל עדיין שואף להיות בקיץ במונדיאל בברזיל. בעתיד אחזור גם לליגת האלופות".

עד שישוב לבמה היוקרתית של כדורגל המועדונים, למוטיניו יש אתגר רציני לא פחות עם נבחרת פורטוגל. אחרי שהפך לעוגן ביורו 2012 (למרות החמצת הפנדל בדו קרב מול ספרד בחצי הגמר) מוטיניו הוא שחקן שבנטו לא יכול לוותר עליו. הוא מוביל כדור, מאיים על השער, מסייע לקשרים ההגנתיים בעבודה השחורה ומספק מסירות חכמות מעמדתו במרכז השדה. אין זה מפתיע שהוא לא החמיץ דקה במוקדמות, עלה גם כשהיה ספק לגבי כשירותו ויש הטוענים בפורטוגל כי הוא חשוב יותר מכריסטיאנו רונאלדו.

ועדיין, הנבחרת שלו בסכנת הדחה כבר במוקדמות, כשרוסיה מקדימה אותה עם מאזן מושלם ושני משחקים חסרים, וגם ישראל עוד בתמונה. "נצטרך לשמור קודם כל על המקום השני, ואחר כך לראות מה קורה עם הנבחרת שמקדימה אותנו", הסביר מוטיניו. "המשחק מול רוסיה הוא קריטי. המטרה הראשונית שלנו כרגע היא להבטיח מקום בפלייאוף. האפשרות שפורטוגל לא תהיה באליפות העולם בברזיל אפילו לא עברה לי בראש". גם אחרים בפורטוגל לא מעלים זאת על דעתם. מצד שני, יש מי שסבור כי המעבר למונאקו והעובדה שישחק רק בליגה הצרפתית, מסכנים את מעמדו של מוטיניו כשחקן מוביל בנבחרת. כאן טמון החשש הכי גדול של הקשר המוכשר: פורטוגל תעפיל לבסוף למונדיאל בברזיל, אבל הוא יישאר בבית.

ז'ואאו מוטיניו שחקן נבחרת פורטוגל מול רובין ואן פרסי שחקן נבחרת הולנד. Armando Franca, AP
האם המעבר יסכן את מעמדו בנבחרת פורטוגל? ז'ואאו מוטיניו/AP, Armando Franca

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully